Az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából

Egyre népszerűbb az önkiszolgálás, miközben nagyobb hangsúlyt kell fektetni az ügyfélkezelésre. Az északi országokban a legmagasabb az ügyfél- és munkavállalói elégedettség, a közép-európai országok is jól állnak ügyfél-elégedettséggel, viszont lényegesen alacsonyabb az alkalmazottak elégedettsége. A nyugat-európai országokban pedig érettnek tűnnek a kapcsolattartási csatornák, eszközök és munkamódszerek, ugyanakkor az ügyfelek és a munkavállalók elégedettsége viszonylag alacsony - áll a Deloitte Customer Service Excellence Report 2022 ügyfélszolgálati kiválósági jelentésének második, bővített kiadásában.

Az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából

A Deloitte idén 3 régióra, Észak- (Svédország, Finnország, Dánia, Norvégia), Közép- (Lengyelország, Szerbia, Horvátország, Bosznia és Hercegovina, Románia, Magyarország, Lettország, Bulgária, Szlovákia) és Nyugat-Európára (Franciaország, Hollandia, Portugália, Németország, Belgium, Svájc, Olaszország, Ausztria) vonatkozó adatokkal dolgozott, melyeket az ügyfélszolgálati vezetők körében végzett felmérés alapján gyűjtött össze. A tanulmány a szolgáltatási kiválóságra ható tényezőkkel kapcsolatos meglátásokat követi nyomon, és az ügyfélszolgálati funkció frontendjének és backendjének megértésével is foglalkozik.

“Az ügyfélszolgálatokat ügyfél, alkalmazotti, vezetői és igazgatósági nézőpontokból is vizsgáltuk, hogy minél pontosabban megértsük az igényeket és trendeket, illetve az ügyfélszolgálati részlegek előtt álló kihívásokat is.” – mondta File Ágnes, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

Az önkiszolgálás egyre népszerűbb

Egyértelmű tendencia, hogy a vállalatok felismerték az önkiszolgálási lehetőségek értékét, és egyértelműen további fejlesztéseket és befektetéseket eszközölnek ebbe a csatornába. A fő beruházási fókusz a mobilalkalmazások, chatbotok és/vagy voicebotok területén van. A válaszadók 60%-a mondta, hogy cégének be kellene fektetnie az önkiszolgálásba, 43 szeretne chatbotokba beruházni. 39% lát lehetőséget a mobilalkalmazásokban és 25 érdeklődik a voicebotokba történő befektetés iránt. A felmérés eredményei azt is mutatják, hogy az önkiszolgálás használata pozitív hatással van mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak elégedettségi szintjére, ami egyre fontosabb tényező.

Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a személyre szabásra és az ügyfélkezelésre

A Deloitte más trendjelentéseivel összhangban ez a felmérés is alátámasztja azt a tényt, hogy az ügyfeleknek egyértelmű és növekvő igényük van arra, hogy személyre szabott kiszolgálással támogassák őket. Sőt, az ügyfélszolgálati válaszadók a személyre szabott szolgáltatásokat értékelték az ügyfelek szempontjából a legfontosabb tényezőnek, amely a legnagyobb pozitív hatással van az ügyfél-elégedettségre is.

“Míg egyes ügyfélszolgálatok még mindig a leggyakrabban használt KPI - az idő - alapján összpontosítják teljesítményüket, ez a személyreszabás hátráltatója lehet. Bár a hatékonyság természetesen továbbra is fontos az ügyfelek számára, az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából. A Customer Effort Score (CES) olyan újonnan megjelenő KPI, amely kizárólag az ügyfelek szempontjaira összpontosít, és amely felhasználható a személyre szabott kiszolgálás szintjének mérésére a különböző beszélgetési csatornákon. A CES az egyik legnagyobb hatással van az ügyfelek elégedettségére, mégis ez az a mérőszám, amelyet a legkevésbé használnak. Itt az ideje, hogy az ügyfélszolgálati vezetők a hangsúlyt és a méréseket az ügyfélgondozásra helyezzék át.” – tette hozzá File Ágnes.

A független ügyfélszolgálati központok a leghatékonyabbak

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a hatékony ügyfélszolgálati központok független egységek a szervezeten belül. Úgy tűnik, hogy az olyan, több képesítéssel rendelkező csapatok, ahol a feladatok automatikus módon kerülnek elosztásra, sokkal jobban reagálnak az ügyfelek igényeire, mint a csatornák, folyamatok vagy ügyféltípusok szerint megosztott csapatok. Ezek a csapatok rugalmasabban viszonyulnak az aktuális igényekhez, és jobban tudnak alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ennek a megközelítésnek azonban van egy olyan tényezője is, amit figyelembe kell venni: a munkavállalók elégedettségi aránya a több képesítéssel rendelkező csapatokban sokkal alacsonyabb. Mivel a széles körű tudást igénylő feladatokkal nem könnyű megbirkózni, a vállalatoknak hatékony tudásmenedzsment-stratégiát kell kidolgoznia, és nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalók jólétére is.

Regionális különbségek

Önkiszolgálás tekintetében a legelőrehaladottabbak az északi országok, ahol a válaszadók 75%-a mondta azt, hogy használ ilyen funkciót. A nyugati országokban ez az arány 70%-os, a közép-európai országokban pedig 49%-os volt - ez is mutatja, hogy ebben a tekintetben komoly lemaradás van ebben a régióban.

A felmérés átlaga ügyfél-elégedettségben (CS - Customer Satisfaction) 3,77 pont lett, míg munkavállalói elégedettségben (ES - Employee Satisfaction) 3,52 pont.  

Összességében az északi országok rendelkeznek a legmagasabb ügyfél- (3,91 pont) és munkavállalói elégedettséggel (3,93 pont), amely a független egységekben működő, több szakképzettséget igénylő csapatok alkalmazásának köszönhető. Emellett, több beruházás történik a munkaterhelés automatizálással történő csökkentésére.

A közép-európai országok prioritásai széles skálán mozognak, középpontban az ügyfél-elégedettség javítása, a válaszidő lerövidítése és az önkiszolgálás áll. Előny, hogy ezek az országok rendelkeznek a második legmagasabb átlagos ügyfél-elégedettséggel (3,82 pont), azonban az északiakhoz képest itt lényegesen alacsonyabb az alkalmazottak elégedettsége (3,39 pont).

A három vizsgált csoportból a nyugati országokban lett a legalacsonyabb az elégedettségi pontszám, mind az ügyfél- (3,47 pont), mind az alkalmazotti elégedettség tekintetében (3,22 pont). Ez összefügghet azzal a ténnyel, hogy a válaszadó nyugati vállalatok nagyobb méretűek, mint az északi és közép-európai országok.

A három vizsgált régióból az északi országokban mondták azt a legtöbben, hogy ügyfél-elégedettség szempontjából a személyre szabott szolgáltatás a legfontosabb (34%), ezt követte a problémamegoldás önkiszolgálással (32%), majd a probléma megoldásához szükséges idővel (16%).

A közép-európai országokban a probléma megoldásához szükséges időt nevezték meg legfontosabb CS tényezőnek (33%), amit a személyre szabott kiszolgálás (32%), majd az önkiszolgálás (9%) követett.

A nyugati országokban a probléma megoldásához szükséges idő (33%) lett a legfajsúlyosabb CS faktor, amit a problémamegoldás önkiszolgálással (28%), majd a személyre szabott kiszolgálás (17%) követett.

Melyik szektorban a legelégedettebb az ügyfél és a munkavállaló?

Mind az ügyfél, mind a munkavállalói elégedettség tekintetében a vezető szervezetek a technológia, média és telekommunikáció (TMT), kiskereskedelem, valamint a turizmus és közlekedés szektorokból érkeztek. Ezeknél a szervezeteknél a CS és ES értékek is magasabbak az átlagnál. A telekom szektor különösen érdekes, mivel ez az iparág a 2022-es Deloitte CX Drivers jelentésben viszonylag alacsony ügyfélélmény (Customer Experience - CX) értékelést kapott az ügyfelektől. Ez azt mutatja, hogy jelen felmérés válaszadói magasabbnak érzékelik az ügyfél-elégedettségüket, mint amit az ügyfelek valójában mondanak.

A pénzügyi szolgáltatási ágazatot mind a CS, mind az ES tekintetében kissé az átlag alatt értékelték. A két fő alágazat azonban eltérő értékelést kapott: a bankszektorban a minősítések magasabbak, mint a biztosítási ágazatban, különösen az alkalmazottak elégedettségét illetően.

Az olyan hagyományos iparágak, mint a feldolgozóipar, az energiaipar és nyersanyag ipar, mind a CS, mind az ES tekintetében lényegesen alacsonyabb minősítést kapnak. Ezek az iparágak az ügyfélélmény-kezelés megközelítésének megváltoztatásának küszöbén állnak. Míg az energia- és nyersanyag ipari vállalatok inkább a fenntarthatóság és az új energia megoldási lehetőségeket keresik, addig a feldolgozóipari vállalatok hagyományosan nem tartanak személyes kapcsolatot ügyfeleikkel.

Ismét TOP10-ben az Ötöslottó főnyereménye

Minden idők nyolcadik legnagyobb nyereménye várja ezen a héten az Ötöslottó játékosait, a tét 3,64 milliárd forint. Magyarország legismertebb számsorsjátékán 18. hete nem született telitalálatos szelvény.
2025. 02. 22. 06:00
Megosztás:

Normaflore termékek reklámjait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Normaflore termékcsalád forgalmazójával, az Opella Healthcare Commercial Kft.-vel szemben, a versenyhatóság gyanúja szerint a cég két termékét nem az engedélyezett alkalmazási előírások alapján mutatta be egyes reklámjaiban.
2025. 02. 22. 05:00
Megosztás:

A mémcoin-őrület lecseng — a kereskedők inkább erre a gyorsan növekvő, hasznos kriptóra váltanak

A mémcoin-mánia véget ért, a kereskedők magas növekedési potenciállal rendelkező, valódi hasznosságot nyújtó kriptovalutát keresnek. Bár a Dogecoin ára és a Shiba Inu medvés nyomás alatt áll, a befektetők hosszú távú értéket és hasznosságot keresnek.
2025. 02. 22. 04:00
Megosztás:

Túlcsorduló lefolyók? 7 egyszerű lépés a dugulás megelőzésére a konyhában

A konyhai lefolyók gyakran vannak kitéve a zsír- és ételmaradékoknak, amelyek idővel dugulást okozhatnak. Nemcsak a víz áramlása csökken, hanem a kellemetlen szagok is megjelenhetnek. Hogyan előzhetjük meg a dugulásokat, és biztosíthatjuk, hogy a konyhai lefolyók tiszták maradjanak? Íme 7 egyszerű lépés, amellyel megakadályozhatjuk a zsíros dugulások kialakulását és elkerülhetjük a kellemetlen szagokat.
2025. 02. 22. 03:00
Megosztás:

A Fidesz csak egyetlen módon nyerheti meg a következő választást...

Politikai elemzők az ATV Híradójának elmondták, hogy a héten gyakorlatilag elindult a politikai szezon: a vezető politikusok évértékelő beszédeket tartanak, jövő héten pedig kezdetét veszi a parlament tavaszi ülésszaka. A Fidesz és a DK elsősorban saját törzsszavazóikat igyekszik megszólítani, míg a Tisza Párt az ellenzéki táboron túl is bővítené támogatottságát. De hogyan nyerhet a Fidesz? A szakértő szerint egyetlen módon.
2025. 02. 22. 02:00
Megosztás:

Mennyi lesz a nyugdíja annak aki rokkantsági eljárásban részesült?

Az öregségi nyugdíjkorhatár elérése nemcsak azoknak biztosít lehetőséget a nyugdíj igénylésére, akik korábban folyamatos munkaviszonnyal rendelkeztek. Ez a jogosultság azok számára is elérhetővé válik, akik az adott időpontban egészségi állapotuk miatt rokkantsági ellátásban részesülnek.
2025. 02. 22. 01:00
Megosztás:

Az MNB eltiltotta az olajkutam.com üzemeltetőjét a jegybanki engedélyhez kötött tevékenységektől

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonnali hatállyal megtiltotta az olajkutam.com oldalt üzemeltető OMR OIL LLC-nek, hogy belföldön pénzügyi felügyeleti engedélyhez vagy bejelentéshez kötött tevékenységet végezzen - közölte a jegybank pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 22. 00:05
Megosztás:

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport

Megalakult a Mikromobilitási Munkacsoport - tájékoztatta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken közleményben az MTI-t.
2025. 02. 21. 23:00
Megosztás:

Üzleti titkokkal való visszaélés miatt lett érvénytelen az ügyvezető munkaviszonyának közös megszüntetése

A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése az egyik legbarátságosabb módja egy cégtől való távozásnak. Azonban ennek a látszólag egyszerű jogi procedúrának is lehetnek buktatói, különösen, ha utólag derül fény olyan körülményekre, amelyek a munkáltató döntését befolyásolhatták. A Kúria egy közelmúltban született döntése hívta fel a figyelmet arra, hogy bizonyos esetekben a közös megegyezés érvényteleníthető, és az komoly következményekkel járhat az érvénytelenséget előidéző munkavállaló számára.
2025. 02. 21. 22:00
Megosztás:

100 termékkörre bővülhet az online árfigyelő

A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében pénteken társadalmi egyeztetés indul az online árfigyelő rendszer 100 termékkategóriára történő bővítéséről - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 21:00
Megosztás:

Kismértékben nőtt tavaly a Mol működési eredménye

A Mol-csoport tavaly 1121,8 milliárd forint (3,1 milliárd dollár) tisztított, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt (EBITDA) ért el, amely 2,2 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A nehéz külső piaci körülmények ellenére a vállalat működése stabil maradt, az EBITDA meghaladta a 2024-re tervezett 3,0 milliárd dolláros éves iránymutatást - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken.
2025. 02. 21. 20:00
Megosztás:

Kedvező volt az elmúlt egy hét időjárása a mezőgazdaság számára

A mezőgazdaság számára kedvezően alakult az elmúlt egy hét időjárása: előbb csapadék hullott, majd fagyos időjárás köszöntött be, amire növényvédelmi szempontból van különösen nagy szükség - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 02. 21. 19:00
Megosztás:

Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége

Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen nőtt pénzügyi éve decemberben zárult harmadik negyedében, a korrigált nyeresége és a bevétele is felülmúlta a vártat.
2025. 02. 21. 18:30
Megosztás:

Ennyire emelkedik a bírák átlagjövedelme

A bírák átlagjövedelme az idei januári emeléssel jelenleg 1 millió 780 ezer forint, ez 2027-re 2 millió 250 ezer forintra emelkedik, így a jövedelmük meghaladja az európai uniós átlagot - közölte az Igazságügyi Minisztérium (IM) pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 18:00
Megosztás:

Meghosszabbítják a vörös kód riasztást

A HungaroMet előrejelzése alapján Magyarországon sok helyen a következő napokban továbbra is -10 °C alatti éjszakai hőmérséklet várható.
2025. 02. 21. 17:00
Megosztás:

Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A szálló por miatt az ország több pontján, elsősorban a keleti országrészben veszélyessé vált a levegő minősége a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) pénteken közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképe szerint.
2025. 02. 21. 16:00
Megosztás:

Lendületben az első lakásukat vásárlók a hazai ingatlanpiacon

Lendületben vannak az első lakásukat vásárlók a hazai ingatlanpiacon: idén januárban a budapesti vevők negyede, míg a vidéki vásárlók 28 százaléka első lakására szerződött - közölte saját adatai alapján a Duna House pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 21. 15:30
Megosztás:

Itt az olcsóbb lakáshitel a takarékos lakásokra

Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb kamatperiódusban az energiahatékony lakóingatlanra felvehető hitel esetében a kamatkedvezmény 1 százalékpont. A legkedvezőbb zöldhitel esetében a kamatláb 6 százalék alatt marad, egészen pontosan 5,89 százalék lesz. A pénzintézet többek között azokra számít, akik az inflációkövető állampapírban lévő befektetésükkel az ingatlanpiaci kínálatban szereplő energiatakarékos lakásokat szemelték ki célpontnak.
2025. 02. 21. 15:00
Megosztás:

A forint árfolyama most a német választásoktól függ

A hétvégén Németország választ. A legutóbbi felmérések szerint nagy valószínűséggel a CDU/CSU nyeri a választásokat, és CDU/CSU-SPD – két centrista, de ellenkező oldalon álló párt – alakíthat kormányt.
2025. 02. 21. 14:30
Megosztás:

Miért lett rosszabb a MOL negyedik negyedéves eredménye? Elemzés

A MOL 259,6 milliárd forint tisztított CCS-alapú EBITDA eredményt ért el 2024. negyedik negyedévében, ami kismértékben elmaradt a 269,2 milliárd forintos piaci konszenzustól - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
2025. 02. 21. 14:00
Megosztás: