Hogyan shoppingol egy kínai?
Az elemzők szerint mostanság a kínai fogyasztási szektor fejlődik a legegészségesebben a világ nagy gazdaságai közül, annak ellenére, hogy a kínai háztartások jövedelmüknek több mint egyharmadát félreteszik, és a hitelre való vásárlás is ritka kivételnek számít. A háztartások fogyasztása tavaly a GDP 35,6 százaléka volt, egy évvel korábban 35,1 százaléka, míg a 80-as évek végén az arány még 50 százalék fölött volt.
A következő tíz évben valamivel 40 százalék fölé mehet a fogyasztásnak a GDP-hez viszonyított aránya, de az elemzők szerint lényeges változás egyhamar nem várható a fogyasztói szokásokban: a kínai vásárló továbbra is csak azt fogja megvenni, amit az adott helyzetben megengedhet magának. A kutatás vezetője szerint ez a pragmatikus, takarékos megközelítés páratlan a maga nemében, és alapvetően kulturális gyökerei vannak.
A felmérés arra is rávilágított, hogy a jövedelmek emelkedése ellenére a kínaiak nem vonzódnak különösképpen a drága árucikkekhez, de ha mégis, akkor azt megspórolják más termékeken. Bár szívesen vesznek márkás dolgokat, a márkahűség csak másodlagos az ár-érték arányhoz képest. (MTI)