Magyar kutatók fejlesztik a jövő intelligens járműveit

Évente több millió közúti baleset történik világszerte, és ezek túlnyomó többségét – mintegy 94%-át – emberi hiba okozza. Vajon mi lenne, ha a járművek előre látnák a kockázatokat és gyorsabban reagálnának, mint akár a legjobb sofőrök? Egy magyar kutatólabor, a HUN-REN SZTAKI SCL a világ vezető technológiai és mérnöki vállalataival együttműködésben éppen ezen dolgozik.

Magyar kutatók fejlesztik a jövő intelligens járműveit

A balesetek fő oka, hogy a járművezetők figyelme elterelődik, hibás döntéseket hoznak, és gyakran túl lassan reagálnak a hirtelen fellépő veszélyekre. Mindez pedig a gázolásokon, karambolokon túl torlódásokat, üzemanyag-pazarlást és késéseket is okoz.

Képzeljünk el egy olyan autonóm rendszert, amely nem csak a közlekedési szabályokat követi, hanem képes előre "látni" a busz mögül hirtelen kilépő gyalogost, és aszerint beállítani az útvonalát, hogy elkerülje a balesetet, mielőtt az bekövetkezne. Egyre gyakrabban hallunk kisebb-nagyobb mértékben önvezető autókról, amelyek egyre fejlettebbek, de a valós közlekedési szituációkhoz és a kiszámíthatatlan emberi sofőrökhöz való alkalmazkodás sokkal nagyobb kihívás, mint azt a legtöbben gondolnánk.

Ezen akadályok leküzdése innovatív kutatást, fejlett algoritmusokat és a való világ sokféleségét megfelelően kezelő vezérlőrendszereket igényel – ezzel foglalkozik immár több mint 35 éve a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SCL).

Intelligensebb közlekedés, biztonságosabb utak

A HUN-REN SZTAKI SCL a matematikai rendszerelmélet és irányítástechnika egyik vezető hazai kutatóhelye. A laboratórium többek között a közlekedés valós kihívásainak megoldására összpontosít, olyan mesterséges intelligencia alapú vezérlő algoritmusok kifejlesztésével, amelyek lehetővé teszik az autonóm járművek számára, hogy komplex környezetekben is jobban tudjanak előre jelezni, reagálni és tanulni.

„Az autonóm járműveknek képesnek kell lenniük egy olyan világban navigálni, amely még mindig tele van emberi sofőrökkel és kiszámíthatatlan helyzetekkel. Kutatásaink célja olyan modellek létrehozása, amelyek lehetővé teszik, hogy az önvezető autók biztonságosabb döntéseket hozzanak az utakon” – magyarázza Gáspár Péter professzor, az SCL vezetője.

A laboratóriumban olyan helyzeteket szimulálnak és modelleznek, amelyek túl veszélyesek vagy egyenesen kivitelezhetetlenek a való életben történő teszteléshez. Gondoljunk csak arra, hogyan lehet az önvezető autót megtanítani arra, hogy megfelelően reagáljon a hirtelen úttestre lépő gyalogosra – például egy parkoló busz mögül előugró gyerekre. Itt jön képbe az SCL különleges tesztpályája, az „AI MotionLab”, ahol az elméletben és számítógépes szimulációk során már bizonyított modelleket a virtuális, illetve kiterjesztett valóság (VR, AR) és a kevert valóság (MR) alkalmazásával teszik próbára. Ez lehetővé teszi, hogy a szakemberek virtuális gyalogosokat, kerékpárosokat vagy akár kiszámíthatatlan időjárási viszonyokat hozzanak létre, amelyek valós járművekkel – az eredeti autók kicsinyített változatával – lépnek interakcióba. A digitális elemek éppúgy viselkednek, mint a való világ veszélyforrásai, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy autonóm rendszer reakcióit biztonságos, megismételhető és költséghatékony módon vizsgálják.

Ez a módszer különösen fontos a ritka, de kritikus helyzetek kezelésének tanításában. Az SCL kutatói nem csupán a valós adatokra támaszkodnak, hanem virtuálisan generálják és szimulálják ezeket az extrém helyzeteket, lehetővé téve az önvezető rendszerek számára, hogy gyorsabban tanuljanak és megbízhatóbbá váljanak, mielőtt a nyilvános utakon bevetik őket.

A fejlett modellezés és a valós tesztelés kombinálásával az SCL nemcsak biztonságosabbá teszi az autonóm járműveket, hanem fel is gyorsítja fejlesztésüket, miközben minimalizálja a kockázatokat. Ez az innovatív megközelítés az oka annak, hogy időnként a hazai és külföldi technológiai és mérnöki vállalatok is a magyar kutatólaborhoz fordulnak fejlesztési javaslatokért. Így lehetséges az, hogy az SCL a piaci szereplőkkel közösen tevőlegesen is formálja az intelligens mobilitás jövőjét.

A mobilitáson túl

Az SCL munkája túlmutat az autonóm autókon. A kutatólabor a szélesebb körű közlekedési hatékonysággal, a járművek összekapcsolhatóságával, valamint a repülésben, a vasúti hálózatokban és az ipari energetikai megoldásokban használt biztonságkritikus vezérlőrendszerekkel is foglalkozik.

„Olyan alapkutatásokon dolgozunk, amelyek közvetlenül befolyásolják a mobilitás jövőjét. Algoritmusaink nem csupán az egyes autók jobb vezetését segítik, de hozzájárulnak akár teljes közlekedési rendszerek újratervezéséhez, hogy biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék azokat” – tette hozzá Gáspár professzor.

Bár az önvezető autók még nem lepték el tömegesen városainkat, a HUN-REN SZTAKI SCL-nél dolgozó hazai szakemberek egy olyan jövő felé építik az utat, amelyben az autonóm járművek biztonságosabbak, intelligensebbek és jobban felkészültek a kiszámíthatatlan vezetési helyzetekre.

Rekordévet zárt a magyar vállalatfelvásárlási piac

A következő években robbanásszerű növekedés várható a hazai cégeladási tranzakciók számában. Több ezer vállalkozásnál érkezhet el a tulajdonosváltás ideje, nem csupán piaci, hanem generációs, technológiai és stratégiai okokból egyaránt. Vállalatértékesítési szakértő beszél arról, hogy milyen jelei vannak annak, ha elérkezett az idő egy cég eladására.
2025. 05. 22. 18:00
Megosztás:

Újabb bírságot kapott a Rádió 1 Balázsék miatt

Ismét megsértette a klasszifikációs rendelkezéseket a Balázsék című műsorszám egyik adása, ami miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa 9 millió forint feletti bírságot szabott ki. A testület május 20-i ülésén ugyanakkor az is elhangzott, hogy az NMHH jelzésére két ízben is intézkedett a cseh társhatóság.
2025. 05. 22. 17:30
Megosztás:

Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak

A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt, miközben az ingadozó árak már most is a nyereségességük kárára mennek - derül ki az EY friss, 2400 közép- és nagyvállalati döntéshozó részvételével, nyolc országban: Ausztráliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Írországban, Kanadában, Malajziában, Németországban és Svédországban készült nemzetközi kutatásából.
2025. 05. 22. 17:00
Megosztás:

1 milliárd eurós forrásbevonás nemzetközi kötvénykibocsátással

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 2025. május 21-én kiemelkedően sikeres devizakötvény-kibocsátást hajtott végre, melynek során 1 milliárd euró összegű forrást vont be kedvező, 4,375%-os kamat mellett. A nemzetközi befektetői piacon végrehajtott kibocsátás eredménye jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy az MFB a magyar gazdaság finanszírozásában vállalt szerepét tovább erősítse és hatékonyan segítse a vállalkozások versenyképességének növelését.
2025. 05. 22. 16:30
Megosztás:

Erősödő félelmek a tőzsdéken

Miközben az amerikai képviselők a 2017-es „big beautiful” adótörvények változásának ma várható megszavazásán dolgoznak — amely közel 3.000 milliárd dollárral növelheti a költségvetés hiányát az elkövetkező 10 évben (Trump szerint az ebből adódó plusz gazdasági növekedés nullszaldóssá teszi a változtatásokat) — a piac inkább aggódó üzemmódba kapcsolt.
2025. 05. 22. 16:00
Megosztás:

Itt az idő aranybányát és ezüstbányát venni!

Az elmúlt pár hónapban az arany jelentős áremelkedésen van túl. Trump elnök Felszabadulás napján (április 2.) bejelentett vámpolitikai intézkedései előbb eladási hullámot generáltak a teljes befektetési spektrumon, beleértve a nemesfémeket is, majd hatalmas lendületet adtak az árfolyamoknak.
2025. 05. 22. 15:30
Megosztás:

A Zwack növelte árbevételét és eredményét

A Zwack Unicum Nyrt. a 2024 április 1. és 2025 március 31. közötti 2024/2025-ös üzleti évben bruttó 38,788 milliárd forint árbevételt ért el, amely 1,850 milliárd forinttal, 5 százalékkal haladja meg az előző üzleti évit, ez idő alatt az éves eredménye 2,9 százalékkal nőtt, és mintegy 2,9 milliárd forintot tett ki - közölte a társaság csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 05. 22. 15:00
Megosztás:

Sokkal többet hozzátehetne a lakásépítés a magyar gazdasághoz

2024-ben a magyar GDP 3,3%-át tették ki a lakásépítések, ez elmarad az 5,4%-os uniós átlagtól – derül ki az Eurostat nemrég közölt adataiból. Érdekesség, hogy ezzel az aránnyal sem lógunk ki nagyon a sorból, jónéhány ország van mögöttünk a ranglistán. Van azonban néhány európai ország, melynek jelentős a súlya és kiugró adata felfelé húzza az átlagot.
2025. 05. 22. 14:30
Megosztás:

Új lépés a kkv-k megerősítése érdekében, elindult a Nemzeti Bajnokok hitelprogram

Megjelent a GINOP Plusz Nemzeti Bajnokok pályázati felhívás, amelynek keretében 155 milliárd forintos keretösszeggel elindul a „Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram”.
2025. 05. 22. 14:00
Megosztás:

Nem ember nélküli háború, hanem ember ellen irányuló háború lesz

Elképzelhető egy embermentes háború? Mennyire különülhet el a jövőben a polgári felhasználástól a hadiipar? Milyen irányba mozdulhatnak el a fejlesztések a következő években?
2025. 05. 22. 13:30
Megosztás:

Magyar Telekom részvényvisszavásárlási program

A Magyar Telekom megkezdte a sajátrészvény-visszavásárlási programját. Ennek keretében eddig a következő tranzakciókat hajtotta végre:
2025. 05. 22. 13:00
Megosztás:

A vámok ránehezedtek a japán gazdaság aktivitására

A feldolgozóipari beszerzési menedzser index májusban 49,0-ra emelkedett az előző havi 48,7-ről, ami összhangban van a piaci becslésekkel.
2025. 05. 22. 12:30
Megosztás:

A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést. A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.
2025. 05. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány elkötelezett a gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése mellett

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1- jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya. A beruházás a hazai gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgálja, és hozzájárul a nemzetgazdaság versenyképességének erősítéséhez.
2025. 05. 22. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

Az amerikai költségvetési aggodalmak hatására estek ma reggel az ázsiai indexek. Az Xpeng elektromosautó-gyártó részvényei jelentősen emelkedtek, miután a vállalat kedvező első negyedéves eredményről számolt be és a második negyedévre is optimista várakozásokat fogalmazott meg.
2025. 05. 22. 11:00
Megosztás:

Folytatódott az amerikai hozamok emelkedése

A múlt heti leminősítés után tovább erősödtek az amerikai költségvetési pálya fenntarthatóságával kapcsolatos aggodalmak.
2025. 05. 22. 10:30
Megosztás:

Estek a vezető indexek a tengerentúlon

Jelentősen csökkentek szerdán a főbb amerikai indexek, mivel a befektetők attól tartanak, hogy a Donald Trump által beterjesztett új adótörvényjavaslat elfogadása esetén tovább nőhet az amúgy is magas államháztartási hiány.
2025. 05. 22. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a főbb európai piacok tegnap

Vegyesen zártak a főbb európai piacok tegnap. Az Egyesült Királyság éves inflációs rátája áprilisban 3,5%-ra ugrott a márciusi 2,6%-ról, meghaladva a 3,3%-os piaci előrejelzést. Ez 2024 januárja óta a legmagasabb érték.
2025. 05. 22. 09:30
Megosztás:

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Történelmi csúcsra erősödött, áttörte a 110 ezer dolláros szintet a bitcoin csütörtök hajnalban a világ legnagyobb kriptotőzsdei platformján, a Binance-on.
2025. 05. 22. 08:30
Megosztás:

Az APT Miner ingyenes bányászatot biztosít, akár napi 5177 dollár passzív jövedelmet

Az idők változásával az emberek energiához való hozzáállása is megváltozott. Az új energiafelhő-bányászati műveletek működtetéséhez megújuló energiára, például nap- és szélenergiára támaszkodnak, ami jelentősen csökkenti a bányászati költségeket, és a többletenergiából származó villamos energiát beépíti az elektromos hálózatba.
2025. 05. 22. 08:00
Megosztás: