Romlott az amerikai fogyasztók hangulata
A pénteken közölt végleges előzetes adatok szerint 76,8 pontra süllyedt a fogyasztói hangulatindex értéke a januári 79,0 pontról. A végleges szám kedvezőbb az elemzők által várt 76,5 pontnál, illetve a két hete közölt előzetes 76,2 pontnál.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 74,0 pontról 70,7 pontra, a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke pedig 86,7 pontról 86,2 pontra csökkent. Csak a várakozások mutatója változott, a végleges érték 0,9 ponttal magasabb az előzetesnél.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 3,3 százalékra nőtt az előző havi 3,0 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,7 százalékon stagnált.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: bár a hangulatindex februári végleges értéke valamivel jobb volt az előzetesnél, a fogyasztók hangulata romlott januárhoz képest. A veszteség a várakozások romlásából és az alacsony, évi 75 ezer dollár alatti jövedelemmel rendelkező háztartások sanyarú helyzetéből adódik.
Lehet, hogy a legrosszabb már hátra van a járványból, de kevés fogyasztó számít olyan tartós és erőteljes gazdasági növekedésre, amely visszahozza a foglalkoztatási helyzetet a járvány előtti rendkívül pozitív szintre. Míg korábban a felsőfokú végzettségűek ítélték meg kedvezőtlenebből a kilátásokat, a februári felmérésben az alacsonyabb végzettségűek voltak borúlátóbbak, ami azt jelzi, hogy nagy veszteségeket szenvedtek el a járvány miatt - mutatott rá Curtin, hozzátéve, gyakran fordul elő, hogy azok, akiket a leginkább sújt a recesszió, akik a legnehezebb helyzetű szektorokban dolgoztak, a legnehezebben tudnak talpra állni a válság után.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében.