Elindította pénzügyi szemléletformáló kampányát az MNB
A közlemény szerint az emberek mindennapi kiadásai között megbújhatnak "pénznyelő" tételek, amelyek hosszú távon jelentős összegeket emészthetnek fel. A "Sok kicsi sokra megy" megtakarítási kampány célja, hogy rávilágítson ezekre a költségekre és tanácsokat adjon, hogyan lehet csökkenteni azokat.
Javasolják egy évre előre tervezni a pénzügyeket, figyelve a fix nagyobb kiadásokra (például iskolakezdés, ünnepek) és felkészülve az esetleges váratlan helyzetekre.
A tudatos pénzügyi szokások kialakítása és a kisebb összegű, rendszeres megtakarítások is jelentős hozamot eredményezhetnek hosszú távon. Már akkor is anyagi tartalékot gyűjthet egy család, ha olcsóbb internet- vagy mobilcsomagra vált egy kihasználatlan drágábbról, vagy ha évente ellenőrzik, nincs-e pénztárcakímélőbb, ám ugyanolyan szolgáltatást kínáló bankszámla-, casco-, lakás- vagy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlat a piacon a meglévő helyett - írták.
Arra is kitértek, hogy hitelfelvételnél mindenképp szükséges előre tájékozódni, és javasolták az MNB ingyenes hitel- és lízingválasztó programjának használatát, ami segít megtalálni a legmegfelelőbb lehetőségeket. Választáskor érdemes a minősített fogyasztóbarát termékeket keresni, amelyek kedvező feltételeket biztosítanak, emellett átláthatóságot, kiszámíthatóságot és ügyfélbarát megközelítést kínálnak - tették hozzá.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a megtakarítások befektetésénél kerülni kell a túlzottan csábító ajánlatokat.
Kiemelték, hogy évi akár százezres nagyságrendű személyi jövedelemadó-visszatérítés jár az érintetteknek, ha önkéntes pénztári tagságuk, nyugdíjbiztosítási szerződésük vagy nyugdíj-előtakarékossági számlájuk (NYESZ) van, néhány befektetési forma (például ingatlanalap, tartós befektetési számla (TBSZ), lakástakarék-betét kamata) után pedig szociális hozzájárulási adót (szocho), TBSZ esetén pedig bizonyos feltételek mellett kamatadót sem kell fizetni. A lakossági állampapírok pedig kamatadó és szocho mentesen érhetők el.