Vigyázz ha Skodát vagy BMW-t veszel, mert csúnyán rászedhetnek!
Mik egy használt gépkocsi vásárlás fő kockázatai Magyarországon?
Használt gépkocsi vásárlása Magyarországon is hasonló kockázatokkal jár, mint más országokban. Az alábbiakban néhány fő kockázatot emelünk ki általánosságban. Aztán megnézzük, hogy miért kell specifikusan tartanunk a BMW és a Skoda modellek megvásárlásakor.
- Csalfa hirdetések: Az egyik legnagyobb kockázat az, hogy a hirdetések nem mindig tükrözik a valóságot. Előfordulhat, hogy a gépkocsi állapota vagy műszaki állapota rosszabb, mint amit a hirdetés állít.
- Rejtett hibák: Sok használt autóban lehetnek rejtett hibák vagy problémák, amelyeket nem könnyű észrevenni egy egyszerű tesztvezetés során. Motorproblémák, futómű hibák, vagy rozsda is előfordulhatnak.
- Csaló eladók: Sajnos, vannak olyan eladók, akik szándékosan próbálnak megtéveszteni vásárlókat a gépkocsi állapotával kapcsolatban. Fontos megbízható forrásokból vásárolni, például hiteles kereskedőktől vagy megbízható használtautó kereskedésektől.
- Saját történet: A gépkocsi előéletének pontos ismerete is fontos. Kiderítésre kerülhet például, hogy a jármű balesetet szenvedett, vagy hogy korábban lopott volt.
- Műszaki vizsga: Ellenőrizni kell a gépkocsi műszaki vizsga dokumentumait, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a jármű megfelel a Magyarországon érvényes műszaki előírásoknak.
- Visszatekerés: Előfordulhat, hogy a jármű kilométerórája visszatekerésre került, hogy azt úgy tűnjön, mintha kevesebbet futott volna, mint valójában.
- Finanszírozási problémák: Ha a gépkocsi hitelből vásárolható, fontos ellenőrizni a hiteltörténetet és a gépjárműfinanszírozási lehetőségeket.
- Garancia: Használt autó vásárlása esetén általában korlátozott garancia jár, vagy egyáltalán nincs garancia. Fontos megtudni, hogy milyen garanciák vonatkoznak a gépkocsira, és kikor járnak le.
Ezen kockázatok minimalizálása érdekében fontos alaposan ellenőrizni a gépkocsit, dokumentációkat vizsgálni, és ha szükséges, egy tapasztalt autószerelőt is bevonni az értékelésbe. Emellett ajánlott megbízható forrásból vásárolni, például hiteles használtautó-kereskedésekből, ahol valamilyen garancia is járhat a vásárlás mellé.
Az alacsony ár sok veszélyt rejteget!
Minél kevesebbet kérnek érte, annál valószínűbb, hogy lesznek rajta korábbi sérülések, melyek jó esetben csak apró karcolások, de előfordulhat az is, hogy törött az alváz vagy hibás a felfüggesztés.
Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője szerint Magyarországon egyes autómárkák jobban ki vannak téve a sérüléseknek, mint mások. Fontos szerepet játszik ugyanakkor a motor teljesítménye is: az erősebb járművek gyakrabban szenvednek közúti balesetet, mint a kisebb autók.
Az olcsóbb autók többször sérültek
Akik spórolás céljából választanak olcsóbb autót Magyarországon, nagyobb eséllyel vesznek sérült járművet. A carVertical adatbázisában 2023-ban az 1000 eurónál kevesebbet érő autók 36,4%-a sérült már meg korábban. Az 1000 és 3000 euró között kapható autókat még nagyobb arányban – 40%-ban – érte valamilyen kár.
Bár nem minden sérülés okoz gondot, az olcsóbb autók gyakran igényelnek komolyabb és drágább javítást, hiszen a tisztességtelen eladók sok esetben elfedik és elhallgatják a problémákat a vevők elől.
A drágább járművek rendszerint kevesebb sérülést szenvednek. Az 5000-10 000 eurós árkategóriában az autók 7,9%-a sérült. A legkevesebb kár a 10 000 euró feletti autókban esett – ezeknek a járműveknek mindössze 6,5%-a volt érintett közúti balesetben.
„Bár a megrongálódott, drága használt autók aránya nem jelentős, ez nem jelenti azt, hogy esetükben nem kell óvatosnak lenni. Ha egy jármű súlyos balesetet szenvedett, több rejtett hibája is lehet. Ezek a hibák talán csak később mutatkoznak meg, a javításuk pedig tetemes összegbe kerülhet” – mondja Buzelis.
Melyiket autót lopják nagyon? Gépkocsi lopás kalkulátorral ITT kiszámolhatod.
A német autók nagyobb eséllyel szenvednek balesetet
Ha az egyes márkákat nézzük, kiderül, hogy a magyar használtautó-piacon a legtöbbet sérült autók közül messze kiemelkedik a BMW. Az országban a carVertical-on ellenőrzött BMW-k 56,9%-a rongálódott már meg korábban.
A BMW-t a Skoda (56,4%), a Mercedes-Benz (49,9%), az Audi (49,5%) és a Ford (47,6%) követi. Ehhez képest az Alfa Romeo, mely a legritkábban sérült autómárka Magyarországon, 34,2 százalékos aránnyal zárja a listát.
„A BMW gépjárművek erősek, ráadásul sok közülük hátsókerék-meghajtású, ami a kevésbé tapasztalt vezetőknek időnként kihívást jelenthet” – magyarázza Buzelis.
Az erős motorral felszerelt járműveket éri a legnagyobb értékű kár
Egyértelmű összefüggés van a jármű ereje és annak az esélye között, hogy megsérül. Minél erősebb motor pörög benne, annál valószínűbb, hogy egy autó balesetet fog szenvedni.
Az 50 kW-os motorral felszerelt autók 24,2%-a sérült már meg. Ez azt jelenti, hogy az olyan kis ferdehátúak, mint a Ford Fiesta vagy a Renault Clio, jellemzően kevesebb kárt szenvednek életük során. Az erősebb járművekkel azonban teljesen más a helyzet.
A 200 kW-os motorral futó sérült autók aránya eléri a 44,2%-ot, ami arra utal, hogy a sportosabb, erősebb modellekkel csaknem kétszer olyan gyakran történik baleset, mint a városi közlekedésben preferált típusokkal. A carVertical adatai szerint az erős autók átlagos kárértéke is jóval magasabb – 7417 euró, szemben a 4285 euróval, amivel az 50 kW-os motorral felszerelt autók esetében lehet számolni.
Minden használt autónak van előélete, ami az új tulajdonosnak néha kellemetlen meglepetéseket okozhat, sőt akár jókora szervizköltséget is jelenthet. Ezért is fontos a körültekintő autóvásárlás, és a járművek történetének és állapotának ellenőrzése.