Drasztikus átalakulások a taxipiacon
2013 szeptemberében lépett életbe a fővárosban a taxik formai és árazási szabályozása, ami erősen átalakította a piacot. Az új rendszer és a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny megtizedelte a cégeket a piacon, de a talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek. Az Opten szerint erről tanúskodik, hogy mind az alkalmazotti létszám, mind az árbevétel és az eredmény tekintetében felfelé ívelő pályán vannak a taxis személyszállító vállalkozások.
A taxitársaságok összesített árbevétele több mint száz százalékkal nőtt 2012-ről 2014-re. Mivel nem tűnik reálisnak, hogy a kereslet növekedett ennyivel, továbbá a piac közel 80 százaléka budapesti bevételekből adódik, vélhetően a szigorodó jogszabályi környezet fehérítő hatása látszik erősen az országos adatokban.
|
Év |
Árbevétel összesen (eFt) |
Adózás előtti eredmény összesen (eFt) |
Adózott eredmény összesen (eFt) |
Adó összesen (eFt) |
Személyi jellegű ráfordítások összesen (eFt) |
|
2010 |
5 273 633 |
-573 099 |
– 597 303 |
24 204 |
1 354 898 |
|
2011 |
4 447 623 |
-405 027 |
– 424 016 |
18 989 |
1 146 273 |
|
2012 |
4 248 072 |
-303 104 |
– 331 443 |
28 339 |
1 122 785 |
|
2013 |
7 141 793 |
-159 530 |
– 198 790 |
39 260 |
1 652 533 |
|
2014 |
8 699 148 |
71 548 |
29 412 |
42 136 |
1 761 330 |
A szegmens fehéredésére utal az is, hogy a javuló eredményeket a cégek számának drasztikus visszaesése mellett sikerült elkönyvelnie a szektornak. 2013-ban még közel ezer társaság működött az országban, ami 2015 szeptemberére 900 alá esett, miközben az összesített alkalmazotti létszám 1200-ról 2000-re emelkedett.

A konszolidációra és a kétes adófegyelmű kényszervállalkozások számának visszaesésére vall az is, hogy a taxiként működő egyéni vállalkozók száma ugyanebben az időszakban az Opten adatai szerint 6800-ról 6000-re csökkent.

Az autókra és az adminisztrációra vonatkozó szabályok szigorodása a jelek szerint túl nagy terhet rótt a társaságokra, a hatósági ellenőrzések sűrűsödése pedig már sok volt a vállalkozók jelentős részének. A létszámadatokból jól látható, hogy a cégek alkalmazotti létszámának növekedése lényegében megegyezik az egyéni vállalkozók számának csökkenésével, vagyis a vállalkozásként működő taxisok beálltak a tőkeerősebb cégekhez. Mindez feltehetőleg nem hagyta érintetlenül az adófegyelmet sem, a fehérebben működő nagy cégek súlyának növekedése az érdemben nem változó piacméret mellett oda vezetett, hogy nőtt a beszámolókba bekerülő bevétel.
Ezt támasztja alá az is, hogy a legnagyobb árbevételű taxitársaságok árbevétele javulást mutat, és adózás előtti eredményük is jelentősen növekedett.
|
Cégnév* |
Értékesítés nettó árbevétele |
Értékesítés nettó árbevétele |
Adózás előtti eredmény (eFt, 2014) |
Adózás előtti eredmény (eFt, 2013) |
|
Főtaxi Zrt. |
1 241 297 |
1 077 773 |
57 851 |
13 387 |
|
RT 5 TAXI HOLDING Kft. |
981 072 |
815 233 |
72 774 |
9 694 |
|
CITY-TAXI Fuvarszervező Szövetkezet |
471 366 |
419 047 |
1 479 |
1 415 |
|
BUDAPEST TAXI Kft. |
280 555 |
23 609 |
14 906 |
2 771 |
|
6×6 Taxi Kft. |
270 426 |
271 835 |
16 486 |
3 112 |
|
SEPFA Hungária Kft |
253 492 |
195 433 |
2 626 |
-37 |
|
TAXI 4 Kft. |
212 312 |
101 962 |
2 458 |
2 018 |
|
TOP Taxi-2000000 Kft. |
176 984 |
172 853 |
9 659 |
2 859 |
|
Royal Limousine Kft. |
172 080 |
123 823 |
42 345 |
16 654 |
|
Taxi-Flottakezelő Kft. |
161 893 |
111 419 |
501 |
310 |
|
Összesen: |
4 221 477 |
3 312 987 |
221 085 |
52 183 |
*TEÁOR 4932: „Taxis személyszállítás” főtevékenységgel rendelkező cégek
Az Opten szerint azonban a taxitársaságok nem dőlhetnek hátra: a jövőben már az olyan közösségi autószolgálatokkal is fel kell venniük a versenyt, mint az UBER. Ráadásul a verseny – a taxitársaságok szemszögéből – távolról sem nevezhető fairnek. Az utazóközönség között jelentős az átfedés, de a közösségi autószolgálatok gyakorlatilag egészen „más pályán” szállhatnak versenybe ugyanazért az ügyfélközönségért. Rájuk ugyanis nem vonatkoznak a taxitársaságokra rótt szigorú gépjárműfeltételek és adminisztrációs szabályok. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a közösségi autószolgálatok – a világszerte használt közösségi szolgáltatásokhoz hasonlóan – nem hagyományos cégstruktúrában működnek, jellemzően nincsenek magyarországi gazdasági társaságként nyilvántartva, így a hazai cégtörvény szabályai sem vonatkoznak rájuk – ellenőrzésük nem egyszerű feladat a hatóságok számára sem.