Mi szükséges egy webáruház megfelelő működéséhez?

Egy webshop beindításához és működtetéséhez a vállalkozói szellem mellett több tevékenységi kör végzése is szükséges. A következőkben röviden megnézzük, mik a feltételei egy webáruház jó működésének, a technikai háttértől a logisztikai feladatokon át az ügyfélszolgálatig és alapvető tanácsokkal is szolgálunk a témakörök kapcsán.

Mi szükséges egy webáruház megfelelő működéséhez?

Termék

Talán magától érthető, de nem árt kellően hangsúlyozni: egy webáruház indításához olyan termék vagy szolgáltatás szükséges, amire valóban létezik fizetőképes kereslet. A kereslet létezését piackutatással bizonyíthatjuk. Minden más elem teljesen felesleges egészen addig, amíg nincsen meg a megfelelő termék, termékcsoport vagy szolgáltatás, amit gazdaságos áron kínálni tudunk potenciális vásárlóinknak.

Technikai háttér

Egy webáruház működtetéséhez természetesen szükséges némi informatikai háttér. Gyakran ugyanattól a szolgáltatótól tudunk domaint, webtárhelyet és saját grafikai arculattal személyesre alakítható webshop motort vásárolni vagy bérelni. Fontos azonban már itt is úgy választani partnert, hogy az későbbi igényeinket, bővülésünket is szolgálhassa. Lényeges, hogy az oldal gyors legyen és reszponzív valamint integrálható legyen más szolgáltatók termékeihez (számlázó program, fulfillment partner programja, készletnyilvántartó stb.)

Az integrációval már utaltunk is rá, hogy további programokra is szükségünk lesz, de érdemes a beruházások előtt webáruházunk működési koncepcióját végiggondolnunk: mi az amit kiszervezünk és mi az amit valóban magunk fogunk napi szinten végezni a rendelések kapcsán? Miközben például számlázásra biztosan szükségünk lesz, a nyilvántartás egy részét könnyen lehet, hogy partnerünk fogja vezetni.

Hangsúlyosak a banki szolgáltatások, azon belül is a bankkártya elfogadás lehetővé tétele. Ugyan az utánvét továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, de ebben az esetben is egyre többen fizetnek kártyával. A webshop saját felületén az átutalás mellett egyre többen választják a virtuális POS terminálon keresztül történő kártyás fizetési lehetőséget. Minél szélesebb a fizetési lehetőségek köre, annál nagyobb eséllyel választ minket a fogyasztó.

Logisztikai háttér

Egy webáruháznak számtalan logisztikai feladata van, általában több, mint amennyire az alapításkor számítanak a tulajdonosok. A termékeket meg kell rendelni, majd fogadni a beszállítótól. Az új terméket fel kell venni a készletnyilvántartásba, majd elhelyezni tárolási helyén olyan módon, hogy onnan rendelés esetén kigyűjthető legyen. A beérkező rendeléseket fel kell dolgozni, tartalmuknak megfelelően ki kell gyűjteni raktárunkból a konkrét termékeket, majd azokat szakszerűen csomagolni kell és végül megszervezni a szállítást. Mindeközben ismét frissíteni szükséges a nyilvántartást.

Mindez hely-, munkaerő- és munkaidő-igényes tevékenység, ami a napi működés jelentős részét teszi ki. Miután mind a raktár, mind a munkaerő és annak ideje pénzünkbe kerül, a logisztika végzése költségigényes is. Ráadásul a tároláson, alapvető mozgatásokon és adminisztráción felül további feladatok is jelentkeznek, mint például a visszáru kezelés, ami megfelelően automatizált folyamatok nélkül rémálomszerű is lehet. Itt kell megjegyezni, hogy sokszor nem a visszáru ténye okoz anyagi veszteséget a vállalkozás számára, hanem az, hogy felkészületlenül éri az online kereskedelem jellegéből adódóan óhatatlanul is jelentős mennyiségű és különböző indokokkal visszaküldött termékek kezelése, mozgatása, adminisztrációja és az ehhez kapcsolódó ügyfélszolgálati teendők.

Szorosan kapcsolódik a webshopok logisztikai tevékenységéhez a megfelelő csomagolóanyagok beszerzése, tárolása és nyilvántartása, valamint a csomagolóanyagok használata során keletkező hulladékok kezelése.

A webáruházak maguk is végezhetik logisztikai feladataikat, de azokat részben vagy teljesen kiszervezhetik. A szállítási feladatok szinte mindig kiszervezésre kerülnek, de kisebb webáruházak, ahol a tulajdonos saját munkaidejét is befekteti, gyakran maguk intézik a raktározáshoz és rendeléskezeléshez kapcsolódó összes feladatukat. A webáruházi rendelések teljesítéséhez kapcsolódó logisztikai feladatok teljes körű kiszervezése a fulfillment, amit itthon is egyre több logisztikai szolgáltató kínál. Fulfillment esetén a termékek betárolása, raktározása, rendelések szerinti kigyűjtése és csomagolása valamint a kiszállítás megszervezése a mindezekhez kapcsolódó adminisztrációval együtt a logisztikai szolgáltatóhoz kerül, míg az ügyfélszolgálat és a pénzügyi feladatok maradnak a webáruház üzemeltetőjénél.

Láthatóság biztosítása

Amíg a fentiek jelentik az alapját a működésnek, addig a láthatóságot biztosító marketing vagy keresőoptimalizálás annak esélyét növeli, hogy a fogyasztó rátaláljon webáruházunkra. Semmit sem ér egy elméletben jól működő, de senki által nem használt webáruház, hiszen annak célja, hogy konverziókat, vásárlásokat és végső soron hasznot generáljon üzemeltetőjének.

A webáruháznak rendelkeznie kell egy marketing stratégiával és tervvel, amiben meghatározza célközönségét és azokat a legfontosabb lépéseket, amivel valóban el is tudja őket érni. Ugyan az eszközök különbözőek, de egy online vállalkozásnak nagyon hasonló marketing feladatai vannak, mint egy hagyományos üzletnek. Ez alól kivételt a keresőoptimalizálás, vagy angol rövidítéséből gyakran magyar nyelvű szövegben is használt SEO.

A SEO célja, hogy a fogyasztók által indított webes keresések esetén honlapunk előkelő helyen jelenjen meg a keresőmotorok találati oldalán és így a vásárló ellátogasson webáruházunkba. A keresők a fogyasztó által megadott keresési kulcsszavakhoz leginkább illeszkedő, leginkább releváns és értékes oldalakat listázzák. Leegyszerűsítve a keresőoptimalizálás minőségi és kulcsszavakra optimalizált tartalomgyártással éri el, hogy oldalunkat ne csak a vásárlók, hanem a keresőmotorok is relevánsak érezzék, míg az oldal értékességét annak kapcsolati hálóba helyezésével, úgynevezett linképítéssel növeli. Utóbbi logikája, hogy a legtöbb keresőmotor, például a Google is, azokat az oldalakat tartja értékesnek, amit más értékes oldalak érdemesnek találtak arra, hogy hivatkozzanak rá.

Mind a hagyományos marketing, mind a keresőoptimalizálás kitanulható, de a hatékonyság érdekében profi kezekbe adva kiszervezhető. Célszerű ugyanakkor a két részterületet nem szétválasztani, hanem egy ügynökségre bízni.

Elérhetőség

A legtöbb online vásárló nem szeretne beszélgetni különösebben senkivel a vásárlásával kapcsolatban, de ha kérdése van vagy problémája akad akkor azonnali és kielégítő válaszokat szeretne. Nagyon fontos a bizalomépítés szempontjából az elérhető legteljeskörűbb tájékoztatás a termékekről, a rendelés menetéről és a fizetés módjáról. Ez nem csak statikus információ megjelenítést takar, hanem a folyamat egyes állomásairól küldött információt is (megkaptuk rendelését, csomagját előkészítettük kiszállításra, terméke úton van stb.).

A tiszta, érthető és rövid útmutatás az egyes feladatokról szintén bizalomnövelő és egyben csökkenti az ügyfélszolgálatra befutó kérdések számát is. Ha előre le van írva (esetleg egy videóban bemutatva) miként lehet visszaküldeni egy terméket és a visszaküldés után mi fog történni, akkor ilyen jellegű kérdéssel kevesebben fordulnak az ügyfélszolgálathoz. Minél automatizáltabb és kiszámíthatóbb egy folyamat, annál gördülékenyebben és gyorsan megy végbe, ami még az olyan nem kedvelt tevékenységeknél is pozitív képet hagy a vásárlóban, mint a termék visszaküldése.

A fentiek nem helyettesítik, pusztán tehermentesítik az elérhető és felkészült ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszolgálat talán az egyetlen olyan tevékenység, amit nem érdemes kiszervezni, hiszen itt kerülhetünk közvetlen kapcsolatba a vásárlóval és kérdései kapcsán nálunk lehet a legtöbb releváns információ. A jó ügyfélszolgálat elérhető, felkészült, gyors és pozitív hangvételű – nagyjából ebben a fontossági sorrendben.

A csendes gyilkos nem alszik télen sem: minden, amit a szén-monoxid-érzékelőről tudni kell

A fűtési szezon beköszöntével ismét előtérbe kerül a szén-monoxid-mérgezés veszélye. Bár a legtöbben tisztában vannak a kockázattal, a tragédiák jelentős része mégis elkerülhető lenne egy kis odafigyeléssel és egy megbízható érzékelővel. A probléma ugyanis gyakran nem a készülék hiánya, hanem annak nem megfelelő típusa vagy rossz elhelyezése. A MediaMarkt szakértői összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat.
2025. 10. 27. 18:00
Megosztás:

Digitális jelenlét: így építhet üzleti értéket egy weboldal

Ma már szinte minden vásárlói döntés előtt van online keresés. Egy cég weboldala gyakran az első találkozási pont az érdeklődővel – és az első benyomás sokszor eldönti, lesz-e belőle ügyfél. Ezért nem mindegy, hogyan jelenik meg egy vállalkozás a digitális térben. A weboldal nemcsak információt közvetít, hanem bizalmat épít, és segít abban, hogy a márka komolyan vehető legyen.
2025. 10. 27. 17:30
Megosztás:

Modern POS terminálok előnyei: miért váltanak egyre többen erre a megoldásra?

A fizetési rendszerek fejlődése töretlen, a modern POS terminálok is gyorsan fejlődnek, egyre jobban beépülnek a vállalkozás teljes adminisztratív, marketing és - szinte sorolhatnánk – minden rendszerébe. Ez az egyik legnagyobb előnye egy modern POS terminálnak.
2025. 10. 27. 16:30
Megosztás:

Elindult Japán első hivatalos yen-alapú stabilcoinja a JPYC – Új korszak kezdődik a kriptogazdaságban

Japán új mérföldkőhöz érkezett a digitális pénzügyi innovációban: hivatalosan is elindult az első, japán jenhez kötött stabilcoin (angolul: stablecoin), a JPYC. A nagybankok, a szabályozók és a blokkláncfejlesztők összefogásával megvalósuló projekt nem csupán egy új kriptoeszköz, hanem a jövő digitális fizetési infrastruktúrájának előfutára lehet. Lássuk, mit érdemes tudni Japán új digitális valutájáról és annak várható hatásairól!
2025. 10. 27. 16:00
Megosztás:

Németországban javult az üzleti hangulat

A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
2025. 10. 27. 15:30
Megosztás:

Válaszút előtt állnak a közép-kelet-európai munkahelyek

Miközben a vállalatok Európa-szerte újraértelmezik munkahely-stratégiáikat, a CBRE legújabb, CEE Regional Office Occupier Insights című kutatása arra világít rá, hogy a régió összetett átalakuláson megy keresztül. Az irodai kihasználtság növekszik, a rugalmasság egyre nagyobb szerepet kap, ám a szervezetek továbbra is megosztottak a hagyományos és a progresszív szemlélet között. A közép-kelet-európai régió eredményei – amelyek kiegészítik a vállalat 2025-ös European Office Occupier Survey felmérését – azt mutatják, hogy bár mindkét térség hasonló irányba halad, a változás üteme és módja jelentősen eltér.
2025. 10. 27. 15:00
Megosztás:

A Wish körmére néz a GVH

Megvizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piactere, a Wish teljesítette-e a 2023-ban tett vállalásait.
2025. 10. 27. 14:30
Megosztás:

Több mint 20 milliárd forintnyi támogatási igény érkezett az MBH Bankhoz az Otthonfelújítási Programban

Az MBH Bank eddig több mint 20,5 milliárd forint értékben fogadott be mintegy 3600 hitelkérelmet az Otthonfelújítási Program keretében, a háztartások jelentős számát hozzásegítve ezzel az energetikai korszerűsítés lehetőségeihez.
2025. 10. 27. 14:00
Megosztás:

Kamatostul vonják vissza a kórháztól a kicsalt biztosítási pénzt

Bent sem volt a páciens a kórházban, ráadásul öngyilkos lett, a kórház mégis kiszámlázta „pszichiátriai kezelését” az egészségbiztosítónak. A hatóság a jogszabályi előírás szerint a kifizetett összeg másfélszeresét vonta vissza büntetésként.
2025. 10. 27. 13:30
Megosztás:

Monetáris élénkítés és mesterséges intelligencia – közeleg az új „Nvidia-pillanat”?

Az amerikai részvénypiacokat rekordmagasságba hajtja a monetáris élénkítés, az AI fellendülése pedig az értéklánc szinte minden szereplőjét újabb és újabb szerződésekkel táplálja. Eközben Európa tovább veszít versenyképességéből, míg Kína előre halad, hátra sem nézve – ezek a főbb trendek rajzolódnak ki a globális befektetési alkalmazás, a Magyarországon is elérhető XTB negyedik negyedévre vonatkozó piaci előrejelzése szerint.
2025. 10. 27. 13:00
Megosztás:

Hogyan növeld látogatóid számát folyamatos reklámköltés nélkül?

Gondoltál már arra, hogy a weboldalad folyamatosan vonzza a látogatókat anélkül, hogy folyamatosan fizetned kellene a hirdetésekért? A keresőoptimalizálás, amelyet SEO-nak is hívunk, pontosan ebben segíthet.
2025. 10. 27. 12:30
Megosztás:

Agrárkamara: az idén kevesebb lesz ebből a virágból

Az idén az átlagosnál kevesebb, mintegy 14 millió szál krizantémot termeltek a magyarországi kertészetekben, ennek ellenére a megkérdezett termesztők, forgalmazók szerint lesz elég áru mind a cserepes, mind a vágott fajtákból - derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) hétfőn kiadott körképéből.
2025. 10. 27. 12:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

A kedvezően haladó kereskedelmi tárgyalások hatására megnőtt a kockázati kedv, így az ázsiai részvénypiacok meredeken emelkedtek: a dél- koreai KOSPI, a tajvani tőzsde és a japán Nikkei index egyaránt több mint 2%-kal erősödött, új történelmi csúcsokat elérve.
2025. 10. 27. 11:30
Megosztás:

Turbulens eseményeket követően kezdőszintjük közelében zárták a hetet a fejlett piaci kötvények

A múlt hét végéig alapvetően a korábbi mélypontokon ingadoztak a kötvényhozamok, az amerikai tízéves hozam 4, a német 2,6% alatt.
2025. 10. 27. 11:00
Megosztás:

Politikai vitát tart a parlament

A gyermekvédelmi rendszer súlyos válsága címmel tart ellenzéki kezdeményezésre politikai vitát hétfőn az Országgyűlés.
2025. 10. 27. 10:30
Megosztás:

Ismét a vámháborús fejleményeken volt a hangsúly

Az elmúlt időszakban ismét kiélesedtek a kínai-amerikai ellentétek, így a befektetők is kiemelt figyelemmel követték a fejleményeket.
2025. 10. 27. 10:00
Megosztás:

Emelkedéssel zárták a hetet az európai piacok, így ismét rekordot döntöttek

A múlt hét folyamán az európai piacok hangulatát elsősorban az amerikai-kínai kereskedelmi ellentétek újfent bekövetkezett fellángolása, illetve a nagyobb vállalatok negyedéves jelentései befolyásolták.
2025. 10. 27. 09:30
Megosztás:

Mennyit keres most egy fizikai munkás?

A harmadik negyedévben 2260 forint volt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére a Trenkwalder közel 7 ezer fő béradatait feldolgozó elemzése szerint. Ez 8,1 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában tapasztalt 2091 forintos értéket. A felsőbb bérkategóriákban ettől kissé elmaradó mértékben emelkedtek a bérek ebben az időszakban: a Moore Hungary több mint 60, zömmel nemzetközi tulajdonú hazai vállalat mintegy 500 középvezetője esetében 2024 harmadik negyedévéhez képest 6,9 százalékos bérnövekedést tapasztalt.
2025. 10. 27. 09:00
Megosztás:

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 27. 08:30
Megosztás:

Már a beszűkült kínálat hajthatja tovább az ingatlanárakat

Több hullámban emelkedtek az ingatlanárak a XVIII. kerületben az elmúlt egy évben, a legutóbbit az Otthon Start keltette a piacon, amit már előre beáraztak az eladók. A támogatott hitel hatására eltűntek az alkuk, a komolyabb befektetők, és a keresett kategóriákból a kínálat is.
2025. 10. 27. 08:00
Megosztás: