Nem vész el, csak átalakul a hagyományos média

Több időt töltenek az interneten a baby boomerek, mint a Z generáció tagjai – egyebek mellett ez derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss elemzéséből, amely az egyes generációk médiafogyasztási szokásait vetette össze a 2024 első negyedévében készült felmérések alapján.

Nem vész el, csak átalakul a hagyományos média

Az elemzés némileg rendhagyó módon négy korosztályba csoportosította a hazai felnőtt népességet: a Baby boomerekhez az 1964-ig, az X generációhoz az 1965–1979 között, az Y generációhoz az 1980–1994 között, a Z generációhoz pedig az 1995–2006 között születetteket sorolta. A kutatás elsősorban azt vizsgálta, hogy az adott korcsoportok mekkora arányát érték el az egyes médiaplatformok, valamint, hogy az elért közönség mennyi időt töltött ezek fogyasztásával.

A rádió az elemzett negyedévben egy nap átlagosan 5,4 millió embert ért el. Az elemzésből kiderült, hogy a legnagyobb arányban a baby boomerek hallgattak rádiót, a fiatalabb generációk felé haladva pedig a korcsoportok egyre kisebb hányadát volt képes megszólítani a platform, ugyanakkor a Z generáció tagjai több időt töltöttek rádióhallgatással, mint az Y generáció. Az is megfigyelhető, hogy minél fiatalabb egy korcsoport, annál inkább az online rádióhallgatást preferálja a hagyományos rádiózással szemben – ennek ellenére a legfiatalabbak körében is a hagyományos rádiózás maradt a legnépszerűbb fogyasztási mód. Bár azt gondolhatnánk, hogy a legtöbben autózás közben hallgattak rádiót, ez csak az Y generáció tagjaira igaz, a többi generációnál az otthoni rádióhallgatás maradt a rádióhasználat legnépszerűbb formája.

A vizsgált időszakban televíziót napi szinten átlagosan 6 millió ember nézett az országban, de mind az elérés, mind a televíziónézéssel töltött idő tekintetében kijelenthető, hogy a fiatalabb generációkat egyre kevésbé tudja megszólítani a tévé. A legtöbb időt a baby boomerek töltötték a képernyők előtt, náluk nem volt számottevő különbség a hétköznapi és hétvégi televíziófogyasztás között sem: hétvégente csupán 14 perccel tévéztek többet. Ezzel szemben az X generáció hétvégente 91 perccel, vagyis 24 százalékkal töltött több időt tévénézéssel, mint hétköznap. Az Y generációnál ez a növekedés 21,2, míg a Z generációnál már csak 11,7 százalék volt, ami azt jelzi, hogy a legfiatalabbak akkor sem tévéznek sokkal többet, ha a pihenőnapjuk ezt lehetővé teszi. A fiatalabbakat különösen nehezen érték el a televíziós hírcsatornák, vagyis azok az adók, amelyeknek a fő profilja a tájékoztatás, hírközlés. Csaknem az összes generációt a rádió érte el a legkisebb arányban, a Z generáció körében azonban a televízió alulmúlta a rádió elérését.

Érdekes adat, hogy bár az internet a baby boomereket érte el a legkisebb arányban, ők töltötték a legtöbb időt a platformon. Az internetes hírportálokat is a legidősebb generáció látogatta a legkisebb arányban, ugyanakkor ők voltak a leginkább rendszeres fogyasztói ezeknek és ők töltötték a legtöbb időt is a böngészésükkel. A fiatalabbakat ugyan nagyobb arányban érték el az online híroldalak, de alacsonyabb volt közöttük a rendszeres látogatók aránya. A teljes népesség átlagosan 14 percet töltött ezen portálok olvasásával, de megfigyelhető, hogy minél fiatalabb egy generáció, annál kevesebb időt szánt erre: a baby boomerek átlagosan napi 21 percig böngészték a hírportálokat, míg a Z generáció tagjai csupán napi 6 percig.

A felmérés eredményei alapján jelentős generációs különbségek figyelhetők meg a médiafogyasztás terén. Az idősebb generációk a hagyományos médiát, míg a fiatalabbak inkább az újmédiát és az online teret részesítik előnyben. Az egyes generációk médiafogyasztási szokásait nagymértékben befolyásolja, hogy szocializációjuk során milyen technológiák voltak elérhetőek – a Z generáció tagjai például már az internet korszakában nőttek fel, ahol szabadon választhattak, milyen tartalmat szeretnének fogyasztani, a hagyományos médiaplatformok ezért jellemzően kevésbé tudják megszólítani őket.

A generációs tendenciák hatására a hagyományos médiumok folyamatosan keresik a fiatalabb célcsoportok megszólításának és a lehető legtöbb ember elérésének lehetőségét. A rádióadókra így például egyre jellemzőbb, hogy podcast vagy videós formában is elérhetővé teszik a műsoraikat online. Ezekből sokszor rövid, kivágott részeket készítenek, amelyeket a közösségi médiafelületeken terjesztve próbálják elérni a legfiatalabbakat. A különböző tévés és rádiós tartalmak mind változatosabb online megjelenésével a hagyományos média és az újmédia közötti határvonal egyre inkább elmosódni látszik, ebben azonban nem az egyes platformok elöregedése figyelhető meg, hanem a tartalmak többféle formában és csatornán történő, személyre szabott megjelenése.

Németországban lassult az infláció

Az elemzők által várt stagnálás helyett lassult a németországi infláció januárban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis előzetes adatokon alapuló pénteki jelentése szerint.
2025. 01. 31. 23:00
Megosztás:

Orbán Viktor a NATO főtitkárával tárgyal hétfőn

Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn Brüsszelben tárgyalást folytat Mark Rutte NATO-főtikárral - erősítette meg az MTI-nek Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
2025. 01. 31. 22:00
Megosztás:

Az MBH Bank lett Debrecen kizárólagos számlavezető pénzintézete

Az MBH Bank végzi Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának és intézményeinek számlavezetését 2025 áprilisától. A hitelintézetet Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata pályázat útján választotta ki pénzforgalmi és betétkezelési szolgáltatások biztosítására.
2025. 01. 31. 21:00
Megosztás:

Közzétette negyedéves jelentését a Richter amerikai partnere

Az Abbvie ma tőzsdenyitás előtt számolt be az előző negyedéves teljesítményéről.
2025. 01. 31. 20:00
Megosztás:

Nem okozott meglepetést az amerikai infláció

A vártnak megfelelően a PCE maginfláció havi szinten 0,2% lett decemberben, az előző havi 0,1% után.
2025. 01. 31. 19:00
Megosztás:

Visszaesett a legnagyobb olajcégek nyeresége

Az Exxon a tavalyi negyedik negyedévben 83,4 milliárd dollár bevételt ért el, ami némileg elmaradt a várt 83,7 milliárdtól.
2025. 01. 31. 18:00
Megosztás:

Ingatlankorszerűsítésre használnák fel legtöbben lakástakarék számlájukat

A Fundamenta Lakáskassza Zrt. legfrissebb ügyfélkutatása szerint a lakástakarék számlával rendelkezők többsége meglévő ingatlanja korszerűsítésére vagy gyermekei lakáscéljainak támogatására kívánja felhasználni megtakarítását - közölte az MBH Bank többségi tulajdonában lévő lakás-takarékpénztár pénteken az MTI-vel.
2025. 01. 31. 16:30
Megosztás:

Megtévesztette az utasait a Wizz Air

Megtévesztette utasait a Wizz Air, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt a cégnek visszatérítést kell fizetnie – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pénteken az MTI-vel.
2025. 01. 31. 16:00
Megosztás:

Egyszerűsödnek a NAV előtti képviselet szabályai

Február 1-jétől egyszerűsödnek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) előtti képviselet szabályai: már elegendő lesz az állandó adóügyi képviselettel megbízni a számvitellel, könyvvitellel vagy adótanácsadással foglalkozó céget vagy szervezetet - közölte a NAV pénteken az MTI-vel.
2025. 01. 31. 15:30
Megosztás:

Tron (TRX) árfolyam előrejelzés, friss TRX kriptovaluta elemzés

Tron (TRX) kriptovaluta árfolyam elemzés technikai indikátorok alapján és TRX árfolyam előrejelzés befektetők számára rövid-, közép- és hosszabb távra.
2025. 01. 31. 15:00
Megosztás:

A kínai gyengélkedéssel együtt is erős az Apple

Az Apple árbevétele 4%-kal 124,3 milliárd dollárra nőtt a 2025-ös pénzügyi év első negyedévében.
2025. 01. 31. 14:00
Megosztás:

Még mindig nincs minden rendben az Intelnél

Az Intel negyedik negyedéves eredménye felülmúlta az elemzői várakozásokat.
2025. 01. 31. 13:30
Megosztás:

Emelkedik a kőolaj ára, Trump ismét vámokkal fenyegeti Kanadát és Mexikót

A kőolaj ára emelkedett, miután Trump elnök ismét 25%-os vámokkal fenyegette meg Mexikót és Kanadát – ebből a két országból származik az amerikai olajimport zöme.
2025. 01. 31. 13:00
Megosztás:

3 ezer fulladásveszélyes plüssállat megsemmisítésére került sor

A tavalyi évben közel 60 ezer nem megfelelő termék vámhatáron történő megállítására és forgalomba hozatalának megtiltására került sor a fogyasztóvédelemért felelős minisztérium, a kormányhivatalok és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) együttműködésének köszönhetően.
2025. 01. 31. 12:30
Megosztás:

Miért válhat a Panshibi a mémérmék királyává 2025-ben, és hogyan előzheti meg a Dogecoint? Fedezzük fel ezt a virális mémet!

A Dogecoin, az eredeti mémérme, létezésének válságával néz szembe, ahogy közösségközpontú modellje ütközik a modern kriptovaluta-piac elvárásaival.
2025. 01. 31. 12:00
Megosztás:

Kamatot vágott az EKB

A várakozásoknak megfelelően 25 bázispontos kamatvágásról döntött tegnap az EKB. A betéti ráta 2,75%-ra, az alapkamat pedig 2,9%-ra csökkent.
2025. 01. 31. 11:30
Megosztás:

Miért érdemes csomagolóipari vállalatokba fektetni?

A csomagolóipar az egyik legstabilabb és legígéretesebb befektetési lehetőség, amely a globális gazdasági trendekkel párhuzamosan növekszik. Ha hosszú távú, biztos alapokon nyugvó befektetési lehetőséget keresel, érdemes megismerkedned ezzel a szektorral. A cikkben bemutatjuk, miért lehet érdemes pénzt fektetni a csomagolóiparba, és kitérünk néhány jelentős, tőzsdén jegyzett vállalatra is, amelyek kiemelkedő szereplők az ágazatban.
2025. 01. 31. 11:00
Megosztás:

A vártnál kevésbé lendületesen, 2,3%-os ütemben nőtt az amerikai GDP

Az amerikai gazdaság évesített növekedési üteme a negyedik negyedévben 2,3%-ra lassult az előző negyedévi 3,1%-ról, kissé elmaradva a várt 2,6%-os ütemtől.
2025. 01. 31. 10:30
Megosztás:

A negyedik negyedévben 0,4, 2024-ben 0,5%-kal nőtt a magyar gazdaság

A KSH előzetes becslése szerint 0,4%-kal bővült a hazai GDP a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához, és 0,5%-kal a harmadikhoz képest, amivel kilépett a megelőző két negyedév technikai recessziójából.
2025. 01. 31. 09:30
Megosztás:

Új korszak a kriptovaluta befektetésekben: Az USA engedélyezte az első Bitcoin–Ethereum ETF-et

Az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) jóváhagyta az első olyan tőzsdén kereskedett alap (ETF) egyik kulcsfontosságú lépését, amely egyszerre követi a két legnagyobb kriptovaluta, a Bitcoin és az Ethereum árfolyamát. A lépés új befektetési lehetőségeket nyithat meg, miközben tovább erősíti a kriptoeszközök intézményi elfogadottságát - számolt be a Bloomberg.
2025. 01. 31. 09:00
Megosztás: