Módosítaná az államháztartásról szóló törvényt a Fidesz-KDNP
A törvényjavaslat ismét két típusát írná elő a költségvetés módosításának. E szerint a kormány költségvetési törvénymódosítást köteles az Országgyűlés elé terjeszteni, ha év közben az állami költségvetés egyenlegének várható összege a költségvetési törvényben jóváhagyottól legalább az állami költségvetés költségvetési törvényben rögzített kiadási főösszegének 2,5 százalékával eltér, ha pedig az eltérés 5 százalékos, akkor pótköltségvetési törvényjavaslatot.
A pótköltségvetési törvényjavaslat a költségvetési törvénynek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit javasolja újból megállapítani. Az államháztartásért felelős miniszternek a költségvetési irányelveket április 15-ig – az országgyűlési képviselők általános választásának évében legkésőbb június 30-ig – kell elkészítenie és a kormány elé terjesztenie, a költségvetési törvényjavaslat tervezetét pedig augusztus 31-ig, a választás évében legkésőbb október 15-ig.
A kormány a törvényjavaslat szerint a költségvetési törvény utolsó költségvetési évében szeptember 30-ig, az országgyűlési választás évében pedig legkésőbb október 31-ig - nyújtja be az Országgyűlésnek a következő egy vagy többéves – költségvetési évenként meghatározott előirányzatokat tartalmazó - költségvetési törvényjavaslatát, amihez tájékoztatási céllal az államháztartás helyzetét bemutató összefoglaló táblázatokat, mérlegeket mellékel.
A fejezeti részletező táblázatokat és ezek szöveges indoklásait október 15-ig — az országgyűlési választás évében legkésőbb november 15-ig — kell az Országgyűlésnek benyújtania. A javaslat a módosításokat azzal indokolja, hogy a jelenleg hatályos államháztartási törvény nem veszi figyelembe azt a körülményt, hogy az országgyűlési választás évében a megalakuló Országgyűlés és az újonnan felálló kormány részére nem áll rendelkezésre megfelelő idő a költségvetési törvényjavaslat előkészítésére és megtárgyalására.
Az Áht. az eljárási határidőkhöz hasonlóan rugalmatlan szabályozást tartalmaz a pótköltségvetési törvényjavaslat benyújtására vonatkozóan is. A jelenlegi szabályozás már rendkívül kis eltérés esetén is pótköltségvetési törvényjavaslat benyújtását írja elő. Az előterjesztésben javasolt szabály alapján csupán a tervektől történő valóban jelentős eltérés indokolná — a kormány hatáskörében megtehető lépéseken túl — az Országgyűlés közbeavatkozását.
A költségvetés módosítását eredményező helyzetek hatékonyabb kezelése érdekében célszerű ismét két típusú módosítási formát előírni: az állami költségvetés kiadási főösszegének 2,5 százalékát meghaladó mértékű költségvetési egyenleg-eltérés esetén a költségvetési törvény módosítását, a költségvetési tételek teljes körét átfogó módosítás-típust, azaz pótköltségvetés benyújtását pedig csak a jelentős mértékű, az állami költségvetés kiadási főösszegének 5 százalékát meghaladó mértékű eltérés esetén - tartalmazza az indoklás.