Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Nehéz időszakon megy keresztül a nemzetközi szállítmányozási iparág. Horrorisztikus díjazásokkal, késésekkel és lezárásokkal kell szembenéznie annak, aki azt szeretné, hogy rendeléseit teherhajók szállítsák. Mi ennek az oka, mi várható a jövőben? A Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila mondja el a válaszokat.

Már most tudják: nem fog időben megérkezni a karácsonyi ajándék

Másfél évvel ezelőttig általában egyszerűen és belátható időn belül tudták a cégek teljesíteni a tengerentúli rendeléseket, legyen szó légi vagy vízi szállításról. Bármilyen messziről is indult az áru, körülbelül egy hónap alatt eljutott a célállomásig, és minden akadály nélkül szállíthatták tovább a megrendelőhöz. A szállítás díja is kiszámítható volt, így a kis- és középvállalkozások is rendszeresen folyamodtak ehhez a módszerhez. Ám 2020 tavaszán visszafordíthatatlan folyamat indult el, amelynek hatásait még a következő években is érezni fogjuk.

2020 februárjában, amikor a koronavírus-járvány kezdetét vette, a vírus terjedésének megfékezése érdekében a légi és tengeri forgalmat is drasztikusan csökkentették. A szállítási idők és díjak megemelkedtek, több helyen leállt vagy drasztikusan csökkent a termelés, a boltok polcain készlethiány volt tapasztalható. Mindenki abban reménykedett, hogy a járványhelyzettel együtt a nemzetközi áruszállítási helyzet is javulni fog, ám ez nem így lett. Míg a légi szállítmányozásban az árak és a szállítási idők a járvány lefékeződését követő járat-újraindítások eredményeként normalizálódtak, addig a tengeri szállítmányozás soha nem látott mélységeket élt és él át még most is.

“2020 őszén, fél évvel a vírus megjelenése után már tudtuk, hogy a nemzetközi helyzet javulására legalább 2021 tavaszáig várni kell majd, ugyanis a karácsonyi és a kínai holdújévi időszak magával hordozza a magas szállítási árakat és a többnapos, akár hetes késéseket. 2021 márciusában az árak mérséklődni kezdtek, de még korántsem közelítették meg a pandémia előtt megszokott mértéket. Korábban 3.000 dollárba került konténerenként a szállítás, idén tavasszal azonban akár több mint háromszorosát, 10.000 dollárt is elkértek ugyanezért. Majd, egy rövid “könnyebb” időszak után, a nyár előrehaladtával a szállítási árak újra megemelkedtek, a munkaerő hiánya miatt kevesebb hajót indítottak útnak, a kapcsolódó szolgáltatásokban komoly fennakadások voltak, és akár egész kikötőket zártak le a koronavírus miatt” - mondta Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője.

Mi a probléma valódi oka?

Mihály Attila elmondta, a szakértők álláspontja szerint több ok vezetett a tengeri szállításban felmerülő problémákhoz. Az első komoly fennakadást a konténerhiány okozta. A tavaly nyár végén Kínából kiáramló szállítmányok vissza nem érkező vagy késve érkező konténerei generálták. Miközben egyes régiók exportigénye egyre nagyobb lett, sok kikötőben hegyekben álltak a kirakatlan import konténerek. Tovább nehezítette a helyzetet az ősszel szokásos karácsonyi árudömping, valamint a járvány újabb fellángolása. 2021 tavaszán, amikor a piac egy kis megnyugvást várt volna, az Ever Given elakadásának esete ismét megnehezítette az iparág működését. Többhetes késéseket tapasztalhattak a cégek, amikor a Szuezi-csatornában rekedt teherhajó hat napig teljesen elzárta a világ legforgalmasabb hajóútját.

Miután pedig megjelent a koronavírus delta variánsa, munkaerőhiány lépett fel, ami szállítások kimaradását és késését okozta. Az iparágban dolgozók jelentős hányada Indiából és a környező országokból származik, ezeken a területeken pedig kiemelkedően súlyos volt a járvány hatása. Emiatt rengetegen nem tudtak dolgozni, így a teherszállításban és a kikötők működtetésében is fennakadások merültek fel. A hatóságok több, nagy forgalmú kikötőt zártak be napokra a fertőzésveszély miatt, ami, felborítva a hajók menetrendjét, késéseket és hatalmas mennyiségű hátramaradt árukészletet eredményezve.  Ezek a folyamatok sajnos mind a mai napig tapasztalhatóak. Az indiai variáns és az újonnan bevezetett óvintézkedések miatt a megszokott, körülbelül 30 napos tengeri szállítási idő helyett akár 40-42 nap alatt érkeznek meg a konténerek, ez pedig több cégnél megváltoztatta a termelési szokásokat.

Van kiút?

Szakértők álláspontja alapján 2022 tavaszáig nem fognak változni a most jellemző szállítási feltételek, de pontosan nem lehet megjósolni, mi vár ránk a jövőben. A mostani előrejelzések azt mutatják, hogy a jelenlegi, akár 20.000 dolláros konténerenkénti szállítási árak miatt, a pandémia előtt tapasztalt árakat már nem fogjuk újra elérni, ezért a boltok polcain megtalálható áruk áraiban is növekedést tapasztalhatunk majd.

Mihály Attila és munkatársai bíznak a mihamarabbi pozitív változásokban, hiszen mint minden más logisztikai vállalat, a Trans-Sped is megérzi a kialakult helyzet nehézségeit. Az ügyfelek precíz és teljes körű kiszolgálása érdekében a nemzetközi szállítások folyamatos monitorozására és esetleges átszervezésére van szükség, ez pedig extra kapacitást igényel nemcsak a légi és tengeri szállítási üzletágtól, hanem a raktárlogisztikai üzletág munkatársaitól is. Tendencia az is, hogy a gyártó- és ellátókapacitások zavartalanságát egyre inkább betárazással, rugalmas és komplex logisztikai szolgáltatások igénybevételével hidalják át a cégek. Online üzletek mellett például ma már akár az autóipari konszernek is európai, magyarországi logisztikai központok feltöltött raktáraiból szolgálják ki vevőiket, gyártókapacitásaikat, hogy egy újabb hullám vagy tengeri szállítási nehézség miatt ne kelljen leállniuk.

És a legfontosabb kérdés: mikor rendeljünk annak érdekében, hogy árunk a kívánt határidőre beérkezzen?

Az elmúlt években egy  Távol-Keletről induló konténer esetén ha bő két hónapot kalkuláltunk a szállításra,  azzal általában biztonsággal beérhetett az áru Magyarországra. Természetesen a szállítás minden területén, különösen a tengeri szállításban előfordulhatnak terven kívüli események, ez mindig benne van a pakliban, de ezeknek a szállításoknak csak kis részét érintették. Mára ez korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. A tranzitidők még jónak mondott esetben is elérik a két hónapot, de sajnos a három, sőt négy hónapos tranzitidők sem ritkák. Állandóak a hajóterek túlfoglalásai, mindennaposak a konténerlemaradások, átfoglalások, a hajókésések.

Mit tehetünk egy ilyen helyzetben? Mivel ezen körülményekre sem nekünk, sem a megbízóinknak  nincs ráhatása, kénytelenek vagyunk tudomásul venni őket és együtt élni velük. Ajánlott a szállításra kész árut mielőbb elindítani az első lehetőséggel. Nem célszerű jelenleg kedvezőbb, olcsóbb lehetőségre, újabb árajánlatokra várni, mert a díjak, ahogy a szállítási feltételek is  folyamatosan változnak, és mostanság inkább csak romlanak.  A piac szereplői továbbra sem látják jeleit bármi javulásnak, és a mindennapok gyakorlata is ezt erősíti. Az évvégi „hajrá” időszak miatt erre, ezévben már nincs is esély.  Abban bízhatunk, hogy a járvány újabb hullámának lecsengése után, jövő év tavasza talán hoz némi javulást, és talán rendezettebbé, kedvezőbbé válik a hajózási iparág is.

Új globális szabvány az ingatlanszakmában

Új korszak kezdődik az ingatlanszakmai digitalizációban és a Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) közzétette legújabb globális szabványát. Az előírás támogatja a mesterséges intelligencia (AI) lehetőségeinek kiaknázását, ugyanakkor az emberi szakértelmet és az átláthatóságot helyezi a középpontba. Az AI használatáról az ingatlanszektorban, illetve az új, jövőre bevezetendő keretrendszerről Kákosy Zsolt MBA FRICS, az RICS európai elnökségének Közép- és Kelet-Európát képviselő tagja, az ICON Real Estate Management property management senior igazgatója beszélt.
2025. 11. 27. 14:30
Megosztás:

Teltházra készülnek a reptéri szállodák az ünnepek alatt

A repülőtér környéki hotelek jó megközelíthetőségük és nyugodt környezetük miatt váltak népszerű találkozási ponttá karácsonykor és szilveszterkor. Tavaly decemberben Budapesten 73,1 százalékos szobafoglaltságot mértek, ami közel teltházas működést jelentett az ünnepek alatt. Idén is hasonló év végi keresletre számítanak, főként a családi látogatások, nemzetközi utazások és céges évzárók miatt.
2025. 11. 27. 14:00
Megosztás:

A Kraken kriptotőzsde a Konectát választotta partnerének az újonnan elindított BPO Partnerprogramjához

A Konecta, a Customer Experience (CX) transzformáció és digitális működés globális vezetője bekerült a Kraken Business Process Outsourcing Partner Program első partnerszervezetei közé. A program célja, hogy megbízható szolgáltatókat azonosítson, akik képesek kiemelkedő ügyfélélményt (CX) nyújtani nagy léptékben.
2025. 11. 27. 13:30
Megosztás:

Így küldik a 13. és a 14. havi nyugdíjat!

Az Idősügyi Tanács kérésének megfelelően egyidejűleg fogják folyósítani a 13. havi nyugdíjat és a 14. havi nyugdíj első negyedét - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten, a Kormányinfón.
2025. 11. 27. 13:00
Megosztás:

Ősszel is dübörög a hazai turizmus – októberben 11%-kal nőtt a vendégforgalom

Magyarország népszerűsége a hazai és a nemzetközi utazók körében is töretlenül növekszik. Az év tizedik hónapjában közel 1,7 millió vendég pihent hazánkban, azaz 11%-kal több mint tavaly októberben. A vendégek összesen 3,8 millió vendégéjszakát töltöttek a szálláshelyeken, ami 10%-os növekedést jelent 2024-hez képest.
2025. 11. 27. 12:30
Megosztás:

Emelkedéssel zártak a Wall Street vezető indexei

Szerdán emelkedtek az amerikai részvénypiacok. A főbb indexek sorozatban negyedik napja zártak pluszban a hálaadás előtti kereskedésben. A pozitív hangulatban a technológiai szektor járt az élen: az Oracle 4%-ot ugrott a Deutsche Bank optimista ajánlása után, az Nvidia 1,4%-kal erősödött, a Microsoft pedig 1,8%-kal került feljebb.
2025. 11. 27. 12:00
Megosztás:

Stagnáltak a fejlett piaci hozamok

Tegnap a vártnál erősebb iparcikk-megrendelési adat után emelkedésnek indultak a hozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain, de végül visszatértek a korábbi szintekre a hozamok, a tízéves amerikai kötvényé 4%-ig, a németé 2,67%-ra.
2025. 11. 27. 11:30
Megosztás:

Merre tart a gazdaság? Negyedéves makro-elemzés

Az USA Fed-je szeptemberben is és októberben is 25 bázispontos kamatcsökkentést hajtott végre. Az irányadó kamatszint ezzel a 3,75-4 százalékos sávba került. Az októberi kamatdöntés nagy meglepetése Powell Fed elnök jelzése volt, ami szerint egyáltalán nem kőbe vésett a decemberi újabb kamatvágás - olvashatjuk az ERSTE friss makro-elemzésében.
2025. 11. 27. 11:00
Megosztás:

Zcash ETF: A privát szféra vége vagy csak a következő lépés a tömeges elfogadás felé?

A kriptovilág újra megosztott – ezúttal a Zcash (ZEC) körül. A Grayscale nemrég bejelentette, hogy szeretné Zcash Trustját átalakítani tőzsdén kereskedett alappá, azaz ETF-fé. A lépés látszólag csak egy új befektetési eszköz létrehozása, ám a privacy coin közösség szemében ez sokkal többről szól: egy decentralizált, adatvédelmi fókuszú projekt szimbolikus bekebelezéséről a Wall Street által.
2025. 11. 27. 10:30
Megosztás:

Pozitív hangulatban zártak tegnap az európai indexek

Emelkedtek szerdán az európai részvénypiacok, miután erősödtek a várakozások, hogy az amerikai Fed decemberben kamatot csökkent.
2025. 11. 27. 10:00
Megosztás:

Hackertámadás rázta meg Dél-Korea legnagyobb kriptotőzsdéjét

36 millió dolláros veszteség a Solana hálózatán: Dél-Korea vezető kriptotőzsdéje, az Upbit újabb emlékeztetőt adott arra, milyen törékeny is lehet a digitális eszközök világa.
2025. 11. 27. 09:30
Megosztás:

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.
2025. 11. 27. 08:30
Megosztás:

Mi történt a forinttal csütörtök reggelre?

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 08:00
Megosztás:

15 százalékkal nő a kulturális ágazatban dolgozók bére jövőre

Január 1-jétől 15 százalékkal nő a kulturális ágazatban dolgozók bére - mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) kultúráért felelős államtitkára szerdán az M1 Ma reggel című műsorában.
2025. 11. 27. 07:30
Megosztás:

Hitelközvetítővel erősítene az Otthon Centrum lengyel leányvállalata

Többségi tulajdonszerzésről kezdett tárgyalásokat a Biggeorge Holdinghoz tartozó Otthon Centrum Holding lengyelországi leányvállalata, a Freedom, a helyi piac egyik meghatározó szereplőjével, az ANG Responsible Finance-szel. A felek célja egyedülálló: a tranzakció révén egy integrált, ingatlanpiaci és pénzügyi technológiákat ötvöző (ReFinTech) ökoszisztémát kívánnak létrehozni. A Freedom nem része annak a napokban bejelentett tranzakciónak, amelynek során az MBH Bank az Otthon Centrum csoport magyarországi cégeit vásárolja meg két lépésben a Biggeorge csoporttól.
2025. 11. 27. 07:00
Megosztás:

Mennyit tud megtakarítani egy átlagos felnőtt és mire tesz félre?

57 000 forint: ennyi a havi átlagos megtakarítása egy magyar felnőttnek – derült ki az NN Biztosító kutatásából. Leginkább vésztartalékra, lakásra vagy a nyugdíjas évekre teszünk félre. A különbségek azonban jelentősek: a férfiak, fővárosiak vagy diplomások akár havonta több tízezer forinttal is többet tudnak félretenni, mint a nők, falvakban élők vagy alacsony iskolázottságúak. A fiatalok és a fővárosiak fele már euróban is megtakarítana.
2025. 11. 27. 06:30
Megosztás:

Magyar startupokat is díjaztak az Európai Innovációs és Technológiai Intézet budapesti díjátadóján

Budapesten rendezte meg az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) az EIT Innovation Awards 2025 eseményt, amelyet november 25-én tartottak a Budapesti Kongresszusi Központban. A rendezvény keretében tartott EIT Jumpstarter Grand Finale eseményen összesen 21 startup kapott rangos díjat és indulótőkét, mintegy 132 500 euró (több mint 51,5 millió Ft) összdíjazással.
2025. 11. 27. 06:00
Megosztás:

Mit mutat a gyerekinfláció?

A K&H évek óta egy minikosárral követi a gyerekinfláció alakulását, vagyis azt, hogyan változnak azoknak a termékeknek az árai, amelyek a gyerekek körében népszerűek vagy épp fontosak lehetnek.
2025. 11. 27. 05:30
Megosztás:

Felkészült az árvízkárosultak befogadására a Máltai Szeretetszolgálat Ipolytarnócon

Felkészült az árvízkárosultak befogadására a Máltai Szeretetszolgálat Ipolytarnócon - közölte a segélyszervezet szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 27. 05:00
Megosztás:

Szlovénia nem engedné külföldi állami kézbe a ljubljanai tőzsdét

A szlovén kormány nem szeretné, hogy külföldi - különösen más állam által tulajdonolt - szervezet szerezzen irányítást a Ljubljanai Értéktőzsde felett, ezért ellenzi a horvát állami pénzügyi intézet (FINA) tulajdonszerzését, és nemzeti jelentőségű kritikus infrastruktúrává minősítette a szlovén börzét.
2025. 11. 27. 04:30
Megosztás: