Tervezéssel és új piacok keresésével juthatnak túl a nehézségeken a vállalatok
A közlemény szerint a piaci helyzet alakulása sokféle kihívás elé állíthatja a cégeket, és legjobb már akkor változtatni a működésen, amikor még nincs baj, de már akadozik az üzletmenet: ilyen jel lehet, ha a vállalkozó nem tudja kifizetni a beszállítóit, nem tud alapanyagot venni, közüzemi számlákat fizetni, illetve az sem jó jel, ha túl nagy a kitettsége a cégnek, például túl sokan tartoznak neki.
A közlemény idézi Tihanyi Nikolettet, a csődvédelem.hu ügyvezetőjét, aki elmondta: a vállalatoknak azzal is számolniuk kell, hogy nemcsak a saját működésükben léphetnek fel problémák, hatással lehetnek rájuk a partnereiknél, ügyfeleiknél kialakuló fizetési és más piaci nehézségek is.
Elmondta: a tapasztalatok szerint az év végi időszak után a január-február hagyományosan gyengébb időszak a cégek esetében, így a kis- és középvállalkozások (kkv) számára kiemelt fontosságú a rugalmas hozzáállás, a mindig változtatni kész menedzsmentszemlélet és a folyamatok állandó monitorozása. Úgy vélte, ezek a vezetői attitűdök egy nehezebb helyzetben mindenképpen versenyelőnyt jelenthetnek. Hozzátette, mivel a kkv-k a felmérések szerint az összes hazai vállalat 90 százalékát teszik ki, és a foglalkoztatottak 60-70 százaléka dolgozik ebben szektorban és ők termelik meg a magyarországi a hozzáadott érték 50 százalékát, hatásuk a gazdasági folyamatokra jelentős, és más szektorokat is befolyásol eredményességük.
A közlemény szerint, ha válsághelyzet kezd kialakulni a vállalatnál, fontos, hogy a cégvezetők nagyon gyorsan reagáljanak és vegyék igénybe szakértő segítségét: a csődvédelem.hu azt tanácsolja a vállalkozásoknak, hogy folyamatosan monitorozzák tevékenységüket és rugalmasan, azonnali válaszlépéssel reagáljanak a változásokra. A késlekedés ugyanis azzal járhat, hogy elmaradnak a tervezett bevételek és így finanszírozhatatlanná válik a működés. Az első, de általában túl lassan, túl későn megtett reorganizációs lépés lehet az üzemméret csökkentése - ami ugyan a bevételelmaradással járhat, de egyben megelőzheti a nagyobb bajt, a költségek túlzott növekedését, és a nagyobb veszteséget. A szakértők emellett tudnak segíteni a fedezeti pont számítással, árszabás-korrekcióval, illetve az üzemméret-csökkentéshez kapcsolódó eljárások koordinálásában.
Tihanyi Nikolett hozzátette, a reorganizáció és az újratervezés mellett válsághelyzetben a legfontosabb az új piacok felkutatása, bármilyen módon.