Orosz repülők vásárlására buzdítja az Aeroflotot Putyin
Vitalij Szaveljev a Putyinnal szombaton tartott megbeszélésen elmondta, hogy a télen jelentős javításokat és felújításokat végeztek az Aeroflot mind a 115 orosz gyártmányú repülőgépén. Minden egyes gépre 100-200 millió rubelt (1 euró/39 rubel) költöttek, és ennek köszönhetően a következő 4-5 év során nincs szükség szervizelésre. Így a kerozin jelenlegi ára mellett ezek a repülőgépek teljes mértékben haszonnal működnek. A géppark külföldi része 11 darab Boeing 767-esből, 64 darab Airbus 320-asból és 10 darab Airbus 330-asból áll. A tervek szerint 2016-ban 22 darab Boeing 787-est és 22 darab Airbus 350-est vásárol az Aeroflot, míg a hazai gyártók esetében a Szuhojjal kötött 30 darab Superjetre szerződést, tízet pedig lízingelne.
Ezekben az adatokban nem szerepelnek az Aeroflot leányvállalatainak gépei. Szaveljev elmondta, hogy a belső piacon az Aeroflot és leányvállalatai részesedése jelenleg 25 százalék. A stratégiai feladat és cél az abszolút elsőség megszerzése, hiszen például a legnagyobb konkurensek közül leányvállalataikkal együtt a British Airways, az Air France és a Lufthansa, de még az Alitalia is a hazai légiközlekedés 50-60 százalékát tudhatja magáénak. Mindezzel kapcsolatban Putyin rámutatott, hogy miközben az Aeroflot elsőségre tör a hazai piacon, nem akar hazai technikát vásárolni. "Ez így nem megy" - fogalmazott a miniszterelnök, kevésnek nevezve a hazai gyártmányú repülőkre adott Aeroflot-megrendeléseket.
A tavalyi eredményeket összegezve Szaveljev elmondta, hogy miközben Oroszországban a polgári célú légiközlekedés 9,4 százalékkal zsugorodott, az Aeroflotnál 5,6 százalék volt a visszaesés. Tavaly decemberben már 5 százalékkal nőtt a forgalom, az idei év első öt hónapjában pedig 31 százalékkal. A társaság kapitalizációja a tavaly április 1,2 milliárd dollárról idén áprilisra 2,6 milliárd dollárra növekedett. A válság ellenére nyereséggel zárta a tavalyi évet, és kétszer akkora osztalékot fizet részvényeseinek, mint 2008-ban. Emellett a tavalyi év után 12 milliárd rubelt fizet be a szövetségi költségvetésbe adók és vám címén. Szaveljev egyetértett Putyinnal abban, hogy konszolidálni kell a repülési ágazatot. Oroszországban mintegy 160 légitársaság működik, sokan egy-két repülővel rendelkeznek, ami zavart okoz a piacon és a légiközlekedésben is. (MTI)