Mesterséges intelligenciára építenek a telekommunikációs cégek

A 6. CxO Priorities Study keretében 1.000 felsővezetőt kérdeztek meg 33 országban, 15 ágazatban, s ezen belül 9 országban 29 felsővezetőt a telco szektorból. Így van lehetőség az ágazatok közötti összehasonlításra.
A felérésben résztvevő telekommunikációs cégek csaknem 90 százaléka már elkezdte bevezetni a mesterséges intelligenciát az ügyfélkommunikációban, az ügyfélszolgálatban és a működési folyamatokban. 40 százalékuk pedig már használja, illetve integrálta is az MI-t ezeken a területeken. Több mint egyharmaduk pedig az adminisztratív folyamatoknál, a termék- és szolgáltatásajánlásoknál, valamint a teljesítménymenedzsmentben és a vezetői döntések támogatásában is alkalmazza az MI-t.
„A hazai telekommunikációs cégek körében is egyértelműen érzékelhető a mesterséges intelligencia felhasználásának felfutása” – mondja Koltai Vera, az IFUA Horváth partnere. „A nemzetközi trendekhez hasonlóan nálunk is elsősorban az ügyfélélmény javítása, a működési hatékonyság növelése áll a középpontban. Az IFUA Horváth tapasztalatai szerint a magyarországi szolgáltatók többsége már belevágott az MI-alapú megoldások tesztelésébe és bevezetésébe, de még nagy különbségek vannak az érettségben és a szervezeti integrációban.”
A legfőbb prioritásnak azonban az ICT szektorban a költség- és profitszerkezet javítását tartják a cégvezetők. A 2024-es felmérésben ezt a feladatot még a 6. helyre sorolták, onnan ugrott az első helyre. Az összes ágazatot tekintve tavaly a 2. helyen szerepelt a költség- és profitszerkezet javítása, most ott is ez van a csúcson.
A cégek állandósult költségnyomással, a bérek értékcsökkenésével, bizonytalan kereslettel szembesülnek, így nem marad más számukra, mint a költségek kordában tartása a nyereségesség megőrzése érdekében. Ennek szolgálatába állítják az MI-vel kapcsolatos fejlesztéseket is – ez mind az ágazatok összességére, mind pedig a telco szektorra igaz.
„Az elmúlt években a hazai telekommunikációs szektor jelentős átalakuláson ment keresztül: a piaci szereplők közötti verseny a fogyasztókért tovább éleződött, miközben a vállalatoknak a profitszint fenntartása és javítása is elsődleges szempont maradt. Ez a kettős nyomás egyszerre ösztönzi a költséghatékonyságra irányuló intézkedéseket és az innovatív, ügyfélközpontú fejlesztéseket” – mutat rá Koltai Vera.
A telekommunikációs cégeknek tavaly még a digitális transzformáció volt a legfontosabb prioritás, ez az idén a 2. helyre került. Nem változott a kiberbiztonság szerepe, ez a 3. helyen áll, csakúgy, mint az ágazatok összességében.
Az ICT ágazatban a stratégiát és az üzleti modellt is hozzáigazítják a változó körülményekhez – ez ugyanakkora súllyal szerepel a fontossági sorrendben, mint a kiberbiztonság. Az ágazatok összességében ugyanakkor a kiberbiztonság a 9. helyre került.
A HR témák veszítettek jelentőségükből, ezek tavaly a 2., most az 5. helyen állnak a telekommunikációs vállalatoknál. Az összes ágazatot tekintve a HR témák a 4. helyre kerültek, jelentőségük nem változott az előző évhez képest.
A többi szektorral összehasonlítva a telekommunikációs ágazat áll a legjobban a nettó nulla kibocsátás elérésében. A távközlési szolgáltatók több mint 80%-a elkötelezte magát a „net zero” célok mellett. A kép azonban nem egységes. Egyes cégek még a törvényi előírásokat megelőzően el akarják érni ezt a célt, ugyanakkor a válaszadók 4 százaléka még nem döntött, 13 százalék pedig elhalasztotta a cél elérését. Ez az arány magasabb, mint más iparágakban.