100-ból 78 magyar befogadna otthonába egy külföldi cserediákot
A nyelvtanulás csak a második leggyakoribb motiváció
A nemzetközi diákcsere-programokat szervező AFS online kutatásában megkérdezettek 23,3 százalékát leginkább az motiválná a cserediák-fogadásban, hogy megismerhesse a diák kultúráját, míg 22 százalékuk elsősorban nyelvtanulási céllal adna otthont egy külföldi középiskolásnak. A válaszadók ötöde (19,8 százaléka) szívesen szerezne jó élményeket egy cserediáknak, míg a megkérdezettek 16,3 százaléka így szeretné közelebb hozni a saját gyerekét a cserediák-léthez. 8,4 százalék azoknak az aránya, akik megismertetnének egy külföldit a magyar kultúrával, míg a válaszadók 5,7 százaléka szeretne ismerősöket szerezni más országokból, 3,1 százalék pedig ezzel segítené gyermeke pályaválasztását.
Jöhet bárki, de ha választhatunk, az európaiakat preferáljuk
Az AFS kutatásában résztvevőket arról is megkérdezték, hogy melyik kontinensről fogadnának legszívesebben egy cserediákot. A válaszadók több mint fele (52 százaléka) számára mindegy, melyik földrészről érkezik a diák, míg 16,6 százaléka leginkább egy európai középiskolást látna szívesen az otthonában. Minden tizedik válaszadó (9,6 százalék) Ázsiából, 9,2 százalék pedig Észak-Amerikából származó fiatalt szeretne fogadni. A dél-amerikaiakat a megkérdezettek 7,4 százaléka preferálja, 4,4 százaléknak pedig az ausztrálok lennének szimpatikusak.
A munkaerőpiacon értékes készségeket fejleszt a cserediák-fogadás
A felmérés kitért arra is, hogy milyen készségekre és képességekre lehet kedvező hatással a cserediák-fogadás a fogadócsalád tagjainál. A megkérdezettek közel negyede (23,6 százaléka) gondolja úgy, hogy a cserediák-fogadás a családtagok kapcsolatteremtési készségét fejleszti leginkább. Sokak szerint a család együttműködési készségét és toleranciáját növeli legnagyobb mértékben a cserediák jelenléte: előbbit 22,8, utóbbit 22,3 százalék választotta. A válaszadók 17,9 százaléka szerint a fogadócsalád nyelvtudását befolyásolja legkedvezőbben a cserediák.
Az elmúlt évben 11 ország diákjai éltek Magyarországon
Magyarországon több mint 650 önkéntes segíti a nemzetközi diákcsere-szervezetet. Ennek köszönhetően a 2020/21-es tanévben 51 külföldi (elsősorban olasz, hongkongi, török, illetve belga) középiskolás diák ismerkedett meg hazánkban a magyarországi élettel és kultúrával, azonban a nyár végén Olaszországból, Hongkongból, és Thaiföldről érkező cserediákok befogadására az AFS további családok jelentkezését várja az ország egész területéről.
Hogyan lehet befogadni egy cserediákot?
Augusztus végéig 15 országból összesen 85 cserediák érkezik hazánkba a 2021/22-es tanévre az AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány szervezésében. Közülük mintegy 25 külföldi középiskolás számára keres még önkéntes fogadócsaládokat az ország egész területéről a világ legnagyobb diákcsere-szervezete, az AFS.
Azok a családok, amelyek külföldi diákot fogadnának, az AFS budapesti irodájához vagy helyi önkénteseihez fordulhatnak felvilágosításért, illetve a https://www.afs.hu/diakfogadas/ oldalon szerezhetnek információkat. Az önkéntes családok számára az AFS támogatást nyújt, amely a diák utazási költségeit, iskolai étkezését, betegség- és balesetbiztosítását, gyógyszereit fedezi. „A cserediákok fogadásának nincsenek szigorú követelményei, fontos azonban, hogy egy család azért döntsön egy külföldi diák befogadása mellett, mert kíváncsi egy más országból, egy másik kultúrából érkező emberre” - hangsúlyozza Boros Ákos, az AFS Magyarország nemzeti igazgatója.