Tombol a vihar: rekordszámú kárbejelentés érkezett az Allianzhoz

Az Allianz Hungária Zrt.-hez 2025. július 9-én 14 óráig közel 5200 db kárbejelentés érkezett a viharos időjáráshoz kapcsolódóan, többnyire fakidőlés, tetőkárok, beázás és egyes területeken jégkár miatt ezekből csaknem minden ötödik már rendezésre került. A leginkább érintett területek a Balaton térsége, Hajdú-Bihar, Békés, Szabolcs-Szatmár Bereg megyék, a károk értéke előzetes becslés szerint közel 620 millió forint. Összehasonlításként 2024-ben havonta átlagosan 2200 kárbejelentés érkezett a biztosítóhoz az időjárás miatt.
A bejelentések folyamatosan érkeznek, és az előrejelzések alapján az elkövetkező napokban is számítani lehet viharos időjárásra. Az Allianz Hungária elsődleges célja, hogy a károkat minél egyszerűbben és gyorsabban rendezze, ezért munkatársai felkészülten, meghosszabbított munkaidővel és hétvégén is várják a bejelentéseket. A gyors kárrendezés érdekében azt javasolják ügyfeleiknek, hogy éljenek az online kárjelentés és a kárrendezéshez általában szükséges kárfotók, dokumentumok feltöltésének lehetőségével, így az elbíráláshoz szükséges adatok birtokában a kárrendezés akár 2 órán belül megtörténhet.
A szélsőséges viharok okozzák a legnagyobb károkat
A mostani viharokhoz hasonló pusztítás nem előzmény nélküli. Az Allianz elmúlt három évet (2022–2024) felölelő lakásbiztosítási kárstatisztikáiból jól látszik, hogy a nyári hónapokban következik be a viharok által okozott káresemények közel 45 százaléka. A viharszezon legpusztítóbb hónapjai rendszerint a június átlagosan 5800, és az augusztus átlagosan 4800 kárbejelentéssel (havi átlag 2800 db).
A fenti számokból is következik, hogy az utóbbi években éppen a viharos időjárás okozta a legtöbb kárt az ingatlantulajdonosoknak. A kategórián belül évről-évre a viharkár viszi a prímet, a beázás elemi kár a második leggyakrabban jelentkező káresemény, amit az indukciós villámkárok, tető- és panelhézag beázás, valamint a jégverés káresemények követnek a sorban. Ezzel szemben a legmagasabb összegű károkat átlagosan a közvetlenül becsapadódó villámok jelentik, bár ebből szerencsére az előzőeknél lényegesen kevesebb fordul elő – egy-egy ilyen eset azonban több mint 850 ezer forintot meghaladó átlagos kárkifizetést eredményez. Ezt követően 170 ezer forintot meghaladó áltagos kárkifizetéssel a felhőszakadás és a jégeső okozza a legnagyobb pusztítást. Utóbbi ráadásul nem csupán az otthonokra nézve veszélyes: a gépjárműhöz kapcsolódó természeti károk kategória 80-90 százaléka is ehhez köthető. A természeti károkkal összefüggő legmagasabb összegű kárkifizetések egy-egy esetben a több tízmillió forintos nagyságrendet is meghaladják az Allianznál. Az elmúlt évek legnagyobb összegű kifizetése között több esetben villámcsapás volt a főszereplő, egy-egy esetben pedig jégverés, illetőleg felhőszakadás okozott kimagasló összegű kárt.
Felkészülten az ingatlankárok ellen
Az előrejelzések szerint az elkövetkező napokban további viharokra lehet számítani, így a szakértők szerint érdemes már előre felkészülni.
„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a károkat minél egyszerűbben és gyorsabban rendezzük, ezzel is segítve ügyfeleinket ebben a nehéz időszakban. Emellett különösen fontos, hogy mindannyian felkészültek legyünk. Az ingatlantulajdonosok elsődleges védelmi vonala az előrelátó megelőzés: érdemes figyelemmel kísérni a meteorológiai előrejelzéseket, lehetőleg okostelefonra letölthető alkalmazás segítségével, amely a tartózkodási helyre vonatkozó legpontosabb adatokat nyújtja” – hívja fel a figyelmet Borbély Krisztián, az Allianz Hungária kárrendezési igazgatóságának vezetője.
A ház körüli teendők között kiemelten fontos, különösen egy nagyobb vihar után, hogy a tetőszerkezetet ellenőrizzük. Az elszáradt fák, ágak levágása nem csupán esztétikai, hanem biztonsági kérdés is, akárcsak a szabadban lévő tárgyak (például kerti bútorok, cserepes növények) megfelelő rögzítése. Az esővíz-elvezető csatornák tisztán tartása, valamint az elektromos berendezések (pl. számítástechnikai eszközök, televíziók, routerek) vihar idején az elektromos hálózatból való kihúzása szintén hozzájárulhat a károk megelőzéséhez. Ezekkel az egyszerű lépésekkel jelentősen csökkenthető a viharok – és az azt kísérő természeti jelenségek – okozta anyagi veszteség.
Gépjárművédelem: a tudatosság és a casco is segít
Ha lehetőség van rá, a járművet érdemes zárt garázsba helyezni vagy legalább nyitott, de védett tető alá beállni egy közelgő vihar előtt. A legfontosabb szabály azonban, hogy ne parkoljunk fa alatt, hiszen az erős szél által letört ágak vagy akár teljes fák is súlyos károkat okozhatnak az autó karosszériájában, szélvédőjében vagy tetejében. Ha nincs más lehetőség, egy vastag pokróc vagy takaró ideiglenes védelmet nyújthat a kisebb-nagyobb sérülésekkel szemben. Emellett vihar közeledtével kerülendők az aluljárók és vízgyűjtő területek, melyet a felhőszakadás könnyen elönthet, az autóban pedig akár totálkárt is eredményezhet.
„Fontos tudni, hogy a casco jelenti a legnagyobb biztonságot gépjárművünknek a viharos időjárás esetén. Ennek híján sokkal bonyolultabb (ha egyáltalán lehetséges) a kár rendezése: vagy attól követelhető kártérítés, akinek a telkén állt például a vihar által kidöntött fa (ma már több lakásbiztosítás részét képezi a tulajdonosi felelősségbiztosítás), vagy pedig polgári peres eljárást követően számíthatunk csak némi kártérítésre” – teszi hozzá Borbély Krisztián.
Mi a teendő, ha kár érte? Mire érdemes figyelni?
-A legtöbb kárt a bekövetkezéstől vagy a tudomásra jutástól számított 2 munkanapon belül be kell jelenteni;
-A kár bejelentésétől számított 5. munkanapig a kár helyszínét – amennyire lehet – hagyja érintetlenül, a károsodott vagyontárgy(ak) állapotán ne változtasson, vagy csak annyiban, amennyiben az a kárenyhítéshez szükséges;
-Készítsen fotókat a kárról, törekedve arra, hogy a képek élesek, a károsodott részek jól láthatók legyenek;
-Sérült elektronikus vagyontárgy esetén fényképezze le az eszköz azonosítóját is! Ez legtöbbször a termék hátulján vagy oldalán található matrica egy szériaszámmal, esetleg vonalkóddal vagy QR kóddal kiegészítve.
Online kárbejelentés
A nagy mennyiségű kárbejelentés és a további esőzések a kárrendezés elhúzódását eredményezhetik, az Allianz ezért azt javasolja ügyfeleiknek, hogy éljenek az online kárbejelentés lehetőségével, és minél részletesebb kárleírást adjanak meg. A kárbejelentés végénmegjelenített személyre szabott linken minél hamarabb és minél jobb minőségben érdemes feltölteni a kárhoz kapcsolódó fényképeket, hiszen ez nagyban hozzájárulhat a gyors kárfelvételhez, ezáltal a gyors kárrendezéshez is. A link e-mail-ben vagy sms-ben kiküldésre kerül annak érdekében, hogy az a későbbiekben is rendelkezésre álljon a fotók feltöltéshez, a linken keresztül a nap 24 órájában, a hét minden napján nyomon követhető a kárügy alakulása.
További információkat az Allianz Hungária honlapján talál: Allianz Hungária