Tovább erősödik a nagykereskedelmi energiapiacok felügyelete
A közlemény szerint a módosítás fő célja az uniós és nemzeti szintű piacfelügyeleti rendszerek megerősítése, a nyílt és tisztességes verseny ösztönzése a belső villamosenergia- és gázpiacokon, valamint az egyenlő versenyfeltételek biztosítása a piaci szereplők számára.
A módosított REMIT II az uniós villamosenergia-piac szerkezeti átalakulását célzó szélesebb körű reform része, a REMIT tervezetét 2023. március 14-én nyújtotta be az Európai Bizottság a 2022. évi magas és ingadozó energiaárakra válaszul - írták.
Magyarországon a MEKH látja el a nemzeti szabályozó hatóságra vonatkozó feladatokat, a módosítások részleteiről szóló tájékoztatással aktívan támogatja az érintettek jogszabályi megfelelését - tették hozzá.
A módosítás célja az uniós energiapiacok átláthatóságának javítása, valamint a piaci visszaélések elleni védelem erősítése. A módosítások hozzájárulnak az energiaárak stabilizálásához és a fogyasztók védelméhez, valamint hatékonyabbá teszik a határokon átnyúló potenciális piaci visszaélések kivizsgálását és a kapcsolódó jogérvényesítési intézkedéseket - áll a közleményben.
Az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynöksége (ACER) vizsgálati jogkört kapott meghatározott határon átnyúló ügyekben. Az ilyen ügyek kapcsán a nemzeti szabályozó hatóságok 3 hónapon belül kifogást emelhetnek az ellen, hogy az ACER gyakorolja vizsgálati hatáskörét, ám csak abban az esetben, ha tagállami szinten korábban már hivatalosan vizsgálat indult az adott ügyben, vagy ugyanazon tények alapján már le is zajlott a vizsgálat.
Az ACER helyszíni vizsgálatokat végezhet, információt kérhet, nyilatkozatokat jogosult felvenni, valamint kiszabhat kényszerítő bírságokat, amennyiben határozatait a kötelezettek nem teljesítik vagy a kért információkat nem adják át. A REMIT-ben foglalt tilalmak, illetve érdemi kötelezettségek megsértése vagy megszegése esetén ugyanakkor továbbra is a tagállami hatóságok szabják ki a bírságokat - áll a MEKH közleményében.