Miért nem kell az új autó az EU-ban senkinek most? Tudnak valamit?
A májusban eladott személyautók száma 3 százalékkal, 911 697-re csökkent éves összevetésben az áprilisi 13,7 százalékos növekedést követően. Idén eddig márciusban és májusban jegyeztek fel csökkenést.
Az EU négy vezető autópiacából háromban csökkentek az eladások májusban, Olaszországban 6,6 százalékkal, Németországban 4,3 százalékkal, Franciaországban pedig 2,9 százalékkal. A csoportból csak Spanyolországban volt növekedés, 3,4 százalékos.
Az idei első öt hónapban 4,594 millió új személyautót adtak el az EU-ban, 4,6 százalékkal többet a tavalyi azonos időszakkal összevetve. A vizsgált időszakban Spanyolországban 6,8 százalékkal, Németországban 5,2 százalékkal, Franciaországban 4,9 százalékkal, Olaszországban pedig 3,4 százalékkal nőtt az éves szintű öthavi értékesítés.
A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése egy év alatt 13,8 százalékról 12,5 százalékra csökkent idén májusban, a hibrid-elektromos autóké (HEV) viszont 25 százalékról 29,9 százalékra nőtt. A hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autók piaci részesedése 7,4 százalékról 6,5 százalékra mérséklődött. A benzines autók piaci részesedése 36,5 százalékról 35,5 százalékra csökkent, a dízelmotorosoké 14,3 százalékról 13 százalékra zsugorodott. A benzines és dízelmotoros járművek együttes részesedése a piac kevesebb mint felére, 48,5 százalékra esett vissza a tavaly májusi 52,1 százalékról.
Az ACEA honlapján szereplő adatok szerint Magyarországon májusban 9531 új autót adtak el, 5,7 százalékkal többet a tavaly májusinál. Ezen belül a dízel autók eladása 13,4 százalékkal emelkedett, a benzineseké 13 százalékkal csökkent. A BEV autóké 63 százalékkal, a PHEV-autóké 8,3 százalékkal, a HEV-autóké pedig 14,5 százalékkal nőtt.
Tavaly az Európai Unió autópiaca erőteljes, 13,9 százalékos bővüléssel zárt 2022-höz képest, 10,5 millió új autót értékesítettek. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak a legtöbb országban, köztük a három legnagyobb piacon: Olaszországban (+18,9 százalékkal), Spanyolországban (+16,7 százalékkal) és Franciaországban (+16,1 százalékkal). Németországban tavaly szerényebben, 7,3 százalékkal nőtt az új autók értékesítése.
A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedés tavaly 14,6 százalékra emelkedett az előző évi 12,1 százalékról, megelőzve ezzel a dízelét, amelynek részesedése 16,4 százalékról 13,6 százalékra zsugorodott. A benzines autók 35,3 százalékos piaci részesedéssel megőrizték vezető helyüket, de csökkent a 2022. évi 36,4 százalékról. Tavaly a második legnagyobb szeletet az autópiacon a hibrid-elektromos autók (HEV) szerezték meg, 25,8 százalékos piaci részesedéssel, ami nagyobb az egy évvel korábbi 22,7 százaléknál. A hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autók piaci részesedése ugyanakkor 9,4 százalékról 7,7 százalékra csökkent.