Ez a boldogság titka egy kutatás szerint

A Balatonon több mint száz kisebb, nagyobb kikötő működik — ezek több mint fele alkalmas kifejezetten vitorlások fogadására. Becslések szerint körülbelül 10 000 vitorlás hajó található a tó kikötőiben, amelyek mérete és kora igencsak különböző lehet. Egy biztos, a legrégebbi vitorláshajó a Kishamis”, amely 1896-ban épült a Széchenyi család megrendelésére.
Becslések szerint ezeket a hajókat évente harminc-ötvenezer ember is használhatja. Pontos statisztikát erről nem vezetnek, de az biztos, hogy ez a tömeg jelentősen hozzájárul a balatoni turizmus bevételeihez. Egyes szakértők szerint: Nem csak a vízen, de a szárazföldön is érezhető a hajósok turisztikai hatása.
Jól bizonyítja ezt a néhány hete lezajlott, 57. Kékszalag verseny, amely igencsak jót tett a turizmusnak Ezen a napon nem csak a vízen volt csúcsforgalom, de a parti szállodák, kávézók éttermek és fagylaltozók is megteltek élettel, sok helyen alig lehetett asztalt foglalni, mert sokan akarták látni, ahogy a több mint 400 hajó egyszerre kibontja vitorláját. A Balatoni Turizmus szövetség szerint, a hajósok nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy évente 9 millió körüli vendégéjszakát regisztráljanak a régióban.
Részben a vitorlázóknak is köszönhető, hogy ma már négy évszakos a Balaton programkínálata, hiszen nem csak nyáron, de ősszel és télen is szerveznek már regattákat a Balatonon.
A szervezet szerint: a vitorlázók stabil nyaralóvendégek a tó környékén. A sport és a Balaton szeretete minden évben stabilan visszavonzza őket a régióba és az éttermek, szolgáltatások igénybevétele fontos bevétel és mozgatóerő a régióban. A Kékszalag idején pedig kimondottan így van ez. A verseny a szárazföldről nézve is igen látványos. A parti kávézók asztalait már hetekkel előbb lefoglalják a nézők, így a versenynek komoly turisztikai hatása is van ebben az időszakban.
A hajózás boldogabbá tesz
A Balatoni Turizmus Szövetség néhány amerikai kutatásra hivatkozva arra is rávilágít, hogy a vitorlázás boldogabbá teszi az embereket. A kanadai Wallace J. Nichols, a neves biológus is erre a következtetésre jutott. Kutatási eredményei alapján írta a Blue Mind című könyvet. Ebben részletesen kifejti, hogy nem véletlen, hogy az emberek előszeretettel osztanak meg tengerparti, esetleg vitorlázós képeket magukról a közösségi médiában. Szerinte a víz közelében, a vízen vagy a víz alatt való tartózkodás boldogabbá teszi az embereket, csökkenti a stresszfaktorok hatását, növeli a jó közérzetünket és beindítja a kreatív gondolkodást – idézi a nemzetközi kutatás eredményeit Éskovács Péter turisztikai és kommunikációs tanácsadó. Szerinte a kutató azt is állítja, hogy a vizes sportok növelik a koncentrációt. A vízen való tartózkodás a későbbi munkára és a társas kapcsolatokra is kihat. Nicols egy interjúban még azt is kifejti, hogy a hajózás egyfajta „gyógyszer” is lehet sokak számára. Éskovács szerint a turisztikai és kommunikációs szakembereknek közösen át kellene gondolniuk, hogyan lehetne ezeket az egészségügyi kutatási eredményeket kamatoztatni annak érdekében, hogy a Balatonra még több vendég érkezzen, akár külföldről is.
A hajózás kicsit olyan mint a fagylalt?
A szakértő szerint: a vitorlázás az egy napra érkező hazai turisták körében is komoly változást hozhatna, ha ezzel a kérdéssel többet foglalkoznának a turisztikai szakemberek. “Egy kicsit olyan turisztikai vonzerő lehetne a hajózás, mint a fagylalt, amely a Balaton Fagyija választásnak köszönhetően ma már arra inspirál sok tízezer embert, hogy ugorjanak le a Balatonra egy-egy napra, csak azért, hogy egyenek egy jó fagyit, majd sétáljanak a parton. Persze, mindenhez 12 év tudatos kommunikáció kellett, de a vitorlázás, az aktív életmód népszerűsítése ennél kevesebb időt vehetne igénybe. Néhány év alatt több tizezer embert lehetne rávenni arra, hogy próbálják ki a vitorlázást. Mindennek nem csak a statisztikákban lenne látványos eredménye, de az emberek valóban boldogabbak is lehetnének, ahogy azt a korábban említett kutatások már bebizonyították -nyilatkozta a szakértő.