Harmincnál is több termékkategóriában csökkent az árfigyelőben fellelhető élelmiszerek átlagára
Az online platform jelenleg hatvankét élelmiszer termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak összehasonlítását, ezzel segítve a vásárlói döntéseket és ösztönözve a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban.
Az árfigyelő hatékony eszköznek bizonyul az árak letörésében, ugyanis az indulása óta a hatvankét termékkategóriából ötvennégy termékkategóriában, átlagosan 6,8 százalékkal csökkentek az átlagárak. Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinfláció csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve - közölték.
A platform indulása óta számos élelmiszer ára (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti) húsz százalékot meghaladó, illetve tizenöt százalék feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent. A zöldségek árának átlagos csökkenése tizennégy százalék, a gyümölcsöké pedig közel tíz százalék volt az elmúlt két és fél hónap alatt. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan nyolc-kilenc százalékkal, a margarinok pedig több mint tizenegy százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé és a csirkeszárny árai mérséklődtek, tíz százalék körüli mértékben, ugyanakkor a csirkecomb hat százalékkal és a sertéskaraj is közel négy százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.A tárca ismertetése szerint szeptember eleje óta az átlagárak harmincnégy termékkategóriában tovább mérséklődtek.
Az elmúlt két hét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a csemegeuborka és a finomliszt ára csökkent, több mint hét százalékkal. A fejes káposzta, a körte, a narancs és a banán ára öt százalékot meghaladó mértékben mérséklődött, illetve a vajkrém, a csemegekukorica-konzerv és a vaj átlagárai is négy százalékkal csökkentek.
Az árak csökkenését a kormányzat által június elsejétől elindított, illetve augusztus elsejével kibővített kötelező akciózás is támogatta - emelték ki.
Hozzátették, hogy a látogatottsági adatok alapján az online platform továbbra is népszerű, ugyanis már több mint 1,2 millió látogatója volt, illetve az új felhasználóbarát funkcióknak köszönhetően a látogatók egyre több időt töltenek el az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a hatszázhetvenezret, amelyek során szeptemberben legtöbbször a csirkemell, cukor, tej, tojás és sajt szavakra kerestek az árfigyelőt felkeresők.
Augusztus végén egy többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült az árfigyelő rendszer, amely a korábbinál még nagyobb segítséget nyújt a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában termékkosaruk értékének napi szintű követésének lehetőségével. A legújabb funkciónak köszönhetően az üzletek árainak egyszerűbb összehasonlíthatósága további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, ezzel hozzájárulva az infláció letöréséhez - áll a GFM közleményében.