A GVH figyeli a koronavírusos reklámokat

A COVID-19 megbetegedésekre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fokozott figyelemmel vizsgálja a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termékek reklámját. Így többek között azt, hogy a hirdetések ne keltsék megalapozatlanul azt a látszatot, hogy egy adott termék valamiféle megelőző- vagy gyógyhatással rendelkezik. Ebben az esetben ugyanis a felelős reklámozó, illetve a hirdetést közzé tevő milliós bírságra számíthat - hívja fel a figyelmet a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.

A GVH figyeli a koronavírusos reklámokat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban tette közé COVID-19 megbetegedésekkel kapcsolatos közleményét. Ebben a hatóság többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy tilos megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást tulajdonítani a reklámozott termékének, továbbá a reklámok közzététele során különös figyelemmel kell lenni arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak.

Tekintettel kell lenni továbbá arra is, hogy élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani, továbbá megalapozatlanul nem kelthető az a látszat, hogy a termék hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja.

Milliós bírságokra számíthatnak a reklámozók

Tekintettel arra, hogy a reklámokkal célzott fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb, ezért a valótlan, túlzó, megtévesztő tájékoztatások miatt a GVH komoly bírságösszegeket jogosult kiszabni a jogsértő vállalkozásokra. A bírság mértéke súlyos esetben elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát (ún. bírságmaximum) – hívja fel erre a figyelmet Ritter Eszter, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere.

Ki tartozik felelősséggel a jogsértő reklámokért?

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) felelősségre vonatkozó szabályai az ún. érdek-elvet követik. Így elsősorban a reklámozó felelőssége, hogy a kereskedelmi gyakorlat megfeleljen a vonatkozó jogszabályoknak, hiszen az eladás ösztönzése a hirdető közvetlen érdekében áll. Ugyanakkor a reklámozó vállalkozás mellett felelősnek minősülhetnek azok is, akik a jogsértő hirdetések közzétételében szerepet vállalnak.

A vizsgálatok már megkezdődtek

Az új csapásirány komolyságát megfelelően indikálja, hogy GVH már meg is indította első eljárását a témában – hangsúlyozza Sólyom Iván, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere. A GVH eljárást indított a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook és Instagram posztokban az ’ANTISEPTIC’, illetve ’ANTIVIRUS’ elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozással szemben, mivel azt észlelte, hogy a vizsgált vállalkozás a fenti termék népszerűsítése során valószínűsíthetően megalapozatlan információkat közölt a termék felhasználási tulajdonságairól, így különösen a vírusokkal és baktériumokkal szembeni védelemre való alkalmasságáról.

Nem mentesülnek az influenszerek által közzétett reklámok sem

A GVH közleménye kifejezetten kitér arra az esetre is, amikor a reklámozó a termékét, szolgáltatását véleményvezérekkel népszerűsíti. Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje hangsúlyozza, hogy ebben az esetben is a reklámozó felelőssége gondoskodni arról, hogy közzétett tartalmak kialakítása során a fentieket az influenszerek is szem előtt tartsák. Azaz a véleményvezérek posztjai sem tulajdoníthatnak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást a reklámozott termékékeknek.

Hozzászólások

A GVH ideiglenesen felfüggesztette a Kérdezd Bongót! emelt díjas szolgáltatást

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ideiglenes intézkedésével felfüggesztette a jellemzően kamaszok és kiskamaszok által használt, „Kérdezd Bongót!” (AskBongo) elnevezésű szolgáltatást és annak reklámozását, valamint a már közzétett, de még elérhető reklámok hozzáférhetőségének haladéktalan megszüntetésére és a szolgáltatás honlapjának módosítására kötelezte a szolgáltatás üzemeltetőjét, a Global AQA Pty Ltd.-t. A hatóság továbbá a szolgáltatás, illetve a hirdetések felfüggesztésére kötelezett több olyan vállalkozást, amelyek valamilyen módon részt vettek a reklámok és a szolgáltatás közzétételében, így közreműködésük indokolt a beavatkozás hatékonyságának biztosítására.
2020. 04. 01. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH kifogásolható gyakorlatokat talált a vírusellenes termékek online árusításánál

A koronavírus-járványra tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átvizsgálta a vírusellenesnek hirdetett termékeket, valamint védőmaszkokat kínáló webshopokat és több kifogásolható gyakorlatot is talál; a cégektől a hivatal azt kérte, hogy ezeket a jövőben kerüljék, valamint, hogy fokozottan figyeljenek a fogyasztók tisztességes tájékoztatására - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2020. 03. 31. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rigó Csaba Balázs veszi át a GVH vezetését

Az Országgyűlés gazdasági bizottsága hétfőn támogatta Rigó Csaba Balázs kinevezését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) élére.
2020. 03. 30. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Legújabb versenyjogi változások - mire figyel a GVH?

2020. március 11. napján Magyarország Kormánya a COVID-19 koronavírus-járványra tekintettel Magyarország egész területére veszélyhelyzetet és ezzel egyidejűleg különleges jogrendet hirdetett ki. Az új típusú koronavírus és néhány kapcsolódó, a különleges jogrendben meghozott megelőző intézkedés számos gazdasági területen teljesen felforgatta a piacot. Egyes szektorokban (pl. légiforgalom, rendezvény-szervezés, turizmussal összefüggő egyéb szolgáltatási szektor, autóipar) szinte teljesen leállt a termelés/szolgáltatás, míg más területeken a hirtelen és extrém módon megemelkedett fogyasztói kereslet kielégítése okoz fennakadásokat (pl. szájmaszkok, kézfertőtlenítők, tartós élelmiszerek, toalettpapír, gyógyszerek/vitaminok értékesítése).
2020. 03. 27. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termék reklámját vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook és Instagram posztokban az ’ANTISEPTIC’, illetve ’ANTIVIRUS’ elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozással szemben.
2020. 03. 22. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Versenyjog veszélyhelyzetben

A COVID-19 vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet gyakorlatilag rendkívüli jogrend bevezetését teszi lehetővé, így a versenyjog alkalmazása is teljesen átalakulhat – hívja fel a figyelmet dr. Horváth András, a Baker McKenzie budapesti irodájának versenyjogi szakértője. A cégek ugyanakkor nem dönthetnek önkényesen.
2020. 03. 21. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH lezárta a DIGI és az Invitel fúziójának ismételt vizsgálatát

2018 végén félrevezető információszolgáltatás miatt vonta vissza a GVH a DIGI-Invitel fúzióról hozott döntését, és újranyitotta a fúzió vizsgálatát. Az ismételt eljárás most lezárult, összesen 82 települést érintő beavatkozással.
2020. 03. 19. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem a releváns piaci adatokat osztották meg a felek a sajtóval a MASTER GOOD és SáGa Foods összefonódásáról

A GVH 2019 decemberében jóváhagyta, hogy a MASTER GOOD Termelő és Kereskedelmi Kft. megszerezze a SáGa Foods Élelmiszeripari Zrt. részvényeinek 100%-át. Az ezt követően a sajtóban napvilágot látott, felektől származó piaci adatok azonban nem egyeztek az összefonódás-bejelentés során a hatósággal közölt adatokkal, ezért a GVH 2020 januárjában hivatalból eljárást indított. A vizsgálat tisztázta, hogy a médiában megjelent adatok a fúzió szempontjából nem relevánsak, ezért a hatóság megszüntette az eljárást.
2020. 03. 17. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogyan hathatnak az összehasonlító oldalak a fogyasztói döntésre?

A Gazdasági Versenyhivatal közzétette a digitális összehasonlító eszközöket érintő, fogyasztóvédelmi szempontból releváns megállapításokat tartalmazó piacelemzését, amelyben több javaslatot is megfogalmaz.
2020. 03. 16. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Vibert vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásában vizsgálja, hogy hirdethető-e jogszerűen ingyenesként és biztonságosként a Viber - közölte a hivatal az MTI-vel pénteken.
2020. 02. 28. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így büntet a GVH

Facebook, Google, Vodafone, Telenor, Telekom – egyik legfőbb közös pontjuk a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH az utóbbi időben többszázmillió forintnyi büntetést szabott ki nagyobb cégekre, de a kisebb halaknak is vigyázniuk kell. Az új digitális stratégia bevezetése óta a KKV-k és az influencerek is fokozott veszélyben vannak, bárkit vizsgálat alá vonhat a Hatóság – mondja a reklámjogász.
2020. 02. 27. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több milliós bírság gyermekreklámok miatt - ki a felelős a szülők nyaggatásáért?

A Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) az elmúlt időszakban közel harminc millió forint bírságot szabott ki két vállalkozásra jogsértő gyermekreklámok közzététele miatt. A beavatkozásokat tájékoztató közzététele követte, amelyben a GVH összegezte a gyermekreklámokkal kapcsolatos legfontosabb elvárásokat.
2020. 02. 26. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A KiwiSun vitatja a GVH döntését

A Fox Consulting Kft., a KiwiSun szolárium hálózat jogtulajdonosa vitatja és teljes egészében jogszerűtlennek tartja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntését, amelyben 7 millió forintra bírságolta a céget reklámjai miatt; a szolgáltató közigazgatási perben kezdeményezi a döntés bírósági felülvizsgálatát, a versenyhivatali határozat megváltoztatását - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2020. 02. 25. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tilos gyereket vásárlásra buzdítani a reklámokban

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban közzétett tájékoztatója alapján a Hivatal mostantól fokozottabban figyel arra, ha a reklámokban gyerekeket közvetlenül a reklámozott áru megvételére buzdítják. Ebben az esetben ugyanis a felelős reklámozó, illetve reklám-és médiaügynökség milliós bírságra számíthat - hívja fel erre a figyelmet a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.
2020. 02. 25. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

7 milliós bírságot kapott az egyik népszerű bioszolárium

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 7 millió forint bírságot szabott ki a KiwiSun bioszolárium franchise hálózatot működtető Fox Consulting Kft.-re, amely reklámjaival megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát - közölte a GVH kedden az MTI-vel.
2020. 02. 25. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyermekeknek szánt reklámokról szóló tájékoztatóval segíti a versenyhivatal a vállalkozásokat

A Gazdasági Versenyhivatal a mai napon közzétette „Gyermekeknek szóló reklámok” elnevezésű tájékoztatóját, melyben az eddigi jogalkalmazói gyakorlata alapján megfogalmazott szempontokat összefoglalva kíván segítséget nyújtani ahhoz, hogy a kereskedelmi kommunikációk tervezése és közzététele során mit érdemes szem előtt tartania a vállalkozásoknak a jogsértés megelőzése érdekében.
2020. 02. 22. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

670 millió forintos versenyhivatali bírság a Magyar Telekomnak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Magyar Telekom megtévesztette a fogyasztókat 0 Ft-os vagy kedvezményes készülékárakat reklámozó kampányaival.
2020. 02. 20. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kartellügyek az elmúlt időszakban a Gazdasági Versenyhivatal előtt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt időszakban több jelentős, a vállalkozások versenykorlátozó magatartása miatt indított ügyben hozott határozatot. A döntések jól tükrözik a Hivatal egyik elsődleges célkitűzését: szigorú fellépés a kartellek ellen – különösen, ha azok közbeszerzési eljárásokat érintenek.
2020. 02. 14. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 8 milliárd forint bírságot szabott ki a GVH 2019-ben

Tavaly mintegy 8,3 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a versenykorlátozó magatartás miatt kirótt bírságok összege megközelítette a 3,4 milliárd forintot, míg a fogyasztóvédelmi ügyek bírsága csaknem 4,9 milliárd forint volt - közölte a versenyhivatal csütörtökön az MTI-vel.
2020. 02. 13. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Gazdasági Versenyhivatal is megkérdezi Bongot

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított az alapvetően gyermekeket és fiatalkorúakat célzó Ask Bongo („Kérdezd Bongot!”) szolgáltatás reklámjai miatt, amelyek megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
2020. 02. 10. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások: