Bejött az okos tömegközlekedés a tatabányaiaknak
A smart tömegközlekedési rendszerekkel szemben alapvetően egy fontos elvárás szokott felmerülni az érintettek részéről: valós adatokon alapuló döntéseket akarnak hozni – vallja Bekker Zsolt, a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelős kereskedelmi igazgatója. „Az utas valós idejű, digitális járműkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, illetve az adott viszonylaton – lehetőleg útarányosan – mennyit kell fizetnie. Az üzemeltető a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és legköltségtakarékosabb módon tudja tervezni a járatokat és a menetrendet. Az fenntartó pedig azt akarja látni, hogy az üzemeltet ésre kifizetett forintokat pontosan mire fordította a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása pedig csak az okos, egymáshoz integrált közlekedési megoldásokkal lehetséges.”
A fenti elvárásokat felismerve és azoknak megfelelve indult útjára a tatabányai buszos közösségi közlekedési szolgáltatás informatikai hátterének tervezése és kiépítése. A 2018. januárjára lezárult, közel 700 millió forint értékű fejlesztés eredményeképpen a nulláról egy modern, a 21. századi igényeknek és elvárásoknak minden tekintetben megfelelő, adatalapú smart rendszer épült ki a komárom-esztergom megyei megyeszékhelyen.
„A fejlesztés gerincét a gépjárművek fedélzeti számítógépe és az ezekkel valósidejű kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervező alkalmazással együtt, illetve a jegyértékesítés, a járattervezés és menetrend tervezés is” – emeli ki Bekker Zsolt, aki szerint a tatabányai mobilitási rendszer akár további elemekkel is bővíthető lesz a jövőben és akár egyéb közlekedési eszközök integrációjára is lehetőséget biztosít majd.
A Delta Csoport által nulláról létesített rendszer az üzemeltetési szerződésben foglalt garanciális javítások, preventív karbantartások és helpdesk szolgáltatás révén leállás és üzemzavar nélkül, fennakadásoktól mentesen szolgálta ki a tatabányai utazóközönséget. „A közgyűlés 2015-ben az addigi szolgáltatás alacsony színvonala és a lakossági visszajelzések alapján döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést. Tatabánya a modern városok program keretében kapott forrásokból, összesen 5,6 milliárd forint értékben 42 új autóbuszt szerzett be, elv&ea cute;gezte a szükséges fejlesztéseket és kialakította az utazói igényeknek jobban megfelelő menetrendet. Az új tömegközlekedési rendszer 2018. január elején indult és azóta szolgálja problémamentesen a tatabányai közlekedők igényeit úgy, hogy közben a szolgáltatás fenntartása úgy a teljesítmény és a forrásoldal tekintetében nyomon követhető, tervezhető” – hangsúlyozza Schmidt Csaba polgármester.