A marketing szakmának a háború olyan, mint a pandémia
Már nem elég csak a Facebook vagy a Google hirdetések felé nyitni. Az a jó, ha több értékesítési csatornával rendelkezik egy cég. A marketing szakértők szerint az Ukrajnában dúló háború 360 fokos változást hozott a magyar cégek életében is.
„Talán az egyik legfontosabb tényező, hogy a háborús helyzet miatt minden drágult az országban, így a Facebook, Google hirdetések is. Ráadásul ilyenkor sokan a leállás mellett döntenek, viszont ez az egyik legrosszabb dolog, amit tehetnek, mert nagyobb lesz a visszaesés, és utána meg nehezebb lesz visszahozni a céget” – mondta Berta Gergő, marketing szakértő, aki azt is elárulta, hogy vannak olyan ügyfeleik, akik a háború közvetlenül negatívan súlyt termék-beszerzési korlátozásaik miatt.
Emelkedő árak, leállított értékesítés
„Több ügyfelünk is van, akik Oroszországból vagy Ukrajnából szerezték be a termékeiket és például van, ahol kitiltották az orosz termékeket a webshopból, így ebben az esetben teljesen megállt az értékesítés. A másik probléma, hogy a magas Euró miatt emelkedtek a beszerzési árak is. Tudunk olyanról, aki megduplázta az árát, hogy a haszonkulcsába beleférjen. Persze, ezt a vásárlók nagyon nehezen viselik, és aki csak teheti inkább ott vásárol, ahol olcsóbb a termék, hiszen senki sem szeret kétszeres árat fizetni” - tett hozzá Berta Gergő, a Maximum Business Web és Marketing ügynökség ügyvezetője és tulajdonosa.
Vannak azok a cégek is, akik nagyon alacsony árréssel értékesítettek. Ilyen az informatikai kiegészítők piaca. „Számukra még nehezebb kigazdálkodni egy hirdetési költséget, főleg, ha annak az ára még emelkedik is. Ilyenkor lehet jó a termékfejlesztés, mert, ha nem megy valami, elkezdhetünk egy újat. Illetve a 360 fokos marketing is, hogy több értékesítési csatornánk legyen kéznél.”
Háború egyenlő pandémia?
A mostani, háború okozta helyzet sokban hasonlít a pandémiához. 2020-ban hasonló nehézségekkel találták szembe magukat a cégek. A marketing szakember szerint a megoldást akkor is, és most is a termékfejlesztés adja.
„Szinte ugyanazon mennek keresztül a cégek most, mint a koronavírus-járvány elején. Van, aki csődöt mond, és van, aki szárnyal. Időt kell szánni a termékek, szolgáltatások fejlesztésére, mert a mai változó világnak éppen ez kell a legjobban. Illetve, hogy már ne csak egy-egy marketing csatornára támaszkodjunk. A háború okozta legnagyobb félelem a szakmában, hogy ugyanannyit költünk hirdetésekre, mint eddig, de gyengébb eredménye lesz. Vagyis, ugyanaz a pénz kevesebbet fog érni. Ilyenkor az ügyfél gyakran a saját piacában vagy a marketing ügynökségében keresi a hibát, még akkor is, ha ugyan olyan jól végzi a munkáját, mint előtte. De átrendeződtek a pioritások is. Most megnőtt a kereslet például az üzemanyag iránt, így az emberek erre költik a pénzüket és kevésbé pl. egy új díszpárnahuzatot vásárolnak az egyik lakberendezési áruházban. Így valahol csökken a rendelés, de máshol meg növekszik” – összegezte Berta Gergő.
Képek helyett videóban kommunikáljunk
A legújabb trend a videók irányába mutat. A képekkel szemben 30-40 százalékkal jobb egy Facebookos hirdetés, ha videó van benne.
„Egyre nagyobb szerepe lesz annak, hogy videóban kommunikáljunk. Aktívan kell tartalmakat, értékes anyagokat gyártanunk. Amíg eddig csak posztoltunk a Közösségi Médiába, most már olyan videókat kell gyártani, ami olyan értéket ad, mintha fizetnénk érte, mégis ingyen kapjuk. Ezáltal edukálunk és értéket adunk” – tett hozzá a Maximum Business Web és Marketing ügynökség ügyvezetője.