Készen állnak a változásra a magyar döntéshozók?
A 2012-es felmérés elsősorban azt vizsgálta, hogy négy évvel a pénzügyi válság kitörése után hol látják a cégvezetők a növekedés, a fejlődés új irányait, és hogyan védekeznek a felmerülő kockázatok ellen. A válaszok közt szerepelt az export lehetőségek kiépítése, a régiós piacokon való terjeszkedés és a meglévő piaci pozíciók erősítése is. A 2011-es felmérés néhány hangsúlyos eltérésre is rámutatott a nemzetközi és a magyarországi válaszok esetében: a globális léptékű terjeszkedés például a hazai vállalatok tervei közt sokkal kisebb súllyal szerepelt.
A 2012-es esztendőben többek között az európai adósságválság és a lassuló kínai növekedés árnyékában mindenki számára világossá vált, hogy a 2008-as válságnak igen komoly elhúzódó hatásai vannak, és hosszú távon kell berendezkedni egy a korábbinál jóval bizonytalanabb és korlátozott növekedési lehetőségeket jelentő környezetben. A PwC Magyarország idei felmérése így már nem csak arra keresi a választ, hogy valóban azokban a stratégiai lépésekben rejlik-e a növekedés, amelyek a megkérdezett vállalatvezetők korábbi terveiben szerepeltek. Az interjúk során kiemelten fókuszálunk arra, hogy miképp látják a közép-kelet-európai régiós terjeszkedési lehetőségeket a hazai cégek, illetve hogyan igazítják a cégek első számú emberei vezetői gyakorlatukat a megváltozott gazdasági és üzleti környezethez.
„Vége annak az időszaknak, amikor a cégvezetők a válságra passzív védekezéssel, költségoldali lépésekkel próbáltak reagálni, reménykedve, hogy visszatérnek a 2008 előtti évek. Mára mindenki számára világossá vált, hogy egy új, bizonytalanabb jövőt hozó időszámítás kezdődött el. Ezekben az igen gyorsan változó körülmények között kell a cégvezetőknek sikerre vinni a rájuk bízott vállalkozásokat, ez pedig újfajta rugalmasságot, új típusú stratégiai lépéseket, megváltozott vezetői magatartást igényel. Az idei felmérésből várakozásaink szerint kiderül majd, hogy a különböző iparágak vezetői hogyan változtatják saját vezetői stratégiájukat, amely reményeik szerint sikerre vezeti cégeiket” - mondta Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője.
A gyorsan változó hazai szabályozási rendszer hatásai, a világgazdasági folyamatok és az ezekre adott hazai és nemzetközi válaszok illetve a magyar gazdaság növekedési kilátásainak alakulása mind olyan tényezők, melyek alapvető változásokat hozhatnak a vállalkozások életében, már egy év leforgása alatt is. Éppen ezért feltehetően egyes kérdésekben akár markáns különbségek is lehetnek az egy évvel ezelőtti illetve a 2013 februárjában megjelenő második Magyarországi Vezérigazgató Felmérés eredményei között.
"A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége a hazai versenyszféra több mint 60%-át képviseli, nagyságrendileg 6000 közép- és nagyvállalatot tömörítünk. Szinte minden jelentősebb gazdasági ágazatban rendelkezünk tagokkal, ezért az ország előtt álló kihívásokról és a magyar gazdaság általános helyzetéről is naprakész információink vannak. Az MGYOSZ alapítása óta kiemelt céljának tartja a magyarországi vállalatok érdekeinek képviseletét, így a hatékony munkánk érdekében lényeges annak megismerése, hogy mely problémák és kihívások foglalkoztatják ma a cégvezetőket, illetve hogy mit várnak a gazdaság további alakulásától. Ezért döntöttünk úgy, hogy részt veszünk a vezérigazgatókkal készítendő felmérésben már a tavalyi évben is, és örömmel csatlakoztunk a PwC kutatásához az idén is. Az eredmények közül kiemelten érdekes lehet megismernünk például, hogy milyen lehetőségek adottak manapság a K+F+I területén a vállalkozások számára, hiszen meggyőződésem, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetből ez az egyik olyan terület, mely kiutat jelenthet Magyarország számára" - mondta Dr. Futó Péter, az MGYOSZ elnöke.
„Örömmel együttműködünk a PwC Magyarország idei felmérésében is, mert a kapott válaszok a vállalati és kormányzati döntéshozóknak is visszacsatolást fognak adni az elmúlt évben bekövetkezett változásokról és az aktuális kihívásokról. A hazai piac elmúlt és elkövetkező időszakának várható gyengesége a dinamikus és kellő erőforrásokkal rendelkező cégek egyre nagyobb számát motiválja, sőt szinte kényszeríti a regionális terjeszkedésre, és ez lehet az idei válaszok egyik központi eleme. Vállalatvezetőként nagyon kíváncsi vagyok, mások hogyan reagálnak, milyen módon kezelik a munkavállalókon lévő egyre nagyobb nyomást és a látványos sikerek hiányában gyakran jelentkező fásultságot. Fontos, hogy ilyen szubjektív elemekről is szó essen az interjúk során” – mondta el véleményét Lakatos Péter, az MGYOSZ alelnöke.
Az őszi hónapokban zajló adatfelvétel során a PwC Magyarország szakemberei 150 interjút terveznek lebonyolítani a hazai üzleti élet döntéshozóival, hogy első kézből tájékozódjanak terveikről, várakozásaikról és kétségeikről. Az általuk vezetett cégek összesített árbevétele a magyar GDP közel kétharmadának megfelelő összeget tesz ki, így ezen vezetők vélekedése a jövőbeli kilátásokról alapjaiban határozhatja meg a hazai vállalati szféra egészének teljesítményét.
A felmérés részletei és a tavalyi eredmények ide kattintva érhetőek el.