Jó arányokkal dolgozik a BBT
A BBT-hez 2023-ban 4654 ügy érkezett, amelyből 4531-ben, több mint egymilliárd forint ügyértékben született döntés. Országos szinten a békéltető testületekhez érkező fogyasztói panaszok felét a BBT kezelte.
A közleményben kiemelték, javult a vállalkozások együttműködési hajlandósága is, sok esetben a békéltető testületi eljárás megindulása nyomán a vállalkozás szinte azonnal teljesítette a jogos fogyasztói igényt.
Inzelt Éva, a Budapesti Békéltető Testület elnöke a közleményben rámutatott: a vállalkozások felismerik, célszerűbb és gazdaságosabb peren kívül a békéltető eljárás keretében lezárni a fogyasztóval szembeni jogvitát. Jelezte: jelentős változás 2024-től, hogy a békéltető testületek immár kötelezést tartalmazó határozatot hozhatnak a vállalkozásokkal szemben, ha a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200 ezer forintot.
A legtöbb kifogás (a panaszok 57 százaléka) továbbra is a szolgáltatásokkal kapcsolatos. A BBT adatai szerint 2023-ban is sokan éltek panasszal a posta- és távközlési szolgáltatásokkal, valamint a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatosan. Az előző évek tendenciáit folytatva nőtt a légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények száma, különösen a járatok törlése, késése miatt. Újdonságot jelentenek a BBT elé kerülő ügyek között a napelemrendszerekkel kapcsolatos kifogások.
A BBT kitért arra, hogy az építőipari ügyekben a fogyasztók gyakran azért kerülnek nehéz helyzetbe, mert írásbeli megállapodás hiányában nem tudják bizonyítani a kérelmükben foglaltakat.
A termékekkel kapcsolatos panaszok (az összes ügy 43 százaléka) között gyakoriak voltak az online vásárolt termékekkel kapcsolatos kifogások. Tipikusnak tekinthetőek az olyan ügyek, amikor a webáruházat üzemeltető vállalkozás ismeretlen, a fogyasztó pedig az adott online felületről történő rendelés során nem az indokolt körültekintéssel járt el - ismertette a Budapesti Békéltető Testület.