Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Gázolajár-sokk! Mi lehet a megoldás? címmel tartott webináriumot két meghívott szakértővel a NiT Hungary. Elhangzott, a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort. Ha talpon akarnak maradni a hazai fuvarozói vállalkozások, akkor máról holnapra mintegy húsz-huszonöt százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.

Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Újabb kihívás érte a fuvarozói szektort: egy pénzügyi válság után a Covid-világjárvány következett, most pedig az ukrán háború. A 2008-2009-es pénzügyi válság előtt a közúti árutovábbítási engedélyek száma 9941 darab volt Magyarországon, ám mire az véget ért, negyven százalékkal csökkent ez a szám. A kiesett negyven százaléknak csak a 13 százaléka tudott visszakerülni a szektorba, s folytatni munkáját – mondta Dittel Gábor a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Mint fogalmazott: a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort.

Mit tehet egy fuvarozó krízishelyzetben?

Lajkó Ferenc, független iparági szakértő, a DigiLog Consulting Kft. ügyvezető igazgatója, a Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) publikálója kiemelte: a legfrissebb hírek szerint az MNB 7 százalékos inflációval számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. Mindezek visszafogják a gazdasági növekedést: az idei GDP a jegybank szerint a 2,5-4,5 százalékos tartományban lehet, és 7,5-9,8 százalék közötti tartományban várható éves átlagos inflációs rátát eredményez – indokolt a jegybank.

Lajkó Ferenc szerint ezt kell a jövőben általánosnak tekintenünk. Az semmiképp nem egy kedvező gazdasági környezet, ahol azt látjuk, hogy az infláció nő, a GDP pedig csökken. Minden drágul, a termelés pedig csökkenő pályára kerül. A Covid után láttunk már új jelenségeket, ilyen például a közúti árufuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők jövedelmének felgyorsult ütemű növekedése. Az úthasználati díjak évi 3-4 százalékos emelése ugyanígy nem meglepő. Ez évi 3-4 százalékos áremeléssel kompenzálható volt, éves szinten. Mindig megszülettek az áralkuk, s mára ez változott meg – fogalmazott Lajkó. Mára ugyanis a bérinfláció is tartóssá vált az irodai alkalmazottól a sofőrökig. Az alkatrészek, szervizköltségek is mintegy húsz százalékkal emelkedtek. A lízingkamatok duplázódnak, a KAVOSZ-hitelek is eltűnnek. Olyan, akár tíz-húsz százalékos árfelhajtó pluszköltségek is belépnek a szektor életébe, amelyek eddig nem, a kérdés pedig az, hogy a közúti fuvarozók talpon tudnak-e maradni.

Mennyi az annyi?

Nagyságrendileg negyven százalékos üzemanyagár-emelés zúdult a szektorra. Belföldön 14,3, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9 százalékos azonnali díjemeléssel lenne csak ez az áremelkedés kompenzálható. Az összköltségek növekedése miatt a 2021. évi bázisadatokhoz képest a nemzetközi relációban dolgozó fuvarozók esetében 18,6 százalékot kell emelni a díjakon, ugyanez a belföldi fuvarozásnál 24, 8 százalék.

A szakember elmondta, ma már érdekképviseleti jövedelem- és gázolajár-index, illetve független szakértők által készített, objektív és komplex iparági árindex is rendelkezésre áll ahhoz, hogy a közúti fuvarozás hiteles adatokra támaszkodva tudjon érvelni, amikor költségnövekedéseit a megbízói oldallal szemben érvényesíteni akarja.

„Mit javaslok én? Azt, hogy azonnal, azt, hogy az összes költségre vonatkozóan, bizonyítható mértékben hajtsanak végre áremelést. Keressék meg a partnereiket és kezdjék meg az ártárgyalásokat, valamint rendszeresen kövessék ezt az ingyenesen hozzáférhető árindexet a megfelelő árképzéshez, a talpon maradásuk érdekében.” – fogalmazott Lajkó Ferenc.

Mint elmondta, a díjkalkulációkban szemléletváltás szükséges; a szerződéses és spot fuvarokat szét kell választani; előbbinél havi szinten kell kalkulálni, és a legnagyobb költségelemek tekintetében külön klauzulákat kell alkalmazni, utóbbi esetében pedig szinte napi szintű költségfelülvizsgálat szükséges.

Dittel Gábor hozzátette: egy olyan hullámvasútra került az ágazat, amely valóban megkívánja a naprakész árképzést.

Szerződést kell módosítani!

A szállítmányozói oldalt Dr. Lányi Márton, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége elnöke, a Kühne + Nagel Kft. ügyvezető igazgatója képviselte. Emlékeztetett arra, a járványhelyzetnek nincs vége, ráadásul a háború miatt most a légtéri kapacitások jórésze is kiesik, a kerülő légiútvonal miatt drágulnak. Megszűnt a Távol-keleti vasúti forgalom, teljesítményei át fognak terelődni a számtalan problémával küzdő tengeri fuvarozásra. Úgy vélte, a közúti fuvarozás dominanciája nem csökken, inkább erősödni fog. Úgy fogalmazott: a vezető nagyhatalmak és országok a saját érdekszférájukon belül lesznek kénytelenek kialakítani ellátási láncokat. Ha ez a polarizáció végbemegy, a tengeri fuvarozás jelentősége csökken. Valamint fontos a környezetvédelem is, hiszen egyre nagyobb igény van arra, hogy csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást.

Azt javasolta: a szektor tagjainak az az érdeke, hogy minél hamarabb reagáljanak az árváltozásokra. Módosítsák partnereikkel a szerződéseiket, amelyekben valamennyi költségelemet egyénileg kell megvizsgálni, és be kell írni egy klauzulát: egy bizonyos százalék költségnövekedés felett azonnali ártárgyalást lehessen kérni.

A cél a korrekt megállapodás. Ágazati érdek, hogy a fuvarozás és szállítmányozás stabil szolgáltatást tudjon nyújtani, a stabilitás alapja pedig a referencia, a megbízható és versenyképes szolgáltatásnyújtás. A kompromisszum lehetőségei megvannak, a szolgáltatóváltás nem érdek megbízói oldalról sem, függetlenül attól, hogy az átlagos fuvardíj-emelkedés mértéke annyi lesz, amennyit a megbízói oldal ezeknek az elveknek a mentén el tud fogadni – szögezte le a szakember.

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját. A díj elismeri a magyar irányítású Pozsonyi Kihelyezett Tagozat négy év alatti gyors növekedését, az innovációt, a jövő vállalkozóinak és vezetőinek képzése iránti elkötelezettséget. A 2021-ben indult pozsonyi intézmény mára több mint 3000 hallgatót ért el, ezzel a Varsovia lett a legtöbb magyarországi diákot képző külföldi egyetem. A prorektor szerint a siker a közösség, a gyakorlatorientált képzés és a nyitott, ponthatár nélküli felvételi rendszer érdeme, ahol valódi teljesítmény áll a diploma megszerzése mögött.
2025. 12. 20. 06:00
Megosztás:

Jó évet zár a BYD 2025-ben

A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés - tájékoztatta a BYD Company Limited az MTI-t közleményben abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
2025. 12. 20. 05:00
Megosztás:

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon. Ugyanakkor a nettó átlagkereset 482 400 forint, míg a nettó medián kereset 401 100 forint volt, ami 10%-os, illetve 10,3%-os emelkedést jelentett az előző év azonos időszakihoz képest. A reálkereset ennél jóval szerényebb mértékben, 5,5%-kal emelkedett egy év leforgása alatt. A fentiek fényében a Bank360 annak számolt utána, hogy mekkora lakáshitelre, illetve mekkora személyi hitelre elegendő az októberi átlag- és mediánbér.
2025. 12. 20. 04:00
Megosztás:

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

A szakmai díjak jubileumi díjátadóján jelentették be a történelmi jelentőségű döntést.
2025. 12. 20. 03:00
Megosztás:

Ha a bruttó béred kisebb, mint 692.700 Ft, akkor rossz hírünk van számodra!

Magyarországon tovább nőttek a jövedelmek: októberben a bruttó átlagkereset elérte a 692 700 forintot, ami 8,7 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A nettó átlagbér ennél is nagyobb ütemben, egy év alatt már 10 százalékkal emelkedett. Mindez kedvező hír azoknak is, akik kölcsön felvételén gondolkodnak, mivel a magasabb fizetés lehetővé teszi nagyobb havi törlesztőrészlet vállalását. Miért fontos ezzel foglalkozni most?
2025. 12. 20. 02:00
Megosztás:

Itt a vége! Az EURÓ árfolyama már nem lesz olcsóbb

Nem várható további forint-erősödés: a gazdasági növekedés átmeneti felgyorsulására számítanak jövőre az OTP Bank elemzői.
2025. 12. 20. 01:00
Megosztás:

Dobáld ki a kukába a sárga csekkeket - itt van helyette a qvik

Mostantól az elektronikus közüzemi számlák is fizethetők qvik fizetéssel a Díjnet online felületén.
2025. 12. 20. 00:01
Megosztás:

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Közös megegyezéssel megszűnik pénteken az MVM Csoportnak az E.ON Csoporttal 2024. december 16-án kötött adásvételi megállapodása, amely az E.ON Energie Románia 68 százalékos részesedésének, valamint az E.ON Asist Complet 98 százalékos részesedésének megvásárlásáról szól - tájékoztatta az MVM pénteken az MTI-t.
2025. 12. 19. 23:00
Megosztás:

Miért esik ma a piac? Szűkül a likviditás – A Digitap ($TAP) akár nyolcszorozhat, mint banki token, a legjobb kriptovaluta befektetés 2026-ra

A kriptopiac ma vörösen izzik, ahogy a likviditás szűkül, és a kockázati étvágy csökken a digitális eszközök körében. A Bitcoin kulcsfontosságú támaszszintek alá süllyedt, ami megrázta a főbb altcoinokat, például az Ethereumot, az XRP-t, a Solanát és a Cardanót, miközben a piacon félelem uralkodik: a Crypto Fear & Greed Index 22 pontra zuhant.
2025. 12. 19. 21:00
Megosztás:

A geotextília: értékes eszköz a kertészkedéshez

A kertészkedés sok eszközt igényel, de kevés olyan hasznos, mint a geotextília. Ez az anyag nemcsak esztétikai, hanem hőszigetelő és gyomirtó tulajdonságairól is híres. Miért olyan népszerű, és milyen előnyöket nyújthat?
2025. 12. 19. 20:00
Megosztás:

A Konecta és a SPEEEX stratégiai együttműködésre lép

A Konecta, a globális ügyfélélmény- (CX) és digitális szolgáltatások vezető szereplője bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött a SPEEEX-szel, Koszovó egyik legnagyobb BPO vállalatával. A megállapodás célja, hogy innovatív, közeli kiszervezésű, többnyelvű ügyfélélmény- és digitális megoldásokat nyújtsanak a DACH régió és az európai piacok ügyfelei számára. A koszovói szolgáltatóközpont kulcsfontosságú szerepet tölt majd be: magas színvonalú német nyelvű szolgáltatásokat kínál, valamint angol, francia és olasz nyelvi kapacitással támogatja a komplex, technológia-alapú ügyfélműveleteket.
2025. 12. 19. 19:00
Megosztás:

Optimistább a növekedést illetően az EKB

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát - olvasható az MBH Bank friss elemzésében.
2025. 12. 19. 18:00
Megosztás:

Dagad a magyar lakossági tartozások, miközben készpénzt is egyre többen vesznek fel hitelkártyával

Közel nyolcéves csúcsra nőtt októberre a hitelkártya-követelések összege, miközben a harmadik negyedévben a megszokott volumen háromszorosára ugrott a hitelkártyás készpénzfelvételek értéke is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Biztató ugyanakkor, hogy a hitelkártya-követelések nagyjából felét még a kamatmentes időszakban visszafizetik a kártyabirtokosok.
2025. 12. 19. 17:00
Megosztás:

Így támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban

Több mint 4 millió forinttal támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 16:00
Megosztás:

Alvó Ripple (XRP) aktiválása: Hogyan biztosít a FleetMining új növekedési lehetőségeket a tulajdonosoknak, 100 dolláros regisztrációs bónusszal?

Az XRP egy kriptovaluta, amelynek célja a pénzügyi tranzakciós folyamatok hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tétele. Úgy tervezték, hogy valós idejű fizetéseket és országon belüli átutalásokat tegyen lehetővé, különösen a pénzügyi intézmények felé.
2025. 12. 19. 14:45
Megosztás:

Beépíthető készülékek: A modern konyha titkos fegyverei

Te hogy látod, mennyire befolyásolja a konyhád hangulatát a háztartási gépek megjelenése? A beépíthető készülékek praktikus megoldásokkal szolgálnak a mindennapokban, ráadásul olyan esztétikai előnyöket kínálnak, amelyek révén a konyhai elemek és a gépek szinte egybeolvadnak. Ennek köszönhetően az elérhető hely is teljes mértékben kihasználható.
2025. 12. 19. 14:00
Megosztás:

Új illatok a mosásban

Gondolt már valaha arra, hogyan adhat hozzá egy friss illat is az Ön megjelenéséhez? Az öltözködés sokkal több, mint a színek és formák játéka, mivel a megfelelő illat csak fokozhatja az élményt. Az illatok hatása egyre nagyobb szerepet játszik a textíliák ápolásában, hiszen egy illatos ruhadarab az önbizalmat is fokozhatja. De hogyan változhat a mosás folyamata érzéki élménnyé?
2025. 12. 19. 12:30
Megosztás:

Karácsonyi logisztikai roham: nő a rendelésvolumen, csökken a kosárérték – nehéz szezon vár a webshopokra

A PwC 2025-ös karácsonyi felmérése szerint idén több magyar vásárló tervez online ajándékot rendelni, miközben az egy főre jutó költés visszaesett. Ez azt jelenti, hogy a webshopok a korábbi éveknél nagyobb rendelésvolumennel, ugyanakkor kisebb kosárértékekkel szembesülnek – a logisztikát pedig az ünnepi időszakban minden eddiginél nagyobb terhelés érheti. A kapacitáskezelés és a gyors kiszállítás a vásárlói elégedettség legfontosabb tényezőjévé válik, ami a fulfillment-szolgáltatók szerepét is felértékeli.
2025. 12. 19. 12:00
Megosztás:

Minden harminc év alatti édesanya szja-mentes januártól

Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az átlagbérig, hanem a kedvezmény alapját képező jövedelmek teljes összege után érvényesíthető, és a kedvezmény ettől az időponttól a 2023 előtt született gyermekek után is igénybe vehető - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 19. 11:00
Megosztás:

Jövőre 800+60 milliárd forint jut pályafelújításra

Jövőre 800+60 milliárd forint pályafelújításra, ez a MÁV vasúti infrastruktúráját érintő egyik legfontosabb hír a MÁV igazgatóságának múlt heti ülése után - írta pénteki bejegyzésében hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.
2025. 12. 19. 10:30
Megosztás: