Európai abroncspiac a 3. negyedévben
A Tyres Europe tagok értékesítési eredménye 2025 első negyedévében:

Személygépjármű-abroncsok:
Az értékesítés stagnált a harmadik negyedévben, és az év eddigi részében enyhe csökkenést mutat. A kereslet egyértelműen a nyári abroncsok felől a négyévszakos (all-season) és téli abroncsok felé tolódik.
Teher- és autóbusz-abroncsok: A második negyedévben tapasztalt gyengélkedés a harmadik negyedévben is folytatódott. Az év eddigi értékesítései kissé elmaradnak a 2024-es szinttől, amit a visszafogott gazdasági aktivitás és a megnövekedett importverseny magyaráz.
Mezőgazdasági abroncsok: Az értékesítési volumenek továbbra is jelentősen elmaradnak a Covid előtti szintektől, ugyanakkor a negyedév során stabilak maradtak.
Kilátások:
Az adatok összességében egy stabil, de mérsékelten gyenge piaci környezetet tükröznek, amelyet a változó fogyasztói igények, a lassú gazdasági növekedés és az importnyomás határoz meg.
A személy-, kisteher- és terepjáró-abroncsok importjának növekedési üteme az utóbbi időben lelassult.
Az Európába (EU27 + Egyesült Királyság) irányuló személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok importvolumene 2025 első nyolc hónapjában 10%-kal emelkedett.
A növekedés üteme azonban jelentősen lelassult az év előrehaladtával. Míg 2024 negyedik negyedévében és 2025 első negyedévében az import több mint 25%-kal nőtt, addig a következő öt hónapban a bővülés mértéke 3%-ra esett vissza. Kína továbbra is az egyértelműen domináns importforrás, a teljes mennyiség több mint 70%-át adja. Ugyanakkor a piaci trendekkel összhangban a kínai import növekedési üteme is érezhetően lassult az elmúlt hónapokban. Bár alacsony bázisról indulva, a Vietnámból származó import éves összevetésben hatszorosára nőtt, és már meghaladja az Indiából érkező mennyiségeket.
Teher- és autóbusz-abroncsok importja – EU27 + Egyesült Királyság
Az Európán kívüli országokból érkező teher- és autóbusz-abroncsok importja közel 14%-kal nőtt 2025 első nyolc hónapjában. A Thaiföldről és Vietnámból származó abroncsok együttesen az importvolumen 55%-át tették ki, ami növekedést jelent a 2024 azonos időszakában mért 52%-os arányhoz képest. Kína piaci részesedése csökkent az év első nyolc hónapjában: Vietnám megelőzte, így Kína jelenleg a harmadik legnagyobb beszállító.
Dél-Korea a negyedik helyre lépett elő, megelőzve Egyiptomot, miután a szállított mennyiségek közel 50%-kal emelkedtek. Ennek ellenére az importvolumen és a piaci részesedés még mindig jelentősen elmarad a 2019-es szintektől.
Mobilitási és árufuvarozási trendek
Az európai mobilitási és árufuvarozási szektor 2025 harmadik negyedévében mérsékelt aktivitást mutatott, ami összhangban van a gazdasági növekedés lassulásával és a csereabroncsok iránti kereslet visszafogott alakulásával. A személygépkocsi-használat a legtöbb uniós piacon stabil maradt, ugyanakkor a magáncélú utazások száma továbbra is elmarad a járvány előtti szinttől. A hibrid és elektromos modellek aránya folyamatosan emelkedik, ami hosszabb távon befolyásolhatja a gumiabroncs-csereciklusokat és a termékösszetételt. Az árufuvarozási tevékenység továbbra is visszafogott, különösen a nemzetközi közúti szállítás területén. A gyengébb ipari termelés, a csökkenő fogyasztói kereslet és az alacsonyabb építőipari aktivitás mind hozzájárultak a tehergépjármű-abroncsok iránti kereslet mérséklődéséhez. A fuvarozói költségek enyhén csökkentek a kedvezőbb üzemanyagáraknak és a logisztikai kapacitások stabilizálódásának köszönhetően, ugyanakkor a sofőrhiány továbbra is strukturális problémát jelent számos európai piacon.
A tehergépkocsik esetében a megtett kilométerek növekedése szoros összefüggést mutat a reál GDP változásaival. Ugyanakkor a GDP-hez viszonyított futásteljesítmény-intenzitás (VKMT) csökkent, különösen Nyugat-Európában. Ez a tendencia több tényező eredménye, többek között a nagyobb kapacitású járművek használata, a hatékonyabb útvonaltervezés, valamint a gyorsabban növekvő gazdasági szektorok térnyerése miatt, amelyek kevesebb fizikai áruszállítást igényelnek. Emellett a feldolgozóipar lassabb növekedése vagy visszaesése is hozzájárul ehhez a folyamathoz. Ugyanakkor megfigyelhető egy keleti irányú eltolódás: a közép-európai fuvarozók egyre nagyobb arányban nyújtanak szolgáltatásokat az egész régióban, ami a tehergépkocsi-állomány és a megtett kilométerek növekedésének kelet-európai koncentrálódását eredményezi.
Az ETRMA mostantól Tyres Europe
* Az ETRMA új néven, Tyres Europe-ként folytatja tevékenységét, és új vezetőséget választott az európai abroncsipar versenyképességének további erősítése érdekében
Az Európai Abroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) október 28-án mutatta be új arculatát és nevét: Tyres Europe. Az új elnevezés egyértelműen tükrözi a szervezet abroncsiparra fókuszáló küldetését, amely célja az európai abroncsgyártó ipar versenyképességének és innovációs képességének erősítése, hozzájárulva a biztonságos, intelligens és fenntartható mobilitás előmozdításához.
A Szövetség Igazgatósága egyúttal Livio Magni-t (Pirelli) választotta elnökké, Paolo Pompei-t (Nokian Tyres) pedig alelnökké, kétéves mandátummal.
Livio Magni – a Tyres Europe elnöke és a Pirelli Európa régiójának vezérigazgatója:
„Az abroncsipar stratégiai pillére Európa mobilitásának, jólétének és biztonságának.
A Tyres Europe keretében továbbra is szorosan együttműködünk a döntéshozókkal és az iparági szereplőkkel annak érdekében, hogy kiszámítható üzleti környezetet teremtsünk, amely lehetővé teszi a beruházásokat, az innovációt és a versenyképességet Európában. Iparágként elkötelezettek vagyunk amellett, hogy folyamatos innovációval biztonságosabb és környezetbarátabb termékeket kínáljunk.”
Paolo Pompei – a Tyres Europe alelnöke, a Nokian Tyres elnöke és vezérigazgatója:
„Ágazatunk beruházásokkal, hatékonyságnöveléssel és K+F fejlesztésekkel erősíti az európai mobilitás megbízható kiszolgálását. A Tyres Europe célja, hogy olyan iparpolitikai környezetért dolgozzon, amely lehetővé teszi a gyártók számára, hogy nagyobb értéket teremtsenek a társadalom számára, és elismerést nyerjenek teljesítményükért.”
Adam McCarthy – a Tyres Europe főtitkára:
„Az abroncsok ugyanolyan alapvető fontosságúak a járművek teljesítménye szempontjából, mint az akkumulátorok vagy a félvezetők. Az iparág számos, az átalakuló európai ipar egészére jellemző kihívással néz szembe. A Tyres Europe továbbra is aktív párbeszédet folytat az EU intézményeivel, hogy koherens, megvalósítható szabályozásokat alakítsunk ki, amelyek valós eredményeket hoznak a versenyképesség, körforgásos gazdaság és innováció területén.”
Az új arculat hivatalos bemutatója 2025. november 18-án Brüsszelben lesz.
Az esemény egy stratégiai iparági tájékoztatóval kezdődik, amelyet a Tyres Europe vezetősége tart, majd az Európai Bizottság és az Európai Parlament képviselőinek előadásai követik Európa mobilitási értékláncáról.