A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot

Bár szűkebb felhasználói körrel, az egészségpénztár is kedvelt juttatás, elsősorban gyógyszerekre és gyógyászati segédeszközökre fordítják. A kutatásból az is kiderült, hogy a vásárlók egyre nyitottabbak a részletfizetésre: minden ötödik válaszadó fontolgatja, hogy online áruhitel segítségével vásárol nagyobb értékű terméket.
A SZÉP-kártya nagyobbra nyitja a magyarok pénztárcáját
A Széchenyi Pihenőkártya mára nemcsak a hazai turizmus és vendéglátás egyik meghatározó motorja, hanem a magyarok mindennapi pénzügyi tervezésének is szerves része - derült ki a Pepita.hu friss felméréséből.. A kutatás szerint a SZÉP-kártya tulajdonosok kétharmada havonta többször is használja cafeteria keretét, ami egyértelműen mutatja: a kormány által biztosított juttatás nemcsak népszerű, hanem aktívan igénybe vett eszköz a dolgozók körében.
A válaszadók több mint ötöde évente néhány alkalommal él vele, míg 13 százalékuk havonta egy alkalommal költ a kártyáról. A kutatás egy további fontos tanulsága, hogy a SZÉP-kártya valódi többletfogyasztást generál: háromból kettő kártyabirtokos nyilatkozott úgy, hogy többet költ összességében annak köszönhetően, hogy ez a lehetőség a rendelkezésére áll.
A kártyahasználók jelentős része nagyjából az előző évhez hasonló mértékben használja fel a rendelkezésére álló összeget, egyharmaduk viszont várhatóan többet költ róla 2025-ben. A költési célokat tekintve a melegétel vásárlása a legnépszerűbb: a SZÉP-kártyások kétharmada étkezésre fordítja a keretét. Közel felük utazásra, szállásfoglalásra használja fel a rendelkezésére álló összeget, valamivel több mint egyharmaduk pedig vendéglátásra, szórakozásra költ. „A felhasználási körök idei bővítése a felmérésünk szerint valódi igényekre adnak választ" – magyarázta Dorcsinecz József, a Pepita Group társalapítója.
A 2025-től elérhető felújítási lehetőséggel minden negyedik válaszadó tervez élni, amely lehetővé teszi barkácsáru, bútor, festék és egyéb háztartási eszközök vásárlását is. A sport és aktív életmód területén kisebb, de jól körülhatárolható csoport mutat aktív érdeklődést: a kártyatulajdonosok mintegy 17 százaléka költ sportrendezvényekre, kulturális belépőkre és 13 százaléka pedig sporteszközökre vagy azok kölcsönzésére.
A felmérés készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy ha a SZÉP-kártya kerete még szabadabban felhasználható lenne, mire költenének róla a magyarok. A válaszokból egyértelműen kirajzolódik: a többség ruházatra, háztartási cikkekre és elektronikai eszközökre fordítaná a támogatást – ezek az igények is rávilágítanak a magyar családok praktikus gondolkodására.
A kutatás kitért a SZÉP-kártya digitalizációjához való viszonyra is. Az adatok alapján a válaszadók közel fele (46%) örömmel fogadja a digitális verziót, és tervezi is használni azt. További 41% szerint ugyan jó ötlet a fejlesztés, de ők inkább maradnak a hagyományos, fizikai kártyánál. Ez azt mutatja, hogy bár a magyar felhasználók nyitottak az innovációra, sokak számára a megszokott formátum is megfelelő és kényelmes.
Egészségpénztár költéseknél a gyógyszerek és a család egészsége a fókuszban
A felmérésben résztvevők harmada rendelkezik egészségpénztár-tagsággal, és körükben a legnépszerűbb költési cél a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök vásárlása: ezt 83%-uk említette. 44% gyógyászati szolgáltatásokat (pl. vizsgálatok, kezelések), 30% pedig családtagjai egészségügyi kiadásait fedezi az egészségpénztárból. 17% egészségmegőrzésre és prevencióra (pl. szűrések, vitaminkúrák), 8% pedig baba-mama termékekre és szolgáltatásokra használja fel az összeget.
A pénztártagok kétharmada kizárólag olyan helyen vásárol, ahol elfogadják az Egészségpénztári kártyát, míg 20% számára ez nem meghatározó szempont, mivel utólag is benyújtja a számlát. 9% jelezte, hogy nincs konkrét preferenciája e tekintetben. Az egészségpénztárral rendelkezők 58%-a egyéni befizető, 36%-uk esetében a munkáltató biztosítja a hozzájárulást, míg 6%-nál családtag fizet be a számlára.
Áruhitel kilátások: Egyre többen nyitottak az online áruhitelre is
A pénzügyi tudatosság nemcsak a juttatások felhasználásában, hanem a nagyobb értékű vásárlási döntésekben is megjelenik. A kutatás eredményei szerint a válaszadók közel minden negyedik tagja (24%) már élt online áruhitellel, míg további 20% nyitott rá, és fontolgatja a lehetőséget. Ez azt jelzi, hogy a fogyasztók egyre inkább terveznek tudatosan, és a részletfizetési konstrukciót eszközként használják a nagyobb kiadások átgondolt ütemezésére
Az is jól látszik, hogy a megfelelő hitelkonstrukció valós segítséget jelenthet a vásárlási döntések meghozatalában: a válaszadók 30%-a jelezte, hogy szívesebben vásárolna, ha elérhető lenne áruhitel egy webáruházban. Közülük 18% szerint így könnyebben megengedhetnének maguknak bizonyos termékeket, míg 13% kifejezetten nagyobb értékű termékek beszerzésére használná ki a lehetőséget.
A legnépszerűbb kategóriák, ahol a válaszadók szerint az áruhitel igazán hasznos lenne, a háztartási gépek (28%) és az elektronikai eszközök (21%). Ezek a termékek gyakran váratlanul, sürgősen szükségesek, és hosszú távra szólnak — így a tudatos részletfizetés lehetővé teszi, hogy a vásárlók kompromisszumok nélkül válasszanak megfelelő minőséget.
A Pepita Group számára kiemelten fontos a hazai vásárlói igények megértése és kiszolgálása – éppen ezért végez rendszeresen átfogó kutatásokat a magyar piac sajátosságairól. A mostani eredmények is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya, az egészségpénztári juttatások és az online áruhitel kulcsszerepet játszanak a magyar fogyasztók pénzügyi döntéseiben. Bár a Pepita Group több közép-európai piacon is jelen van, a magyarországi működés továbbra is kiemelt szerepet kap: a hazai fogyasztói szokások alapos ismerete nemcsak a szolgáltatásfejlesztés alapja, hanem stratégiai előnyt is jelent a vállalat számára.