Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

Február folyamán Miskolcon tesztelték a csupán vízgőzt kipufogó hidrogénbuszt, melyet az utazóközönség különböző útvonalakon díjmentesen próbálhatott ki. A hidrogénbusz 4.500 kilométert futott a miskolci teszt során. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében. A pozitív miskolci tapasztalatokról Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója számolt be.

Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

A miskolci teszt első köre február 29-én lezárult, de augusztusban újra visszatér egy hónapra a hidrogénbusz a városba. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú demobusz januárban Debrecenben szállított utasokat, Miskolc a második állomás, és további négy vidéki nagyvárosba, Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe is ellátogat majd az év folyamán. Az utasok és járművezetők tapasztalatai kiválóak a hidrogénbusszal. A sofőrök számára, mivel elektromotor hajtja a járművet az üzemanyagcellából nyert elektromossággal, a busz tulajdonságai az akkumulátoros elektromos buszokéra hasonlítanak. Az utasok számára a hajtásrendszer másodlagos, ők egyik helyről a másikra akarnak elsősorban eljutni, de a csendes üzemmel nagyon elégedettek.

A folyamatos hidrogénellátás gördülékenyen működik a mobil töltőegységgel és a tréleres hidrogénszállítással. Már a januári debreceni próbaüzem is beigazolta a tervet. Így a második állomáson, Miskolcon pontosan kiszámítható volt, mikor kell trélert cserélni a busz üzembiztos tankolása érdekében. A töltési napló, üzemeltetési napló és forda beosztás elegendő adatot biztosít majd a későbbi elemzések elkészítéséhez, döntés előkészítésekhez. – nyilatkozta Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője.

A különleges domborzat és városszerkezet kihívásai

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója elmondta, hogy Miskolc különleges terepe a tesztnek, mert a hidrogénbusz a többi városban leginkább sík terepen halad, amelyekhez képest Miskolc sokkal változatosabb, hegyvidékibb domborzati viszonyokkal rendelkezik. Kitűnően lehet ezért a hidrogénbusz rekuperációs képességét vizsgálni. Több városrész is viszonylag magasan helyezkedik el, például Ómassa, Diósgyőr, Lillafüred, vagy az Avasi lakótelep, és mind jelentős buszos igénnyel bírnak.

Közösségi közlekedés szempontjából számos további különlegességgel rendelkezik Miskolc városa. Például ilyen a fő közlekedési útvonalak keresztirányú elrendezése a belváros, illetve a Tiszai Pályaudvar felől egyrészt Diósgyőr, másrészt Egyetemváros és az északi irányba. A villamos lefedettség kelet-nyugati, az észak-déli irány pedig kizárólag buszos kiszolgálású. A nagy utazási igényű egyetem kiszolgálása is autóbusszal történik. 

A diverzifikált buszpark előnyei

További egyediség, hogy a város közlekedési vállalata egyaránt üzemeltet dízel, sűrített földgáz (CNG) és akkumulátoros elektromos buszokat. A CNG tapasztalatok és a földgázüzemhez kapcsolódó, már elkészült, gázbiztos infrastruktúra, valamint a már ’gázközelben’ edződött munkatársak készségei és képzettsége miatt a hidrogén tesztüzem befogadása is gördülékenyen zajlott.

Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a CNG infrastruktúra kialakítása már 2013-ban elkezdődött. A földgázos járművekhez a műhelyek egy részét is át kellett alakítani, megfelelő szerviz berendezésekre, elszívókra, gázérzékelőre, automatikusan nyíló ablakokra is szükség volt, többek között. Jelenleg 75 CNG autóbusz, ezen belül 40 szóló és 35 csuklós rója Miskolc útjait, és előfordult, hogy egy adott nap flottájának 70%-a földgáz üzemű volt. A 2022-es év azonban elég sokkolóan alakult a gázárak elszállása miatt, melyek azóta szerencsére normalizálódtak. Ebben a helyzetben nagy jelentőséggel bírt, hogy több lábon állt, diverzifikált volt a járműflotta, és a jól bevált dízelre is tudott építeni az MVK Zrt.

A józan ész, de a tapasztalatok alapján is elmondható, hogy az üzembiztonság miatt fontos az egymást kiegészítő alternatívák rendelkezésre állása. Ha zavar támadna esetleg a gáz- vagy áramellátásban, ott van a könnyen beszerezhető dízel. Ha pedig a dízel lenne valamiért nehezen elérhető, mehet az üzem gázzal és villannyal. A jövőben pedig új, zöld alternatívát jelenthet a hidrogén-üzemanyagcella.

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója kiemelte, mennyire érdekes időket élünk most abból a szempontból, hogy viszonylag gyorsan egymásra torlódnak a technológiák, úgy mint földgázos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtás.

Az új technológia új szabályozási környezetet igényel

Nem mellékesek a szabályozási kérdések, mert a technológia időnként lehagyja a rendeletalkotást. Az új technológiák gyártóinak is ki kell majd olyan igényes eladás utáni szolgáltatásokat építeni, mint amivel a klasszikus cégek (például Volvo, MAN, Mercedes) már rendelkeznek. Jó lenne a jármű közbeszerzések, pályázatok egyszerűsítése és gyorsítása is, mert a gazdasági környezet és a technológia is rengeteget változik rövid idő alatt. Eközben a járműrendeléstől a leszállításig tartó időszak is megnőtt a világszerte komolyan növekvő közösségi közlekedési igények miatt, miközben az alkatrészellátásban és chip gyártásban is előfordulnak hiány jelenségek.

Hidrogénhajtás elterjedésének feltételei

Lukács Zsolt hangsúlyozta, hogy az üzemeltető számára végül mindig az a legfontosabb kérdés, hogy mennyibe kerül egy km költsége. Ennek egy jelentős részét az üzemanyag ára adja, továbbá a beszerzési ár, amortizáció és karbantartás költségei is rendkívül meghatározóak. És ezeken felül ma már a környezetvédelmet is figyelembe kell venni, ezért fontos a „zöldbuszok” (elektromos akkus, hidrogén) megjelenése, ezek költségeit pedig csak tapasztalat útján lehet pontosan látni. Lényeges az optimális mix megtalálása, amely mind költség- mind üzembiztonság szempontjából a lehető leghatékonyabb. A hidrogén hajtásnak is helye lesz egy jó mixben. Ehhez elengedhetetlen a hidrogénbuszok sorozatgyártása a jobb árak végett, a jelentős mennyiségben forgalmazott, lehetőleg zöld hidrogén, az elegendő lefedettséget biztosító hidrogén közkút- vagy saját töltőkút-hálózat kiépülése, amennyiben a beruházás ésszerű költséggel megvalósítható.

Egy mondatban, a közösségi közlekedésnek működni kell egyrészt a lehető legnagyobb üzembiztonsággal, másrészt úgy, hogy kijöjjön a matek is, dízellel, akkumulátorral, földgázzal, hidrogénnel egyaránt – foglalta össze Lukács Zsolt autóbuszközlekedési igazgató.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy egy telepített töltőkút kiépítéséhez a hosszútávú együttműködésen kívül több partner bevonása is szükséges. Optimális esetben többen használnak egy infrastruktúrát, időben eltérő szokásokkal, így a kihasználtság növelésével jelentősen javíthatók a gazdasági mutatók. Egy 5-10 busz ellátására alkalmas, nagynyomású hidrogén-kút további logisztikai eszközök, kisteherautók vagy akár nehézgépjárművek tankolására is lehetőséget biztosít a helyszínen tárolt hidrogénmennyiség moduláris bővítésével. Ezek optimális kiválasztásában, telepítésében és folyamatos ellátásában is rendelkezésre áll a Messer mérnökcsapata.

eÁFA: videókkal segít a NAV

Videósorozatot indít a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) annak érdekében, hogy az eÁFA rendszer webes felületének használata még könnyebbé váljon. A rövid videók segítségével az egyre népszerűbb áfabevallási módszert a kisvállalkozások is könnyedén alkalmazhatják. A közérthető videós segédletek gyakran használt funkciókat, vagy épp egy-egy speciálisabb témát mutatnak be. A sorozat indulásaként ma négy kisfilmet tett közzé a NAV, amelyek a hivatal honlapján érhetőek el.
2025. 12. 15. 06:00
Megosztás:

Jobb vétel lehet 2026-ban: az Nvidia részvény vagy a Bitcoin?

Az Nvidia és a Bitcoin két teljesen eltérő eszköz, mégis van bennük egy közös pont: mindketten saját piacuk csúcsán állnak. Az Nvidia a mesterséges intelligenciát kiszolgáló adatközponti GPU-k piacát uralja, 4,3 billió dolláros kapitalizációjával a világ legértékesebb félvezetőgyártója, míg a Bitcoin 1,8 billió dolláros értékével továbbra is a kriptoszektor zászlóshajója.
2025. 12. 15. 05:00
Megosztás:

A lakás ideális hőfokát nem előírni, hanem elmagyarázni érdemes

Meglepően egyszerű módszerrel csökkenthető az otthoni energiafogyasztás: megbízható információk hatására jelentősen lejjebb vennék az egyetemisták lakásuk hőmérsékletét, derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss felméréséből.
2025. 12. 15. 04:00
Megosztás:

Belehúztak a gyűjtögetésbe a magyarok: már ennyi pénz van a kincstári NYESZ-számlákon

Jelenleg 6 154 személy rendelkezik kincstári NYESZ-számlával. Az egy főre jutó átlagos számlaérték megközelítőleg 1 millió forint – tudta meg a Grantis a Magyar Államkincstártól.
2025. 12. 15. 03:00
Megosztás:

Melyik kriptóban van több növekedési potenciál: Bitcoin vagy Cardano?

Ha a befektetőket megkérdezzük, inkább egy stabil, „blue chip” eszközt választanának-e, vagy egy kisebb, még bizonyítás előtt álló projektet, sokan ösztönösen az utóbbit mondanák. A nagy nyereség ígérete vonzó – még akkor is, ha a legtöbb „lottószelvény” végül értéktelenné válik.
2025. 12. 15. 02:00
Megosztás:

Beütött amitől féltünk: itt a készpénzfizetési limit Európában

Az Európai Unió jelentős lépést tett a pénzmosás visszaszorítása érdekében: elfogadták a 10 000 eurós készpénzes fizetési plafont, miután már tavaly decemberben létrehozták az uniós pénzügyi tisztaság felett őrködő központi szervet, az AMLA-t.
2025. 12. 15. 01:00
Megosztás:

Ilyen időnk lesz a karácsony előtti héten

Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a jövő héten is, de elsősorban a hét elején kisebb körzetekben felszakadozhat a felhőzet. A hőmérséklet csúcsértéke nagyrészt 3-8 Celsius-fok között alakul - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 12. 15. 00:05
Megosztás:

A felújított pályán sűrűbben járnak a vonatok a Hatvan-Somoskőújfalu vonalon

Még a téli menetrendváltás vasárnapi életbe lépése előtt rendbe tették a 81-es vonalat, így sűrűbbé vált a közlekedés a Hatvan–Somoskőújfalu vonalon, immár egész nap, órás ütemben indultak a vonatok - közölte a MÁV Zrt. vezérigazgatója vasárnap közösségi oldalán.
2025. 12. 14. 23:00
Megosztás:

Ez az 1 dollár alatti kriptó akár meglepetést is okozhat

A vezető kriptovaluták többsége 2025-ben eddig gyengén teljesít, a top 20 érme közül csak néhány tudott pluszban maradni. Ezek közé tartozik a Tron (TRX) is, amely jelenleg körülbelül 0,25 dolláron forog, és az év eleje óta nagyjából 12%-ot emelkedett. Ez elsőre nem tűnik kiugró eredménynek, de még így is jobban teljesít, mint a Bitcoin, amely mínuszban van ugyanebben az időszakban.
2025. 12. 14. 22:00
Megosztás:

Kétmillió ember fantáziáját mozgatta meg a lakáspiac 2025-ben

A magyar lakáspiac 2025-ben rendhagyó és kiemelkedően aktív időszakot zárt, mivel egyetlen naptári éven belül két markáns keresleti hullám alakult ki, erre pedig a modern hazai lakáspiac történetében eddig nem volt példa. Az első hullám az év elején érkezett, amikor sokan a magas hozamú állampapírokból felszabaduló megtakarításainak kerestek ingatlanpiaci befektetési lehetőséget. A második, még jelentősebb roham nyár végétől indult, miután bejelentették az Otthon Start Programot (OSP), amely kifejezetten az elsőlakás-vásárlók számára kínál kedvező feltételeket.
2025. 12. 14. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint az 50. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 12. 14. 20:00
Megosztás:

Bitfarms: már nem csak Bitcoin-bányász, hanem AI-energiaplay

A Bitfarms részvényei 2025-ben látványosan felülteljesítették a Bitcoint: miközben a BTC az év eleje óta mínuszban van, a BITF árfolyama közel 90%-kal emelkedett. Ennek oka nem a kriptopiac ereje, hanem éppen az, hogy a vállalat tudatosan eltávolodik a klasszikus Bitcoin-bányászattól, és egyre inkább energia- és digitális infrastruktúra-szolgáltatóvá alakul át, kifejezetten az AI-adatközpontok igényeire szabva.
2025. 12. 14. 19:00
Megosztás:

Melyik faj lesz az év hala 2026-ban?

A Magyar Haltani Társaság ismét nyilvános szavazást hirdetett az Év hala cím elnyerésére. A közönség 2026-ra három őshonos halfaj közül választhat, a kezdeményezés célja a hazai halfauna megismertetése és népszerűsítése. Szavazni december 31-ig lehet a társaság honlapján, ahol a leadott voksok aktuális állása is folyamatosan nyomon követhető.
2025. 12. 14. 18:00
Megosztás:

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a kálium-karbonát esetében

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a műtrágya alapanyagaként használt kálium-karbonát esetében - jelentette be az amerikai adminisztráció szombaton, amelyet követően visszanyerte szabadságát több mint 100 bebörtönzött ellenzéki.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Sokan nem ismerik a jövő évi újdonságokat az autópályák használatában

Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az autopalyamatrica.hu online felmérése alapján vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet adventi adománygyűjtése

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet 30. adventi adománygyűjtése, amelyhez már több százezren csatlakoztak, több mint 100 millió forintot ajánlottak fel a nélkülözők támogatására – közölte a segélyszervezet vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 16:00
Megosztás:

Az Air China tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között

Az Air China légitársaság a jelenlegi heti négy helyett tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között, ezzel a magyar főváros lesz a negyedik az Európai Unióban, amely napi közvetlen légi összeköttetéssel fog állni a kínaival - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vasárnap Budapesten.
2025. 12. 14. 15:00
Megosztás:

Kína új jogi irányelvei felforgathatják a kriptobűnözés kezelését – Jöhet a globális szabályozási hullám?

Kína új jogi javaslatot terjesztett elő, amely alapjaiban reformálhatja a kriptovalutákkal kapcsolatos bűncselekmények kezelését. A cél: átláthatóbb bírósági eljárások, szabályozott eszközértékesítések és a károsultak hatékonyabb védelme. Bár a nemzetközi piac egyelőre higgadtan reagált, a lépés globális hatással is járhat. Lássuk, mit tartalmaz a kínai igazságügyi hálózat friss javaslata, és miért érdemes figyelni rá a kriptopiaci szereplőknek!
2025. 12. 14. 14:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyam előrejelzés 2030-ig: 500 ezer vagy 1 millió dollár? A BTC jövője intézményi szemmel

A Bitcoin ismét fordulóponthoz érkezett: az árfolyam 2025 végén 90 ezer dollár körül stabilizálódott, miután októberben 126 ezer dolláros csúcsot ért el. A piac most egyetlen kérdésre fókuszál: elérheti-e a Bitcoin az 500 ezer vagy akár az 1 millió dolláros szintet 2030-ra?
2025. 12. 14. 13:00
Megosztás:

Brazília legnagyobb magánbankja Bitcoin-t ajánl: Miért javasol az Itaú Unibanco 3%-os BTC-kitettséget?

Az Itaú Unibanco, Latin-Amerika legnagyobb magántulajdonban lévő bankja merész, de átgondolt ajánlással rukkolt elő: ügyfeleinek azt tanácsolja, hogy 2026-ra portfóliójuk akár 3%-át is fektessék Bitcoinba.
2025. 12. 14. 11:00
Megosztás: