A cégen belüli bizalom erősödését segítheti elő az új EU-s szabályozás
Hamarosan minden hazai közép- és nagyvállalatnál lehetővé kell tenni, hogy egy névtelenséget biztosító etikai forródróton keresztül jelenthessék a dolgozók a szabálysértéseket. Az Európai Unió 2019/1937 sz. irányelvének keretében idén december 17-ig adott erre időt a több mint 249 főt alkalmazó szervezeteknek. A legalább 50, de legfeljebb 249 munkavállalót foglalkoztató, magánszektorban működő vállalatok tekintetében 2023. december 17. a határidő. Ez utóbbi kategóriába tartozó cégeknek ugyan még van ideje, azonban érdemes időben felkészülni – nem csak stratégiai, de technológiai oldalról is.
Az Európai Unió célja a visszaélés bejelentő rendszer (nemzetközi terminológiával ún. whistleblowing) bevezetésével, hogy egy szervezeten belül a munkavállalók olyan eseteket jelenthessenek be, amelyek jogellenesek, de legalábbis az adott munkahely magatartási szabályait, etikai kódexét sértik. A visszaélések megelőzése mindenki érdeke, tehát a munkavállalóké és a munkáltatóké egyaránt, hiszen mindannyian olyan munkahelyen szeretünk dolgozni, ahol a csalásnak, ügyeskedésnek vagy elhallgatásnak nincs helye.
Ahhoz, hogy az új bejelentő rendszer bevezetése a vállalati működést előmozdító tényező legyen, a jogszabályi megfelelés mellett a munkavállalók bizalma és a gördülékeny információátadás is nélkülözhetetlen. E két tényezőt elősegítő eszköztár egyre inkább a digitális térben elérhető, hiszen az utóbbi években kialakult hibrid munkavégzéssel előtérbe került az online belső kommunikáció.
Vezetői elköteleződés, szakértelem, edukáció
A bizalom emelésével együtt jár a vállalati működés és kultúra megváltozása is. Az új eszköz vagy lehetőség hatékony bevezetése a vezetők elkötelezettségével kezdődik, ezt pedig rendszeres és tiszta kommunikációval kezdeményezheti a munkavállalók felé. De a szervezet megváltozó elvárásait, kötelezettségeit és a bevezetésre kerülő rendszer használatát e-learningen keresztül is beépíthetjük a mindennapi működésbe. Fontos időben elkezdeni a megfelelő és szakszerű felkészülést az új keretrendszerre, ehhez pedig érdemes kijelölni akár cégen belül felelőst vagy felelős csapatot, akik a bevezetéstől a panaszok kezeléséig végig követik a folyamatokat.
Mind a hatékony és rendszeres kommunikáció, mind az oktatások lebonyolítása érdekében célszerű lehet egy a teljeskörű és hatékony belső kommunikációt és kultúra fejlesztést támogató 360 fokos rendszert választani.
Új Etikai Bejelentő funkció a Blue Colibri App-on
A Blue Colibri App az első magyar fejlesztésű elköteleződést, szervezeti tanulást és belső kommunikációt támogató felület. Egyszerű, hatékony, mérhető platform mobil és desktop verzión egyaránt elérhető, aminek az új Etikai Bejelentő funkciójával a fent felsoroltak mind egyszerűen megvalósíthatóak.
A funkció kezelését személyekhez lehet rendelni, a beküldésnél a kitöltő maga választhatja ki az anonimitást, az eredmények pedig könnyen visszakövethetőek.