Nyernek az elektromos autók?
A holnap mobilitását az áramosítás, a vezető nélküli járművek, a digitalizáció és az új mobilitási koncepciók fogják meghatározni (MADE - Mobility, Autonomous driving, Digitalization and Electrification). Az átalakulás tempóját az éghajlatkímélő megoldásokat kínáló áramosítás diktálja.
A globális trend nagy haszonélvezői az elektromos járművek gyártói lesznek. Az akkumulátorgyárak, az alapanyag-beszállítók és a változó infrastruktúra bővülésében érintett vállalatok számra szintén kedvező üzleti lehetőségek kínálkoznak majd az egyre növekvő elektromosjármű-piacon. A műszaki előrehaladás a fejlesztési költségeket, a nagyobb darabszámok pedig a termékek árát csökkentik. „A cégek egyre ambiciózusabb fenntarthatósági célokat fogalmaznak meg, így fokozatosan nő az elektromos járművek iránt a magánszemélyek és a vállalkozások, intézmények felől megnyilvánuló kereslet is, emellett a kormányok is folyamatosan korszerűsítik a töltőhálózatot és a technológiát övező jogszabályi környezetet”- tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai vezetője. A Roland Berger vállalatirányítási tanácsadó cég szakértői szerint az áramosítás a gépjárművek történetének eddigi legnagyobb horderejű változása lesz.
Az előrejelzések szerint az új mobilitási koncepciók megváltoztatják az emberek autóhasználati szokásait. A magántulajdonú személygépkocsi mint közlekedési eszköz népszerűsége csökkenni fog, és az emberek elkezdik közösen használni a gépkocsikat. Mindinkább teret nyernek az úgynevezett „közösségi mobilitási koncepciók”.
Az alternatív járművek, például a mini járművek, a teherszállító kerékpárok (cargo-bike-ok), elektromos rollerek, sőt a drónok is egyre népszerűbbé válnak, ami szintén hozzájárul a CO2-kibocsátás csökkentéséhez. A legújabb kutatási eredmények szerint mindennek már érezhető is a pozitív hatása. A Fraunhofer Intézet a közelmúltban arra az eredményre jutott, hogy a legújabb elektromos rollerek és kerékpárok hatására számottevően csökkenhetett az üvegház hatású gázok nettó kibocsátása Berlin, Düsseldorf, Párizs, Melbourne és Seattle utcáin.
Kína és India visszafogja magát
Az előrejelzések szerint egyes országokban, például Indiában és Kínában nagymértékben vissza fog szorulni a személygépkocsi-használat. Közelmúltban megjelent felmérések arról tanúskodnak, hogy számos fogyasztó már ma is érdeklődik az olyan új megoldások iránt, melyek gyorsan és olcsón képesek eljuttatni őket az úti céljukhoz – amilyenek például a sofőr nélküli „robotaxik”.
A sofőr nélküli járművek technológiája egyelőre továbbra is fejlesztés alatt áll. Ugyanakkor a Deloitte tanácsadó cég becslése szerint 2035-re Németországban minden harmadik utat valamilyen önvezető flottajárművel fognak megtenni az utasok. A Fidelity szakértői szerint ennek jelentős hatása lesz a forgalom áramlására.. és a trendek azt mutatják, hogy a jövő mobilitási piaca jelentős átalakulás előtt áll, ugyanakkor komoly növekedési lehetőségeket is kínál.
Az elektromos autók mint a növekedés motorjai
A világ legnagyobb autógyárai már intenzíven dolgoznak az új technológiák bevezetésén. A Roland Berger szerint az elektromos autók eladásában a kínai, az egyesült államokbeli és a japán autógyárak járnak az élen. Más országok, például India autógyárai is gyors ütemben igyekeznek behozni a lemaradásukat. A Maruti Suzuki, India legnagyobb autógyára azt tervezi, hogy tíz éven belül teljesen kivezeti a benzin- és dízelüzemű motorokat a palettájáról. Ugyanakkor a szakértők szerint ezen a területen a következő évtizedben a fejlődés motorjai várhatóan az európai és kínai autógyárak lesznek.
Ahogy a gyártók folyamatosan bővítik az egyes kategóriákban elérhető modellek számát, érezhetően nő a globális kereslet is. Egyedül Németországban 400 000 új elektromos személyautót helyeztek forgalomba 2020-ban. Ez több mint háromszorosa a 112 000-es, 2019-es adatnak. Összehasonlításképpen: 2020-ban Franciaországban 200 000, Olaszországban pedig 61 000 új elektromos autót helyeztek forgalomba.
Hosszú az út az önvezető járművekig
Az önvezető járművek piaca viszont lassabban fejlődik, és az iparág előtt továbbra is jelentős akadályok állnak. Vannak még tisztázásra váró etikai, biztonsági és jogi kérdések, és a technológia sem teljesen kiforrott még. Az ágazat nem rendelkezik egységes keretrendszerrel, és a növekedés attól függ, hogy a gyártók képesek-e gyorsan felpörgetni a termelést. A piac bővülésének záloga pedig az, hogy mennyire képesek elfogadni a vevők, akiknek még mindig nem sikerült a biztonsággal kapcsolatos fenntartásaikat eloszlatni.
Az Apple a közelmúltban egy évvel távolabbra, 2026-ra tolta el az önvezető elektromos autója piaci megjelenését, ami jól jelzi, hogy milyen lassú ütemben fejlődik ez a piac. A várakozások szerint ez a jármű országúti önvezető funkciókkal is rendelkezett volna, de az Apple megerősítette, hogy a kocsi nem lesz tökéletesen „önjáró”.