Mi szükséges egy webáruház megfelelő működéséhez?
Termék
Talán magától érthető, de nem árt kellően hangsúlyozni: egy webáruház indításához olyan termék vagy szolgáltatás szükséges, amire valóban létezik fizetőképes kereslet. A kereslet létezését piackutatással bizonyíthatjuk. Minden más elem teljesen felesleges egészen addig, amíg nincsen meg a megfelelő termék, termékcsoport vagy szolgáltatás, amit gazdaságos áron kínálni tudunk potenciális vásárlóinknak.
Technikai háttér
Egy webáruház működtetéséhez természetesen szükséges némi informatikai háttér. Gyakran ugyanattól a szolgáltatótól tudunk domaint, webtárhelyet és saját grafikai arculattal személyesre alakítható webshop motort vásárolni vagy bérelni. Fontos azonban már itt is úgy választani partnert, hogy az későbbi igényeinket, bővülésünket is szolgálhassa. Lényeges, hogy az oldal gyors legyen és reszponzív valamint integrálható legyen más szolgáltatók termékeihez (számlázó program, fulfillment partner programja, készletnyilvántartó stb.)
Az integrációval már utaltunk is rá, hogy további programokra is szükségünk lesz, de érdemes a beruházások előtt webáruházunk működési koncepcióját végiggondolnunk: mi az amit kiszervezünk és mi az amit valóban magunk fogunk napi szinten végezni a rendelések kapcsán? Miközben például számlázásra biztosan szükségünk lesz, a nyilvántartás egy részét könnyen lehet, hogy partnerünk fogja vezetni.
Hangsúlyosak a banki szolgáltatások, azon belül is a bankkártya elfogadás lehetővé tétele. Ugyan az utánvét továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, de ebben az esetben is egyre többen fizetnek kártyával. A webshop saját felületén az átutalás mellett egyre többen választják a virtuális POS terminálon keresztül történő kártyás fizetési lehetőséget. Minél szélesebb a fizetési lehetőségek köre, annál nagyobb eséllyel választ minket a fogyasztó.
Logisztikai háttér
Egy webáruháznak számtalan logisztikai feladata van, általában több, mint amennyire az alapításkor számítanak a tulajdonosok. A termékeket meg kell rendelni, majd fogadni a beszállítótól. Az új terméket fel kell venni a készletnyilvántartásba, majd elhelyezni tárolási helyén olyan módon, hogy onnan rendelés esetén kigyűjthető legyen. A beérkező rendeléseket fel kell dolgozni, tartalmuknak megfelelően ki kell gyűjteni raktárunkból a konkrét termékeket, majd azokat szakszerűen csomagolni kell és végül megszervezni a szállítást. Mindeközben ismét frissíteni szükséges a nyilvántartást.
Mindez hely-, munkaerő- és munkaidő-igényes tevékenység, ami a napi működés jelentős részét teszi ki. Miután mind a raktár, mind a munkaerő és annak ideje pénzünkbe kerül, a logisztika végzése költségigényes is. Ráadásul a tároláson, alapvető mozgatásokon és adminisztráción felül további feladatok is jelentkeznek, mint például a visszáru kezelés, ami megfelelően automatizált folyamatok nélkül rémálomszerű is lehet. Itt kell megjegyezni, hogy sokszor nem a visszáru ténye okoz anyagi veszteséget a vállalkozás számára, hanem az, hogy felkészületlenül éri az online kereskedelem jellegéből adódóan óhatatlanul is jelentős mennyiségű és különböző indokokkal visszaküldött termékek kezelése, mozgatása, adminisztrációja és az ehhez kapcsolódó ügyfélszolgálati teendők.
Szorosan kapcsolódik a webshopok logisztikai tevékenységéhez a megfelelő csomagolóanyagok beszerzése, tárolása és nyilvántartása, valamint a csomagolóanyagok használata során keletkező hulladékok kezelése.
A webáruházak maguk is végezhetik logisztikai feladataikat, de azokat részben vagy teljesen kiszervezhetik. A szállítási feladatok szinte mindig kiszervezésre kerülnek, de kisebb webáruházak, ahol a tulajdonos saját munkaidejét is befekteti, gyakran maguk intézik a raktározáshoz és rendeléskezeléshez kapcsolódó összes feladatukat. A webáruházi rendelések teljesítéséhez kapcsolódó logisztikai feladatok teljes körű kiszervezése a fulfillment, amit itthon is egyre több logisztikai szolgáltató kínál. Fulfillment esetén a termékek betárolása, raktározása, rendelések szerinti kigyűjtése és csomagolása valamint a kiszállítás megszervezése a mindezekhez kapcsolódó adminisztrációval együtt a logisztikai szolgáltatóhoz kerül, míg az ügyfélszolgálat és a pénzügyi feladatok maradnak a webáruház üzemeltetőjénél.
Láthatóság biztosítása
Amíg a fentiek jelentik az alapját a működésnek, addig a láthatóságot biztosító marketing vagy keresőoptimalizálás annak esélyét növeli, hogy a fogyasztó rátaláljon webáruházunkra. Semmit sem ér egy elméletben jól működő, de senki által nem használt webáruház, hiszen annak célja, hogy konverziókat, vásárlásokat és végső soron hasznot generáljon üzemeltetőjének.
A webáruháznak rendelkeznie kell egy marketing stratégiával és tervvel, amiben meghatározza célközönségét és azokat a legfontosabb lépéseket, amivel valóban el is tudja őket érni. Ugyan az eszközök különbözőek, de egy online vállalkozásnak nagyon hasonló marketing feladatai vannak, mint egy hagyományos üzletnek. Ez alól kivételt a keresőoptimalizálás, vagy angol rövidítéséből gyakran magyar nyelvű szövegben is használt SEO.
A SEO célja, hogy a fogyasztók által indított webes keresések esetén honlapunk előkelő helyen jelenjen meg a keresőmotorok találati oldalán és így a vásárló ellátogasson webáruházunkba. A keresők a fogyasztó által megadott keresési kulcsszavakhoz leginkább illeszkedő, leginkább releváns és értékes oldalakat listázzák. Leegyszerűsítve a keresőoptimalizálás minőségi és kulcsszavakra optimalizált tartalomgyártással éri el, hogy oldalunkat ne csak a vásárlók, hanem a keresőmotorok is relevánsak érezzék, míg az oldal értékességét annak kapcsolati hálóba helyezésével, úgynevezett linképítéssel növeli. Utóbbi logikája, hogy a legtöbb keresőmotor, például a Google is, azokat az oldalakat tartja értékesnek, amit más értékes oldalak érdemesnek találtak arra, hogy hivatkozzanak rá.
Mind a hagyományos marketing, mind a keresőoptimalizálás kitanulható, de a hatékonyság érdekében profi kezekbe adva kiszervezhető. Célszerű ugyanakkor a két részterületet nem szétválasztani, hanem egy ügynökségre bízni.
Elérhetőség
A legtöbb online vásárló nem szeretne beszélgetni különösebben senkivel a vásárlásával kapcsolatban, de ha kérdése van vagy problémája akad akkor azonnali és kielégítő válaszokat szeretne. Nagyon fontos a bizalomépítés szempontjából az elérhető legteljeskörűbb tájékoztatás a termékekről, a rendelés menetéről és a fizetés módjáról. Ez nem csak statikus információ megjelenítést takar, hanem a folyamat egyes állomásairól küldött információt is (megkaptuk rendelését, csomagját előkészítettük kiszállításra, terméke úton van stb.).
A tiszta, érthető és rövid útmutatás az egyes feladatokról szintén bizalomnövelő és egyben csökkenti az ügyfélszolgálatra befutó kérdések számát is. Ha előre le van írva (esetleg egy videóban bemutatva) miként lehet visszaküldeni egy terméket és a visszaküldés után mi fog történni, akkor ilyen jellegű kérdéssel kevesebben fordulnak az ügyfélszolgálathoz. Minél automatizáltabb és kiszámíthatóbb egy folyamat, annál gördülékenyebben és gyorsan megy végbe, ami még az olyan nem kedvelt tevékenységeknél is pozitív képet hagy a vásárlóban, mint a termék visszaküldése.
A fentiek nem helyettesítik, pusztán tehermentesítik az elérhető és felkészült ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszolgálat talán az egyetlen olyan tevékenység, amit nem érdemes kiszervezni, hiszen itt kerülhetünk közvetlen kapcsolatba a vásárlóval és kérdései kapcsán nálunk lehet a legtöbb releváns információ. A jó ügyfélszolgálat elérhető, felkészült, gyors és pozitív hangvételű – nagyjából ebben a fontossági sorrendben.