Olcsó, de jó is? Sokan esnek ebbe a hibába használtautó-vásárláskor

Az újautó árak folyamatos növekedése miatt ma egy vadonatúj gépkocsi megvásárlása sok magánszemély számára egyre nehezebbé válik, emiatt drasztikusan emelkedik a használtautók iránti kereslet. Akár új, akár használtautóról van szó, egy család életében ez az egyik legnagyobb értékű, több évre szóló beruházás. Ennek ellenére ilyenkor sokan elsősorban egyetlen kiadás, a gépjármű vételára alapján hoznak döntést és nem számolnak a tulajdonlás valódi költségeivel. Magyarország legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az Ayvens összefoglalta, mire érdemes figyelni a használtautó kiválasztásánál, ha hosszú távon is gazdaságos megoldást keresünk.

Olcsó, de jó is? Sokan esnek ebbe a hibába használtautó-vásárláskor

Az újautó-piacon évről évre jelentős áremelkedés tapasztalható, amelyet tovább fokoz az EU új, szigorú emissziós szabályozása. Ennek következtében egy új gépjármű megvásárlása egyre több magánszemély számára okoz nehézséget, és a kereslet egyre inkább a használtautó-piac felé terelődik. Ugyanakkor – legyen szó új, vagy használtautóról – a vásárlóknak fokozottan kell ügyelniük arra, hogy valóban gazdaságos és megbízható járművet válasszanak.

A teljes költség szemlélet - nem csak a vételár számít

„A nemzetközi flottakezelésben már évtizedek óta használt TCO (Total Cost of Ownership - teljes tulajdonlási költség) szemlélet egyre inkább begyűrűzik a magánvásárlók világába is. Ez nem véletlen, hiszen egy autó fenntartásának költségei számos olyan tételből állnak össze, mint például a karbantartás, fogyasztás, biztosítások, adminisztrációs terhek, amelyek jelentősen befolyásolják a hosszú távú kiadásainkat. Így tehát egyáltalán nem biztos, hogy egy kedvezőbb vételárú, ám magasabb üzemeltetési költségű gépjárművel hosszú távon is jól járunk” – mutat rá Hegedűs Viktor, az Ayvens Car Remarketing üzletágának igazgatója.

„A vételár mellett kulcsfontosságú tényező az üzemanyag-fogyasztás: két azonos árú autó üzemanyagköltsége között akár havi több tízezer forintos különbség is lehet. Egy 100 kilométeren 2 literrel többet fogyasztó autó évi 20 000 kilométeres futásteljesítménynél, jelenlegi üzemanyagárakkal számolva akár 200-300 ezer forinttal növeli a fenntartási költségeket” – hívja fel a figyelmet a szakértő.

A szervizköltségek ugyancsak jelentős tételt képviselnek. Nem mindegy, hogy egy kötelező szerviz 80 000 vagy 200 000 forintba kerül, ahogy az sem, hogy milyen gyakran kell nagyobb javításokra számítani.

„A különböző márkák és modellek között nagy eltérések lehetnek az alkatrészárak és a javításhoz kapcsolódó munkadíjak tekintetében is. Ugyanígy, fontos szempont az alkatrészek elérhetősége is: ugyan az autópiac általános ellátási nehézségein már jórészt túl vagyunk, ám egy újonnan megjelenő márka szervizlefedettsége, vagy egy, a hazai piacon kevésbé reprezentált gyártó alkatrészeinek elérhetősége problémát és elhúzódó szervizfolyamatokat okozhat. A biztosítási díjak és az adóterhek is befolyásolják a teljes költséget: egy nagyobb teljesítményű vagy értékesebb autó esetében ezek a tételek is magasabbak lehetnek. Nem szabad megfeledkezni az értékvesztésről sem, azaz, hogy mennyiért fogjuk tudni adott esetben eladni az autót pár év múlva, ami bár nem közvetlen kiadás, mégsem elhanyagolható tétel a tulajdonlás teljes időszakát tekintve” – magyarázza a szakember.

Miért lehet jó választás egy 3-5 éves autó?

„Az új autók esetében az első években tapasztalható a legnagyobb értékvesztés, az első három évben akár 45-50 százalékot is veszíthet értékéből egy gépjármű. A 3-5 éves autók esetében ez a folyamat már jelentősen lelassul, évi 10-15 százalékra mérséklődik, így ezek értéktartás szempontjából kedvezőbb választást jelenthetnek” – fejti ki Hegedűs Viktor.

A szakértő szerint ebben az életkorban az autók már túl vannak a gyermekbetegségeken, a gyártó által előírt nagyobb szervizbeavatkozásokon, ugyanakkor még számos problémamentes év van előttük. „A modern autók élettartama megfelelő karbantartás és szakszerű javítások mellett jelentősen meghaladja a 10 évet, így egy 3-5 éves jármű még bőven a hasznos élettartama első felében jár. További előny, hogy ezek az autók már rendelkeznek a ma elvárható biztonsági és kényelmi felszerelésekkel, ugyanakkor áruk kedvezőbb az új modellekénél. A technológiai avulás sem olyan számottevő még ebben a korban, hiszen a 3-5 éves autók többsége már rendelkezik olyan modern funkciókkal, mint például a tolatókamera, a sávtartó rendszer vagy az automata klíma.”

A dokumentált előélet jelentősége

„A céges flottából származó használt autók több szempontból is ideális választást jelenthetnek a magánvásárlók számára” – mondja az Ayvens szakértője. „Ezek a járművek dokumentált szervizmúlttal rendelkeznek, amely tartalmazza az összes elvégzett karbantartást és javítást. A rendszeres, márkaszervizben elvégzett javítás pedig garanciát jelent arra, hogy az autó megfelelő műszaki állapotban van. Alkalomadtán pedig különleges akciókkal is tudunk kedveskedni a vásárlók számára, mint a közelgő farsangi promóciónk is, amely a hazai használtautós piacon nem igazán jellemző.”

„A flottakezelő cégek szigorú protokollok szerint követik az autók műszaki állapotát: rendszeres átvizsgálások, időben elvégzett karbantartások jellemzik ezeket a járműveket. A szervizelést előre meghatározott ütemterv szerint végzik, nem pedig az éppen aktuális anyagi lehetőségek függvényében. Ez jelentősen csökkenti a későbbi meghibásodások kockázatát” – hangsúlyozza Hegedűs Viktor.

Mindemellett fontos kiemelni, hogy a flottából származó autók általában jól felszereltek, hiszen a flottakezelők a megfelelő felszereltségi szint kiválasztásánál is szakmai szempontokat vesznek figyelembe. „Tekintettel arra, hogy az operatív lízing konstrukció keretében a flottakezelő vállalja a maradványérték kockázatát, a flottaautók esetében jellemző, hogy a legkeresettebb, legjobb ár-érték arányú felszereltségi szinteket javasolják az ügyfeleknek, hogy az autó valódi komfortérzetet és biztonságos közlekedést tegyen lehetővé, ám mellőzze a felesleges és drága extrákat. További előny, hogy a flottás autók esetében pontosan ismert a futásteljesítmény, ami kulcsfontosságú szempont használt autó vásárlásánál. A flottakezelők által értékesített autóknál nem kell az óraállás manipulálásától tartani, ami sajnos még mindig gyakori probléma a használtautó-piacon.”

A megfontolt használtautó-vásárlás tehát nem csak a vételár optimalizálásáról szól” – összegzi Hegedűs Viktor. „A teljes költség szemlélet alkalmazásával, a megfelelő életkorú jármű kiválasztásával, és a dokumentált előélettel rendelkező flottaautók előnyben részesítésével jelentősen csökkenthetjük a hosszú távú költségeinket és a váratlan kiadások kockázatát. Ezzel nem csak pénztárcánkat kíméljük, de egy megbízható társra is szert tehetünk mindennapi utazásainkhoz.”

Das WeltAuto: az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon

A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata - erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
2025. 10. 19. 07:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 06:00
Megosztás:

A fenntartható turizmus fejlesztésért kapott rangos nemzetközi elismerést Mórahalom

A világ egyik legjelentősebb fenntartható turizmus díját, a Best Tourism Villages címet nyerte el Mórahalom – tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 10. 19. 05:00
Megosztás:

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Pharmacenter Hungary Kft.

Két kiemelt jelentőségű onkológiai gyógyszert fejlesztett a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (NKFI Alap) támogatásával a Pharmacenter Hungary Kft., a fejlesztés teljes költségvetése meghaladta az 535 millió forintot - közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 19. 04:00
Megosztás:

Koncz Zsófia: digitalizációval járó veszélyekre reflektálni kell

A digitalizációval egyben megnyíltak olyan veszélyek is, amelyekre reflektálni kell - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Tiszalúcon tartott ifjúsági innovációs fórumon.
2025. 10. 19. 03:00
Megosztás:

Ha 1972-1996 között születtél, akkor komoly bajban vagy!

A mai 30 és 50 év közötti korosztály tagjai általában még aktív dolgozók, és kevesen gondolnak előre arra, mi vár rájuk nyugdíjas korukban. Szüleik többsége még él, és már a nyugdíjas éveit tölti, megélhetésüket pedig az állami nyugdíjból próbálják fedezni – nem könnyű helyzetben, különösen egy 25%-os infláció mellett. Ez a jelenlegi társadalmi és gazdasági valóság, amelyet tovább nehezít egy viszonylag kevéssé ismert, ám komoly következményekkel járó jogi fogalom: a szülőtartás.
2025. 10. 19. 02:00
Megosztás:

Özvegyi nyugdíj összege - nem mindegy, hogy házastárs vagy élettárs után kapod!

A hozzátartozói nyugellátások – köztük az özvegyi nyugdíj – igénylésének alapfeltétele, hogy az elhunyt személy halálakor már nyugdíjas legyen, vagy a jogszabályban előírt szolgálati időt teljesítse – olvasható az ado.hu szakportál írásában.
2025. 10. 19. 01:00
Megosztás:

Amikor a konnektorban nincs áram – mit tehetsz ilyenkor?

Sokan tapasztalták már, hogy egy eszközt bedugnának a konnektorba, azonban semmi nem történik. Egy ilyen helyzet bosszantó lehet, főleg, amikor már indulnál a dolgodra, de az áram éppen akkor dönt úgy, hogy eltűnik.
2025. 10. 19. 00:01
Megosztás:

A legígéretesebb előértékesítés alatt álló kripto projektek, amelyeket nem hagyhatsz figyelmen kívül: Digitap ($TAP), BlockDAG, Tapzi és továbbiak – egyre forróbbak 2025-ben

A kriptopiac „legokosabb” tőkéje ma már nem a hype-ot, hanem a hasznosságot követi. 2025 következő nagy nyertesei nem mémcoinok vagy üres ígéretek lesznek, hanem azok a projektek, amelyek már most építenek, működnek, és valódi problémákat oldanak meg.
2025. 10. 18. 23:00
Megosztás:

Vészfék a DeFi-ben? Miért nem működik a Wall Street-i vészfék a blokkláncon?

Miközben a múlt pénteki kriptokrach során 19 milliárd dollárnyi pozíció likvidálódott percek alatt, sokan felvetették: lehetne-e valamilyen vészféket – úgynevezett circuit breakert – beépíteni a decentralizált pénzügyekbe is, hogy megelőzzük az ilyen zuhanásokat? A válasz: nem olyan egyszerű. Sőt, néhány szakértő szerint ez még ronthat is a helyzeten. Nézzük, miért!
2025. 10. 18. 22:00
Megosztás:

A szeretet rendet hagy maga után

A halálról beszélni nehéz. Sokak számára ez a téma valóságos tabu – olyan, mint ha már az elmúlás gondolata is balszerencsét hozna, és közelebb hozná az elkerülhetetlent.
2025. 10. 18. 21:00
Megosztás:

Szemkímélő beruházás az irodában – megéri a befektetés?

A mai modern, „fehérgalléros” munka szinte elképzelhetetlen monitor előtt töltött idő nélkül. A koncentráció, a kényelem és a tartós teljesítmény ezért nem csupán HR, hanem egyenesen pénzügyi kérdés is. Néhány apró ergonómiai fejlesztés – mint például egy minőségi monitor, megfelelő világítás vagy egy jó szemüveg – meglepően gyorsan megtérülhet, ráadásul csökkenhetnek a fejfájások és javulhat a munkavállaló teljesítménye.
2025. 10. 18. 20:00
Megosztás:

A Vatikán adatai szerint nőtt a katolikusok száma, csökkent a papoké

Egy év alatt több mint 15 millióval emelkedett, és meghaladja az 1,4 milliárdot a katolikusok száma a világban, miközben a papi hivatást választók száma csökkent - derült ki a Fides katolikus hírügynökség statisztikáiból, amelyeket pénteken mutattak be a Vatikánban.
2025. 10. 18. 19:00
Megosztás:

Szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett egy magyar vállalkozás

Innovációs támogatással, építőipari hasznosításra alkalmas, szalmából készíthető szigetelőelemeket fejlesztett az SSH-System Kft. – közölte a társaság az MTI-vel.
2025. 10. 18. 18:00
Megosztás:

Adathalász csalók próbálják megtéveszteni az MVM ügyfeleit

Az utóbbi időszakban az MVM Next ügyfelei egyre gyakrabban találkozhattak adathalász kísérletekkel, a társaság kéri ügyfeleit, hogy fokozott figyelemmel járjanak el minden gyanús megkeresés esetén.
2025. 10. 18. 17:00
Megosztás:

Az Ondo Finance blokkolná a Nasdaq tokenjavaslatát – Átláthatóságot követelnek a szabályozók előtt

Az Ondo Finance éles hangon szólította fel az amerikai tőzsdefelügyeletet (SEC), hogy halassza vagy utasítsa el a Nasdaq új tokenizált értékpapírokra vonatkozó javaslatát. A cég szerint az átláthatóság és a piaci egyenlőség veszélybe kerülhet, ha a jelenlegi formában elfogadják a tervet.
2025. 10. 18. 16:00
Megosztás:

Midnight Network: A Cardano-alapító új célpontja a blokkláncok adatvédelmi trónja

Charles Hoskinson, a Cardano megalkotója, új irányt szab a decentralizált adatvédelem világában: a cél, hogy 2026-ra a Midnight Network legyen a vezető privát okosszerződés-platform. Az ambiciózus terv már most hatással van a kriptoökoszisztémák működésére és fókuszaira.
2025. 10. 18. 15:29
Megosztás:

Robottechnológia segíti a daganatos betegek kezelését Debrecenben

Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetem (DE) klinikai központjában vezették be az automatizált citosztatikus keverékinfúzió-összeállító robotot, az innovatív technológia alkalmazásával az eddiginél is biztonságosabb lehet a daganatos betegek gyógyszerellátása - jelezte az egyetem sajtóközpontja az MTI-nek.
2025. 10. 18. 13:00
Megosztás:

Leminősítette Franciaországot az S&P

Leminősítette Franciaországot az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a költségvetési hiány további jelentős csökkentését célzó intézkedések hiánya miatt a következő években tovább romlanak a francia államadósságfolyamatok.
2025. 10. 18. 12:00
Megosztás:

A magyar nők 71 százaléka nem választaná a műszaki-informatikai pályát

A megkérdezett nők 71 százaléka nem tervezi, hogy műszaki, technológiai vagy informatikai pályán dolgozzon, míg a férfiaknál ez az arány 41 százalék - közölte az MTI-vel a CETIN Hungary friss országos kutatása alapján, amiből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciával a magyarok nagy része még csak most ismerkedik.
2025. 10. 18. 11:10
Megosztás: