A családok és az online vásárlók érdekében is szigorúbban léphet fel idén az állam
A jelenleg 15 ezer forintban meghatározott minimális fogyasztóvédelmi bírság kis- és középvállalkozások esetében 100 ezer, míg nagyobb cégeknél 1 millió forintra emelkedik. A kiszabható maximum is nő: a kkv szektor szereplői 2 millió, míg a nagyvállalatok akár 650 millió forintos határozatra is számíthatnak, már alapesetben is, ha szankcióra kerül sor. Sőt, speciális jogsértéseknél 5 milliárd forintra is rúghat a büntetés. Ilyen eset lehet például, amikor három éven belül ismételten a fogyasztók széles körének egészségére súlyosan veszélyes terméket értékesítenek online.
Az alsó és felső értékek közé pedig az országosan egységes jogalkalmazás érdekében úgynevezett „irányadó” bírság-összegeket is meghatároztak: ez alapesetben a kkv-knál 550 ezer, míg a nagyobb vállalkozásoknál 3 millió forint.
„Kétségtelen, hogy még az eddigieknél is sokkal határozottabban fog fellépni az állam a fogyasztók védelme érdekben. Ezt támasztja alá a korábbinál jóval magasabb bírságok kiszabásának lehetősége is, ami minden szervezet esetében indokolttá teszi az előzetes kockázatfeltárást, egyúttal felértékeli a jogi auditokat és a rendszeres tanácsadást” – hangsúlyozta Dr. Nagy Andrea Magdolna, a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda fogyasztóvédelmi praxisának vezető ügyvédje.
A szakember hozzátetette, hogy a reformok elsősorban a gyermekek és a családok, a digitális és online térben vásárlók, valamint a légiutasok fokozottabb védelmét szolgálják.
A változások közül már 2024. január elsejétől hatályos előírás, hogy a békéltető testületi eljárásokban akkor is kötelező határozat hozható, ha az érintett cég nem tett úgynevezett alávetési nyilatkozatot, de a testület megalapozottnak tartja a fogyasztónak a 200 ezer forint összeget meg nem haladó igényét. Idén márciustól pedig a hatóságok a mulasztó légitársaságokat egyedi ügyekben kártalanítás megfizetésére is kötelezhetik az irányadó EU rendelet alapján.