Nem Magyarország a fekete bárány
Az eljárást a Gazdasági és Pénzügyi Unión (EMU) belüli stabilitási és növekedési paktum létrehozásával emelték az unió működéséről szóló szerződésbe, jelenleg az úgynevezett korrekciós ág részét képezi. A vonatkozó cikkely főszabálya szerint "a tagállamok kerülik a túlzott államháztartási hiányt". Az eljárással kapcsolatban a szerződés úgy fogalmaz, hogy "az Európai Bizottság figyelemmel kíséri a tagállamok költségvetési helyzetének, államadósság-állományának alakulását a jelentős mértékű eltérések feltárása érdekében.
Különösen a költségvetési fegyelem betartását vizsgálja az alábbi két kritérium alapján: a tervezett vagy tényleges költségvetési hiánynak a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított aránya túllép-e egy meghatározott referenciaértéket (ez 3 százalék), kivéve ha az arány jelentős mértékben és folyamatosan csökkent, és elért egy, a referenciaértékhez közeli szintet, vagy a referenciaérték túllépése csak kivételes és átmeneti, és az arány közel marad a referenciaértékhez, illetve, hogy az államadósságnak a bruttó hazai termékhez viszonyított aránya túllép-e egy meghatározott referenciaértéket (60 százalék), kivéve ha az arány elegendő mértékben csökken, és kielégítő ütemben közelít a referenciaértékhez."
Ha egy tagállam megszegi a költségvetési fegyelmet, a pénzügyminiszteri "Tanács, a Bizottság javaslata alapján és az érintett tagállam esetleges észrevételeit figyelembe véve, általános értékelést követően határoz arról, hogy fennáll-e túlzott hiány". "Ha ennek megfelelően a Tanács túlzott hiányt állapít meg, a Bizottság ajánlása alapján késedelem nélkül ajánlásokat fogad el az érintett tagállamra vonatkozóan azzal a céllal, hogy ezt az állapotot meghatározott időn belül szüntesse meg. Ha a Tanács megállapítja, hogy ajánlásait a meghatározott időn belül nem követte eredményes intézkedés, azokat nyilvánosságra hozhatja.
Ha a Tanács ajánlásainak egy tagállam továbbra sem tesz eleget, a Tanács úgy határozhat, hogy a tagállamot felszólítja arra, hogy meghatározott időn belül hozzon intézkedéseket a hiány olyan mértékű csökkentésére, amelyet a Tanács a helyzet orvoslásához szükségesnek ítél. Ilyen esetben a Tanács kérheti az érintett tagállamtól, hogy egy meghatározott ütemezés szerint jelentéseket nyújtson be annak érdekében, hogy a Tanács felülvizsgálhassa a tagállam kiigazításra irányuló erőfeszítéseit." A szabályokat a tavaly bevezetett új pénzügyi előírások, a - magyar EU-elnökség egyik sikerének tartott - "hatos jogszabálycsomag" egyebek között azzal egészítette ki, hogy a belső államadósság nagyságát szigorúbban ítéli meg, illetve euróövezeti országok esetében bevezette a pénzügyi szankció lehetőségét.
Az euróövezeten kívüli tagállamoknál anyagi természetű szankcionálásra az úgynevezett kohéziós támogatások kifizetéseinek ideiglenes felfüggesztése az elvi lehetőség, de ilyennel az unió még soha nem élt. Jelenleg a fenti szabályok alapján 23 tagállam áll eljárás alatt, csak Finnország, Svédország, Észtország és Luxemburg tudja tartósan az előírt 3 százalékos szint alatt tartani hiányát. A 23 közül Magyarország helyzete annyiban más, hogy esetében a legrégebben, 2004-ben kezdődött a procedúra. Tavaly Írország és Nagy-Britannia hiánya volt a legmagasabb, a bizottság tavaly őszi előrejelzése szerint 10,3, illetve 9,4 százalékos, de nekik csak 2015-re kell korrigálniuk a deficitet.
Most év végén három ország számára járt le a határidő, közülük Málta kereken 3, Bulgária 2,5 százalékos hiánnyal zárt, míg Magyarország 3,6 százalékos többletet produkált. Az idén kell kiigazítani deficitjét Olaszországnak, Belgiumnak, Ciprusnak, Lengyelországnak, Lettországnak, Litvániának és Romániának, míg Portugália, Franciaország, Németország, Ausztria, Hollandia, Spanyolország, Dánia, Szlovákia, Szlovénia és Csehország esetében 2013, Görögország esetében pedig 2014 a határidő. (MTI)