Jól megy a német autógyáraknak
A német autógyártó cégek összesített bevétele idén az első négy hónapban 6 százalékkal 121 milliárd euróra emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az ágazatban Németországban foglalkoztatottak száma 26 ezerrel 736 ezerre nőtt, a németországi autógyárak pedig 90 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek. A kedvező tendenciák a május-júniusi időszakban is kitartottak, például a Kecskeméten gyárat üzemeltető Daimler az év első hat hónapjában világszerte 653 ezer kocsit adott el, ami minden korábbinál jobb eredmény és 6,9 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi szintet.
Az euróövezeti piac gyenge, a kilátások is rosszak, a térségre koncentráló cégeknek rosszul megy az üzlet. A nagy vesztesek azonban elsősorban francia és olasz márkák, a PSA Peugeot Citroen, amely 10 ezer munkahely felszámolására kényszerül az értékesítés csökkenése miatt, valamint a Renault és a Fiat.
A német gyártók az euróövezetben elszenvedett visszaesést bőven kiegyenlítik a távolabbi piacokon. Az Egyesült Államokban például minden nyolcadik eladott kocsi német gyártmány, Kínában pedig az év egészét tekintve a német gyártók várhatóan 400 ezerrel több autót adnak el, mint a hazai piacon.
A kivétel az Opel, amelynek legnagyobb problémája, hogy a tulajdonos amerikai General Motors csupán Európára korlátozza a márkát, attól tartva, hogy a nagy feltörekvő piacokon a csoporthoz tartozó más márkák rovására nyerne teret az Opel. Az eredmény az, hogy az Opel már a hazai piacon is egyre inkább háttérbe szorul, a piaci részesedése és az értékesítés is csökken. Júniusban csupán 22.200 Opelt adtak el Németországban, 8 százalékkal kevesebbet mint májusban.
A német autógyártó cégek - a Németországon kívüli üzemeik termelését is beleszámítva - az idén várhatóan összesen 13,5 millió kocsit adnak el, ami 4 százalékos növekedés 2011-hez képest. (MTI)