Életre kelt a napelemes piac: akár 5 milliós állami támogatás, de érdemes okosan választani!
2023. december elején megjelent a Napenergia Plusz Program pályázati kiírás, amelynek keretében akár 5 millió forint vissza nem térítendő állami támogatás igényelhető energiatárolós napelemes rendszerre. A program különlegessége, hogy alanyi jogon bárki pályázhat, aki a viszonylag tág feltételrendszernek megfelel.
A pályázat kapcsán Tárai Gáborral, az EU-SOLAR Nyrt. vezérigazgató-helyettesével beszélgetünk.
Hogyan értékeli az NPP pályázatot?
Nagyon örülünk ennek a programnak, hiszen az új, bruttó elszámolás keretében olyan, talán vissza nem térő energetikai fejlesztési lehetőséget kínál a napelemes rendszerrel még nem rendelkezők számára, amely valódi megoldást nyújt az energiaszámlájuk jelentős csökkentésére.
Műszaki értelemben a megvalósítható akkumulátoros rendszer pedig olyan modern megoldás, amely a jelenleg ismert leghatékonyabb módon biztosítja a napenergia otthoni körülmények között történő tárolását és felhasználását.
Megítélésem szerint ez a Program egy fantasztikus lehetőség mindenkinek, aki ezidáig még nem lépte meg a részben önellátást is biztosító energetikai beruházást. Külön üdvözítő, hogy az igénybevétel nincs pl. gyermekvállaláshoz, vagy egyéb, nehezen teljesíthető feltételhez kötve.
Ezúttal azok is pályázhatnak, akik élethelyzetükből vagy korukból adódóan más korábbi pályázatokból kimaradtak.
Látszik, hogy a programot kiíró szándéka az volt, minél egyszerűbben tudják az emberek igénybe venni az akár 5 millió forint támogatást is biztosító lehetőséget.
Úgy gondolja, hogy érdemes pályázni?
Mindenképpen! Számomra ez nem kérdés, több okból sem.
Az egyik ok, hogy a napelemes energia környezetbarát, teljesen megújuló és hosszú távon biztos energiaforrás.
A másik, hogy nem gondolom, hogy lesz a jövőben olyan lakossági pályázat, ami hasonlóan kedvező paramétereket kínál napelem és energiatároló beszerzésére, így ezt a lehetőséget meg kell ragadnia azoknak, akiknek nincs még ilyen rendszerük, és tenni akarnak részben a környezetünk fenntarthatóságáért, részben pedig a saját energiaköltségeik hosszú távú csökkentéséért.
A harmadik nyomós érvem pedig az a tény, hogy otthonunk szempontjából egy ilyen beruházás jelentősen értéknöveléssel bír, amelyet most ez a program 66%-ban támogat.
Én mindenkinek csak tanácsolni tudom, hogy pályázzon!
Mekkora az érdeklődés a lakosság részéről?
Egyértelműen felélénkült a piac, özönlenek a kérdések. Jelenleg a fő kihívás az, hogy a program kihirdetése és a pályázati ablak megnyitása között nagyon szűk idő áll rendelkezésre, emiatt sokan kapkodnak. Nehezíti a felkészülést az is, hogy egyre több téves dezinformáció kering a köztudatban, sajnos sok esetben az ezzel foglalkozó cégek hirdetéseiben, tájékoztatóiban is találunk téves értelmezéseket.
Mire érdemes odafigyelni a pályázni szándékozóknak??
A pályázat benyújtásának határidejével vagy az előkészítési szakaszban elvégezhető feladatok kapcsán terjed több olyan információ, amelyek a program kiírásával ellentétesek. Márpedig aki nem elég körültekintően cselekszik, az megfoszthatja magát a támogatás elnyerésétől. Például, aki szolgáltatói engedélykérelmet szeretne már most leadni, vagy előre szalad a folyamatban, az bizony kizárhatja magát, mert a program a már megkezdett beruházásokat nem támogatja.
Mi a magunk részéről készítettünk az ügyfeleknek egy részletes pályázati csomagot, ami lépésről lépésre végigvezeti őket az adminisztrációs folyamaton. Azt gondolom, hogy ezzel a segédlettel sokkal könnyebben, biztosabban lehet pályázni. Az anyagokhoz a weboldalunkon keresztül lehet hozzáférni.
Ugyanakkor mindenkinek javaslom, hogy olvassa el alaposan a pályázati kiírást, vagy vegyen igénybe megbízható szakértői segítséget.
Mennyire éles a verseny a szolgáltatók között?
Mivel ennek a piaci szegmensnek a megrendelései az elmúlt időszakban történt és most januártól feloldott visszatáplálási tilalom miatt jelentősen lecsökkentek, sok cég számára nagyon fontos ez a pályázat.
Ezért – nem meglepő módon – nagyon szélsőséges ajánlatokkal, csomagokkal, bizonyos esetekben szélsőséges ígéretekkel találkozunk. Az ügyfeleknek érdemes körültekintően és óvatosan kezelniük a nagyon extrém árazásokat és ajánlatokat.
Mire érdemes figyelni? Mi alapján érdemes választani?
A megfelelő döntés érdekében több tényezőt is figyelembe kell venni.
Az egyik természetesen a műszaki tartalom. Kiemelném, hogy a jelenlegi elszámolási rendszer miatt olyan rendszert érdemes választani, amelyben az inverter képes a fázis asszimetria kezelésére. Érdemes ismert, Magyarországon már jelentős számban telepített márkát, márkákat választani.
Fontos, hogy a telepítendő napelemes rendszer nagyon sok évig fog működni, ezért a márkán túl javasolt arról is meggyőződni, hogy a kivitelező a telepítésen túlmenően, a jövőben teljes körű, hosszú – akár 10 éven túli – karbantartást és szervizhálózatot is tud-e biztosítani. Hiszen az, hogy valaki a hirdetésben megígér valamit, még nem jelenti azt, hogy 8-10 év múlva be is tudja azt tartani. Érdemes ezért megfelelő hátterű és a piacon stabilan régóta működő céget választani, amelyik cég nem csak telepít, de teljes körű karbantartást is kínál országosan.
Természetesen az ár is fontos szempont. A cégek ajánlatai között óriási lehet a különbség. Itt is igaz lehet az, hogy nem biztos, hogy hosszú távon a legolcsóbb ajánlat biztosítja a legjobb megtérülést és üzembiztonságot.
Mi azt az utat választottuk, hogy olyan márkát kínálunk, amelyből több tízezer működik megbízhatóan Magyarországon, és több százezer Európa-szerte. Olyan műszaki tartalmat kínálunk csomagjainkban, amely az alapműködésen túl pl. a tűzeseti biztonságot is tartalmazza.
Fontos szempont lehet sokak számára az is, hogy mikor kell kifizetni a 34% önerőt. Mindenképpen előnyösebb és biztonságosabb a pályázónak az a megoldás, amikor a vállalkozó az energiatárolós napelemes rendszert már az önerő megfizetése előtt telepíti. Ez – a biztonságon túlmenően – megmutatja a kiválasztandó vállalkozás pénzügyi stabilitását is.
Ezek szerint több fizetési alternatíva is van?
A pályázóknak két opciója van. Az egyik esetben a kivitelezés megkezdése előtt kell megfizetnie a beruházás elindításához szükséges 34%-os önerőt, majd a következő lépésben jön az állami támogatás kifizetése.
A másik esetben fordított a sorrendben. Ekkor az állami fizeti az első részt a kivitelezés megkezdése előtt, és a pályázó csak akkor fizeti az önerőt, amikor már a tetőn van a napelem.
Igaz az is, hogy a második opciót csak a nagyobb, tőkeerősebb cégek tudják felkínálni, ugyanis ebben az esetben a vállalkozásnak nem csak előfinanszíroznia kell az anyagokat és a telepítés egy részét, de még bankgaranciával is rendelkeznie kell azoknak, akik ezt – az ügyfeleknek kiemelkedő biztonságot nyújtó – megoldást tudják kínálni.
Sajnos, nagyon sok, kisebb cégnek erre esélye sincs.
Mit kell tudni a legfontosabb határidőkről?
A mostani információk alapján 2024. január 15-től lehet a pályázati előregisztrációt beadni, ami az első határidős lépés.
Addig viszont számos dokumentumot kell a pályázóknak összeszedniük. Azt gondolom, hogy maga a pályázati adminisztráció nem kifejezetten bonyolult, ha valaki ezzel foglalkozik napi szinten, viszont azok számára, akik nem otthonosak a pályázatok terén, akár komoly fejtörést is okozhat.
Az előregisztráció elfogadását követően – a lehető leggyorsabban – be kell nyújtani az áramszolgáltató számára a csatlakozási engedély kérelmet, amihez pedig a felhasználók jelentős részének már biztosan szakmai segítségre van szüksége.
Véleményem szerint érdemes szakértő segítséget igénybe venni, mert ezzel nagyon sok felesleges bosszúságtól, hiánypótlástól és – a pályázat tekintetében kritikus – időbeni késedelemtől óvhatjuk meg magunkat.
Összességében mit tanácsol azoknak, akik vacillálnak?
Bátran vágjanak bele, mert a mostani pályázat egy nagyszerű lehetőség, amivel érdemes élni. Valódi megoldást nyújt az energiaszámlájuk jelentős csökkentésére nem csak most, de egy esetleges jövőbeli, jelentős energiaár emelés esetén is.
Akik számára pedig a finanszírozás okoz kihívást, számos megoldási alternatíva elérhető, mi is tudunk ebben támogatást nyújtani ügyfeleknek.