Nehéz összehasonlítani az építőanyagok árát
Az MTI-nek kedden eljuttatott közleményében Juhász Attila arra hívta fel a figyelmet, hogy a hétfőn elindult építőipari árfigyelő rendszeren, a Tüzépinfón (tuzepinfo.hu) megjelenő árak önmagukban nem adnak kellő tájékoztatást a tényleges költségekről.
Kiemelte, hogy a több mint 1000 magyarországi építőanyag kereskedő közötti éles verseny kellő garancia arra, hogy minden piaci szereplő az igényekhez képest a legversenyképesebb szinten tartsa a fogyasztói árait.
Juhász Attila közölte, minden kezdeményezést támogatnak, amely segíti az építőanyag-vásárlók pontos tájékozódását, ám a tisztánlátást korlátozza, hogy az építőanyagok árképzése másképp működik, mint az élelmiszereké, ahol sikeresen működik az árfigyelő rendszer.
Rámutatott, hogy az építőanyagok piaca egyedi, mert a termék fogyasztói árában kiemelten nagy súlyt képvisel a szállítási díj: az is, amíg a gyártótól egy kereskedőhöz kerül az áru, és az is, amikor a kereskedőtől az építkezés helyszínére. Ez több más extra tétellel (útdíj, raklapdíj, csomagolási, daruzási díj) együtt nehezen összevethetővé teszi az árakat, mert ezek a tételek összessége akár 10-20 százalékos áreltéréseket is jelenthetnek az eltérő földrajzi lokációknál.
Emellett a rendszer nem képes figyelembe venni a kapcsolódó szolgáltatások értékét és színvonalát sem, például, hogy a kiszállított terméket eljuttatják-e a végső felhasználás helyszínére vagy kapcsolódik-e az értékesítéshez tanácsadás, amely a lakossági vásárlóknál döntő jelentőségű lehet.
Ez az oka annak, hogy az országos lefedettségű Újház építőanyag-kereskedelmi hálózat sem tud országosan egységes fogyasztói árakat alkalmazni - ismertette Juhász Attila.
A hétfőn Tüzépinfó néven elindított építőipari árfigyelő rendszer 5 üzletlánc 65 boltjában több mint 12 000 termék napi fogyasztói árát követi nyomon. Az ingyenesen elérhető - tuzepinfo.hu - oldalon az OBI Hungary Retail Kft., a Praktiker Kft., a Bauhaus Szakáruházak Bt., a Piramis Építőház Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Építőanyag.hu) és a Szerelvénybolt Kft. (Szerelvénybolt.hu) termékei szerepelnek, a tervek szerint a rendszerbe bevonnák a kisebb lokális boltokat is. Huber Krisztián az oldalt üzemelő Terc Kft. ügyvezető igazgatója a június 3-iki közleményben kiemelte: az oldal célja az árverseny élénkítése, ezáltal az árak mérséklése.