Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

Február folyamán Miskolcon tesztelték a csupán vízgőzt kipufogó hidrogénbuszt, melyet az utazóközönség különböző útvonalakon díjmentesen próbálhatott ki. A hidrogénbusz 4.500 kilométert futott a miskolci teszt során. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében. A pozitív miskolci tapasztalatokról Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója számolt be.

Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

A miskolci teszt első köre február 29-én lezárult, de augusztusban újra visszatér egy hónapra a hidrogénbusz a városba. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú demobusz januárban Debrecenben szállított utasokat, Miskolc a második állomás, és további négy vidéki nagyvárosba, Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe is ellátogat majd az év folyamán. Az utasok és járművezetők tapasztalatai kiválóak a hidrogénbusszal. A sofőrök számára, mivel elektromotor hajtja a járművet az üzemanyagcellából nyert elektromossággal, a busz tulajdonságai az akkumulátoros elektromos buszokéra hasonlítanak. Az utasok számára a hajtásrendszer másodlagos, ők egyik helyről a másikra akarnak elsősorban eljutni, de a csendes üzemmel nagyon elégedettek.

A folyamatos hidrogénellátás gördülékenyen működik a mobil töltőegységgel és a tréleres hidrogénszállítással. Már a januári debreceni próbaüzem is beigazolta a tervet. Így a második állomáson, Miskolcon pontosan kiszámítható volt, mikor kell trélert cserélni a busz üzembiztos tankolása érdekében. A töltési napló, üzemeltetési napló és forda beosztás elegendő adatot biztosít majd a későbbi elemzések elkészítéséhez, döntés előkészítésekhez. – nyilatkozta Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője.

A különleges domborzat és városszerkezet kihívásai

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója elmondta, hogy Miskolc különleges terepe a tesztnek, mert a hidrogénbusz a többi városban leginkább sík terepen halad, amelyekhez képest Miskolc sokkal változatosabb, hegyvidékibb domborzati viszonyokkal rendelkezik. Kitűnően lehet ezért a hidrogénbusz rekuperációs képességét vizsgálni. Több városrész is viszonylag magasan helyezkedik el, például Ómassa, Diósgyőr, Lillafüred, vagy az Avasi lakótelep, és mind jelentős buszos igénnyel bírnak.

Közösségi közlekedés szempontjából számos további különlegességgel rendelkezik Miskolc városa. Például ilyen a fő közlekedési útvonalak keresztirányú elrendezése a belváros, illetve a Tiszai Pályaudvar felől egyrészt Diósgyőr, másrészt Egyetemváros és az északi irányba. A villamos lefedettség kelet-nyugati, az észak-déli irány pedig kizárólag buszos kiszolgálású. A nagy utazási igényű egyetem kiszolgálása is autóbusszal történik. 

A diverzifikált buszpark előnyei

További egyediség, hogy a város közlekedési vállalata egyaránt üzemeltet dízel, sűrített földgáz (CNG) és akkumulátoros elektromos buszokat. A CNG tapasztalatok és a földgázüzemhez kapcsolódó, már elkészült, gázbiztos infrastruktúra, valamint a már ’gázközelben’ edződött munkatársak készségei és képzettsége miatt a hidrogén tesztüzem befogadása is gördülékenyen zajlott.

Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a CNG infrastruktúra kialakítása már 2013-ban elkezdődött. A földgázos járművekhez a műhelyek egy részét is át kellett alakítani, megfelelő szerviz berendezésekre, elszívókra, gázérzékelőre, automatikusan nyíló ablakokra is szükség volt, többek között. Jelenleg 75 CNG autóbusz, ezen belül 40 szóló és 35 csuklós rója Miskolc útjait, és előfordult, hogy egy adott nap flottájának 70%-a földgáz üzemű volt. A 2022-es év azonban elég sokkolóan alakult a gázárak elszállása miatt, melyek azóta szerencsére normalizálódtak. Ebben a helyzetben nagy jelentőséggel bírt, hogy több lábon állt, diverzifikált volt a járműflotta, és a jól bevált dízelre is tudott építeni az MVK Zrt.

A józan ész, de a tapasztalatok alapján is elmondható, hogy az üzembiztonság miatt fontos az egymást kiegészítő alternatívák rendelkezésre állása. Ha zavar támadna esetleg a gáz- vagy áramellátásban, ott van a könnyen beszerezhető dízel. Ha pedig a dízel lenne valamiért nehezen elérhető, mehet az üzem gázzal és villannyal. A jövőben pedig új, zöld alternatívát jelenthet a hidrogén-üzemanyagcella.

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója kiemelte, mennyire érdekes időket élünk most abból a szempontból, hogy viszonylag gyorsan egymásra torlódnak a technológiák, úgy mint földgázos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtás.

Az új technológia új szabályozási környezetet igényel

Nem mellékesek a szabályozási kérdések, mert a technológia időnként lehagyja a rendeletalkotást. Az új technológiák gyártóinak is ki kell majd olyan igényes eladás utáni szolgáltatásokat építeni, mint amivel a klasszikus cégek (például Volvo, MAN, Mercedes) már rendelkeznek. Jó lenne a jármű közbeszerzések, pályázatok egyszerűsítése és gyorsítása is, mert a gazdasági környezet és a technológia is rengeteget változik rövid idő alatt. Eközben a járműrendeléstől a leszállításig tartó időszak is megnőtt a világszerte komolyan növekvő közösségi közlekedési igények miatt, miközben az alkatrészellátásban és chip gyártásban is előfordulnak hiány jelenségek.

Hidrogénhajtás elterjedésének feltételei

Lukács Zsolt hangsúlyozta, hogy az üzemeltető számára végül mindig az a legfontosabb kérdés, hogy mennyibe kerül egy km költsége. Ennek egy jelentős részét az üzemanyag ára adja, továbbá a beszerzési ár, amortizáció és karbantartás költségei is rendkívül meghatározóak. És ezeken felül ma már a környezetvédelmet is figyelembe kell venni, ezért fontos a „zöldbuszok” (elektromos akkus, hidrogén) megjelenése, ezek költségeit pedig csak tapasztalat útján lehet pontosan látni. Lényeges az optimális mix megtalálása, amely mind költség- mind üzembiztonság szempontjából a lehető leghatékonyabb. A hidrogén hajtásnak is helye lesz egy jó mixben. Ehhez elengedhetetlen a hidrogénbuszok sorozatgyártása a jobb árak végett, a jelentős mennyiségben forgalmazott, lehetőleg zöld hidrogén, az elegendő lefedettséget biztosító hidrogén közkút- vagy saját töltőkút-hálózat kiépülése, amennyiben a beruházás ésszerű költséggel megvalósítható.

Egy mondatban, a közösségi közlekedésnek működni kell egyrészt a lehető legnagyobb üzembiztonsággal, másrészt úgy, hogy kijöjjön a matek is, dízellel, akkumulátorral, földgázzal, hidrogénnel egyaránt – foglalta össze Lukács Zsolt autóbuszközlekedési igazgató.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy egy telepített töltőkút kiépítéséhez a hosszútávú együttműködésen kívül több partner bevonása is szükséges. Optimális esetben többen használnak egy infrastruktúrát, időben eltérő szokásokkal, így a kihasználtság növelésével jelentősen javíthatók a gazdasági mutatók. Egy 5-10 busz ellátására alkalmas, nagynyomású hidrogén-kút további logisztikai eszközök, kisteherautók vagy akár nehézgépjárművek tankolására is lehetőséget biztosít a helyszínen tárolt hidrogénmennyiség moduláris bővítésével. Ezek optimális kiválasztásában, telepítésében és folyamatos ellátásában is rendelkezésre áll a Messer mérnökcsapata.

A Solana (SOL) három jelentős bikás jelzést ad – Újra célkeresztben a 250 dolláros árfolyam, 80%-os rali jöhet?

A Solana árfolyama stabilizálódott, miután 25%-os meredek visszaesést szenvedett el a legutóbbi, 173 dolláros csúcsáról, és a hét elején visszapattant a kulcsfontosságú, 130 dolláros támaszszintről. Számos piaci indikátor arra utal, hogy a SOL egy szélesebb körű helyreállási trend korai szakaszába léphetett.
2025. 11. 19. 23:30
Megosztás:

Elemzők válaszolnak: „Mit vásárolnak a kriptobálnák a medvepiac idején?” – A Digitap ($TAP) előértékesítése, amely átlépte a 2 millió dollárt

<a href="https://coinstats.app/news/49b91c06f8a788dfde137c9c22d1376fb411420cb23f728f3cc2795398b2cc12_Stunning-244-Million-USDT-Whale-Transfer-Shakes-Crypto-Markets-What-This-Means-for-Investors/" target="_blank">A Whale Alert nemrégiben egy 244 millió USDT értékű tranzakciót észlelt az OKX irányába.</a> Ez akkora összegű átutalás, hogy azonnal elindította a találgatásokat: vajon mire készülnek a nagy pénztárcák tulajdonosai? Elemzők most megpróbálnak választ adni arra a kérdésre, amely az X-en és a Telegramon is egyre gyakrabban hangzik el: mit vásárolnak a bálnák a medvepiac idején?
2025. 11. 19. 23:00
Megosztás:

Ethereum árfolyam-előrejelzés: 4000 dollár decemberig; A 2 legjobb kriptoeszköz, amely akár az ETH emelkedésének ötszörösét hozhatja

Az Ethereum (ETH) árfolyama decemberre elérheti a 4000 dolláros szintet, mivel a piac erőteljes emelkedést vár, amit technikai mintázatok és az intézményi érdeklődés növekedése egyaránt hajt.
2025. 11. 19. 22:00
Megosztás:

Mélypontra fordul a Bitcoin: Itt a 2023-as bikapiac legsúlyosabb medvefázisa?

Csökkenő kereslet, technikai töréspontok: viharfelhők gyűlnek a Bitcoin fölött. A 2023 januárjában induló bikapiac kezdete óta a Bitcoin most éli át a leginkább medvés szakaszát – legalábbis a CryptoQuant legfrissebb elemzése szerint.
2025. 11. 19. 21:30
Megosztás:

BNB és ADA bálnák csendben halmozzák a $TAP tokent – 150%-os emelkedés után meddig mehet még 2025-ben?

A közelmúlt piaci vérfürdője ellenére figyelemre méltó jelenség körvonalazódik: a BNB és Cardano kriptovaluták tulajdonosai csendben elkezdték felhalmozni a Digitap ($TAP) tokent. A szakértők szerint ez a legjobb kriptovaluta jelenleg a piacon, amelyet egy DeFi-TradFi narratíva támogat, és figyelemre méltó növekedési potenciállal bír mint feltörekvő, kis piaci értékű coin.
2025. 11. 19. 21:00
Megosztás:

Hogyan szült válságból sikert a Bitcoin: így született meg a nigériai Obiex kriptotőzsde

Afrikában a kriptovalutákkal való kereskedés gyakran akadályokkal teli terep: lassú tranzakció-visszaigazolások, volatilis árfolyamok és a fejlettebb piacokra szabott platformok nehezítik a kereskedők dolgát. Ebben a zűrzavarban született meg a Obiex, egy nigériai kriptostartup, amely az egyszerűségre, sebességre és hatékonyságra építve alakította ki saját útját – méghozzá válság idején. Az alábbi történetből kiderül, hogyan lett egy technikai probléma a régió egyik legsikeresebb kriptovállalkozásának katalizátora.
2025. 11. 19. 20:30
Megosztás:

Új üzletet nyitott a Jysk áruházlánc

Folytatja terjeszkedését a Jysk dán lakberendezési áruházlánc, amely szerdán Törökszentmiklóson nyitotta meg 102. magyarországi üzletét - tájékoztatta a társaság az MTI-t.
2025. 11. 19. 20:00
Megosztás:

Megjelent a felhívás, a vidéki vállalkozások beruházásait támogatja a Demján Sándor 1+1 Program új üteme

Megjelent a felhívás: a vidéki vállalkozások beruházásait támogatja a Demján Sándor 1+1 Program új üteme - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 19. 19:30
Megosztás:

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata

Az Egyesült Államokban emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 14-én záródott héten - közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America - MBA) szerdán.
2025. 11. 19. 19:00
Megosztás:

Forradalom a DeFi-ben: A Hyperliquid HIP-3 új korszakot nyit a piaci létrehozásban

A decentralizált pénzügyi szektor (DeFi) új mérföldkőhöz érkezett: a Hyperliquid bejelentette legújabb fejlesztését, a HIP-3-at, amely lehetővé teszi az engedély nélküli örökös piacok létrehozását drasztikusan alacsony díjak mellett. A lépés nemcsak a technológiai újításokat gyorsítja, hanem alapjaiban formálhatja át a DeFi ökoszisztémát. De vajon elég ez ahhoz, hogy stabilizálja a HYPE token árfolyamát?
2025. 11. 19. 18:30
Megosztás:

Az idősebbek vezetik a visszaváltást Magyarországon

Bár Magyarország az európai élmezőnyben jár a visszaváltási rendszer használatában, a friss nemzetközi kutatás egy kevésbé látható különbségre is rávilágít: a támogatottság jóval magasabb az idősebb korosztályokban, mint a fiatalok körében. A Baby Boomerek 80 százaléka támogatja a DRS-t, míg a Gen Z esetében ez az arány csak 59 százalék.
2025. 11. 19. 18:00
Megosztás:

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban

A Magyar Telekom 29 járásban nyert pályázatot a Gigabit Magyarország programban, a fejlesztésekhez mintegy 13,5 milliárd forint támogatási forrást nyert el a társaság - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
2025. 11. 19. 17:30
Megosztás:

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a BME

Hároméves stratégiai együttműködést kötött az SAP Hungary és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) - közölte a SAP Hungary Kft. szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 17:00
Megosztás:

Tízezreket spórolhat több mint 100 ezer építőipari vállalkozás a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítás újrakötésével

Idén január 15-től minden hazai építőipari kivitelező és tervező vállalkozásnak és egyéni vállalkozónak – például az építészmérnököknek, kőműveseknek, tetőfedőknek, villanyszerelőknek, víz-, gáz-, fűtés- és klímaszerelőknek, festőknek és burkolóknak is – kötelező felelősségbiztosítást kell kötniük - ez összesen közel 150 ezer vállalkozást érint. Az a több mint 100 ezer vállalkozás, amely az előírt határidőig megkötötte a biztosítást, legkésőbb a jövő januári évforduló előtt 30 nappal, azaz idén december 15-ig mondhatja fel azt. A Pannon-Safe biztosításközvetítő jelenlegi kalkulációi alapján akár tízezreket is spórolhatnak az éves biztosítási díjon a vállalkozások, ha újrakötik a kötelező kivitelezői felelősségbiztosítást, a cég ezért a következő hetekben több tízezer érdeklődőre számít. A biztosítóknak azonban nincs díjhirdetési kötelezettségük, így bármikor változtathatnak a díjakon, a jelenlegi kedvezőbb tarifák tehát akár magasabbak is lehetnek a következő hetekben - figyelmeztetnek a Pannon-Safe szakértői.
2025. 11. 19. 16:30
Megosztás:

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak

Kiemelkedő ütemben nőttek a lakásárak az idei első kilenc hónapban, és fokozódott a lakáspiaci túlértékeltség - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ingatlanpiaci elemzések osztályának vezetője a szerdán megjelent novemberi lakáspiaci jelentést ismertetve a jegybank Youtube csatornáján.
2025. 11. 19. 16:00
Megosztás:

A webdesign új korszaka: a mesterséges intelligencia eszközei átalakítják a kreatív munkát

A mesterséges intelligencia (AI/MI) már nem a távoli, futurisztikus elképzelések része, hanem a mindennapi életünk valósága. Az AI szinte minden iparágat a feje tetejére állít. Ez alól a webdesign világa sem kivétel: az AI-alapú eszközök forradalmasítják a tervezési és fejlesztési folyamatokat, új távlatokat nyitva a kreativitás és a hatékonyság terén.
2025. 11. 19. 15:30
Megosztás:

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta

Több mint 10 százalékkal csökkent a meghirdetett ügyfélszolgálati állások száma tavaly óta, a visszaesést a telefonos és a személyes kapcsolattartáshoz köthető pozícióknál figyelték meg, ugyanis a vállalatok igyekeznek az online felületeikre terelni az ügyfeleiket és automatizálással javítani hatékonyságukat - közölte saját adatai alapján a Profession.hu szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 19. 15:00
Megosztás:

Kanada nyugdíjalapja beszállt a Bitcoin piacba – 127 millió dollár értékben vásároltak MicroStrategy részvényt

A világ egyik legnagyobb nyugdíjalapja, a kanadai CPP Fund most először fektetett a Bitcoin-szektor egyik legmeghatározóbb vállalatába, a MicroStrategy-be – épp akkor, amikor a cég újabb 8 178 BTC-t vásárolt, tovább növelve rekordméretű készletét. A tőzsdei grafikonok alapján pedig úgy tűnik, a részvény esése megtorpanhatott.
2025. 11. 19. 14:48
Megosztás:

Néhány év alatt közel 30%-kal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
2025. 11. 19. 14:00
Megosztás:

Nem figyelnek eléggé a cégek a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre

Egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a vállalatoknak a munkaerő megtartásra, illetve tágabban a környezeti, munkaegészségügyi és -biztonsági (EHS) ügyekre. Bár ennek tudatában vannak a felsővezetők, az ilyen irányú beruházásokat mégsem építik be széleskörűen hosszú távú üzleti stratégiájukba, derül ki az EY idei EHS érettségi tanulmányából.
2025. 11. 19. 13:30
Megosztás: