Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Nehéz időszakon megy keresztül a nemzetközi szállítmányozási iparág. Horrorisztikus díjazásokkal, késésekkel és lezárásokkal kell szembenéznie annak, aki azt szeretné, hogy rendeléseit teherhajók szállítsák. Mi ennek az oka, mi várható a jövőben? A Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila mondja el a válaszokat.

Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Másfél évvel ezelőttig általában egyszerűen és belátható időn belül tudták a cégek teljesíteni a tengerentúli rendeléseket, legyen szó légi vagy vízi szállításról. Bármilyen messziről is indult az áru, körülbelül egy hónap alatt eljutott a célállomásig, és minden akadály nélkül szállíthatták tovább a megrendelőhöz. A szállítás díja is kiszámítható volt, így a kis- és középvállalkozások is rendszeresen folyamodtak ehhez a módszerhez. Ám 2020 tavaszán visszafordíthatatlan folyamat indult el, amelynek hatásait még a következő években is érezni fogjuk.

2020 februárjában, amikor a koronavírus-járvány kezdetét vette, a vírus terjedésének megfékezése érdekében a légi és tengeri forgalmat is drasztikusan csökkentették. A szállítási idők és díjak megemelkedtek, több helyen leállt vagy drasztikusan csökkent a termelés, a boltok polcain készlethiány volt tapasztalható. Mindenki abban reménykedett, hogy a járványhelyzettel együtt a nemzetközi áruszállítási helyzet is javulni fog, ám ez nem így lett. Míg a légi szállítmányozásban az árak és a szállítási idők a járvány lefékeződését követő járat-újraindítások eredményeként normalizálódtak, addig a tengeri szállítmányozás soha nem látott mélységeket élt és él át még most is.

“2020 őszén, fél évvel a vírus megjelenése után már tudtuk, hogy a nemzetközi helyzet javulására legalább 2021 tavaszáig várni kell majd, ugyanis a karácsonyi és a kínai holdújévi időszak magával hordozza a magas szállítási árakat és a többnapos, akár hetes késéseket. 2021 márciusában az árak mérséklődni kezdtek, de még korántsem közelítették meg a pandémia előtt megszokott mértéket. Korábban 3.000 dollárba került konténerenként a szállítás, idén tavasszal azonban akár több mint háromszorosát, 10.000 dollárt is elkértek ugyanezért. Majd, egy rövid “könnyebb” időszak után, a nyár előrehaladtával a szállítási árak újra megemelkedtek, a munkaerő hiánya miatt kevesebb hajót indítottak útnak, a kapcsolódó szolgáltatásokban komoly fennakadások voltak, és akár egész kikötőket zártak le a koronavírus miatt” - mondta Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője.

Mi a probléma valódi oka?

Mihály Attila elmondta, a szakértők álláspontja szerint több ok vezetett a tengeri szállításban felmerülő problémákhoz. Az első komoly fennakadást a konténerhiány okozta. A tavaly nyár végén Kínából kiáramló szállítmányok vissza nem érkező vagy késve érkező konténerei generálták. Miközben egyes régiók exportigénye egyre nagyobb lett, sok kikötőben hegyekben álltak a kirakatlan import konténerek. Tovább nehezítette a helyzetet az ősszel szokásos karácsonyi árudömping, valamint a járvány újabb fellángolása. 2021 tavaszán, amikor a piac egy kis megnyugvást várt volna, az Ever Given elakadásának esete ismét megnehezítette az iparág működését. Többhetes késéseket tapasztalhattak a cégek, amikor a Szuezi-csatornában rekedt teherhajó hat napig teljesen elzárta a világ legforgalmasabb hajóútját.

Miután pedig megjelent a koronavírus delta variánsa, munkaerőhiány lépett fel, ami szállítások kimaradását és késését okozta. Az iparágban dolgozók jelentős hányada Indiából és a környező országokból származik, ezeken a területeken pedig kiemelkedően súlyos volt a járvány hatása. Emiatt rengetegen nem tudtak dolgozni, így a teherszállításban és a kikötők működtetésében is fennakadások merültek fel. A hatóságok több, nagy forgalmú kikötőt zártak be napokra a fertőzésveszély miatt, ami, felborítva a hajók menetrendjét, késéseket és hatalmas mennyiségű hátramaradt árukészletet eredményezve.  Ezek a folyamatok sajnos mind a mai napig tapasztalhatóak. Az indiai variáns és az újonnan bevezetett óvintézkedések miatt a megszokott, körülbelül 30 napos tengeri szállítási idő helyett akár 40-42 nap alatt érkeznek meg a konténerek, ez pedig több cégnél megváltoztatta a termelési szokásokat.

Van kiút?

Szakértők álláspontja alapján 2022 tavaszáig nem fognak változni a most jellemző szállítási feltételek, de pontosan nem lehet megjósolni, mi vár ránk a jövőben. A mostani előrejelzések azt mutatják, hogy a jelenlegi, akár 20.000 dolláros konténerenkénti szállítási árak miatt, a pandémia előtt tapasztalt árakat már nem fogjuk újra elérni, ezért a boltok polcain megtalálható áruk áraiban is növekedést tapasztalhatunk majd.

Mihály Attila és munkatársai bíznak a mihamarabbi pozitív változásokban, hiszen mint minden más logisztikai vállalat, a Trans-Sped is megérzi a kialakult helyzet nehézségeit. Az ügyfelek precíz és teljes körű kiszolgálása érdekében a nemzetközi szállítások folyamatos monitorozására és esetleges átszervezésére van szükség, ez pedig extra kapacitást igényel nemcsak a légi és tengeri szállítási üzletágtól, hanem a raktárlogisztikai üzletág munkatársaitól is. Tendencia az is, hogy a gyártó- és ellátókapacitások zavartalanságát egyre inkább betárazással, rugalmas és komplex logisztikai szolgáltatások igénybevételével hidalják át a cégek. Online üzletek mellett például ma már akár az autóipari konszernek is európai, magyarországi logisztikai központok feltöltött raktáraiból szolgálják ki vevőiket, gyártókapacitásaikat, hogy egy újabb hullám vagy tengeri szállítási nehézség miatt ne kelljen leállniuk.

És a legfontosabb kérdés: mikor rendeljünk annak érdekében, hogy árunk a kívánt határidőre beérkezzen?

Az elmúlt években egy  Távol-Keletről induló konténer esetén ha bő két hónapot kalkuláltunk a szállításra,  azzal általában biztonsággal beérhetett az áru Magyarországra. Természetesen a szállítás minden területén, különösen a tengeri szállításban előfordulhatnak terven kívüli események, ez mindig benne van a pakliban, de ezeknek a szállításoknak csak kis részét érintették. Mára ez korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. A tranzitidők még jónak mondott esetben is elérik a két hónapot, de sajnos a három, sőt négy hónapos tranzitidők sem ritkák. Állandóak a hajóterek túlfoglalásai, mindennaposak a konténerlemaradások, átfoglalások, a hajókésések.

Mit tehetünk egy ilyen helyzetben? Mivel ezen körülményekre sem nekünk, sem a megbízóinknak  nincs ráhatása, kénytelenek vagyunk tudomásul venni őket és együtt élni velük. Ajánlott a szállításra kész árut mielőbb elindítani az első lehetőséggel. Nem célszerű jelenleg kedvezőbb, olcsóbb lehetőségre, újabb árajánlatokra várni, mert a díjak, ahogy a szállítási feltételek is  folyamatosan változnak, és mostanság inkább csak romlanak.  A piac szereplői továbbra sem látják jeleit bármi javulásnak, és a mindennapok gyakorlata is ezt erősíti. Az évvégi „hajrá” időszak miatt erre, ezévben már nincs is esély.  Abban bízhatunk, hogy a járvány újabb hullámának lecsengése után, jövő év tavasza talán hoz némi javulást, és talán rendezettebbé, kedvezőbbé válik a hajózási iparág is.

Az XRP megtorpan a 2,05 dolláros szint közelében, miközben a Digitap ($TAP) Visa-megállapodása a 2026-os év legjobb szabályozásbarát kriptós előértékesítésévé teszi

A Federal Reserve legutóbbi, 25 bázispontos kamatcsökkentése rövid időre javította a piaci hangulatot, azonban a frissített „dot plot” azt jelezte, hogy az infláció várhatóan 2028-ig a célérték felett marad – ez a fordulat azonnali visszahúzódásokat idézett elő a főbb altcoinok körében.
2025. 12. 13. 23:00
Megosztás:

Ágazatok Második hónapja erősödik az ipar

Az év utolsó negyedévének kezdetén a hazai ipar erősödést mutat, és immár második hónapja tart a növekedés. Októberben az ipari termelés volumene 0,5%-kal meghaladta az előző havit. Ugyanakkor az összkép továbbra sem kedvező, mivel éves összevetésben 2,7%-os visszaesés látható. A feldolgozóipari alágak döntő többségében visszaesett a termelés, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása és a gép, gépi berendezés gyártása kivételével. A gyenge teljesítmény elsődleges oka a gyenge külső kereslet, ami ráadásul a legnagyobb alágazatokat, a járműgyártást, illetve a villamos berendezés gyártást (akkumulátor-gyártás) kiemelten érinti. Emellett a geopolitikai feszültségek, a vámháború és a gyenge nemzetközi konjunktúra mind rányomta a bélyegét az ágazatra. Az ágazat még messze van a korábbi lendület visszanyerésétől, ugyanakkor az elmúlt hetekben megjelent néhány kedvező fejlemény, amelyek támogatást nyújthatnak a kilábaláshoz. Ezzel szemben a német gazdaság várható élénkülésével kapcsolatos kilátások sajnos tovább romlanak. Remélhetőleg a magyar ipar olyan szegmensekben fog erősödni, amelyek versenyképes termékeket állítanak elő, és az elektromobilitásra épülnek – például a CATL és a BYD gyártási kapacitásainak indulása 2026-ban. Összességében viszont arra számítunk, hogy 2025-ben az ipar teljesítménye várhatóan éves átlagban még visszaesik.
2025. 12. 13. 22:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 12. 13. 21:00
Megosztás:

Az Ethereum a 3 100 dolláros ellenállással küzd, miközben a Digitap ($TAP) egyre magasabbra tör – a 2026-os év legjobb kriptója lehet

Az Ethereum meglepően erőteljesen reagált a hónap eleji FED-ülésre: az ETH árfolyama 3 000 dollár alatti szintről 3 300 dollár fölé emelkedett, mielőtt visszahúzódott a 3 100 dolláros tartományba. Ez a visszahúzódás összhangban áll a medvepiac általános ritmusával, ahol a rövid árfolyamemelkedéseket gyakran nagy lehűlések követik, ahogy a likviditás csökken.
2025. 12. 13. 20:00
Megosztás:

MÁV: jön az éves ország- és vármegyebérlet december közepétől

Vasárnap, december 14-én lép életbe a MÁV-csoport 2025/2026-os menetrendje, december közepétől vásárolható az éves ország- és vármegyebérlet az új MÁVPlusz alkalmazásban, az applikáción keresztül péntektől mindenki számára elérhető a 15 százalékos okoskedvezmény a jegyekre - közölte a MÁV szombaton az MTI-vel.
2025. 12. 13. 19:00
Megosztás:

Az Európai Unió tartósan befagyasztja az orosz állami vagyont

Az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács úgy döntött, hogy meghatározatlan időre megtiltja az EU területén befagyasztott, az Orosz Központi Bankhoz tartozó eszközök Oroszországba történő visszautalását - közölte a testület pénteken.
2025. 12. 13. 18:00
Megosztás:

Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi

Valamikor mostanában áll munkába a százezredik tisztán elektromos gépkocsi, a teljes klímabarát flotta a múlt hónap végére 98 660 darabot számlált, decemberben kevesebb mint 1400 gépjárműnek kell zöld rendszámot kapnia ahhoz, hogy még idén százezer fölé nőjön az állomány - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szombaton facebook jegyzésében.
2025. 12. 13. 17:00
Megosztás:

Stratégiai partnerséget kötött a GLS és a DPD a rugalmasabb csomagátvétel érdekében

A rugalmasabb csomagátvétel érdekében a GLS Hungary és a DPD Hungary stratégiai partnerséget kötött, ennek köszönhetően Magyarországon a DPD-csomagok a GLS-automaták jelentős részéből is átvehetők lesznek - olvasható a két társaság közös, az MTI-nek eljutatott közleményében.
2025. 12. 13. 16:00
Megosztás:

Hitelmoratóriummal segíti a kormány a gazdákat

A fagy- és aszálykár, valamint a sertéspiaci túlkínálat ellensúlyozása érdekében újabb eszközzel segítjük a gazdálkodókat - jelentette be Nagy István agrárminiszter a tárca az MTI-nek küldött szombati közleményében.
2025. 12. 13. 15:00
Megosztás:

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség egy héten át az ország útjain

Fokozott ellenőrzést tart a rendőrség december 15. és december 21. között az ország útjain - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata szombaton a police.hu oldalon.
2025. 12. 13. 14:00
Megosztás:

Ennyit költenek idén karácsonykor a fiatalok: tovább emelkedett az ajándékokra szánt összeg

A 19–29 évesek idén átlagosan 51 ezer forintot költenének karácsonyi ajándékokra – derül ki a K&H ifjúsági index friss adataiból. A férfiak 63 ezer, a nők 40 ezer forintos kiadással terveznek. Bár az ajándékokra szánt összeg tovább emelkedett, a fiatalok 57 százaléka inkább több, kisebb értékű ajándékot vásárolna idén.
2025. 12. 13. 13:00
Megosztás:

A vasárnapig megrendelt Gondosórát még karácsony előtt kézbesítik

Azok a 65 év felettiek, akik vasárnap éjfélig megrendelik a Gondosórát, az ünnepek előtt megkapják - erről beszélt Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója pénteken közzétett Facebook-videójában.
2025. 12. 13. 12:00
Megosztás:

Idő előtt megkezdődött a paksi első betonöntéshez szükséges vasbeton-szerkezet építése

A munkálatok a vártnál gyorsabban haladnak a paksi atomerőmű-bővítésen, s ezzel idő előtt megkezdődhetett az első betonöntéshez szükséges vasbeton-szerkezet építése a helyszínen - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton Budapesten.
2025. 12. 13. 11:00
Megosztás:

Eljött a hazai professzionális vagyonkezelés ideje

A geopolitikai feszültségek, a kamatkörnyezet hullámzása és az adópolitikai bizonytalanság világszerte újraírják a vagyonkezelés korábbi biztonsági mintáit. – hívja fel a figyelmet Horváth Balázs az SQN Trust igazgatósági tagja. A vagyonos családok egyre gyakrabban szembesülnek azzal, hogy a „biztonságosnak hitt” külföldi struktúrák sem mindig jelentenek védelmet – a banki compliance szigorodik, a transzparencia nő, a bizalmatlanság pedig mindkét irányban erősödik. Márpedig a kérdés minimum 50.000 családot, a vállalkozói munkaadók és adófizetők legfontosabb tizedét érinti.
2025. 12. 13. 10:00
Megosztás:

A Thaiföld és Kambodzsa közötti konfliktus rendezéséről tárgyalt Donald Trump

A Thaiföld és Kambodzsa közötti konfliktus rendezéséről tárgyalt telefonon Donald Trump amerikai elnök a két ázsiai ország miniszterelnökével pénteken.
2025. 12. 13. 09:00
Megosztás:

Így élénkülhet a verseny a szúnyoggyérítés hazai piacán

Nagymértékben csökkent az egyajánlatos közbeszerzési eljárások aránya a szúnyoggyérítési szolgáltatások közbeszerzési (CPV) főcsoportjában az elmúlt években – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH azt is feltárta, hogy a szúnyoggyérítés több szempontból is sajátos piacnak tekinthető, amelyen vannak olyan strukturális problémák, melyek gátolhatják az arány további csökkenését, és amelyek kezelése tovább élénkítheti a versenyt a piacon. A GVH a szúnyoggyérítési piac vizsgálatának lezárásával mindhárom vizsgált közbeszerzési piac kapcsán az egyajánlatos eljárások arányának csökkenését állapította meg.
2025. 12. 13. 08:00
Megosztás:

Véget érhet a gyors áremelkedés az ingatlanpiacon 2026-ban

Vegyes képet mutatott a hazai ingatlanpiac novemberben: miközben az adásvételek száma visszaesett az őszi csúcshoz képest, a lakáshitelezés történelmi rekordot döntött – derül ki a Duna House friss ingatlanpiaci barométeréből. A piac szerkezete tovább alakult, nagyobb szerepet kaptak a fiatal, első lakásukat vásárló vevők, miközben a befektetők jelenléte tovább csökkent.
2025. 12. 13. 07:00
Megosztás:

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul, valamelyest csökken a tavalyi üzleti évhez képest - mondta a magyar tulajdonú vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója pénteki évzáró rendezvényükön Székesfehérváron.
2025. 12. 13. 06:00
Megosztás:

Bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI és az E.ON Drive Infrastructure Hungary

Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive Infrastructure Hungary (EDRI); decemberben nyolc ALDI-áruház parkolójában telepítenek új, nagy teljesítményű HPC töltőberendezéseket, amelyekkel az érintettek már néhány perc alatt érezhetően növelni tudják a járműveik hatótávját - közölte az ALDI pénteken az MTI-vel.
2025. 12. 13. 05:00
Megosztás:

Laboratóriumi vizsgálatnak vetettünk alá higiéniai termékeket

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó vizsgálatot végzett az újszülött pelenkák és különböző egészségügyi betétek körében, hogy feltárja a termékek tényleges folyadékmegkötő képességét és kiszűrje az esetleges megtévesztő termékállításokat.
2025. 12. 13. 04:00
Megosztás: