Erősen romlott az amerikai fogyasztók bizalma
A Conference Board nonprofit gazdasági kutatóintézet kedden közölte, hogy a februári 132,6 pontról 120,0 pontra - harminckét havi mélypontra - zuhant a fogyasztói bizalmi index. Elemzők ennél is erősebb visszaesésre, 110,0 pontra számítottak márciusról.
A jelenlegi helyzet megítélésének almutatója a februári 169,3 pontról 167,7 pontra süllyedt. A következő fél évre vonatkozó várakozási alindex azonban 108,1 pontról 88,2 pontra zuhant márciusban.
A fogyasztói bizalom a rövid távú kilátások megítélésének meredek romlása miatt esett vissza márciusban. A jelenlegi helyzet megítélése viszonylag erős maradt, jelezve, hogy a gazdaság stabil alapokon áll. Ugyanakkor a járvány felerősödése és a pénzügyi piacokon tapasztalt rendkívül nagy változékonyság miatt nőtt a bizonytalanság a gazdaság és a munkaerőpiac kilátásait illetően - mutatott rá Lynn Franco, a Conference Board igazgatója az adatokat kommentálva.
A jelenlegi helyzet megítélésének kismértékű romlását azonban az is magyarázhatja, hogy a felmérés adatainak felvétele március 19-én fejeződött be, amikor még nem volt világos, hogy az Egyesült Államokban is hatalmas méreteket ölt a járvány, és nagyon súlyos csapásokat mér a reálgazdaságra.
Mennyire vagy spórolós? ITT megnézheted!
A Conference Board várakozásai szerint a fogyasztói bizalom mindaddig csökkenni fog, akár a 2007-2009-es pénzügyi és gazdasági válság idején mért mélypontokig, amíg a járványt meg nem fékezik. A fogyasztói bizalmi index 2009 elején 25,3 ponton ütötte meg történelmi mélypontját.
A Conference Board minden hónap utolsó keddjén közölt indexe - a Michigan egyetem hangulatindexével együtt - a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék a fogyasztás alakulását. A személyes fogyasztás az amerikai hazai össztermék (GDP) mintegy 70 százalékát adja.