Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Nehéz időszakon megy keresztül a nemzetközi szállítmányozási iparág. Horrorisztikus díjazásokkal, késésekkel és lezárásokkal kell szembenéznie annak, aki azt szeretné, hogy rendeléseit teherhajók szállítsák. Mi ennek az oka, mi várható a jövőben? A Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila mondja el a válaszokat.

Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Másfél évvel ezelőttig általában egyszerűen és belátható időn belül tudták a cégek teljesíteni a tengerentúli rendeléseket, legyen szó légi vagy vízi szállításról. Bármilyen messziről is indult az áru, körülbelül egy hónap alatt eljutott a célállomásig, és minden akadály nélkül szállíthatták tovább a megrendelőhöz. A szállítás díja is kiszámítható volt, így a kis- és középvállalkozások is rendszeresen folyamodtak ehhez a módszerhez. Ám 2020 tavaszán visszafordíthatatlan folyamat indult el, amelynek hatásait még a következő években is érezni fogjuk.

2020 februárjában, amikor a koronavírus-járvány kezdetét vette, a vírus terjedésének megfékezése érdekében a légi és tengeri forgalmat is drasztikusan csökkentették. A szállítási idők és díjak megemelkedtek, több helyen leállt vagy drasztikusan csökkent a termelés, a boltok polcain készlethiány volt tapasztalható. Mindenki abban reménykedett, hogy a járványhelyzettel együtt a nemzetközi áruszállítási helyzet is javulni fog, ám ez nem így lett. Míg a légi szállítmányozásban az árak és a szállítási idők a járvány lefékeződését követő járat-újraindítások eredményeként normalizálódtak, addig a tengeri szállítmányozás soha nem látott mélységeket élt és él át még most is.

“2020 őszén, fél évvel a vírus megjelenése után már tudtuk, hogy a nemzetközi helyzet javulására legalább 2021 tavaszáig várni kell majd, ugyanis a karácsonyi és a kínai holdújévi időszak magával hordozza a magas szállítási árakat és a többnapos, akár hetes késéseket. 2021 márciusában az árak mérséklődni kezdtek, de még korántsem közelítették meg a pandémia előtt megszokott mértéket. Korábban 3.000 dollárba került konténerenként a szállítás, idén tavasszal azonban akár több mint háromszorosát, 10.000 dollárt is elkértek ugyanezért. Majd, egy rövid “könnyebb” időszak után, a nyár előrehaladtával a szállítási árak újra megemelkedtek, a munkaerő hiánya miatt kevesebb hajót indítottak útnak, a kapcsolódó szolgáltatásokban komoly fennakadások voltak, és akár egész kikötőket zártak le a koronavírus miatt” - mondta Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője.

Mi a probléma valódi oka?

Mihály Attila elmondta, a szakértők álláspontja szerint több ok vezetett a tengeri szállításban felmerülő problémákhoz. Az első komoly fennakadást a konténerhiány okozta. A tavaly nyár végén Kínából kiáramló szállítmányok vissza nem érkező vagy késve érkező konténerei generálták. Miközben egyes régiók exportigénye egyre nagyobb lett, sok kikötőben hegyekben álltak a kirakatlan import konténerek. Tovább nehezítette a helyzetet az ősszel szokásos karácsonyi árudömping, valamint a járvány újabb fellángolása. 2021 tavaszán, amikor a piac egy kis megnyugvást várt volna, az Ever Given elakadásának esete ismét megnehezítette az iparág működését. Többhetes késéseket tapasztalhattak a cégek, amikor a Szuezi-csatornában rekedt teherhajó hat napig teljesen elzárta a világ legforgalmasabb hajóútját.

Miután pedig megjelent a koronavírus delta variánsa, munkaerőhiány lépett fel, ami szállítások kimaradását és késését okozta. Az iparágban dolgozók jelentős hányada Indiából és a környező országokból származik, ezeken a területeken pedig kiemelkedően súlyos volt a járvány hatása. Emiatt rengetegen nem tudtak dolgozni, így a teherszállításban és a kikötők működtetésében is fennakadások merültek fel. A hatóságok több, nagy forgalmú kikötőt zártak be napokra a fertőzésveszély miatt, ami, felborítva a hajók menetrendjét, késéseket és hatalmas mennyiségű hátramaradt árukészletet eredményezve.  Ezek a folyamatok sajnos mind a mai napig tapasztalhatóak. Az indiai variáns és az újonnan bevezetett óvintézkedések miatt a megszokott, körülbelül 30 napos tengeri szállítási idő helyett akár 40-42 nap alatt érkeznek meg a konténerek, ez pedig több cégnél megváltoztatta a termelési szokásokat.

Van kiút?

Szakértők álláspontja alapján 2022 tavaszáig nem fognak változni a most jellemző szállítási feltételek, de pontosan nem lehet megjósolni, mi vár ránk a jövőben. A mostani előrejelzések azt mutatják, hogy a jelenlegi, akár 20.000 dolláros konténerenkénti szállítási árak miatt, a pandémia előtt tapasztalt árakat már nem fogjuk újra elérni, ezért a boltok polcain megtalálható áruk áraiban is növekedést tapasztalhatunk majd.

Mihály Attila és munkatársai bíznak a mihamarabbi pozitív változásokban, hiszen mint minden más logisztikai vállalat, a Trans-Sped is megérzi a kialakult helyzet nehézségeit. Az ügyfelek precíz és teljes körű kiszolgálása érdekében a nemzetközi szállítások folyamatos monitorozására és esetleges átszervezésére van szükség, ez pedig extra kapacitást igényel nemcsak a légi és tengeri szállítási üzletágtól, hanem a raktárlogisztikai üzletág munkatársaitól is. Tendencia az is, hogy a gyártó- és ellátókapacitások zavartalanságát egyre inkább betárazással, rugalmas és komplex logisztikai szolgáltatások igénybevételével hidalják át a cégek. Online üzletek mellett például ma már akár az autóipari konszernek is európai, magyarországi logisztikai központok feltöltött raktáraiból szolgálják ki vevőiket, gyártókapacitásaikat, hogy egy újabb hullám vagy tengeri szállítási nehézség miatt ne kelljen leállniuk.

És a legfontosabb kérdés: mikor rendeljünk annak érdekében, hogy árunk a kívánt határidőre beérkezzen?

Az elmúlt években egy  Távol-Keletről induló konténer esetén ha bő két hónapot kalkuláltunk a szállításra,  azzal általában biztonsággal beérhetett az áru Magyarországra. Természetesen a szállítás minden területén, különösen a tengeri szállításban előfordulhatnak terven kívüli események, ez mindig benne van a pakliban, de ezeknek a szállításoknak csak kis részét érintették. Mára ez korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. A tranzitidők még jónak mondott esetben is elérik a két hónapot, de sajnos a három, sőt négy hónapos tranzitidők sem ritkák. Állandóak a hajóterek túlfoglalásai, mindennaposak a konténerlemaradások, átfoglalások, a hajókésések.

Mit tehetünk egy ilyen helyzetben? Mivel ezen körülményekre sem nekünk, sem a megbízóinknak  nincs ráhatása, kénytelenek vagyunk tudomásul venni őket és együtt élni velük. Ajánlott a szállításra kész árut mielőbb elindítani az első lehetőséggel. Nem célszerű jelenleg kedvezőbb, olcsóbb lehetőségre, újabb árajánlatokra várni, mert a díjak, ahogy a szállítási feltételek is  folyamatosan változnak, és mostanság inkább csak romlanak.  A piac szereplői továbbra sem látják jeleit bármi javulásnak, és a mindennapok gyakorlata is ezt erősíti. Az évvégi „hajrá” időszak miatt erre, ezévben már nincs is esély.  Abban bízhatunk, hogy a járvány újabb hullámának lecsengése után, jövő év tavasza talán hoz némi javulást, és talán rendezettebbé, kedvezőbbé válik a hajózási iparág is.

Alig használtak, mégis már eladók - ezek a legnépszerűbb 6000 km alatt futott autók

A Használtautó.hu adatai szerint továbbra is töretlen a kereslet azokra az autókra, amelyek szinte újak, de már eladóvá váltak. Ennek kapcsán vizsgálták a portál szakértői 2025. január és augusztus közötti időszakra vonatkozóan a 6000 km-nél kevesebbet futott szinte új, de már használtként hirdetett járműveket, amelyekre az adózási szabályok szerint még akár új autóként is tekinthetünk.
2025. 09. 18. 04:00
Megosztás:

Rontotta a német gazdaság növekedési prognózisát az IW gazdaságkutató intézet

Stagnálásra rontotta a kölni IW gazdaságkutató intézet idei német GDP-növekedési előrejelzését az őszi prognózisában a Rheinische Post lap szerdai jelentése szerint.
2025. 09. 18. 03:30
Megosztás:

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House

Kibertámadás célpontjává vált a Duna House Group - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján szerdán.
2025. 09. 18. 03:00
Megosztás:

500.000 Ft-nál több készpénzt rejtegetsz otthon? Bajba kerülhetsz miatta!

Sok magyar család még mindig szereti a pénzét készpénzben otthon tartani. A biztonságérzet, a gyors hozzáférés és a megszokás gyakran felülírja a józan pénzügyi tervezést. De aki ma félmillió forintnál többet dugdos a párna alatt vagy a szekrényben, az könnyen komoly anyagi veszteséget szenvedhet el – még akkor is, ha senki sem lopja el tőle.
2025. 09. 18. 02:00
Megosztás:

Ha egy nyugdíjas pár között 3 évnél nagyobb a korkülönbség, akkor bajban vannak!

A nyugdíj kérdése Magyarországon ma már nemcsak egyéni, hanem családi szintű probléma is. Különösen érzékeny helyzetbe kerülnek azok a házaspárok, ahol 3 évnél nagyobb a korkülönbség: ilyenkor a nyugdíjrendszer szabályai, az eltérő életszakaszok és a pénzügyi terhek komoly kihívásokat jelentenek. Mutatjuk mire érdemes figyelni!
2025. 09. 18. 01:00
Megosztás:

Mozgolódik a Solana, és vele együtt a mém érme piac is

A Solana ismét fellendülésbe kezdett, és ezúttal az ára közel 250 dollárig emelkedett. A fellendülés hatására a Solana rövid időre átvette a BNB-től az ötödik helyet a CoinMarketCap ranglistáján, viszont azóta kissé visszaesett az ára, és jelenleg a 6. helyet foglalja el, 127 milliárd dolláros piaci kapitalizációval.
2025. 09. 18. 00:01
Megosztás:

Kamatot csökkentett a Fed

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) a szerdán végződött kétnapos monetáris politikai ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatot 4,00-4,25 százalékos sávra.
2025. 09. 17. 23:30
Megosztás:

A Fed kamatcsökkentése berobbanthatja a kriptopiacot – „Ez az egész mozgalom lángra kap"

Eric Trump, az American Bitcoin társalapítója és Donald Trump fia szerint a közelgő Fed kamatcsökkentés új lendületet adhat a kriptopiacnak. A Trump-család egyre szorosabbra fűzi kapcsolatát a digitális eszközökkel, és nemcsak üzleti, hanem politikai síkon is támogatják a kriptovaluták térnyerését. Most pedig azt állítják: jön az újabb fellendülés, és a negyedik negyedév lehet a fordulópont.
2025. 09. 17. 23:00
Megosztás:

Az év végéig biztosan erős maradhat a forint

Kétéves csúcsra erősödött a napokban a forint árfolyama, melynek euróhoz viszonyított lendülete az év hátralévő részében is kitarthat. A hazai fizetőeszköz erejét részben a már egy éve stabil, 6,5 százalékos jegybanki alapkamat adja, mely az idei évben várhatóan már nem is változik – jövő év közepétől azonban egy új kamatcsökkentési ciklus indulhat. A GDP-növekedés a vámháború és az egész Európára jellemző gazdasági lassulás miatt egyelőre nem tudott elrugaszkodni, így az MBH Bank elemzői továbbra is fenntartják 0,8 százalékos éves előrejelzésüket. Az egész éves, átlagos infláció 4,5 százalék körül várható, ugyanakkor bíztató jel, hogy a maginfláció szintje a legutóbbi adat szerint négy éve nem látott alacsony szintre süllyedt.
2025. 09. 17. 22:00
Megosztás:

American Bitcoin Corp. - ABTC vállalat és szerepe a kriptovaluta-piacon

Egy új kriptós szereplő a reflektorfényben – hogyan értelmezzük az „American Bitcoin Corp" fogalmát, és miért lehet kulcsszereplő a jövő pénzügyi rendszerében?
2025. 09. 17. 21:30
Megosztás:

Arthur Hayes új kriptó tétje: orvostudomány – 7 millió dollárt fektetett a Bio Protocol-ba

A BitMEX társalapítója, Arthur Hayes most nem DeFi-ben, hanem DeSci-ben látja a következő kriptoforradalmat. Legújabb befektetése, a Bio Protocol egyesíti a mesterséges intelligenciát, a biotechnológiát és a blokkláncot, hogy alapjaiban változtassa meg a gyógyszerkutatás és tudományfinanszírozás világát. Mutatjuk, miért lehet ez az iparág következő áttörése.
2025. 09. 17. 21:00
Megosztás:

Az UBM Csoport felvásárolta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának hazai leányvállalatát

Magyarország egyik legnagyobb mezőgazdasági cégcsoportja, az UBM sikeresen lezárta a világ egyik legnagyobb takarmánygyártójának számító, Hollandiában 120 éves múltra visszatekintő Royal Agrifirm Group részeként működő Agrifirm Magyarország Zrt. (Agrifirm) felvásárlását. A hazánkban összesen 130 munkatársat foglalkoztató és a 2024-es évben közel 28 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló, a baromfitakarmányok gyártása területén Magyarországon vezető szerepet betöltő Agrifirm a jövőben UBM Nutrition Zrt. néven, az UBM Csoport részeként folytatja tevékenységét.
2025. 09. 17. 20:30
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 17. 20:00
Megosztás:

Jön a hét legjobban várt eseménye

A Fed magyar idő szerint ma este nyolc órakor jelenti be a kamatdöntését. Várhatóan 25 bázispontos csökkentés mellett döntenek majd a jegybankárok, így az alapkamat a 4,00–4,25% közötti szintre kerül.
2025. 09. 17. 19:30
Megosztás:

Czomba Sándor: a bruttó átlagkeresetek dinamikusan nőnek

A bruttó átlagkeresetek dinamikusan nőnek, ez két tényezőnek: a magas foglalkoztatásnak és a hároméves bérmegállapodásnak köszönhető - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára szerdán az M1 aktuális csatornán és a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss kereseti adataira reagálva.
2025. 09. 17. 18:30
Megosztás:

Bagolyra vadászik a GVH: vizsgálat indult a Duolingo-val szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Duolingo Inc. amerikai vállalkozással szemben. A GVH gyanúja szerint a nyelvtanulási szolgáltatásokat nyújtó cég kereskedelmi gyakorlata több okból is tisztességtelen, egyebek között valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat az általa kínált nyelvtanulási módszer hatékonyságát illetően, és megalapozatlan piacelsőségi állítást is tesz.
2025. 09. 17. 18:00
Megosztás:

Ausztriában 4,1 százalékra gyorsult az infláció

Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 4,1 százalék, tavaly március óta a leggyorsabb volt augusztusban, miután júliusban 3,6 százalékos emelkedést jegyeztek fel - derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich - STAT) szerdán közzétett adataiból.
2025. 09. 17. 17:30
Megosztás:

Befejeződött a Medgyesegyháza-Kétegyháza közti út felújítása

A Magyar falu program forrásából (mfp), bruttó 412 millió forintból újult meg a 4434-es út Medgyesegyháza és Kétegyháza közti szakasza - tájékoztatta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés vármegyei igazgatósága szerdán az MTI-t.
2025. 09. 17. 17:00
Megosztás:

Ismét díjazza a kiemelkedő hazai üzletembereket az EY

Az EY idén is keresi azokat a magyar vállalkozókat, akik rátermettségükkel, újító szellemiségükkel és kimagasló üzleti teljesítményükkel helyet kaphatnak az EY Az Év Üzletembere Díj nyerteseinek exkluzív klubjában. A független zsűri által kiválasztott győztes képviseli majd Magyarországot a világversenyen Monacóban. Az elismerést korábban olyan meghatározó üzletemberek vehették át, mint Hegedüs Éva, Csányi Sándor, Demján Sándor, Váradi József vagy Wáberer György.
2025. 09. 17. 16:30
Megosztás:

Már Magyarországon is elérhető a jövő akkumulátor-technológiája

Akár bő egy év alatt megtérülhet a beruházás a Jedlik Ányos Energetikai Program segítségével. A támogatás mértéke várhatóan a vállalkozás méretétől függően változik, a mikro- és kisvállalkozások akár 50%-os, a középvállalatok 40, míg a nagyvállalatok 30%-os támogatást kaphatnak.
2025. 09. 17. 16:00
Megosztás: