Vigyázó szemünket Kínára vessük
A jelentési szezont várhatóan három nagy téma fogja majd dominálni.
-Az egyik a megavállalatok teljesítménye, ugyanis az olyan óriások mint a Meta, az NVIDIA, vagy éppen a Merck komplett szektorok teljesítményét képesek torzítani, és a valós helyzetnél kedvezőbb képet festeni az adott iparágról.
-Az előző ponttal jelentős átfedésben a mesterséges intelligencia cégek, chipgyártók is a figyelem középpontjában fognak állni, hiszen ez az egyik legfelkapottabb sztori jelenleg a befektetők körében.
-Végül, de nem utolsósorban a cégek Kínában nyújtott teljesítményét is érdemes lesz figyelni. Óriási piac, ami egyre jobban próbál leválni a nyugati, főleg az amerikai cégekről, így egyre nagyobb kihívást jelent a globális cégek számára.
A kínai gazdaság amúgy sem teljesít jól, ezt jelzik a deflációs adatok, vagyis az általános árszínvonal csökkenése, ami a gyenge kereslet egyik biztos jele. A kínai (lakossági) befektetők arany iránti kereslete növekszik, ami szintén nem éppen a gazdasági növekedésbe vetett bizalom jele. És ehhez a gyenge gazdasági környezethez társul a gazdaság leválásának folyamata, a kínai versenytársak felemelkedése.
Tegnap jelentek meg a német autógyártók második negyedéves értékesítési adatai, és a BMW, Mercedes, Volkswagen trió mindegyike 5-7%-os visszaesést szenvedett el a kínai piacon. Sőt, a kínai autómárkák egyre inkább szeretnék megvetni a lábukat Európában is.
De az autógyártókon túl is számos példát találunk arra, hogy a nyugati cégeknek egyre több helyi versenytárssal kell megküzdeniük Kínában. Az Apple telefon eladásai az első negyedévben 19%-kal csökkentek Kínában, mely piacot a Huawei nyerte meg. A kiskereskedő Walmart több, mint 100 bolt bezárására kényszerült az elmúlt években.
A Nike növekedése is jelentősen lassult. Az előző negyedévben 3% alatt volt az év/év növekedési ütem, szemben az elmúlt 10 évben látott 9% fölötti átlagos növekedéssel. A Nike számára főleg az ANTA nevű vállalat jelent konkurenciát, mely a kínai olimpiai válogatott szponzora, és főleg a fiatalok körében népszerű.
A Starbucks-ot tavaly mennyiség és kávézószám alapján is megelőzte a legnagyobb kínai kávézólánc, a Luckin Coffee, mely a robbanásszerű növekedés eredményeként mára csaknem háromszor annyi kávézóval rendelkezik az országban, mint amerikai riválisa. A Starbucks árbevétele 8%-kal csökkent az idei első negyedévben, a folyamatos új üzletnyitások ellenére is.