Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Gázolajár-sokk! Mi lehet a megoldás? címmel tartott webináriumot két meghívott szakértővel a NiT Hungary. Elhangzott, a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort. Ha talpon akarnak maradni a hazai fuvarozói vállalkozások, akkor máról holnapra mintegy húsz-huszonöt százalékos árnövekedést kell érvényesíteniük.

Ekkora sokk még nem érte a magyar fuvarozói szektort – azonnali, jelentős áremelés jelenti a kiutat

Újabb kihívás érte a fuvarozói szektort: egy pénzügyi válság után a Covid-világjárvány következett, most pedig az ukrán háború. A 2008-2009-es pénzügyi válság előtt a közúti árutovábbítási engedélyek száma 9941 darab volt Magyarországon, ám mire az véget ért, negyven százalékkal csökkent ez a szám. A kiesett negyven százaléknak csak a 13 százaléka tudott visszakerülni a szektorba, s folytatni munkáját – mondta Dittel Gábor a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Mint fogalmazott: a közúti fuvarozásban megszűnt az „ársapka”, a kialakult helyzet – több ok miatt is – súlyos. Ekkora sokk eddig soha nem érte a magyar fuvarozói szektort.

Mit tehet egy fuvarozó krízishelyzetben?

Lajkó Ferenc, független iparági szakértő, a DigiLog Consulting Kft. ügyvezető igazgatója, a Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) publikálója kiemelte: a legfrissebb hírek szerint az MNB 7 százalékos inflációval számol: rövid távon a háború, középtávon az infláció jelenti a nagyobb kockázatot, így az árstabilitást kell előtérbe helyezni. Mindezek visszafogják a gazdasági növekedést: az idei GDP a jegybank szerint a 2,5-4,5 százalékos tartományban lehet, és 7,5-9,8 százalék közötti tartományban várható éves átlagos inflációs rátát eredményez – indokolt a jegybank.

Lajkó Ferenc szerint ezt kell a jövőben általánosnak tekintenünk. Az semmiképp nem egy kedvező gazdasági környezet, ahol azt látjuk, hogy az infláció nő, a GDP pedig csökken. Minden drágul, a termelés pedig csökkenő pályára kerül. A Covid után láttunk már új jelenségeket, ilyen például a közúti árufuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők jövedelmének felgyorsult ütemű növekedése. Az úthasználati díjak évi 3-4 százalékos emelése ugyanígy nem meglepő. Ez évi 3-4 százalékos áremeléssel kompenzálható volt, éves szinten. Mindig megszülettek az áralkuk, s mára ez változott meg – fogalmazott Lajkó. Mára ugyanis a bérinfláció is tartóssá vált az irodai alkalmazottól a sofőrökig. Az alkatrészek, szervizköltségek is mintegy húsz százalékkal emelkedtek. A lízingkamatok duplázódnak, a KAVOSZ-hitelek is eltűnnek. Olyan, akár tíz-húsz százalékos árfelhajtó pluszköltségek is belépnek a szektor életébe, amelyek eddig nem, a kérdés pedig az, hogy a közúti fuvarozók talpon tudnak-e maradni.

Mennyi az annyi?

Nagyságrendileg negyven százalékos üzemanyagár-emelés zúdult a szektorra. Belföldön 14,3, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9 százalékos azonnali díjemeléssel lenne csak ez az áremelkedés kompenzálható. Az összköltségek növekedése miatt a 2021. évi bázisadatokhoz képest a nemzetközi relációban dolgozó fuvarozók esetében 18,6 százalékot kell emelni a díjakon, ugyanez a belföldi fuvarozásnál 24, 8 százalék.

A szakember elmondta, ma már érdekképviseleti jövedelem- és gázolajár-index, illetve független szakértők által készített, objektív és komplex iparági árindex is rendelkezésre áll ahhoz, hogy a közúti fuvarozás hiteles adatokra támaszkodva tudjon érvelni, amikor költségnövekedéseit a megbízói oldallal szemben érvényesíteni akarja.

„Mit javaslok én? Azt, hogy azonnal, azt, hogy az összes költségre vonatkozóan, bizonyítható mértékben hajtsanak végre áremelést. Keressék meg a partnereiket és kezdjék meg az ártárgyalásokat, valamint rendszeresen kövessék ezt az ingyenesen hozzáférhető árindexet a megfelelő árképzéshez, a talpon maradásuk érdekében.” – fogalmazott Lajkó Ferenc.

Mint elmondta, a díjkalkulációkban szemléletváltás szükséges; a szerződéses és spot fuvarokat szét kell választani; előbbinél havi szinten kell kalkulálni, és a legnagyobb költségelemek tekintetében külön klauzulákat kell alkalmazni, utóbbi esetében pedig szinte napi szintű költségfelülvizsgálat szükséges.

Dittel Gábor hozzátette: egy olyan hullámvasútra került az ágazat, amely valóban megkívánja a naprakész árképzést.

Szerződést kell módosítani!

A szállítmányozói oldalt Dr. Lányi Márton, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége elnöke, a Kühne + Nagel Kft. ügyvezető igazgatója képviselte. Emlékeztetett arra, a járványhelyzetnek nincs vége, ráadásul a háború miatt most a légtéri kapacitások jórésze is kiesik, a kerülő légiútvonal miatt drágulnak. Megszűnt a Távol-keleti vasúti forgalom, teljesítményei át fognak terelődni a számtalan problémával küzdő tengeri fuvarozásra. Úgy vélte, a közúti fuvarozás dominanciája nem csökken, inkább erősödni fog. Úgy fogalmazott: a vezető nagyhatalmak és országok a saját érdekszférájukon belül lesznek kénytelenek kialakítani ellátási láncokat. Ha ez a polarizáció végbemegy, a tengeri fuvarozás jelentősége csökken. Valamint fontos a környezetvédelem is, hiszen egyre nagyobb igény van arra, hogy csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást.

Azt javasolta: a szektor tagjainak az az érdeke, hogy minél hamarabb reagáljanak az árváltozásokra. Módosítsák partnereikkel a szerződéseiket, amelyekben valamennyi költségelemet egyénileg kell megvizsgálni, és be kell írni egy klauzulát: egy bizonyos százalék költségnövekedés felett azonnali ártárgyalást lehessen kérni.

A cél a korrekt megállapodás. Ágazati érdek, hogy a fuvarozás és szállítmányozás stabil szolgáltatást tudjon nyújtani, a stabilitás alapja pedig a referencia, a megbízható és versenyképes szolgáltatásnyújtás. A kompromisszum lehetőségei megvannak, a szolgáltatóváltás nem érdek megbízói oldalról sem, függetlenül attól, hogy az átlagos fuvardíj-emelkedés mértéke annyi lesz, amennyit a megbízói oldal ezeknek az elveknek a mentén el tud fogadni – szögezte le a szakember.

Már mérséklődik az Otthon Start miatt kialakult lendület a dél-pesti ingatlanpiacon

A dél-pesti ingatlanpiacon az év eleji felfutást követően nyár közepére csökkent a kereslet, amit azonban az Otthon Start program augusztusi bejelentése megfordított. De a lendület most ismét megtorpanni látszik.
2025. 10. 14. 07:00
Megosztás:

Jönnek az átlátható fizetések: időszorítóban a cégek

Jövő nyártól a hazai vállalatoknak is átláthatóan kell biztosítaniuk, hogy az azonos, vagy hasonló értékű munkáért egyenlő díjazást kapjanak a dolgozóik. Egy országos kutatás szerint a munkáltatók többsége még nem készült fel a szervezeti kultúrát alapjaiban meghatározó változásra, míg a munkavállalók attól félnek, hogy nyilvánossá válik a fizetésük. A PwC Magyarország és a Profession.humost közös programot indít a bértranszparenciával kapcsolatos tévhitek felszámolásáért és a zökkenőmentes átmenetért.
2025. 10. 14. 06:30
Megosztás:

Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő otthona olyan okos lesz, hogy helyettünk fog gondolkodni

Az otthon definíciója az elmúlt évtizedek során nem csupán társadalmi és kulturális szinten változott meg, hanem a technológiai fejlődésnek köszönhetően egyre inkább összefonódott a digitalizációval és az intelligens rendszerek térhódításával. A mai lakóterek már nem csupán fizikai menedékek, hanem komplex, érzékeny és adaptív rendszerek, amelyek képesek reagálni környezetük változásaira – mindezt a lakók kényelme, egészsége és jólléte érdekében.
2025. 10. 14. 06:00
Megosztás:

Leváltotta a holland kormány a kínai vezérigazgatót a Nexperia chipgyártó éléről nemzetbiztonsági okokból

Leváltotta a holland ügyvezető kormány a kínai vezérigazgatót a nijmegeni székhelyű Nexperia félvezetőgyártó vállalat éléről, miután nemzetbiztonsági kockázatokat és technológiai kiszivárogtatás veszélyét észlelte - közölte a holland gazdasági minisztérium.
2025. 10. 14. 05:30
Megosztás:

Komoly fluktuációs hullámot indíthat el a magyar munkaerőpiacon a kötelező bértranszparencia

Az Európai Unió bértranszparencia- irányelve a 2026. június 7-től kötelezővé teszi a bérek átláthatóságát a tagállamokban. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak fel kell készülniük a bérsávok nyilvánosságra hozatalára és a munkavállalói bérinformációs kérelmek kezelésére.
2025. 10. 14. 05:00
Megosztás:

Egyre rövidebb a banki feketelista

Szeptemberben 654 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR), ami csaknem tizedével kevesebb a múlt év véginél. Miután egy hiteladósra átlagosan 1,8 szerződés jut, nagyjából 350 ezren lehetnek a banki feketelistán. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint viszont minden eszközzel érdemes elkerülni a negatív adóslistát, hiszen az hosszú időre is lehetetlenné teheti az újabb hitelfelvételt.
2025. 10. 14. 04:30
Megosztás:

Ez Trump véleménye Orbán Viktorról

Orbán Viktor egy nagyszerű vezető - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök hétfőn az egyiptomi Sarm-es-Sejkben rendezett békekonferencián.
2025. 10. 14. 04:00
Megosztás:

Az EU újabb egy évvel meghosszabbította a vegyi fegyverekre vonatkozó szankciórendszer érvényességét

Újabb egy évvel, 2026. október 16-ig meghosszabbította az Európai Unió a vegyi fegyverekre vonatkozó uniós szankciórendszer érvényességét.
2025. 10. 14. 03:30
Megosztás:

Nicolas Sarkozy október 21-én kezdi meg letölteni a börtönbüntetését

Nicolas Sarkozy volt francia elnök október 21-én kezdi meg letölteni börtönbüntetését a párizsi La Santé börtönben - közölték hétfőn igazságügyi források.
2025. 10. 14. 03:00
Megosztás:

Panyi Miklós: szuperstartot vett a fix 3 százalékos hitelprogram

A szeptemberi adatokból látszik, hogy a fix 3 százalékos hitelprogram "szuperstartot vett", megmozdult az ingatlan- és a hitelpiac, az építőipar és az albérletpiac is - mondta a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára sajtótájékoztatón hétfőn Budapesten.
2025. 10. 14. 02:30
Megosztás:

Olcsóbb lett a casco

Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint szeptember végéig a személyautókra megkötött teljes körű casco biztosítások idei átlagdíja 206 400 forint volt, ami 4,7 százalékkal alacsonyabb a 2024 hasonló időszakában tapasztalt 216 300 forintos szintnél. A szerződők 22 százaléka 8 évnél idősebb autóra kötötte a biztosítást, a megkötött szerződések mellé 30 százaléknyian kiegészítő biztosításokat is kötöttek.
2025. 10. 14. 02:00
Megosztás:

Vége a földgáznak - Hogyan oldjuk meg az új családi házak fűtését a jövőben?

Az Otthon Start program révén számos család vághat bele saját ház építésébe. Bár továbbra is engedélyezett a földgázzal működő fűtési rendszerek kiépítése, az igazán korszerű, jövőálló és energiahatékony megoldást a hőszivattyúk jelentik. Az LG szakértője elmondja, költséghatékonysági szempontból miért verhetetlenek a hőszivattyús rendszerek.
2025. 10. 14. 01:00
Megosztás:

Felszámoltak egy adócsaló céghálót, 900 millió forint lehet a kár

Egy főként Pest vármegyében működő bűnözői csoporton ütöttek rajta a pénzügyőrök, az elkövetők számlagyárként működtettek különböző strómanok ügyvezetése alatt álló vállalkozásokat; a bűncselekménnyel okozott vagyoni hátrány megközelítőleg 900 millió forintra tehető - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn az MTI-vel.
2025. 10. 14. 00:30
Megosztás:

Már több mint kétmillió magyar megkapta a nemzeti konzultációs kérdőívet

Már több mint kétmillió magyar megkapta a nemzeti konzultációs kérdőívet, ez most az alkalom, hogy világosan üzenjünk Brüsszelnek és hazai bábjainak, nem kérünk a háborús adóemelésekből, a megszorításokból és a háborúból - írta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Facebook-oldalán hétfőn.
2025. 10. 13. 23:30
Megosztás:

Már több mint kétmillió magyar megkapta a nemzeti konzultációs kérdőívet

Már több mint kétmillió magyar megkapta a nemzeti konzultációs kérdőívet, ez most az alkalom, hogy világosan üzenjünk Brüsszelnek és hazai bábjainak, nem kérünk a háborús adóemelésekből, a megszorításokból és a háborúból - írta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Facebook-oldalán hétfőn.
2025. 10. 13. 23:30
Megosztás:

Az XRP2.0 Felpörgés: Árfolyam-előrejelzés arról, mikor veheti át a Digitap ($TAP) az XRP helyét

A Ripple (XRP) régóta megbízható alternatívának számít a határokon átnyúló fizetések terén. Ugyanakkor kimarad néhány fontos aspektusból – például a fiat és a kriptovaluták összeolvasztásából.
2025. 10. 13. 23:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: hazánkban eddig nem használt egészségügyi technológiai beruházás érkezik Mosonmagyaróvárra

Magyarországon eddig még nem használt, rendkívül fejlett egészségügyi technológiai beruházás érkezik Mosonmagyaróvárra, ami szintén hozzájárul a magyar gazdaság dimenzióváltásához - közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn a helyszínen.
2025. 10. 13. 22:30
Megosztás:

Skót miniszterelnök: eljött az ideje Skócia függetlenné válásának

A skót miniszterelnök szerint eljött az ideje Skócia függetlenné válásának. John Swinney a Skóciában kormányzó Skót Nemzeti Párt (SNP) éves kongresszusának hétfői zárónapján felszólalva közölte azt is, hogy ha Skócia függetlenné válik, eltávolítja területéről a brit nukleáris fegyvereket.
2025. 10. 13. 22:00
Megosztás:

Mi történt a görög iparral?

Augusztusban második hónapja csökkent a görög ipari termelés az egy évvel korábbihoz mérve a görög statisztikai hivatal, az ELSTAT adatai szerint.
2025. 10. 13. 21:30
Megosztás:

Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött az éves infláció

Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött a fogyasztói árak éves szintű emelkedésének mértéke szeptemberben az augusztusban jegyzett 13,2 százalékot követően az ukrán statisztikai hivatal adatai szerint. Az ukrán központi bank idén 9,7 százalékos inflációra számít.
2025. 10. 13. 21:00
Megosztás: