Az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából

Egyre népszerűbb az önkiszolgálás, miközben nagyobb hangsúlyt kell fektetni az ügyfélkezelésre. Az északi országokban a legmagasabb az ügyfél- és munkavállalói elégedettség, a közép-európai országok is jól állnak ügyfél-elégedettséggel, viszont lényegesen alacsonyabb az alkalmazottak elégedettsége. A nyugat-európai országokban pedig érettnek tűnnek a kapcsolattartási csatornák, eszközök és munkamódszerek, ugyanakkor az ügyfelek és a munkavállalók elégedettsége viszonylag alacsony - áll a Deloitte Customer Service Excellence Report 2022 ügyfélszolgálati kiválósági jelentésének második, bővített kiadásában.

Az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából

A Deloitte idén 3 régióra, Észak- (Svédország, Finnország, Dánia, Norvégia), Közép- (Lengyelország, Szerbia, Horvátország, Bosznia és Hercegovina, Románia, Magyarország, Lettország, Bulgária, Szlovákia) és Nyugat-Európára (Franciaország, Hollandia, Portugália, Németország, Belgium, Svájc, Olaszország, Ausztria) vonatkozó adatokkal dolgozott, melyeket az ügyfélszolgálati vezetők körében végzett felmérés alapján gyűjtött össze. A tanulmány a szolgáltatási kiválóságra ható tényezőkkel kapcsolatos meglátásokat követi nyomon, és az ügyfélszolgálati funkció frontendjének és backendjének megértésével is foglalkozik.

“Az ügyfélszolgálatokat ügyfél, alkalmazotti, vezetői és igazgatósági nézőpontokból is vizsgáltuk, hogy minél pontosabban megértsük az igényeket és trendeket, illetve az ügyfélszolgálati részlegek előtt álló kihívásokat is.” – mondta File Ágnes, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

Az önkiszolgálás egyre népszerűbb

Egyértelmű tendencia, hogy a vállalatok felismerték az önkiszolgálási lehetőségek értékét, és egyértelműen további fejlesztéseket és befektetéseket eszközölnek ebbe a csatornába. A fő beruházási fókusz a mobilalkalmazások, chatbotok és/vagy voicebotok területén van. A válaszadók 60%-a mondta, hogy cégének be kellene fektetnie az önkiszolgálásba, 43 szeretne chatbotokba beruházni. 39% lát lehetőséget a mobilalkalmazásokban és 25 érdeklődik a voicebotokba történő befektetés iránt. A felmérés eredményei azt is mutatják, hogy az önkiszolgálás használata pozitív hatással van mind az ügyfelek, mind az alkalmazottak elégedettségi szintjére, ami egyre fontosabb tényező.

Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a személyre szabásra és az ügyfélkezelésre

A Deloitte más trendjelentéseivel összhangban ez a felmérés is alátámasztja azt a tényt, hogy az ügyfeleknek egyértelmű és növekvő igényük van arra, hogy személyre szabott kiszolgálással támogassák őket. Sőt, az ügyfélszolgálati válaszadók a személyre szabott szolgáltatásokat értékelték az ügyfelek szempontjából a legfontosabb tényezőnek, amely a legnagyobb pozitív hatással van az ügyfél-elégedettségre is.

“Míg egyes ügyfélszolgálatok még mindig a leggyakrabban használt KPI - az idő - alapján összpontosítják teljesítményüket, ez a személyreszabás hátráltatója lehet. Bár a hatékonyság természetesen továbbra is fontos az ügyfelek számára, az idő már nem a fő tényező az ügyfél-elégedettség szempontjából. A Customer Effort Score (CES) olyan újonnan megjelenő KPI, amely kizárólag az ügyfelek szempontjaira összpontosít, és amely felhasználható a személyre szabott kiszolgálás szintjének mérésére a különböző beszélgetési csatornákon. A CES az egyik legnagyobb hatással van az ügyfelek elégedettségére, mégis ez az a mérőszám, amelyet a legkevésbé használnak. Itt az ideje, hogy az ügyfélszolgálati vezetők a hangsúlyt és a méréseket az ügyfélgondozásra helyezzék át.” – tette hozzá File Ágnes.

A független ügyfélszolgálati központok a leghatékonyabbak

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a hatékony ügyfélszolgálati központok független egységek a szervezeten belül. Úgy tűnik, hogy az olyan, több képesítéssel rendelkező csapatok, ahol a feladatok automatikus módon kerülnek elosztásra, sokkal jobban reagálnak az ügyfelek igényeire, mint a csatornák, folyamatok vagy ügyféltípusok szerint megosztott csapatok. Ezek a csapatok rugalmasabban viszonyulnak az aktuális igényekhez, és jobban tudnak alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ennek a megközelítésnek azonban van egy olyan tényezője is, amit figyelembe kell venni: a munkavállalók elégedettségi aránya a több képesítéssel rendelkező csapatokban sokkal alacsonyabb. Mivel a széles körű tudást igénylő feladatokkal nem könnyű megbirkózni, a vállalatoknak hatékony tudásmenedzsment-stratégiát kell kidolgoznia, és nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalók jólétére is.

Regionális különbségek

Önkiszolgálás tekintetében a legelőrehaladottabbak az északi országok, ahol a válaszadók 75%-a mondta azt, hogy használ ilyen funkciót. A nyugati országokban ez az arány 70%-os, a közép-európai országokban pedig 49%-os volt - ez is mutatja, hogy ebben a tekintetben komoly lemaradás van ebben a régióban.

A felmérés átlaga ügyfél-elégedettségben (CS - Customer Satisfaction) 3,77 pont lett, míg munkavállalói elégedettségben (ES - Employee Satisfaction) 3,52 pont.  

Összességében az északi országok rendelkeznek a legmagasabb ügyfél- (3,91 pont) és munkavállalói elégedettséggel (3,93 pont), amely a független egységekben működő, több szakképzettséget igénylő csapatok alkalmazásának köszönhető. Emellett, több beruházás történik a munkaterhelés automatizálással történő csökkentésére.

A közép-európai országok prioritásai széles skálán mozognak, középpontban az ügyfél-elégedettség javítása, a válaszidő lerövidítése és az önkiszolgálás áll. Előny, hogy ezek az országok rendelkeznek a második legmagasabb átlagos ügyfél-elégedettséggel (3,82 pont), azonban az északiakhoz képest itt lényegesen alacsonyabb az alkalmazottak elégedettsége (3,39 pont).

A három vizsgált csoportból a nyugati országokban lett a legalacsonyabb az elégedettségi pontszám, mind az ügyfél- (3,47 pont), mind az alkalmazotti elégedettség tekintetében (3,22 pont). Ez összefügghet azzal a ténnyel, hogy a válaszadó nyugati vállalatok nagyobb méretűek, mint az északi és közép-európai országok.

A három vizsgált régióból az északi országokban mondták azt a legtöbben, hogy ügyfél-elégedettség szempontjából a személyre szabott szolgáltatás a legfontosabb (34%), ezt követte a problémamegoldás önkiszolgálással (32%), majd a probléma megoldásához szükséges idővel (16%).

A közép-európai országokban a probléma megoldásához szükséges időt nevezték meg legfontosabb CS tényezőnek (33%), amit a személyre szabott kiszolgálás (32%), majd az önkiszolgálás (9%) követett.

A nyugati országokban a probléma megoldásához szükséges idő (33%) lett a legfajsúlyosabb CS faktor, amit a problémamegoldás önkiszolgálással (28%), majd a személyre szabott kiszolgálás (17%) követett.

Melyik szektorban a legelégedettebb az ügyfél és a munkavállaló?

Mind az ügyfél, mind a munkavállalói elégedettség tekintetében a vezető szervezetek a technológia, média és telekommunikáció (TMT), kiskereskedelem, valamint a turizmus és közlekedés szektorokból érkeztek. Ezeknél a szervezeteknél a CS és ES értékek is magasabbak az átlagnál. A telekom szektor különösen érdekes, mivel ez az iparág a 2022-es Deloitte CX Drivers jelentésben viszonylag alacsony ügyfélélmény (Customer Experience - CX) értékelést kapott az ügyfelektől. Ez azt mutatja, hogy jelen felmérés válaszadói magasabbnak érzékelik az ügyfél-elégedettségüket, mint amit az ügyfelek valójában mondanak.

A pénzügyi szolgáltatási ágazatot mind a CS, mind az ES tekintetében kissé az átlag alatt értékelték. A két fő alágazat azonban eltérő értékelést kapott: a bankszektorban a minősítések magasabbak, mint a biztosítási ágazatban, különösen az alkalmazottak elégedettségét illetően.

Az olyan hagyományos iparágak, mint a feldolgozóipar, az energiaipar és nyersanyag ipar, mind a CS, mind az ES tekintetében lényegesen alacsonyabb minősítést kapnak. Ezek az iparágak az ügyfélélmény-kezelés megközelítésének megváltoztatásának küszöbén állnak. Míg az energia- és nyersanyag ipari vállalatok inkább a fenntarthatóság és az új energia megoldási lehetőségeket keresik, addig a feldolgozóipari vállalatok hagyományosan nem tartanak személyes kapcsolatot ügyfeleikkel.

Csökkent a tüdőrák előfordulása Magyarországon

Az epidemiológiai adatok szerint 2011 és 2019 között a 40-59 éves magyar férfiak körében a tüdőrák előfordulása mintegy 50 százalékkal csökkent, miközben a halálozás is évi 10 százalék körüli mérséklődést mutatott - derül ki a Magyar Tüdőgyógyász Társaság (MTT) onkopulmonológiai szekciója és az MSD Pharma Hungary Kft. közleményéből, amelyet kedden juttattak el az MTI-hez. A szakemberek a héten Budapesten megrendezett Közép-európai Tüdőrák Konferencia (CELCC) kapcsán ismertették a legfrissebb magyarországi epidemiológai adatokat.
2025. 11. 26. 00:30
Megosztás:

Jubileumi bélyeget bocsátott ki a Magyar Posta

A Magyar Posta jubileumi bélyegkibocsátással ünnepli a Magyar Atlétikai Club (MAC) fennállásának 150. évfordulóját.
2025. 11. 26. 00:05
Megosztás:

Háztartási géppiac számai: merre mennek a mosogatógép árak?

A magyar háztartási géppiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül: a gyártási költségek emelkedése, az energiahatékonysági elvárások erősödése és a vásárlói igények változásai mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a mosogatógép árak érezhetően megmozdultak. A vásárlók ma már nemcsak az árakat figyelik, hanem a fogyasztást, a megtérülést és a hosszú távú fenntarthatóságot is. De merre tartanak az árak, és mi befolyásolja leginkább a piacot?
2025. 11. 25. 23:30
Megosztás:

XRP árfolyam előrejelzés 2026-ra: Miért hozhat a Digitap ($TAP) 100-szor nagyobb hozamot?

A következő bikapiac kezd körvonalazódni, és a fejlemények jelentős növekedési potenciálra utalnak az elkövetkező évben. Míg a Ripple XRP-je várhatóan áttörést érhet el 2026-ra az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) által jóváhagyott több ETF miatt, egy új token még nagyobb megtérülésre pozicionálja magát.
2025. 11. 25. 23:00
Megosztás:

A Brexit naponta negyedmilliárd font adóveszteséget okoz

Naponta csaknem negyedmilliárd font adóveszteséget okoznak a brit költségvetésnek a brit EU-tagság megszűnéséből (Brexit) eredő negatív gazdasági hatások a londoni alsóház független elemzőműhelyként is működő könyvtára (House of Commons Library) által kedden ismertetett friss számítások szerint.
2025. 11. 25. 22:30
Megosztás:

Még medvepiac idején is bikás marad a Digitap ($TAP) előértékesítési árfolyam-előrejelzése

Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a kriptopiac medvepiacba került. Habár a Bitcoin októberben áttörte a 120 000 dolláros szintet, nemrég 85 000 dollár alá esett vissza, ami vitákat váltott ki arról, hogy vajon meddig csökkenhet az árfolyam, mielőtt ismét emelkedésnek indul. Ennek ellenére sok elemző úgy véli, hogy bizonyos coinok továbbra is emelkedhetnek, még akkor is, ha a piac általánosan pirosba fordul.
2025. 11. 25. 22:00
Megosztás:

Lázár János: munkabéke van a MÁV-Volán csoportnál

Nagy eredmény, hogy munkabéke, három éves bérmegállapodás, együttműködés van a MÁV-Volán csoportnál, a bérviszonyokat korrektül tudják rendezni - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden közösségi oldalára feltett videóüzenetében.
2025. 11. 25. 21:30
Megosztás:

A legtöbb előértékesítés nem éli túl ezt a medvepiacot – íme 3, amely igen

A Bitcoin (BTC) lendületet kapott Trump elnök 2024. novemberi győzelme után. Decemberben először ugrott 124 000 dollárra, és 2025 októberében majdnem elérte a 126 000 dollárt.
2025. 11. 25. 21:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol ingatlanpiacra

A DH Group felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot, ezzel belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít - közölte a DH kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 25. 20:30
Megosztás:

2030-ra Európa dobogósa lehet a magyar agrárium

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar 2030-ra Európa dobogósa lesz, a 15 éve tartó építkezés megteremtette az alapokat a további fejlődéshez - mondta Nagy István kedden Budapesten, az Agro Summit agrárgazdasági évadnyitó rendezvényén.
2025. 11. 25. 20:00
Megosztás:

BÉT: Ezek a hírek ma kedvetően hatottak a tőzsdére

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 907,81 pontos, 0,84 százalékos emelkedéssel, 108 613,56 ponton zárt kedden.
2025. 11. 25. 19:30
Megosztás:

Erősödött kedden a forint

Erősödött a forint kedden estére a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 25. 19:00
Megosztás:

Erős zárás az európai tőzsdéken

Egy százalék közeli indexemelkedéssel fejezték be a keddi kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2025. 11. 25. 18:30
Megosztás:

A kormány évi egymilliós otthontámogatást ad a közszolgálatban dolgozóknak

A kormány évi egymillió forint összegű otthontámogatást vezet be a közszolgálatban dolgozók részére - erről beszélt a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára MTI-hez kedden eljutatott videójában.
2025. 11. 25. 18:00
Megosztás:

Romániában alkotmányellenesnek minősítették a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének új szabályozását

Elutasította a román alkotmánybíróság a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének korlátozására vonatkozó törvénykezdeményezés ellen emelt óvások legtöbb kifogását, de alkotmánysértőnek minősítette a jogszabály azon cikkét, amely lehetővé tette volna, hogy a rákbetegségben szenvedő nyugdíjasok egy összegben vegyék fel megtakarításukat.
2025. 11. 25. 17:30
Megosztás:

Elkezdődött az új üzemegységek építése a Dreher kőbányai gyáránál

A Dreher kőbányai gyáránál elkezdődött az új üzemegységek, a fermentációs üzem és az új energiaközpont földfelszíni építése. Az önerőből finanszírozott, 30 milliárd forint értékű beruházás várhatóan 2026 végén zárul le, a termelés a a munkálatok ideje alatt sem áll le - közölte a Dreher Sörgyárak Zrt. kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 17:00
Megosztás:

Nem csökken az Otthon Start program lendülete

Nem csökken a szeptember 1-jén indult Otthon Start program lendülete, november közepéig 22 ezer fix 3 százalékos hiteligénylési kérelmet nyújtottak be csaknem 800 milliárd forint összegben, és több mint 8500 igénylőnek már folyósítottak is csaknem 300 milliárd forint hitelt - mondta a Miniszterelnökség (ME) parlamenti és stratégiai államtitkára a program eredményeiről tartott keddi sajtótájékoztatóján.
2025. 11. 25. 16:30
Megosztás:

Hollandia akár 3 milliárd eurót is befektethet a drónok elleni védelembe

A holland védelmi minisztérium bejelentette, hogy 1,25 és 3 milliárd euró közötti összeget tervez befektetni a drónok elleni védelmi képességek megerősítésére - közölte az NL Times című angol nyelvű holland hírportál kedden.
2025. 11. 25. 16:00
Megosztás:

Nőtt a német GDP a harmadik negyedévben

Németország hazai összterméke az idei harmadik negyedévben stagnált a második negyedévvel összevetve, éves szinten pedig nőtt - közölte a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden.
2025. 11. 25. 15:30
Megosztás:

75 millió forint bírság OPUS részvények bennfentes kereskedése miatt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 74,75 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki 4 magánszeméllyel szemben és feljelentéseket tett a bennfentes kereskedelmet és bennfentes információ jogosulatlan közzétételét tiltó jogszabályok megsértése miatt, amely az OPUS GLOBAL Nyrt. részvényeihez köthető - közölte a jegybank kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 15:00
Megosztás: