Az európai átlagnál szabályosabban tájékoztatnak a használt termékeket online árusító hazai vállalkozások, de akadnak hiányosságok

A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy míg európai szinten a kereskedők közel fele nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat jogaikról, addig a hazai vállalkozások többsége szabályszerűen jár el. A GVH a vizsgálat során így is feltárt egyes hiányosságokat.
Az Európai Bizottság, 25 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai közös akciójuk során összesen 356 használt termékeket online árusító kereskedőt vizsgáltak meg azzal a céllal, hogy felmérjék, mennyire felelnek meg az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A munkát koordináló Európai Bizottság március első felében tette közzé összefoglalóját annak eredményeiről.
A sweep eredményei alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan, vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők:
-40%-a nem tájékoztatta a fogyasztókat elállási jogaikról;
-57%-a nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását;
-34%-a környezet-tudatossági, zöld állításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban 20% esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg 25% esetében egyértelműen hamis, vagy megtévesztő állításokról volt szó.
A Gazdasági Versenyhivatal a gyorselemzés keretében 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. A sweep eredményei alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogait illetően.
-A GVH vizsgálói az esetek 25%-ában tapasztalták, hogy elmaradt a 14 napos elállási jogról való tájékoztatás a honlapon.
-A honlapok 16%-án a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
-A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék „használtsági” állapotáról.
-A vállalkozások egyharmada tett arra vonatkozó utalást, hogy a használt termék vásárlása „környezettudatos”, „fenntartható”, avagy „zöld”, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.