Elmarad a Black Friday 2025-ben?

Nyáron sokan mélyen a pénztárcájukba nyúltak, őszre és télre kevesebb költést terveznek – derül ki a Pepita.hu legfrissebb online felméréséből. Az idei nyáron a nyaralás mellett a lakás- és kertfelújítás, valamint a műszaki cikkek, a lakberendezési tárgyak, a gépjárművek, a légkondicionálók és az iskolakezdéshez szükséges eszközök vásárlása jelentette a legnagyobb kiadást a magyar háztartásokban.
A válaszadók 60%-a többet költött ezen a nyáron, mint a megelőző évben, ami azt eredményezi, hogy a kora őszi hónapokban a többség már nem készül nagyobb kiadásokra, közel 25% pedig már egészen év végéig sem. Ugyanakkor az online vásárlások alkalmával nem kizárólag az ár dönt, a szállítási idő, a webáruház megbízhatósága és az általa kínált szolgáltatások is fontos tényezők.
A nyaralás mellett a lakásfelújítás és a műszaki cikkek vásárlása jelentette a legnagyobb költséget
A Pepita.hu adatai szerint a vásárlók közel 80%-át nagyobb kiadások terhelték az idei nyáron, ami jelentősen befolyásolja a vásárlási kedvet az előttünk álló hónapokban. A válaszadók többsége nyaralásra, kirándulásra költött magasabb összeget, de nem sokkal maradt el a listán a lakás- vagy kertfelújítás sem.
Sokan vásároltak nagyértékű termékeket, amelyek közül a legnépszerűbbek a műszaki cikkek és a lakberendezési tárgyak voltak, őket követi az autó és motor kategória, valamint a légkondicionálók, mobil klímák. Ugyanakkor a kitöltők között többen már a hideg beköszöntére készültek, és gázkazánt vagy tűzifát vásároltak.
A felmérésben résztvevők 12,7%-a az iskolakezdéssel járó kiadásokat is a nagyobb tételek közé sorolta. Bár a mintához képest csekély számban, de megjelentek olyan tényezők is, mint az esküvő, a lakásvásárlás vagy a költözés. Emellett a váratlan kiadások, mint például az egészségügyi problémák vagy a javításra szoruló gépjárművek, szintén felemésztették a vásárlók tartalékait.
Azok közül, akik nem költöttek számottevő összeget a nyári hónapokban, 44,3% nem ment el nyaralni és nem volt szüksége nagyobb értékű termékre, míg 30,3% anyagi okokból kifolyólag nem engedhette meg magának a többletkiadásokat. Nem kiugró mértékű azoknak az aránya, akik azért takarékoskodtak, mert a következő időszakban készülnek jelentősebb vásárlásokra.
Idén nyáron többet költöttek a Pepita.hu vásárlók, mint tavaly
A Pepita.hu megkérdezte a felmérésben résztvevők közül azokat, akiknél komolyabb kiadások jelentkeztek az idei nyáron, hogy ez az összeg magasabb volt-e, mint amennyit tavaly költöttek ugyanebben az időszakban. Több mint 60%-uk igen, idén nyáron többet költött, mint a megelőző évben, ugyanakkor 82% legalább akkora kiadást könyvelhetett el, mint tavaly.
A válaszadók 40%-a 300 000 Ft alatti költésről számolt be, közel 20% pedig meghaladta az 1 000 000 Ft-ot a 3 hónap alatt. A Pepita Marketplace adatai összecsengenek a vásárlók válaszaival. “A bútorok esetében közel 33%-kal érkezett több rendelés augusztusban, az irodaszer és iskolakezdés kategóriákban pedig 80%-kal nőtt a forgalom 2024 megegyező időszakához képest” – állapította meg Papp Máté, a Pepita Group növekedésért felelős vezetője.
Sok család üres pénztárcával várja az év végét
A kérdőívet kitöltők 75%-a nem szándékozik jelentős összeget költeni szeptemberben és októberben, 24% esetében pedig olyannyira kiürült a családi kassza, hogy egészen év végéig nem terveznek már nagyobb kiadást. Akiben maradt vásárlási potenciál a kora őszi hónapokra, főként őszi-téli ruházat és cipő, valamint fűtéshez kapcsolódó termékek beszerzését célozta meg.
Azon válaszadók, akik halasztják a vásárlásaikat, már az év végi nagyobb kedvezményekre készülnek. “Szeptember hónapban ünnepelte a Pepita a 8. születésnapját, de mindeközben mi már gőzerővel az év végi Black Friday és karácsonyi akciókon dolgozunk” – mondta Dorcsinecz József, a Pepita Group társalapítója.
Nemcsak az ár dönt az online vásárlások során
A kérdőíves felmérésből az is kiderült, hogy a kitöltők számára nem kizárólag az árak számítanak, sokan előnyben részesítik a már megszokott webshopokból történő rendelést. A vásárlói döntéseket emellett olyan tényezők is befolyásolják, mint a gyors kiszállítás, a márkaismertség, a hűségkedvezmények, a bolt megbízhatósága és a pozitív vásárlói értékelések.
A felmérés háttere
2025. augusztus 28. és szeptember 11. között 2 246 Pepita.hu vásárló töltötte ki az online kérdőívet. A válaszadók 63%-a nő, 27%-ban 25 és 44 év közötti, 70%-uk 45 év feletti. Főként városban vagy kisebb településeken élnek, jellemzően párjukkal, házastársukkal egy háztartásban, vagy gyermekeikkel együtt. Bár a mintavétel nem reprezentatív Magyarország lakosságára, a felmérés eredményei alkalmasak a főbb attitűdök bemutatására.