A Miskolci Egyetem független szakértői is megvizsgálták az ácsi katódanyag-gyárban használatos anyagokat
Megtartotta decemberi ülését az ácsi katódanyaggyár-beruházás kapcsán létrehozott munkabizottság. A testület tagja többek között az ácsi polgármester, a jegyző, több képviselő, a környező települések polgármesterei, a helyi civil szervezetek képviselői, valamint az Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással katódanyag-gyárat építő BAMO Technology Hungary Kft. is. Az ülésen a vállalat képviselője tájékoztatást adott a projekt jelenlegi állásáról, valamint válaszolt az elmúlt hetekben felmerült kérdésekre.
„Megkapta az előzetes építési engedélyt az ácsi katódanyag-gyár, így megkezdődött a területen a földmunka és egy csarnoképület mélyalapozása, 41 ezer négyzetméteren. Egy ideiglenes utat is építünk a beruházási területen belül, hogy a munkagépek közlekedésére ne a banai utat használjuk” – tájékoztatott Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója.
Elmondta: a területen zajló archeológiai feltárás egy 12 századi település nyomaira bukkant, 7-8 vert falú ház nyomaival. A házakban, hulladéktároló gödrökben főként fazekak és bográcsok töredékei kerültek elő, őrlőkövek, malomkövek és a sok állatcsont mellett. A leleteket a Tatai Múzeum kapja meg, de a környező települések kérelmezhetik, hogy helyi tárlatokat mutathassanak be a leletekből.
Fülöp Ferenc ismertette a Miskolci Egyetem laborjában végzett, független szakértői vizsgálat eredményét is. A labor mind az üzemben használt alapanyagot, mind a gyártott terméket vizsgálva megállapította: egyik anyag sem éghető vagy robbanásveszélyes. Az eredményekről a BAMO a katasztrófavédelmet is tájékoztatta, és ezek alapján – veszélyességi fokozatot tekintve – a cég téglagyár kategória besorolást kérhet az üzemre.
A munkaterületen a katódanyag-gyárban készülő termékeket később felhasználó BMW szakemberei is látogatást tettek nemrégiben, hogy tájékozódjanak a munkafolyamatok előrehaladásáról, és elégedetten állapították meg, hogy az építkezés – kis csúszással ugyan, de – megfelelően halad. A 900 új munkahelyet teremtő ácsi katódanyag-gyár 2025 második felében kezdheti meg a termelést. A világ legfejlettebb és legmodernebb gyártási technológiáját alkalmazva olyan partnereket szolgál majd ki, mint a BMW vagy a Volkswagen.