Közút és vasút csak együtt lehet sikeres

A közút és vasút közötti versenynek vége, a jövő az együttműködésé – ebben értettek egyet Magyarország vezető logisztikai szakemberei az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencián. Az előadók szerint a jelenlegi piaci átrendeződés nem válság, hanem újrakezdés: most dől el, ki lesz Kelet-Európa új logisztikai központja. A magyar logisztika azonban rövid időn belül új növekedési hullámmal fog szembesülni, amelyre az infrastruktúra nincs felkészülve.

Közút és vasút csak együtt lehet sikeres

A háborúk, gazdasági visszaesés és energiaárrobbanás közepette új fejezet kezdődik a magyar fuvarozásban – hangzott el az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencia legnagyobb érdeklődéssel kísért eseményén, a „TOP Gun of the LOGISTICS” kerekasztal-beszélgetésen. A vitában a magyar logisztika elismert szakemberei – Barna Zsolt, a Waberer’s Group elnök-vezérigazgatója és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, Zahalka Attila, a METRANS Konténer Kft. kereskedelmi igazgatója, Gyűrűs Bence, a DP World Contract Logistics Europe magyarországi igazgatója, valamint Gebhardt Tamás, a COSCO Shipping Lines (Central Europe) magyarországi vezetője – vitatták meg az ágazat helyzetét és kilátásait. A beszélgetést Szalma Botond, a FONASBA alelnöke vezette.

A verseny helyett együttműködés jön

A szakértők egyetértettek abban, hogy a kelet-közép-európai gazdasági gyengélkedés a logisztikában is érezhető: az ipari termelés több országban 15–20 százalékkal esett vissza, a vasúti forgalmat pedig vágányzárak, elterelések és a háborús helyzet nehezítik. Mégis, a magyar logisztika képes volt alkalmazkodni, és az intermodális szállítás a rugalmasság és a versenyképesség zálogává vált. A résztvevők hangsúlyozták, hogy a közút és a vasút nem versenytárs, hanem egymás kiegészítője. Az intermodális szállítás ma már nem környezetvédelmi kérdés, hanem gazdasági szükségszerűség, a vasút a tömegáruk hatékony szállítója, a közút pedig a hálózat végpontjait köti össze.

„Évtizedek mentek el azzal, hogy a két ágazat egymás rovására próbált boldogulni, mostanra azonban mindenki belátta, hogy csak közös fejlesztésekkel és összehangolt működéssel lehet fenntartható növekedést elérni” – hangzott el a beszélgetésen.

A közúti fuvarozás súlya továbbra is jelentős: mintegy 290 ezer ember dolgozik az ágazatban, és 12 ezer engedéllyel rendelkező fuvarozó vállalkozás működik az országban. Az adóemelések és a növekvő költségszint azonban várhatóan a vasút felé terelik a távolsági forgalmakat, elősegítve az intermodális átállást.

Növekedés, amelyre nincs felkészülve Magyarország

A kerekasztal egyik legfontosabb megállapítása, hogy a magyar logisztika rövid időn belül új növekedési hullámmal szembesül, amelyre az infrastruktúra nincs felkészülve. A kínai működőtőke-beáramlás mértéke példa nélküli, a hazánkban épülő ázsiai gyárak technológiai előnye behozhatatlan, termelésük pedig nagyságrendekkel növeli majd az áruforgalmat.

„Ezek a gyárak itt vannak, termelni fognak, de sem az autópályák, sem a vasút jelenlegi kapacitása nem alkalmas arra, hogy ezt a növekményt kiszolgálja. A kérdés nem az, hogy lesz-e áru, hanem az, hova és hogyan tudjuk majd eljuttatni” – figyelmeztettek a szakértők.

Az uniós forrásokból elindult vasúti beruházások sok helyen nincsenek összehangolva: a párhuzamos munkák vágányzárakat és torlódásokat okoznak, ami rontja a vasúti áruszállítás kiszámíthatóságát. A szakma szerint az infrastruktúra-fejlesztések koordinálása és a forgalmi átterelés tervezése az egyik legsürgetőbb feladat.

A jövő kulcsa felkészülni az újjáépítésre

A résztvevők arra is figyelmeztettek, hogy Ukrajnai újjáépítése a következő évek legnagyobb logisztikai lehetősége lehet, amelyre Magyarországnak most kell felkészülnie. A cél, hogy a Magyarországra érkező forgalom itthon maradjon, hazai hozzáadott értéket teremtsen, és a közép-európai árufolyamokban Magyarország ne tranzitország, hanem logisztikai központ legyen.

„A cél, hogy a magyar hálózat ne csak átmenő legyen, hanem értéket teremtsen – ehhez azonban gyors döntésekre és összehangolt fejlesztésekre van szükség, amíg a piac újraosztja a szerepeket Kelet-Európában” – hangsúlyozták a kerekasztal résztvevői.

A régió a logisztika új motorja

A kerekasztal üzenete rímel az egész konferencia fő témájára: Kelet-Közép-Európa az európai áruszállítás új motorjává válhat. Az MLSZKSZ által szervezett eseményen hat ország és öt európai kikötő képviselői vitatták meg a térség logisztikai jövőjét.

Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke kiemelte, hogy 2024-ben 21 százalékkal nőtt az intermodális forgalom Magyarországon. A kombinált szállítás stabilan bővül, a hatékonyság és a zöld átállás egyszerre váltak stratégiai prioritássá.

A nemzetközi szekcióban Hamburg, Rijeka, Koper, Trieszt és Antwerpen–Brugge kikötőinek képviselői mutatták be fejlesztéseiket, amelyek mind a vasúti kapcsolatokat és a fenntartható szállítási megoldásokat erősítik. A résztvevők szerint Magyarország az adriai és észak-európai logisztikai tengely kulcsfontosságú szárazföldi láncszeme, a jövőt a zöld, vasúti szállítási kapcsolatok fejlesztése határozza meg.

Harmadik napja gyengélkedtek az európai részvénypiacok

Az európai részvénypiacok csütörtökön harmadik napja gyengélkedtek a jegybanki kamatdöntések után, miközben a befektetők újabb vállalati gyorsjelentéseket dolgoztak fel.
2025. 10. 31. 08:00
Megosztás:

Több mint félmilliárdos bírságot szabott ki a GVH a hasznaltauto.hu üzemeltetőjére

550 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Használtauto.hu Kft.-t, mert a Magyarországon piacvezető online gépjármű hirdetési oldal korábbi üzemeltetője – a külföldi tulajdonú Adevinta Classified Media Hungary Kft. – visszaélt a gazdasági erőfölényével. A cég az üzleti ügyfelei számára több éven keresztül olyan előfizetéses hirdetési csomagot működtetett, ami, exkluzivitást tartalmazó kikötése miatt akadályozta, hogy az üzleti hirdetők versenytárs oldalakon is hirdessenek. Ezzel a norvég érdekeltségű vállalkozás szándékosan visszafogta a versenyt az érintett piacon, ami a magyar fogyasztók, hirdetők számára magasabb árakat eredményezhetett.
2025. 10. 31. 07:00
Megosztás:

Ősszel is magas fordulatszámon teljesít a turizmus, szeptemberben 8 százalékkal pihentek többen

Magyarország a hazai és a nemzetközi utazók számára is egyre vonzóbb turisztikai desztinációvá válik - állapította meg a legfrisseb statisztikai adatokhoz fűzött csütörtöki kommentárjában a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 10. 31. 06:00
Megosztás:

A Stadler legyártotta a 6000. kocsiszekrényt

A Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme működésének újabb fontos mérföldkövéhez érkezett: októberben leszállították a 6000. kocsiszekrényt. A 2009 óta működő gyár mára a Stadler Csoport legnagyobb kocsiszekrénygyártó központjává vált Közép- és Kelet-Európában, és kulcsszerepet tölt be nemzetközi gyártási és beszállítói hálózatban.
2025. 10. 31. 05:30
Megosztás:

Erőteljes volt a panelek árának növekedése a fővárosban az idén

Budapesten a panellakások 1,14 millió forintos átlagos négyzetméteráron keltek el az év első kilenc hónapjában, ami éves összevetésben 38 százalékos emelkedés - közölte saját adatai alapján az Otthon Centrum csütörtökön az MTI-vel.
2025. 10. 31. 05:00
Megosztás:

Hány évet kell dolgozni egy lakásért Magyarországon? Itt vannak a szomorú tények

Bár lassan eljön a 2025-ös év hajrája, a KSH nemrég tett közzé egy interaktív összefoglalót a 2024-es lakáspiaci folyamatokról. Ebben jórészt eddig is ismert információk vannak összegyűjtve, ugyanakkor átfogó képet kaphatunk belőle arról, hogy néz ki jelenleg a magyar lakáspiac, illetve néhány mutatóban hol helyezkedik el európai összevetésben.
2025. 10. 31. 04:30
Megosztás:

Csökkenő nyereséggel zárta az év első kilenc hónapját az INA-csoport

Az INA horvát olajipari vállalat egyszeri tételek nélkül 140,9 millió euró nettó nyereséget ért el 2025 első kilenc hónapjában, ami 15 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.
2025. 10. 31. 04:00
Megosztás:

Geopolitika, fenntarthatóság és maguk a fogyasztók – ezek az autóipar legnagyobb kihívásai, derült ki a KPMG felméréséből

Technológiai változások, geopolitikai feszültségek, fenntarthatósági elvárások és a fogyasztói szokások gyors átalakulása – ezek a legfőbb kihívások, amelyekkel az autóipar vezetői szembenéznek, derült ki a KPMG – immáron 25. – Global Automotive Executive Survey tanulmányából, amelyben 775 autóipari vezetőt kérdeztek meg idén is az iparág helyzetéről, kilátásairól és legnagyobb nehézségeiről.
2025. 10. 31. 03:30
Megosztás:

Nagy Márton: a gazdasági növekedés az idei évben 0,5 és 1 százalék között alakul

A gazdasági növekedés az idei évben is valahol 0,5 és 1 százalék között alakul - mondta a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Miskolcon, ahol a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) által életre hívott Kopátsy Klub ülésén tartott előadást.
2025. 10. 31. 03:00
Megosztás:

Így lehet politikai választást nyerni a Tik-Tok-kal néhány hónap alatt

A tavalyi romániai elnökválasztások első fordulója után általános meglepetést keltett, hogy egy szinte ismeretlen jelölt került az élre. Georgescu sikere elsősorban a TikTok-on futtatott kampányának volt köszönhető, amelyet számos gyanús körülmény övezett. Tekintettel arra, hogy ekkorra már több mint egy éve hatályban volt az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete – amelyet éppen az ilyen helyzetek megelőzésére hoztak létre –, jogosan merül fel a kérdés: vajon valóban hatékonyan működik-e ez a szabályozás?
2025. 10. 31. 02:00
Megosztás:

Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni Európában?

Franciaországban ismét a politikai viták középpontjába került a nyugdíjreform felfüggesztésének ügye. Ez jó alkalmat kínál arra, hogy áttekintsük, az egyes uniós tagállamok milyen nyugdíjrendszert alkalmaznak, és milyen életkort szabnak meg a munkából való visszavonulásra.
2025. 10. 31. 01:00
Megosztás:

A Sui ($SUI) 4%-os emelkedése biztató, de a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros tőkebevonása mutatja, merre tart az okos pénz

Ahogy a szélesebb piac fokozatosan helyreáll, a SUI árfolyama a kulcsfontosságú, 2,36 dolláros támaszszintről pattant vissza, közel 4%-os heti növekedést elérve.
2025. 10. 30. 23:00
Megosztás:

A Bybit felfüggeszti az új japán regisztrációkat – jön a kriptószabályozás szigorítása

A világ második legnagyobb kriptotőzsdéje, a Bybit bejelentette: október 31-től nem fogad új felhasználókat Japánból. A döntés hátterében a japán pénzügyi felügyelet, az FSA hamarosan életbe lépő, jelentős szigorításai állnak, amelyek alapjaiban változtathatják meg az ország kriptopiaci működését. Vajon ez a lépés a felkészülés jele – vagy inkább egy figyelmeztetés arra, hogy a kriptoszolgáltatók menekülőre fogják?
2025. 10. 30. 22:00
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint

Vegyesen alakult a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben csütörtökön késő délután a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 10. 30. 21:30
Megosztás:

A Bitcoin árfolyam zuhan a kamatvágás ellenére is - miért?

A kamatcsökkentés hagyományosan jó hír a kriptovaluták számára – de most valami megváltozott. A Fed legutóbbi kamatdöntése után a Bitcoin ára több mint 4%-ot esett, ami sok befektetőt zavarba ejtett. Vajon egy újabb medvés időszak kezdődik? Vagy csak a piac játszik velünk? Nézzük meg a részleteket!
2025. 10. 30. 20:30
Megosztás:

A Solana (SOL) korai milliomosokat teremtett: Elemzők szerint a Digitap ($TAP) megismételheti ezt a sikert

A kriptovaluta-piac képes egyik napról a másikra milliomossá tenni a korai befektetőket. A Solana (SOL) azon tokenek egyike, amelyek hatalmas nyereséget hoztak a kezdeti támogatók számára.
2025. 10. 30. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin-bányászok az AI és Wall Street felé fordulnak

2024 tavaszán a Bitcoin újabb felezési ciklusba lépett, és ezzel alapjaiban rázta meg a kriptobányászat világát. A korábban csak érmék után hajtó cégek most több mint 11 milliárd dollár értékben bocsátottak ki átváltható kötvényeket, és egyre inkább a mesterséges intelligencia által vezérelt számítási szolgáltatások felé fordulnak. Egy új iparági átalakulás zajlik – és már nem csak kriptopénzről van szó.
2025. 10. 30. 19:30
Megosztás:

Okoshűtők és adatvezérelt háztartások: így alakítják át az energiamenedzsmentet

Az okoshűtőszekrény nem futurisztikus luxuscikk – már a háztartások intelligens központjainak egyik sarokkövét képezi. A hagyományos hűtők folyamatos energiafogyasztása mellett az új generációs berendezések adatvezérelt döntésekkel minimalizálják a költségeket, és optimalizálják az ellátás folyamatát. Az adatgyűjtés és a mesterséges intelligencia segítségével ezek az eszközök folyamatosan tanulnak a felhasználói szokásokról, és ezek alapján reagálnak a változó körülményekre.
2025. 10. 30. 18:00
Megosztás:

Trump: több témában megállapodtunk Hszi Csin-pinggel

A kiemelten fontos ásványkincsek kínai szállításáról és amerikai mezőgazdasági termékek nagy mennyiségű kínai vásárlásáról is megállapodott Donald Trump amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök Dél-Koreában tartott találkozóján - erősítette meg az amerikai elnök a közösségi oldalán csütörtökön.
2025. 10. 30. 17:30
Megosztás:

A Wizz Air minden eddiginél több járatot indít Budapestről a télen

A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak, és 59 célállomásra indít járatokat - közölte a légitársaság az MTI-vel csütörtökön.
2025. 10. 30. 17:00
Megosztás: