Rekordon a be nem töltött állások száma a brit vállalati szektorban
A brit statisztikai hivatal (ONS) beszámolója szerint a szeptember és november közötti időszakban a brit vállalatok átlagosan 1 219 000 betölthető, de üres munkahelyet tartottak nyilván, 434 500-zal többet, mint a tavalyi első naptári negyedévben, vagyis közvetlenül a koronavírus-járvány elhatalmasodása előtt. Az ONS hangsúlyozza: a be nem töltött alkalmazotti állások számának növekedési üteme 17,9 százalékra lassult ugyan a vizsgált időszakban a megelőző negyedévben mért 35,4 százalékról, egy kivételével azonban a brit gazdaság összes ágazatában így is emelkedett a meghirdetett üres munkahelyek száma.
A statisztikai hivatal kiemeli azt is, hogy száz alkalmazotti állásra a szeptembertől novemberig tartó időszakban négy be nem töltött munkahely jutott, és ez szintén rekord. A foglalkoztatottsági ráta a vizsgált három hónapban 0,2 százalékponttal 75,5 százalékra emelkedett, a munkanélküliség 0,4 százalékponttal 4,2 százalékra csökkent a brit gazdaságban. Az elsősorban a kínálati oldalon kialakult, egyre szélsőségesebb mértékű nagy-britanniai munkaerőhiány az elmúlt időszakban komoly ellátási problémákat okozott mindenekelőtt a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban.
A teherautósofőrök krónikus hiánya és az ebből eredő ellátási fennakadások a harmadik negyedév végén országszerte hetekig tartó pánikszerű üzemanyag-felvásárláshoz és emiatt ugyancsak hosszabb ideig elhúzódó súlyos hiányokhoz vezettek. A pánikvásárlások közvetlen előzményeként először a BP, majd több más nagy forgalmazó is bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. Az élelmiszerboltokban nem volt ehhez mérhető pánikszerű felvásárlási hullám, ennek ellenére azonban visszatérő jelzések érkeztek arról, hogy egyes boltokban sokszor üres polcok fogadták a vásárlókat.
A brit kormány lehetővé tette a brit vállalatoknak ötezer külföldi kamionsofőr toborzását élelmiszer- és üzemanyagszállítási feladatok ellátására, gyorsított munkavállalási eljárással, de csak korlátozott időre, és ez a program már véget is ért.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint azonban a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, nem utolsósorban azért, mert a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.