Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Gázolajár-sokk! Mi lehet a megoldás? címmel tartott webináriumot két meghívott szakértővel a NiT Hungary. Elhangzott, a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort. Ha talpon akarnak maradni a hazai fuvarozói vállalkozások, akkor máról holnapra mintegy húsz-huszonöt százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.

Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Újabb kihívás érte a fuvarozói szektort: egy pénzügyi válság után a Covid-világjárvány következett, most pedig az ukrán háború. A 2008-2009-es pénzügyi válság előtt a közúti árutovábbítási engedélyek száma 9941 darab volt Magyarországon, ám mire az véget ért, negyven százalékkal csökkent ez a szám. A kiesett negyven százaléknak csak a 13 százaléka tudott visszakerülni a szektorba, s folytatni munkáját – mondta Dittel Gábor a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Mint fogalmazott: a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort.

Mit tehet egy fuvarozó krízishelyzetben?

Lajkó Ferenc, független iparági szakértő, a DigiLog Consulting Kft. ügyvezető igazgatója, a Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) publikálója kiemelte: a legfrissebb hírek szerint az MNB 7 százalékos inflációval számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. Mindezek visszafogják a gazdasági növekedést: az idei GDP a jegybank szerint a 2,5-4,5 százalékos tartományban lehet, és 7,5-9,8 százalék közötti tartományban várható éves átlagos inflációs rátát eredményez – indokolt a jegybank.

Lajkó Ferenc szerint ezt kell a jövőben általánosnak tekintenünk. Az semmiképp nem egy kedvező gazdasági környezet, ahol azt látjuk, hogy az infláció nő, a GDP pedig csökken. Minden drágul, a termelés pedig csökkenő pályára kerül. A Covid után láttunk már új jelenségeket, ilyen például a közúti árufuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők jövedelmének felgyorsult ütemű növekedése. Az úthasználati díjak évi 3-4 százalékos emelése ugyanígy nem meglepő. Ez évi 3-4 százalékos áremeléssel kompenzálható volt, éves szinten. Mindig megszülettek az áralkuk, s mára ez változott meg – fogalmazott Lajkó. Mára ugyanis a bérinfláció is tartóssá vált az irodai alkalmazottól a sofőrökig. Az alkatrészek, szervizköltségek is mintegy húsz százalékkal emelkedtek. A lízingkamatok duplázódnak, a KAVOSZ-hitelek is eltűnnek. Olyan, akár tíz-húsz százalékos árfelhajtó pluszköltségek is belépnek a szektor életébe, amelyek eddig nem, a kérdés pedig az, hogy a közúti fuvarozók talpon tudnak-e maradni.

Mennyi az annyi?

Nagyságrendileg negyven százalékos üzemanyagár-emelés zúdult a szektorra. Belföldön 14,3, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9 százalékos azonnali díjemeléssel lenne csak ez az áremelkedés kompenzálható. Az összköltségek növekedése miatt a 2021. évi bázisadatokhoz képest a nemzetközi relációban dolgozó fuvarozók esetében 18,6 százalékot kell emelni a díjakon, ugyanez a belföldi fuvarozásnál 24, 8 százalék.

A szakember elmondta, ma már érdekképviseleti jövedelem- és gázolajár-index, illetve független szakértők által készített, objektív és komplex iparági árindex is rendelkezésre áll ahhoz, hogy a közúti fuvarozás hiteles adatokra támaszkodva tudjon érvelni, amikor költségnövekedéseit a megbízói oldallal szemben érvényesíteni akarja.

„Mit javaslok én? Azt, hogy azonnal, azt, hogy az összes költségre vonatkozóan, bizonyítható mértékben hajtsanak végre áremelést. Keressék meg a partnereiket és kezdjék meg az ártárgyalásokat, valamint rendszeresen kövessék ezt az ingyenesen hozzáférhető árindexet a megfelelő árképzéshez, a talpon maradásuk érdekében.” – fogalmazott Lajkó Ferenc.

Mint elmondta, a díjkalkulációkban szemléletváltás szükséges; a szerződéses és spot fuvarokat szét kell választani; előbbinél havi szinten kell kalkulálni, és a legnagyobb költségelemek tekintetében külön klauzulákat kell alkalmazni, utóbbi esetében pedig szinte napi szintű költségfelülvizsgálat szükséges.

Dittel Gábor hozzátette: egy olyan hullámvasútra került az ágazat, amely valóban megkívánja a naprakész árképzést.

Szerződést kell módosítani!

A szállítmányozói oldalt Dr. Lányi Márton, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége elnöke, a Kühne + Nagel Kft. ügyvezető igazgatója képviselte. Emlékeztetett arra, a járványhelyzetnek nincs vége, ráadásul a háború miatt most a légtéri kapacitások jórésze is kiesik, a kerülő légiútvonal miatt drágulnak. Megszűnt a Távol-keleti vasúti forgalom, teljesítményei át fognak terelődni a számtalan problémával küzdő tengeri fuvarozásra. Úgy vélte, a közúti fuvarozás dominanciája nem csökken, inkább erősödni fog. Úgy fogalmazott: a vezető nagyhatalmak és országok a saját érdekszférájukon belül lesznek kénytelenek kialakítani ellátási láncokat. Ha ez a polarizáció végbemegy, a tengeri fuvarozás jelentősége csökken. Valamint fontos a környezetvédelem is, hiszen egyre nagyobb igény van arra, hogy csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást.

Azt javasolta: a szektor tagjainak az az érdeke, hogy minél hamarabb reagáljanak az árváltozásokra. Módosítsák partnereikkel a szerződéseiket, amelyekben valamennyi költségelemet egyénileg kell megvizsgálni, és be kell írni egy klauzulát: egy bizonyos százalék költségnövekedés felett azonnali ártárgyalást lehessen kérni.

A cél a korrekt megállapodás. Ágazati érdek, hogy a fuvarozás és szállítmányozás stabil szolgáltatást tudjon nyújtani, a stabilitás alapja pedig a referencia, a megbízható és versenyképes szolgáltatásnyújtás. A kompromisszum lehetőségei megvannak, a szolgáltatóváltás nem érdek megbízói oldalról sem, függetlenül attól, hogy az átlagos fuvardíj-emelkedés mértéke annyi lesz, amennyit a megbízói oldal ezeknek az elveknek a mentén el tud fogadni – szögezte le a szakember.

Péntektől ismét látogatható a teljes Gyulai Várfürdő

Pénteken nyitják meg a több mint fél éve lezárt Lovardát a Gyulai Várfürdőben, ezzel lezárul az intézmény mintegy hárommilliárd forintos, több lépcsőben megvalósuló fejlesztéssorozata.
2025. 11. 26. 12:30
Megosztás:

Már 23 új CAF-villamos közlekedik Budapesten

Újabb CAF-villamossal bővült Budapest legkorszerűbb flottája, a sikeres futáspróbák és hatósági vizsgák után forgalomba állították a 23. alacsonypadlós villamost - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 26. 12:00
Megosztás:

Több mint ötezer kifizetés az energetikai otthonfelújítási programban

A családi házak energiahatékonysági korszerűsítését támogató pályázaton már több mint 5000 kedvezményezettnek utaltak el összesen 21,8 milliárd forintot - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán.
2025. 11. 26. 11:35
Megosztás:

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium meghosszabbítja együttműködését

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium újabb egy évre szóló együttműködési megállapodást írt alá a Fenntartható Jövő Bankja Program keretében, amelynek értelmében a hitelintézet újabb 35 millió forinttal támogatja a hazai nemzeti parkok természetvédelmi projektjeit. A partnerség indulása óta a bank és a nemzeti park igazgatóságok számos, a hazai biodiverzitást és ökoszisztémákat támogató programokat valósítottak meg: többek között fajvédelmi munkát, élőhely-helyreállítási projekteket és szemléletformáló infrastruktúra-fejlesztéseket. A felek a következő évben további kezdeményezéseket indítanak a bank azon célkitűzésének jegyében, hogy hosszú távon is aktívan hozzájáruljon Magyarország természeti értékeinek megőrzéséhez és a fenntartható, felelős vállalati működés gyakorlatának erősítéséhez.
2025. 11. 26. 11:00
Megosztás:

A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek

Milliárdokat veszítenek naponta a nemzetközi átutalások rejtett díjai miatt magánszemélyek és vállalkozások, így nem meglepő, hogy a magyarok többsége egyre tudatosabban vizsgálja az árfolyamkülönbségeket és a tranzakciók költségeit. Ennek ellenére sokan még mindig több pénzt veszítenek, mint kellene, amikor külföldre utalnak vagy ott költenek – derül ki a Wise friss, reprezentatív felméréséből.
2025. 11. 26. 10:30
Megosztás:

A tengerentúlon erősödtek a kamatcsökkentési várakozások

A vártnál gyengébb lett a szeptemberi kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban, az ADP heti munkapiaci adatai szerint zsugorodott a foglalkoztatás a magánszektorban, miközben a termelői árak a vártnak megfelelően emelkedtek.
2025. 11. 26. 10:00
Megosztás:

A Wall Streeten is felfelé vették az irányt a vezető indexek

Hétfőhöz hasonlóan kedden is a Fed decemberi kamatvágásához kapcsolódó várakozások fűtötték a tengerentúli tőzsdéket, a vezető indexek emelkedéssel zártak.
2025. 11. 26. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek kedden a mértékadó európai tőzsdék

Felfelé vették az irányt a mértékadó nyugat-európai indexek kedden, amikor a befektetők az orosz-ukrán háború lezárásához kapcsolódó béketárgyalásra, az amerikai kamatcsökkentési várakozások alakulására és a brit költségvetéssel kapcsolatos hírekre figyeltek.
2025. 11. 26. 09:00
Megosztás:

28 éve nem volt ekkora nyilvános részvénykibocsátás a BÉT-en

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a hazai tőkepiacon folytatja úttörő szerepét: 2023-ban elsőként hajtott végre euróalapú részvénykibocsátást a Budapesti Értéktőzsdén, tavaly az első zártkörű részvénykibocsátása is kiemelkedő eredménnyel zárult. Tegnap a Társaság sikeresen lezárta a nyilvános részvénykibocsátását, amelyet nagy érdeklődés kísért, és túljegyzéssel végződött. A tranzakció mértéke meghaladta a 100 millió eurót.
2025. 11. 26. 08:30
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint szerda reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 26. 08:00
Megosztás:

2034-re közel 300 milliárdos piaca lesz az AI-hardver iparágnak

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a következő technológiai ugrást nem a szoftver, hanem a mögötte álló hardver fogja meghatározni. Az energiahatékony, célzott AI-chipek, a fejlett félvezető-architektúrák és a neurális hálózati gyorsítók új korszaka veszi kezdetét. A globális AI-hardver piac mérete 2024-ben 59 milliárd amerikai dollár volt, de a terület 2034-re elérheti a 296 milliárd dollárt is, 18%-os éves növekedési ráta mellett a Global Market Insights 2025 júliusi elemzése szerint. Ezáltal a munkaerőpiacon felértékelődik azoknak a szakembereknek a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres tudással is rendelkeznek.
2025. 11. 26. 07:30
Megosztás:

Innovatív logisztikai központ készült el Üllőn

Üllőn átadták az OTP Ingatlanbefektetési Alap és a Panattoni második közös fejlesztését: egy közel 32 000 négyzetméteres, korszerű logisztikai komplexumot, amely megfelelően illeszkedik az Alap befektetési stratégiájához.
2025. 11. 26. 07:00
Megosztás:

Megjelent a közszolgálati dolgozók otthontámogatásáról szóló rendelet

Megjelent a régóta várt kormányrendelet a közszolgálatban dolgozóknak járó, évi nettó 1 millió forintos otthontámogatásról. A támogatás egy célzott juttatás, amely alanyi jogon, ám nem automatikusan jár a jogosultaknak. Fontos, hogy aki 2026. január 1. előtt felvett lakáshitelének törlesztésére fordítaná a támogatást, annak legkésőbb január 20-ig lépnie kell, különben a jövő évben nem élhet már a lehetőséggel, hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu.
2025. 11. 26. 06:30
Megosztás:

Visszatér az optimizmus a közép-kelet-európai ingatlanpiacokra

A közép-kelet-európai (CEE) ingatlanpiacokon fokozatosan erősödik a bizalom, a befektetői hangulat pedig az óvatos optimizmustól egyre inkább az érdemi megvalósítás felé mozdul el – derül ki a Colliers legfrissebb, CEE Investment Scene Q1-Q3 című elemzéséből. A régió továbbra is ellenállónak és vonzónak bizonyul, amit a mérséklődő infláció, az erős lakossági fogyasztás és a magas foglalkoztatottság is támogat.
2025. 11. 26. 06:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol piacra a donpiso felvásárlásával

A DH Group a donpiso ingatlanhálózat felvásárlásával belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít.
2025. 11. 26. 05:30
Megosztás:

Lezárult a Shopper Park Plus 100 millió eurót meghaladó nyilvános részvénykibocsátása

A Shopper Park Plus Nyrt. hétfőn 9,3 millió darab "A" sorozatú dematerializált törzsrészvényt bocsátott ki 100 millió eurót meghaladó értékben a lezárult másodlagos nyilvános részvénykibocsátása során - közölte a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzett szabályozott ingatlanbefektetési társaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 26. 05:00
Megosztás:

Egyre vonzóbb a szakképzés

Az elmúlt öt évben a diákok, a szülők és az oktatók számára is vonzóvá vált a szakképzés - jelentette ki a szakképzésért felelős helyettes államtitkár kedden Szegeden.
2025. 11. 26. 04:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 26. 03:30
Megosztás:

HVG rangsor: első helyen a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválósági listán

Továbbra is Magyarország legjobb egyeteme a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválóság alapján a HVG közelmúltban megjelent felsőoktatási rangsora szerint. A Tisza-parti intézmény a többi rangsorban is előkelő helyen végzett: az összesített képzési rangsorban a harmadik helyen van, a hallgatók kiválósága alapján az ötödik helyet szerezte meg.
2025. 11. 26. 03:00
Megosztás:

Az Otthon Start ellenére sem lehet a túlárazott lakásokat eladni a balatoni ingatlanpiacon

Érzékeny és óvatos a balatoni ingatlanpiac, melyre a visszafogott áremelkedés volt jellemző az idei évben. És az is leginkább csak az Otthon Starttal érintett ingatlanok kategóriájában jelentkezett.
2025. 11. 26. 02:30
Megosztás: