Csalódást keltett a Tesla, támadnak a kínaiak: főszerepben a nátriumion akkumulátor
Nem csak arról van szó, hogy a BYD Seagull nevű kisautója 10.000 dollár alatti (kínai piaci) árral törhet be az év végén a piacra 300 km-es hatótávval, hanem arról is, hogy más gyártók is egyre-másra jelennek meg olcsóbb kisautókkal, egyelőre persze még csak a kínai piacon.
Ráadásul annyira célegyenesben van a lítiumion-akkumulátorok helyett a nátriumion-akkumulátor, hogy az Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC) a Volkswagennel kooperációban előállította az első nátriumionos akkumulátorral működő kiskocsit Sehol E10X néven.
A gépkocsi – így nem véletlenül – hasonlít egy picit a Volkswagen e-up!-ra. A nátriumion-akkumulátor a jelenlegi 120-160 Wh/kg energiasűrűségével elmarad a lítiumion-akkumulátorok 260-270 Wh/kg értékétől, de például kb. duplája a hagyományos ólom akkumulátorokénak.
Viszont az egekbe emelkedő lítium árakkal szemben a közönséges konyhasó alkotóelemét képező nátrium olcsóbban és nagy mennyiségben található a Földön. Sőt, állítólag egy ilyen gépkocsit gyorsabban is lehet tölteni és szélesebb hőmérséklet tartományokban is jól működik.
Pl. a lítiumos technológia nem szereti a hideget!
Az új kiskocsi 19,7 és 31,4 KWh akkuval van szerelve, s a hivatalos hatótávolság rendre 200 és 302 km. Igaz, ezek csak 60 lőerős és csak 120 km/h végsebességgel bíró járgányok, viszont cserébe 6 és 12 ezer dollár közötti áruk van Kínában (2-4 millió forint).
Még valami.
Ugyan sokan versenyben vannak a nátriumos technológiát illetően, lásd a BYD (2023 végére jöhet az ilyen akku) vagy éppen a Magyarországon gyárat építeni tervező CATL, de most a befutó, aki ehhez a járgányhoz gyártja az akksit, a Hina Battery. A korábbi verziók – még nem nátriumos – értékesítései különben nem voltak magasak, hiszen 30-40 ezer darabra rúgtak évente, a 2021-es indulást követően.
Mindenesetre megjelent egy erős új irány az iparágban, ami – talán –a visszaeső kereslettel összhangban elhozza az olcsóbb elektromos autók korát. Na, hát ezért esett a Tesla arra a hírre, hogy se híre, se hamva az olcsóbb és kisebb autónak. Hiszen egyre inkább veszélybe kerül a legnagyobb elektromosautó-gyártó státusza. S váljuk meg, egyre nyilvánvalóbbnak tűnik, hogy az EV piacra a belépési korlát sokkal kisebb, mint a hagyományos robbanómotoros gépjárművek piacára. A verseny pedig éppen ezért is egyre inkább fokozódik.