Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

Február folyamán Miskolcon tesztelték a csupán vízgőzt kipufogó hidrogénbuszt, melyet az utazóközönség különböző útvonalakon díjmentesen próbálhatott ki. A hidrogénbusz 4.500 kilométert futott a miskolci teszt során. Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében. A pozitív miskolci tapasztalatokról Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója számolt be.

Hidrogénbusz tesztüzem Messer üzemanyaggal: pozitív miskolci tapasztalatok

A miskolci teszt első köre február 29-én lezárult, de augusztusban újra visszatér egy hónapra a hidrogénbusz a városba. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú demobusz januárban Debrecenben szállított utasokat, Miskolc a második állomás, és további négy vidéki nagyvárosba, Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe is ellátogat majd az év folyamán. Az utasok és járművezetők tapasztalatai kiválóak a hidrogénbusszal. A sofőrök számára, mivel elektromotor hajtja a járművet az üzemanyagcellából nyert elektromossággal, a busz tulajdonságai az akkumulátoros elektromos buszokéra hasonlítanak. Az utasok számára a hajtásrendszer másodlagos, ők egyik helyről a másikra akarnak elsősorban eljutni, de a csendes üzemmel nagyon elégedettek.

A folyamatos hidrogénellátás gördülékenyen működik a mobil töltőegységgel és a tréleres hidrogénszállítással. Már a januári debreceni próbaüzem is beigazolta a tervet. Így a második állomáson, Miskolcon pontosan kiszámítható volt, mikor kell trélert cserélni a busz üzembiztos tankolása érdekében. A töltési napló, üzemeltetési napló és forda beosztás elegendő adatot biztosít majd a későbbi elemzések elkészítéséhez, döntés előkészítésekhez. – nyilatkozta Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője.

A különleges domborzat és városszerkezet kihívásai

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója elmondta, hogy Miskolc különleges terepe a tesztnek, mert a hidrogénbusz a többi városban leginkább sík terepen halad, amelyekhez képest Miskolc sokkal változatosabb, hegyvidékibb domborzati viszonyokkal rendelkezik. Kitűnően lehet ezért a hidrogénbusz rekuperációs képességét vizsgálni. Több városrész is viszonylag magasan helyezkedik el, például Ómassa, Diósgyőr, Lillafüred, vagy az Avasi lakótelep, és mind jelentős buszos igénnyel bírnak.

Közösségi közlekedés szempontjából számos további különlegességgel rendelkezik Miskolc városa. Például ilyen a fő közlekedési útvonalak keresztirányú elrendezése a belváros, illetve a Tiszai Pályaudvar felől egyrészt Diósgyőr, másrészt Egyetemváros és az északi irányba. A villamos lefedettség kelet-nyugati, az észak-déli irány pedig kizárólag buszos kiszolgálású. A nagy utazási igényű egyetem kiszolgálása is autóbusszal történik. 

A diverzifikált buszpark előnyei

További egyediség, hogy a város közlekedési vállalata egyaránt üzemeltet dízel, sűrített földgáz (CNG) és akkumulátoros elektromos buszokat. A CNG tapasztalatok és a földgázüzemhez kapcsolódó, már elkészült, gázbiztos infrastruktúra, valamint a már ’gázközelben’ edződött munkatársak készségei és képzettsége miatt a hidrogén tesztüzem befogadása is gördülékenyen zajlott.

Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a CNG infrastruktúra kialakítása már 2013-ban elkezdődött. A földgázos járművekhez a műhelyek egy részét is át kellett alakítani, megfelelő szerviz berendezésekre, elszívókra, gázérzékelőre, automatikusan nyíló ablakokra is szükség volt, többek között. Jelenleg 75 CNG autóbusz, ezen belül 40 szóló és 35 csuklós rója Miskolc útjait, és előfordult, hogy egy adott nap flottájának 70%-a földgáz üzemű volt. A 2022-es év azonban elég sokkolóan alakult a gázárak elszállása miatt, melyek azóta szerencsére normalizálódtak. Ebben a helyzetben nagy jelentőséggel bírt, hogy több lábon állt, diverzifikált volt a járműflotta, és a jól bevált dízelre is tudott építeni az MVK Zrt.

A józan ész, de a tapasztalatok alapján is elmondható, hogy az üzembiztonság miatt fontos az egymást kiegészítő alternatívák rendelkezésre állása. Ha zavar támadna esetleg a gáz- vagy áramellátásban, ott van a könnyen beszerezhető dízel. Ha pedig a dízel lenne valamiért nehezen elérhető, mehet az üzem gázzal és villannyal. A jövőben pedig új, zöld alternatívát jelenthet a hidrogén-üzemanyagcella.

Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója kiemelte, mennyire érdekes időket élünk most abból a szempontból, hogy viszonylag gyorsan egymásra torlódnak a technológiák, úgy mint földgázos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtás.

Az új technológia új szabályozási környezetet igényel

Nem mellékesek a szabályozási kérdések, mert a technológia időnként lehagyja a rendeletalkotást. Az új technológiák gyártóinak is ki kell majd olyan igényes eladás utáni szolgáltatásokat építeni, mint amivel a klasszikus cégek (például Volvo, MAN, Mercedes) már rendelkeznek. Jó lenne a jármű közbeszerzések, pályázatok egyszerűsítése és gyorsítása is, mert a gazdasági környezet és a technológia is rengeteget változik rövid idő alatt. Eközben a járműrendeléstől a leszállításig tartó időszak is megnőtt a világszerte komolyan növekvő közösségi közlekedési igények miatt, miközben az alkatrészellátásban és chip gyártásban is előfordulnak hiány jelenségek.

Hidrogénhajtás elterjedésének feltételei

Lukács Zsolt hangsúlyozta, hogy az üzemeltető számára végül mindig az a legfontosabb kérdés, hogy mennyibe kerül egy km költsége. Ennek egy jelentős részét az üzemanyag ára adja, továbbá a beszerzési ár, amortizáció és karbantartás költségei is rendkívül meghatározóak. És ezeken felül ma már a környezetvédelmet is figyelembe kell venni, ezért fontos a „zöldbuszok” (elektromos akkus, hidrogén) megjelenése, ezek költségeit pedig csak tapasztalat útján lehet pontosan látni. Lényeges az optimális mix megtalálása, amely mind költség- mind üzembiztonság szempontjából a lehető leghatékonyabb. A hidrogén hajtásnak is helye lesz egy jó mixben. Ehhez elengedhetetlen a hidrogénbuszok sorozatgyártása a jobb árak végett, a jelentős mennyiségben forgalmazott, lehetőleg zöld hidrogén, az elegendő lefedettséget biztosító hidrogén közkút- vagy saját töltőkút-hálózat kiépülése, amennyiben a beruházás ésszerű költséggel megvalósítható.

Egy mondatban, a közösségi közlekedésnek működni kell egyrészt a lehető legnagyobb üzembiztonsággal, másrészt úgy, hogy kijöjjön a matek is, dízellel, akkumulátorral, földgázzal, hidrogénnel egyaránt – foglalta össze Lukács Zsolt autóbuszközlekedési igazgató.

Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője hangsúlyozta, hogy egy telepített töltőkút kiépítéséhez a hosszútávú együttműködésen kívül több partner bevonása is szükséges. Optimális esetben többen használnak egy infrastruktúrát, időben eltérő szokásokkal, így a kihasználtság növelésével jelentősen javíthatók a gazdasági mutatók. Egy 5-10 busz ellátására alkalmas, nagynyomású hidrogén-kút további logisztikai eszközök, kisteherautók vagy akár nehézgépjárművek tankolására is lehetőséget biztosít a helyszínen tárolt hidrogénmennyiség moduláris bővítésével. Ezek optimális kiválasztásában, telepítésében és folyamatos ellátásában is rendelkezésre áll a Messer mérnökcsapata.

A Főtaxi továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hosszú távú partnere, míg az Uber appal támogatott szolgáltatással jelenik meg a reptéren

A Budapest Airport többfordulós, szakmai tender keretében választotta ki azokat a szolgáltatókat, akik 2025 és 2030 között biztosítják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az érkező utasok taxis személyszállítását. A kiválasztási folyamat célja az volt, hogy olyan partnerek működjenek a repülőtéren, akik a rekordot döntő utasforgalom mellett is stabil, megbízható és magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak.
2025. 12. 05. 14:30
Megosztás:

Novemberben is kedvezőbbek voltak a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagánál

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az üzemanyagárak novemberben is kedvezőbben alakultak a szomszédos országok átlagánál.
2025. 12. 05. 14:00
Megosztás:

Szabad utat kap a szabályozott spot kriptokereskedelem Amerikában

Az amerikai szabályozók végre megnyitották az utat a spot kriptokereskedelem előtt a szövetségi felügyelet alatt működő tőzsdéken. A CFTC döntése mérföldkő az amerikai kriptopiacon: most először lehet közvetlenül, szabályozott környezetben kriptoeszközökkel kereskedni – mindez új korszakot nyithat a befektetők és intézmények számára egyaránt.
2025. 12. 05. 13:30
Megosztás:

Ipari termelési adatokat publikált a KSK - lássuk a számokat!

Ma reggel az októberi ipari termelési adatokat publikálta a KSH. 2025 októberében az ipari termelés volumene 2,7%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.
2025. 12. 05. 13:00
Megosztás:

Kriptotárcák Rangsora: A Legnépszerűbb Megoldások 2025-ben

Kriptovalutáidat, és bármikor hozzáférhetsz, küldhetsz vagy fogadhatsz velük. A piac tele van jobbnál jobb megoldásokkal, így elsőre nem könnyű megtalálni azt az egyet, ami tényleg hozzád illik.
2025. 12. 05. 12:30
Megosztás:

Forradalmi áttörés a stabilcoinok piacán: A WSPN új megoldása lehetővé teszi vállalatoknak saját digitális valutáik kibocsátását

A stabilcoinok forradalma új szintre lép: a WSPN új, white-label infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy akár bankok, pénzintézetek vagy fintech cégek percek alatt indítsanak saját, márkázott digitális valutát. A technológia nem csak a költségeket csökkenti, de egyszerűsíti a megfelelést és az integrációt is.
2025. 12. 05. 12:00
Megosztás:

Miért választ egyre több dolgozó elektromos kerékpárt a városi ingázáshoz?

Aki járt már hétköznap reggel autóval egy nagyobb városban, pontosan tudja, milyen érzés: araszolás, türelmetlen dudálás, drága parkolás, és persze az a bizonyos „már megint elkések” érzés.
2025. 12. 05. 11:30
Megosztás:

A japán hozamok tovább emelkedtek

A japán hozamok tovább emelkedtek: a tízéves hozam közel húszéves csúcson jár, közelítve a 2%-ot.
2025. 12. 05. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Kazuo Ueda, a japán jegybank elnöke a semleges kamatszinttel kapcsolatos bizonytalanságról beszélt.
2025. 12. 05. 10:30
Megosztás:

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2025. 12. 05. 10:00
Megosztás:

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek

Nem találták az irányt a vezető amerikai indexek, így csekély elmozdulásokkal fejezték be a csütörtöki napot.
2025. 12. 05. 09:30
Megosztás:

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek

Csütörtökön felfelé vették az irányt a vezető európai indexek. A páneurópai STOXX 600 0,45%-kal, a DAX 0,8%-kal, a CAC 40 0,4%-kal, az FTSE 100 0,2%-kal került feljebb. Az emelkedést az autógyártók (+2,4%) és az ipari részvények (+1,3%) vezették.
2025. 12. 05. 09:05
Megosztás:

Vállalkozói bankszámlák díjai 2026-ban

Míg a lakossági bankszámlák esetében – a kormányzati beavatkozás hatására – 2026. június 30-ig önkéntes díjemelési stopot vállaltak a bankok, addig a vállalkozói ügyfelek számára semmilyen fékező mechanizmus nem létezik.
2025. 12. 05. 08:30
Megosztás:

Az építőiparban fokozatos élénkülésre lehet számítani jövőre

Az építőiparban jövőre nem gyors visszapattanásra, hanem lassú, fokozatos élénkülésre lehet számítani, amelyet elsősorban a lakossági felújítások, az energiahatékonyságot ösztönző programok és a kedvezményes hitelek hajtanak - közölte trendelemzése alapján a Mapei Kft. az MTI-vel.
2025. 12. 05. 08:00
Megosztás:

Ez történt a forinttal péntek reggelre

Gyengült a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 05. 07:15
Megosztás:

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON

Megerősített ügyelettel készül az ünnepekre az E.ON, váratlan meghibásodás esetén azonnal megkezdi a javítást.
2025. 12. 05. 06:30
Megosztás:

Tízezreket kapott vissza idén több mint 1 millió megtakarító az adójából

Fejenként átlagosan 65 ezer forintos adójóváírást kaptak idén azok, akik nyugdíjra gyűjtögetnek, illetve egészségpénztárban takarékoskodnak – tudta meg a Grantis a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). Idén már közel 1,1 millió fő részesült adóvisszatérítésben. A megtakarítók számlájára összesen mintegy 70 milliárd forintos adójóváírás érkezett.
2025. 12. 05. 06:00
Megosztás:

Aki befolyásolhat egy közbeszerzést, azt már az előkészítéskor ki kell zárni

Converging Roads of Integrity 2025 címmel kétnapos nemzetközi konferenciát szervezett az Integritás Hatóság december 1-jén és 2-án. Az összeférhetetlenség megelőzésének és feltárásának legjobb gyakorlatairól a Közbeszerzési Hatóság elnöke beszélgetett dr. Dencső Balázzsal (EUTAF), dr. Kéri Zoltánnal (KTM, Nemzeti Fejlesztési Központ), valamint dr. Nagy-Fribiczer Gabriellával (Integritás Hatóság).
2025. 12. 05. 05:00
Megosztás:

Kevesebb túlzsúfolt lakás, terjed a megújuló energia – Hogy élünk Európában?

A közelmúltban publikálta az Eurostat szokásos éves átfogó jelentését a lakhatási viszonyokról, ebben rengeteg érdekes adatot láthatunk európai összehasonlításban. A számok egyelőre 2024-re vonatkoznak, de jellemzően több éves, vagy akár évtizedes tendenciák is látszanak, vagyis nem csak pillanatfelvételként érdemes kezelni az elemzést.
2025. 12. 05. 04:30
Megosztás:

Rekordmagas költségek sújtják a Bitcoin bányászatot – csak a leghatékonyabb szereplők maradhatnak talpon

A Bitcoin bányászat történetének egyik legdrágább időszakába lépett: friss adatok szerint jelentősen megugrott az egy BTC előállításához szükséges költség. A CoinShares legújabb jelentése nemcsak az iparági költségek megoszlását mutatja be, hanem arra is rámutat, hogy egyre inkább szakadék tátong a hatékony és a veszteséges bányászok között. Vajon kik élik túl ezt az időszakot, és mi vár a szektorra, ha a Bitcoin árfolyama nem emelkedik újra?
2025. 12. 05. 03:30
Megosztás: