Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Nehéz időszakon megy keresztül a nemzetközi szállítmányozási iparág. Horrorisztikus díjazásokkal, késésekkel és lezárásokkal kell szembenéznie annak, aki azt szeretné, hogy rendeléseit teherhajók szállítsák. Mi ennek az oka, mi várható a jövőben? A Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila mondja el a válaszokat.

Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Másfél évvel ezelőttig általában egyszerűen és belátható időn belül tudták a cégek teljesíteni a tengerentúli rendeléseket, legyen szó légi vagy vízi szállításról. Bármilyen messziről is indult az áru, körülbelül egy hónap alatt eljutott a célállomásig, és minden akadály nélkül szállíthatták tovább a megrendelőhöz. A szállítás díja is kiszámítható volt, így a kis- és középvállalkozások is rendszeresen folyamodtak ehhez a módszerhez. Ám 2020 tavaszán visszafordíthatatlan folyamat indult el, amelynek hatásait még a következő években is érezni fogjuk.

2020 februárjában, amikor a koronavírus-járvány kezdetét vette, a vírus terjedésének megfékezése érdekében a légi és tengeri forgalmat is drasztikusan csökkentették. A szállítási idők és díjak megemelkedtek, több helyen leállt vagy drasztikusan csökkent a termelés, a boltok polcain készlethiány volt tapasztalható. Mindenki abban reménykedett, hogy a járványhelyzettel együtt a nemzetközi áruszállítási helyzet is javulni fog, ám ez nem így lett. Míg a légi szállítmányozásban az árak és a szállítási idők a járvány lefékeződését követő járat-újraindítások eredményeként normalizálódtak, addig a tengeri szállítmányozás soha nem látott mélységeket élt és él át még most is.

“2020 őszén, fél évvel a vírus megjelenése után már tudtuk, hogy a nemzetközi helyzet javulására legalább 2021 tavaszáig várni kell majd, ugyanis a karácsonyi és a kínai holdújévi időszak magával hordozza a magas szállítási árakat és a többnapos, akár hetes késéseket. 2021 márciusában az árak mérséklődni kezdtek, de még korántsem közelítették meg a pandémia előtt megszokott mértéket. Korábban 3.000 dollárba került konténerenként a szállítás, idén tavasszal azonban akár több mint háromszorosát, 10.000 dollárt is elkértek ugyanezért. Majd, egy rövid “könnyebb” időszak után, a nyár előrehaladtával a szállítási árak újra megemelkedtek, a munkaerő hiánya miatt kevesebb hajót indítottak útnak, a kapcsolódó szolgáltatásokban komoly fennakadások voltak, és akár egész kikötőket zártak le a koronavírus miatt” - mondta Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője.

Mi a probléma valódi oka?

Mihály Attila elmondta, a szakértők álláspontja szerint több ok vezetett a tengeri szállításban felmerülő problémákhoz. Az első komoly fennakadást a konténerhiány okozta. A tavaly nyár végén Kínából kiáramló szállítmányok vissza nem érkező vagy késve érkező konténerei generálták. Miközben egyes régiók exportigénye egyre nagyobb lett, sok kikötőben hegyekben álltak a kirakatlan import konténerek. Tovább nehezítette a helyzetet az ősszel szokásos karácsonyi árudömping, valamint a járvány újabb fellángolása. 2021 tavaszán, amikor a piac egy kis megnyugvást várt volna, az Ever Given elakadásának esete ismét megnehezítette az iparág működését. Többhetes késéseket tapasztalhattak a cégek, amikor a Szuezi-csatornában rekedt teherhajó hat napig teljesen elzárta a világ legforgalmasabb hajóútját.

Miután pedig megjelent a koronavírus delta variánsa, munkaerőhiány lépett fel, ami szállítások kimaradását és késését okozta. Az iparágban dolgozók jelentős hányada Indiából és a környező országokból származik, ezeken a területeken pedig kiemelkedően súlyos volt a járvány hatása. Emiatt rengetegen nem tudtak dolgozni, így a teherszállításban és a kikötők működtetésében is fennakadások merültek fel. A hatóságok több, nagy forgalmú kikötőt zártak be napokra a fertőzésveszély miatt, ami, felborítva a hajók menetrendjét, késéseket és hatalmas mennyiségű hátramaradt árukészletet eredményezve.  Ezek a folyamatok sajnos mind a mai napig tapasztalhatóak. Az indiai variáns és az újonnan bevezetett óvintézkedések miatt a megszokott, körülbelül 30 napos tengeri szállítási idő helyett akár 40-42 nap alatt érkeznek meg a konténerek, ez pedig több cégnél megváltoztatta a termelési szokásokat.

Van kiút?

Szakértők álláspontja alapján 2022 tavaszáig nem fognak változni a most jellemző szállítási feltételek, de pontosan nem lehet megjósolni, mi vár ránk a jövőben. A mostani előrejelzések azt mutatják, hogy a jelenlegi, akár 20.000 dolláros konténerenkénti szállítási árak miatt, a pandémia előtt tapasztalt árakat már nem fogjuk újra elérni, ezért a boltok polcain megtalálható áruk áraiban is növekedést tapasztalhatunk majd.

Mihály Attila és munkatársai bíznak a mihamarabbi pozitív változásokban, hiszen mint minden más logisztikai vállalat, a Trans-Sped is megérzi a kialakult helyzet nehézségeit. Az ügyfelek precíz és teljes körű kiszolgálása érdekében a nemzetközi szállítások folyamatos monitorozására és esetleges átszervezésére van szükség, ez pedig extra kapacitást igényel nemcsak a légi és tengeri szállítási üzletágtól, hanem a raktárlogisztikai üzletág munkatársaitól is. Tendencia az is, hogy a gyártó- és ellátókapacitások zavartalanságát egyre inkább betárazással, rugalmas és komplex logisztikai szolgáltatások igénybevételével hidalják át a cégek. Online üzletek mellett például ma már akár az autóipari konszernek is európai, magyarországi logisztikai központok feltöltött raktáraiból szolgálják ki vevőiket, gyártókapacitásaikat, hogy egy újabb hullám vagy tengeri szállítási nehézség miatt ne kelljen leállniuk.

És a legfontosabb kérdés: mikor rendeljünk annak érdekében, hogy árunk a kívánt határidőre beérkezzen?

Az elmúlt években egy  Távol-Keletről induló konténer esetén ha bő két hónapot kalkuláltunk a szállításra,  azzal általában biztonsággal beérhetett az áru Magyarországra. Természetesen a szállítás minden területén, különösen a tengeri szállításban előfordulhatnak terven kívüli események, ez mindig benne van a pakliban, de ezeknek a szállításoknak csak kis részét érintették. Mára ez korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. A tranzitidők még jónak mondott esetben is elérik a két hónapot, de sajnos a három, sőt négy hónapos tranzitidők sem ritkák. Állandóak a hajóterek túlfoglalásai, mindennaposak a konténerlemaradások, átfoglalások, a hajókésések.

Mit tehetünk egy ilyen helyzetben? Mivel ezen körülményekre sem nekünk, sem a megbízóinknak  nincs ráhatása, kénytelenek vagyunk tudomásul venni őket és együtt élni velük. Ajánlott a szállításra kész árut mielőbb elindítani az első lehetőséggel. Nem célszerű jelenleg kedvezőbb, olcsóbb lehetőségre, újabb árajánlatokra várni, mert a díjak, ahogy a szállítási feltételek is  folyamatosan változnak, és mostanság inkább csak romlanak.  A piac szereplői továbbra sem látják jeleit bármi javulásnak, és a mindennapok gyakorlata is ezt erősíti. Az évvégi „hajrá” időszak miatt erre, ezévben már nincs is esély.  Abban bízhatunk, hogy a járvány újabb hullámának lecsengése után, jövő év tavasza talán hoz némi javulást, és talán rendezettebbé, kedvezőbbé válik a hajózási iparág is.

Továbbra is kritikusan száraz a talaj az Alföldön

Az Alföld nagy részén továbbra is kritikusan száraz a talaj felső egyméteres rétege, az őszi vetések egyelőre nem találnak nedvességet, de a hét végén várhatóan számottevő eső érkezik, így javulhat a helyzet - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében csütörtökön.
2025. 11. 06. 17:30
Megosztás:

Az autóvásárlók 51,5 százaléka még nem választana elektromos autót

Az autóvásárlást tervezők 51,5 százaléka nem venne elektromos autót, 12,2 százalékuk megfontolná elektromos jármű vásárlását, a válaszadók fennmaradó része pedig bizonytalan a kérdésben - közölte a carVertical autóipari adatszolgáltató 35 országot érintő felmérése alapján csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 06. 17:00
Megosztás:

A MOHU újabb, ömlesztett visszaváltásra alkalmas REpont automatát telepített

A MOHU újabb, ömlesztett visszaváltásra alkalmas automatát telepített Budapesten. A III. kerületben nyílt Príma üzletben, az új R2 elnevezésű automata - a norvég TOMRA gyártmányú, R1 típus továbbfejlesztett változata - már nemcsak a műanyag és fém italosdobozokat, hanem az üvegpalackokat is képes egyszerre, tömegesen kezelni - közölte a MOHU csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 06. 16:30
Megosztás:

Trump-Orbán: újra lehet magyar–amerikai adóegyezmény?

Orbán Viktor holnapi washingtoni látogatása alkalmat teremthet arra, hogy újra szóba kerüljön a magyar–amerikai kettős adóztatást kizáró egyezmény kérdése – hívja fel a figyelmet a Niveus. Bár az egyezmény 2024 elején hatályát vesztette, a gazdasági kapcsolatok rendezése mindkét fél érdeke lenne, hiszen jelenleg a két ország közötti jövedelemáramlásokat már nem védi adózási megállapodás.
2025. 11. 06. 16:00
Megosztás:

Márciusban porig égett, ma újra termel a legnagyobb hazai gesztenyefeldolgozó

Szó szerint a hamvaiból éledt újjá a legnagyobb hazai gesztenyefeldolgozó, a Sarkpont Zrt. Kadarkút-Vótapusztán található gyára. Az üzemet tűzvész pusztította el idén március 27-én, amelyben nemcsak a teljes technológia, de maga az épület is megsemmisült. Mivel a szelídgesztenye októberben érik, a cégnek mindössze 6 hónapja volt a sok tekintetben egyedi infrastruktúra újjáépítésére. Ez mostanra nemcsak sikerrel zárult, de a gyár még növelte is kapacitásait, illetve erősítette külpiaci jelenlétét.
2025. 11. 06. 15:30
Megosztás:

A magyar gépexport értéke 14 százalékkal nőtt, elérve a 24 milliárd eurót. Íme az 5 legfontosabb húzóágazat

A magyar gépek és mechanikus berendezések exportpozíciója erősödik. 2024-ben az értékesítés ebben a szegmensben elérte a 24 milliárd eurót (+14% éves összevetésben). Ez a magyar gazdaság számára a 12. helyet jelentette Európában és a 25.-et a világon. Az Akcenta nemzetközi pénzintézet szakértői öt kulcskategóriát azonosítottak, amelyek húzzák az exportot. Köztük szerepelnek többek között az adatfeldolgozó gépek, a belső égésű motorok, a gázturbinák és a folyadékszivattyúk. A legdinamikusabban az adatfeldolgozó gépek kereskedelme fejlődik, ahol az export 43%-kal nőtt éves szinten. Különösen figyelemre méltó a holland piac: az onnan érkező kereslet 740%-kal emelkedett.
2025. 11. 06. 15:03
Megosztás:

Továbbra is halovány a magyar ipari termelés

Ma reggel a szeptemberi ipari termelési adatokat publikálta a KSH. Az ipari termelés volumene 1,3%-kal meghaladta, míg munkanaphatástól megtisztítva 1,5%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól. Havi szinten is jelentősebb visszapattanásra számítottunk: a nyolcadik havi visszaesésnek alig több mint fele jött csak vissza az ősz kezdetével: 1,3 százalékkal a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint. Az ipari termelés az év első kilenc hónapjában 3,4%-kal kisebb volt, mint 2024 azonos időszakában.
2025. 11. 06. 14:30
Megosztás:

Hol, mennyivel drágultak a lakások az országban 1 év alatt?

Országos szinten is érezhetően mérséklődött a lakásárak növekedési üteme októberben az ingatlan.com lakásárindexe szerint. Havi szinten 1,5 százalékkal nőttek az árak, ami jóval elmarad a szeptemberi 2,8 százalékos tempótól. Az éves drágulás is lassult 17,1 százalékról 15,9 százalékra. Budapesten októberben szintén 1,5 százalékos volt a havi drágulás, ami jelentősen alacsonyabb a szeptemberi 2,6 százalékos értéknél. A különböző régiók közül Észak-Magyarországon volt a leglátványosabb a lassulás, szeptemberben még 6 százalék feletti drágulás következett be havi szinten, októberre viszont mindössze 0,8 százalék lett belőle.
2025. 11. 06. 14:00
Megosztás:

Az Adidas bemutatta a magyar válogatott új hazai mezét

Az adidas 23 egyedi tervezésű hazai mezről rántotta le a leplet, amelyek merész és modern dizájnjai az adott nemzet történelméből, földrajzából és kultúrájából merítenek inspirációt.
2025. 11. 06. 13:30
Megosztás:

Roszatom: a Paks II. beruházás engedélyt kapott az első betonöntésre

Az Országos Atomenergia Hivatal kiadta azokat az engedélyeket, amelyek lehetővé teszik az első betonöntést az Paksi Atomerőmű 5. blokk nukleáris sziget épületeinek alaplemezébe - közölte a Roszatom orosz vállalat szerdán az MTI-vel
2025. 11. 06. 13:00
Megosztás:

TEHK jelentése, mit jelent a TEHK ÁFA kulcs?

Egy olyan adózási témát járunk most alaposan körbe, amely sok vállalkozásnak okozhat bizonytalanságot: mi is az a „TEHK” ÁFA-kulcs, mikor kell alkalmazni, és mit jelöl pontosan? Fontos, hogy a fogalom és használata terén hiteles és pontos tájékoztatás álljon rendelkezésre — hiszen az adózási szabályok eltérése komoly következményekkel járhat.
2025. 11. 06. 12:30
Megosztás:

Emelkedtek a fejlett piaci hozamok

A tegnapi ADP riport szerint októberben a vártnál több munkahely jött létre, miközben az S&P szolgáltatószektorra vonatkozó beszerzésimenedzser-indexe (BMI) is erősebb lett a vártnál.
2025. 11. 06. 12:00
Megosztás:

A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?

A következő egy-két évben a generatív AI által vezérelt keresési élmény tovább fog terjedni. Az AI-összefoglalók a találati lista élén jelennek meg, ami csökkentheti az organikus forgalmat bizonyos weboldalak számára. Ugyanakkor a PPC hirdetések egyre inkább integrálódnak ezekbe az AI-alapú válaszokba, miközben a kampánykezelés szinte teljesen automatizálttá válik.
2025. 11. 06. 11:00
Megosztás:

Ha 1 000 XRP-d van, előrébb jársz, mint a világ 98%-a? – Újra fellángolt a vita a kriptoközösségben

Egy friss kijelentés ismét megosztotta az XRP-tábor véleményét: vajon valóban kiemelkedő pozíciót jelent 1 000 darab XRP birtoklása a globális pénzügyi térképen? Bár a közösség egy része szerint ez az összeg már a kriptogazdaság "elitjébe" repíthet valakit, mások szerint ez pusztán illúzió, amely figyelmen kívül hagyja az inflációt, az eloszlási arányokat és a piac hosszú távú realitásait. Most megnézzük, miről is szól a vita valójában.
2025. 11. 06. 10:00
Megosztás:

Emelkedtek a Wall Street vezető indexei

A szerdai kereskedés során emelkedéssel zártak az amerikai részvénypiacok, miután a Trump elnök által kivetett vámokkal kapcsolatos meghallgatáson a bírák szkeptikusnak hangzottak azok kivetésének törvényességével kapcsolatban.
2025. 11. 06. 09:30
Megosztás:

Emelkedéssel zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

A kezdeti esést követően emelkedéssel zártak tegnap a főbb európai részvénypiacok, miután az amerikai tőzsdéken visszatért az optimizmus.
2025. 11. 06. 09:00
Megosztás:

Az OECD-ben 4,2 százalékra gyorsult az éves infláció

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban a fogyasztói árak éves átlagos növekedése 4,2 százalékra gyorsult szeptemberben az augusztusi 4,1 százalékról - áll a párizsi székhelyű szervezet honlapján.
2025. 11. 06. 08:30
Megosztás:

Az energiaszegénység csökkentése nemcsak klímapolitikai, hanem társadalmi igazságossági kérdés is

A magyar lakóépületek többsége energetikailag elavult, korszerűsítésük létfontosságú lenne mind a minőségi és megfizethető lakhatás, mind a klímavédelmi célok teljesítése szempontjából. A felújítás azonban az alacsony jövedelmű háztartások számára elérhetetlen: nincsenek megtakarításaik, jellemzően nem hitelképesek, de gyakran az utófinanszírozott felújítási támogatások sem jelentenek számukra megoldást. A Habitat for Humanity Magyarország szerint ezért olyan célzott, előfinanszírozást és személyes segítséget is biztosító támogatási programokra van szükség, amelyek valóban elérik az energiaszegénységben élő családokat.
2025. 11. 06. 07:30
Megosztás:

Tovább erősödik a budapesti szállodapiac

Továbbra is stabil növekedést mutat a budapesti szállodapiac, amelynek forgalma az idei év végére várhatóan meghaladja a 2019-es, utolsó pandémia előtti rekordévet – állapította meg a CBRE legfrissebb hotelpiaci elemzése. A szakemberek szerint a keresletet az erős külföldi vendégforgalom mellett a kiegyensúlyozott foglaltsági mutatók és a folyamatosan bővülő kínálat jellemzi.
2025. 11. 06. 06:30
Megosztás:

Roszatom: a Paks II. beruházás engedélyt kapott az első betonöntésre

Az Országos Atomenergia Hivatal kiadta azokat az engedélyeket, amelyek lehetővé teszik az első betonöntést az Paksi Atomerőmű 5. blokk nukleáris sziget épületeinek alaplemezébe - közölte a Roszatom orosz vállalat szerdán az MTI-vel
2025. 11. 06. 06:00
Megosztás: