Válság ez? Elmaradtak a rekordok a karácsonyi szezon során az online szektorban
Sokan "lefelé vásárolnak", de van olyan szegmens, ahol erős a márkahűség
Az infláció, a hirdetési költségek vártnál nagyobb mértékű áremelkedése és a vásárlói kedv csökkenése mind-mind kihívások elé állították a kereskedőket. „Ahogy a teljes piacon, így nálunk is egyértelműen csökkent a tranzakciók száma, amely adataink szerint leginkább a kisebb összegű, úgynevezett "vágyvásárlások" radikális csökkenésének tudható be. Úgy látjuk, a szerényebb jövedelmű vásárlók száma jelentősen csökkent, a középrétegnél pedig a "lefelé vásárlás" lett jellemző” – hívta fel a figyelmet Zabari István, a Lumenet.hu alapító-tulajdonosa. Ezzel szemben egészen más a helyzet a baba-mama termékek piacán. „A kosárértékünk nagyjából az infláció mértékével növekedett. A pelenka és egyéb baba-mama termékek esetében nagyon erős a márkahűség, így a vásárlóinknak csupán 3-5%-a keresett más, kedvezőbb árú alternatívát” – hangsúlyozta Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatója.
A Covid utáni fellendülésnek a háború vetett véget
A Covid után a legtöbb kereskedő pozitívan vágott bele a 2022-es évbe, bízva abban, hogy az online kiskereskedelem növekedése kitart, és mellette talán még az előző években sok kihívással küzdő offline kereskedelem is magára talál majd. „Sajnos a háború kitörése például a játékkereskedelem számára fontos húsvéti szezon előtt jelentős hatást gyakorolt a forgalomra, a vásárlók nagyon megijedtek, így érezhetően csökkent a vásárlások száma, amely kihatott a tavaszi, kültéri játékok forgalmára is. Az év vége szintén érdekesen alakult, ugyanis az eddigi évek tapasztalataihoz képest egy gyengébb november, majd egy mérsékelten pozitív december következett. Összességében az év a várakozásoknál gyengébb forgalmat hozott” – mondta el Őri Gergely, a Játéknet.hu ügyvezetője.
Tudatosabbak a vásárlók, de a hírek vagy az ünnepek hatására kilengések tapasztalhatóak
Kezdenek átalakulni a vásárlói szokások, a fogyasztók egyre tudatosabbak, a csökkenő lehetőségek miatt egyre jobban megnézik, hogy mire és mennyit költenek. A karácsonyi szezon során ezzel szemben azért hajlandóak voltak esetenként drágább termékeket is vásárolni, sőt, a korábbi szezonokhoz képest újdonságot is hozott a slágertermékek tekintetében 2022. „A karácsonyi szezon sztártermékei nem változtak a tavalyi évhez képest, az emberek leginkább a karácsonyi kellékeket, pl. műfenyők, izzósorok, dekorációkat keresték. Azonban új trendet jelentettek a színes műfenyők, nagyon sokat adtunk el például fehér vagy rózsaszín fenyőből. Ezek mellett nagyon sokan vásároltak ajándékba pl. gamer székeket, drágább lakásfelszerelést” – mutatott rá Schmidt Richárd, az Alinda.hu üzleti partnere. Az jól látható, hogy a karácsonyi szezonban számos olyan terméket beszereznek a vásárlók, amelyről az év többi részében hajlandóak lemondani, azonban a keresletre legalább ilyen nagy hatással vannak az aktuális hírek is. „A kisebb kosárértékű vásárlások leginkább a kormányzati bejelentések után ugrottak meg a tavalyi év során többször is. A rezsicsökkentés eltörlése után pár nap alatt gyakorlatilag az összes beszállítónk konnektorba dugható fogyasztásmérő készletét eladtuk. Azonban amilyen gyorsan jött ez a hullám, olyan gyorsan le is csengett, az utolsó pár darabot pedig már hónapok alatt adtuk el” – mondta el Zabari István.
Az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak?
Figyelembe véve az elmúlt évek online kereskedelmét, jól látható, hogy a kedvező gazdasági környezet, az alacsony kamatok, a növekvő fogyasztás, és sok szempontból a Covid is a webkereskedők malmára hajtotta a vizet. Jelenleg azonban el kell fogadni, hogy a vásárlók az online döntések során is egyre tudatosabbá válnak, megfontoltabban költekeznek, így a kereskedőknek is hosszú távra kell tervezniük, le kell mondaniuk a gyors haszonról. Mindez várhatóan piactisztuláshoz fog vezetni, és a járványhullámok során a földből gombamód előbukkanó webáruházak számának csökkenéséhez, így vélhetően kijelenthető, hogy az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak.
Az Ecommerce Hungary Középvállalati tagozatának álláspontja szerint a vevők egyértelműen a magas színvonalú kiszolgálást preferálják, így az online kereskedők a szolgáltatási minőség emelésével igyekeznek tovább növelni a vásárlások számát, ahogy ebben a fentebb megszólaltatott szereplők is egyetértettek.