Mi szükséges egy webáruház megfelelő működéséhez?

Egy webshop beindításához és működtetéséhez a vállalkozói szellem mellett több tevékenységi kör végzése is szükséges. A következőkben röviden megnézzük, mik a feltételei egy webáruház jó működésének, a technikai háttértől a logisztikai feladatokon át az ügyfélszolgálatig és alapvető tanácsokkal is szolgálunk a témakörök kapcsán.

Mi szükséges egy webáruház megfelelő működéséhez?

Termék

Talán magától érthető, de nem árt kellően hangsúlyozni: egy webáruház indításához olyan termék vagy szolgáltatás szükséges, amire valóban létezik fizetőképes kereslet. A kereslet létezését piackutatással bizonyíthatjuk. Minden más elem teljesen felesleges egészen addig, amíg nincsen meg a megfelelő termék, termékcsoport vagy szolgáltatás, amit gazdaságos áron kínálni tudunk potenciális vásárlóinknak.

Technikai háttér

Egy webáruház működtetéséhez természetesen szükséges némi informatikai háttér. Gyakran ugyanattól a szolgáltatótól tudunk domaint, webtárhelyet és saját grafikai arculattal személyesre alakítható webshop motort vásárolni vagy bérelni. Fontos azonban már itt is úgy választani partnert, hogy az későbbi igényeinket, bővülésünket is szolgálhassa. Lényeges, hogy az oldal gyors legyen és reszponzív valamint integrálható legyen más szolgáltatók termékeihez (számlázó program, fulfillment partner programja, készletnyilvántartó stb.)

Az integrációval már utaltunk is rá, hogy további programokra is szükségünk lesz, de érdemes a beruházások előtt webáruházunk működési koncepcióját végiggondolnunk: mi az amit kiszervezünk és mi az amit valóban magunk fogunk napi szinten végezni a rendelések kapcsán? Miközben például számlázásra biztosan szükségünk lesz, a nyilvántartás egy részét könnyen lehet, hogy partnerünk fogja vezetni.

Hangsúlyosak a banki szolgáltatások, azon belül is a bankkártya elfogadás lehetővé tétele. Ugyan az utánvét továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, de ebben az esetben is egyre többen fizetnek kártyával. A webshop saját felületén az átutalás mellett egyre többen választják a virtuális POS terminálon keresztül történő kártyás fizetési lehetőséget. Minél szélesebb a fizetési lehetőségek köre, annál nagyobb eséllyel választ minket a fogyasztó.

Logisztikai háttér

Egy webáruháznak számtalan logisztikai feladata van, általában több, mint amennyire az alapításkor számítanak a tulajdonosok. A termékeket meg kell rendelni, majd fogadni a beszállítótól. Az új terméket fel kell venni a készletnyilvántartásba, majd elhelyezni tárolási helyén olyan módon, hogy onnan rendelés esetén kigyűjthető legyen. A beérkező rendeléseket fel kell dolgozni, tartalmuknak megfelelően ki kell gyűjteni raktárunkból a konkrét termékeket, majd azokat szakszerűen csomagolni kell és végül megszervezni a szállítást. Mindeközben ismét frissíteni szükséges a nyilvántartást.

Mindez hely-, munkaerő- és munkaidő-igényes tevékenység, ami a napi működés jelentős részét teszi ki. Miután mind a raktár, mind a munkaerő és annak ideje pénzünkbe kerül, a logisztika végzése költségigényes is. Ráadásul a tároláson, alapvető mozgatásokon és adminisztráción felül további feladatok is jelentkeznek, mint például a visszáru kezelés, ami megfelelően automatizált folyamatok nélkül rémálomszerű is lehet. Itt kell megjegyezni, hogy sokszor nem a visszáru ténye okoz anyagi veszteséget a vállalkozás számára, hanem az, hogy felkészületlenül éri az online kereskedelem jellegéből adódóan óhatatlanul is jelentős mennyiségű és különböző indokokkal visszaküldött termékek kezelése, mozgatása, adminisztrációja és az ehhez kapcsolódó ügyfélszolgálati teendők.

Szorosan kapcsolódik a webshopok logisztikai tevékenységéhez a megfelelő csomagolóanyagok beszerzése, tárolása és nyilvántartása, valamint a csomagolóanyagok használata során keletkező hulladékok kezelése.

A webáruházak maguk is végezhetik logisztikai feladataikat, de azokat részben vagy teljesen kiszervezhetik. A szállítási feladatok szinte mindig kiszervezésre kerülnek, de kisebb webáruházak, ahol a tulajdonos saját munkaidejét is befekteti, gyakran maguk intézik a raktározáshoz és rendeléskezeléshez kapcsolódó összes feladatukat. A webáruházi rendelések teljesítéséhez kapcsolódó logisztikai feladatok teljes körű kiszervezése a fulfillment, amit itthon is egyre több logisztikai szolgáltató kínál. Fulfillment esetén a termékek betárolása, raktározása, rendelések szerinti kigyűjtése és csomagolása valamint a kiszállítás megszervezése a mindezekhez kapcsolódó adminisztrációval együtt a logisztikai szolgáltatóhoz kerül, míg az ügyfélszolgálat és a pénzügyi feladatok maradnak a webáruház üzemeltetőjénél.

Láthatóság biztosítása

Amíg a fentiek jelentik az alapját a működésnek, addig a láthatóságot biztosító marketing vagy keresőoptimalizálás annak esélyét növeli, hogy a fogyasztó rátaláljon webáruházunkra. Semmit sem ér egy elméletben jól működő, de senki által nem használt webáruház, hiszen annak célja, hogy konverziókat, vásárlásokat és végső soron hasznot generáljon üzemeltetőjének.

A webáruháznak rendelkeznie kell egy marketing stratégiával és tervvel, amiben meghatározza célközönségét és azokat a legfontosabb lépéseket, amivel valóban el is tudja őket érni. Ugyan az eszközök különbözőek, de egy online vállalkozásnak nagyon hasonló marketing feladatai vannak, mint egy hagyományos üzletnek. Ez alól kivételt a keresőoptimalizálás, vagy angol rövidítéséből gyakran magyar nyelvű szövegben is használt SEO.

A SEO célja, hogy a fogyasztók által indított webes keresések esetén honlapunk előkelő helyen jelenjen meg a keresőmotorok találati oldalán és így a vásárló ellátogasson webáruházunkba. A keresők a fogyasztó által megadott keresési kulcsszavakhoz leginkább illeszkedő, leginkább releváns és értékes oldalakat listázzák. Leegyszerűsítve a keresőoptimalizálás minőségi és kulcsszavakra optimalizált tartalomgyártással éri el, hogy oldalunkat ne csak a vásárlók, hanem a keresőmotorok is relevánsak érezzék, míg az oldal értékességét annak kapcsolati hálóba helyezésével, úgynevezett linképítéssel növeli. Utóbbi logikája, hogy a legtöbb keresőmotor, például a Google is, azokat az oldalakat tartja értékesnek, amit más értékes oldalak érdemesnek találtak arra, hogy hivatkozzanak rá.

Mind a hagyományos marketing, mind a keresőoptimalizálás kitanulható, de a hatékonyság érdekében profi kezekbe adva kiszervezhető. Célszerű ugyanakkor a két részterületet nem szétválasztani, hanem egy ügynökségre bízni.

Elérhetőség

A legtöbb online vásárló nem szeretne beszélgetni különösebben senkivel a vásárlásával kapcsolatban, de ha kérdése van vagy problémája akad akkor azonnali és kielégítő válaszokat szeretne. Nagyon fontos a bizalomépítés szempontjából az elérhető legteljeskörűbb tájékoztatás a termékekről, a rendelés menetéről és a fizetés módjáról. Ez nem csak statikus információ megjelenítést takar, hanem a folyamat egyes állomásairól küldött információt is (megkaptuk rendelését, csomagját előkészítettük kiszállításra, terméke úton van stb.).

A tiszta, érthető és rövid útmutatás az egyes feladatokról szintén bizalomnövelő és egyben csökkenti az ügyfélszolgálatra befutó kérdések számát is. Ha előre le van írva (esetleg egy videóban bemutatva) miként lehet visszaküldeni egy terméket és a visszaküldés után mi fog történni, akkor ilyen jellegű kérdéssel kevesebben fordulnak az ügyfélszolgálathoz. Minél automatizáltabb és kiszámíthatóbb egy folyamat, annál gördülékenyebben és gyorsan megy végbe, ami még az olyan nem kedvelt tevékenységeknél is pozitív képet hagy a vásárlóban, mint a termék visszaküldése.

A fentiek nem helyettesítik, pusztán tehermentesítik az elérhető és felkészült ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszolgálat talán az egyetlen olyan tevékenység, amit nem érdemes kiszervezni, hiszen itt kerülhetünk közvetlen kapcsolatba a vásárlóval és kérdései kapcsán nálunk lehet a legtöbb releváns információ. A jó ügyfélszolgálat elérhető, felkészült, gyors és pozitív hangvételű – nagyjából ebben a fontossági sorrendben.

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban. A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
2025. 10. 15. 06:30
Megosztás:

365,5 millió forintra bírságolt a GVH egy bahamai gyökerű biztonságtechnikai céget és a hazai forgalmazóját

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 365,5 millió forint bírságot szabott ki a Paradox biztonságtechnikai cégre és annak magyarországi disztribútorára. A közigazgatási bírósági döntés alapján megismételt eljárásban a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a cégek közel tíz éven keresztül korlátozták a biztonságtechnikai eszközök értékesítőinek versenyét a hazai piacon. Az érintett vállalkozások többek között az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmet is korlátozták.
2025. 10. 15. 06:00
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs: „Magyarország a versenyjogi tudásmegosztás regionális motorja”

„Újabb eredményes évet zárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központja (ROK), amely az elmúlt két évtizedben a versenypolitikai tudásmegosztás központjává vált a kelet-európai és nyugat-ázsiai régiók számára” – emelte ki Rigó Csaba Balázs, az OECD Nemzeti Tanács ülésén, Budapesten. A GVH elnöke rámutatott: A 2005-ben alapított – idén 20 éves – ROK az elmúlt két évtizedben 162 eseményt szervezett, amelyeken közel 6000 résztvevő és több mint 1000 előadó osztotta meg szakmai tapasztalatait és bővítette tudását.
2025. 10. 15. 05:30
Megosztás:

Társ a tudatos döntésben – a Magyar Termék védjegy erősíti a bizalmat a hazai termékek iránt

A gyártók és a vásárlók egyaránt profitálnak a Magyar Termék védjegy használatából, hiszen előbbieknek segít hiteles módon közvetíteni a termékük magyar eredetét, utóbbiakat pedig támogatja a tudatos döntésben, hogy megbízható hazai áru kerüljön a családi asztalra. Nem csoda, hogy az elmúlt évek során 250 vállalkozás csatlakozott a védjegyhasználók táborához és közel 6000 termék viseli magán a jelölést, amelyet egy nemrégiben végzett kutatás szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka ismer.
2025. 10. 15. 05:00
Megosztás:

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt, miután október elejétől a kormány döntése értelmében 4,5 százalékról 3 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamatszintje - ismertette Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért felelős államtitkára kedden a Facebook-oldalán.
2025. 10. 15. 04:30
Megosztás:

Új digitális ökoszisztéma a gazdák sikeréért: elindult az MBH AgrárPartner Platform

Az MBH Csoport újabb mérföldkőhöz érkezett az agráriumhoz kapcsolódó szolgáltatásainak fejlesztésében: elindította az MBH AgrárPartner Platformot, amely a hazai gazdálkodók számára kínál komplex, mesterséges intelligenciával támogatott digitális ökoszisztémát.
2025. 10. 15. 04:00
Megosztás:

Az új francia kormány felfüggeszti a nyugdíjreformot

A 2023-ban parlamenti szavazás megkerülésével elfogadott nyugdíjreform felfüggesztését jelentette be Sébastien Lecornu francia miniszterelnök kedden annak érdekében, hogy ne buktassák meg azonnal a kormányt.
2025. 10. 15. 03:30
Megosztás:

12 százalékos minimálbér-emelést sürgetnek a szakszervezetek 2026-ra

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak - mondták el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) keddi monitoring bizottsági ülését követően a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői az MTI-nek.
2025. 10. 15. 03:00
Megosztás:

Kiderültek a tervek! Komoly nyugdíjkorhatár-emelés előtt áll Magyarország!

A nyugdíj kérdés nem kerülhető meg, hiszen a helyzet egyre aggasztóbb.
2025. 10. 15. 02:00
Megosztás:

Melyik most a legjobb állampapír Önnek? Válasszuk ki okosan!

Egy állampapír kiválasztása nem csupán pénzügyi döntés, hanem egy lépés a biztonságos és kiszámítható jövő felé. Útmutatónk élethelyzetek szerinti áttekintést ad a jelenleg elérhető állampapírokról.
2025. 10. 15. 01:00
Megosztás:

Andrej Babis: a kormányprogramra fogunk összpontosítani

Az új cseh kormányalakításról tárgyaló három párt - Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO), Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD), Autósok Önmaguknak - most a kormányprogram kidolgozására fog összpontosítani, a kabinet személyi összetételéhez egy-másfél hónap múlva tér vissza - jelentette ki Andrej Babis, az ANO elnöke a Facebookon kedden nyilvánosságra hozott videójában.
2025. 10. 15. 00:30
Megosztás:

Megkezdődött a Tourism Summit, a turisztikai szakma nemzetközi csúcstalálkozója Budapesten

Tizenhat országból több mint 50 előadó és közel ezer vendég részvételével kedden megkezdődött a Visit Hungary által szervezett Tourism Summit, a turisztikai szakma kétnapos nemzetközi csúcstalálkozójának első napját a HUNOR-program két űrhajósának különleges előadása zárta - közölte a Visit Hungary az MTI-vel kedden.
2025. 10. 14. 23:30
Megosztás:

Visszapattantak a kriptoárfolyamok – 16 milliárd dollárnyi long pozíció likvidálódott a hétvégén: egy előértékesítés dacol a vérengzéssel

A kriptopiac a közelmúlt egyik legviharosabb kereskedési napját élte át. Donald Trump elnök Kína elleni magasabb vámokra tett utalása pánikszerű eladási hullámot indított el a globális kriptovaluta piacokon.
2025. 10. 14. 23:00
Megosztás:

A textil tapintásának új mércéje: a digitális jövő

Biztosan előfordult már veled, hogy online vásárlás során elgondolkodtál azon, milyen lehet egy terméket megérinteni, mielőtt megvennéd, igaz? A modern technológia viszont most már lehetővé teszi, hogy a textíliákat érintés nélkül is objektíven megismerhessük.
2025. 10. 14. 22:30
Megosztás:

Beérett az NKFH munkája – véget ért a gyümölcsös feketepiac

Közös hatósági akció indult a Budapesti Nagybani Piac közelében, a környező áruházak – Decathlon és az Auchan – parkolóiban kialakult illegális gyümölcspiac felszámolására. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 13 illegális árust kapcsolt le és csaknem másfél millió forintos bírságot szabott ki.
2025. 10. 14. 22:00
Megosztás:

Gyengült kedden a forint

Gyengült kissé a forint kedden a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 10. 14. 21:30
Megosztás:

Még az MI is infraszaunázna

Mivel a mesterséges intelligenciát a pénzügyi döntések meghozatalánál is egyre többen hívják segítségül, úgy döntöttünk, felteszünk neki egy életmóddal kapcsolatos kérdést pihenésképpen: ha teste lenne, szeretne-e infraszaunázni.
2025. 10. 14. 21:00
Megosztás:

Hibátlan adásvételi szerződés Otthon Start lakáshitelhez

2025 szeptembere óta elérhető az Otthon Start lakáshitel, amely komoly pénzügyi segítséget jelent az első lakást vásárlóknak – lévén kamata fix 3 százalékos. Ez a kedvezmény hatalmas lehetőség, viszont komoly buktatókat is rejt, hiszen az adásvételi szerződésnek meg kell felelnie számos speciális követelménynek.
2025. 10. 14. 20:30
Megosztás:

Hogyan biztosítja házának energiahatékonyságát?

Észrevette már, hogy egy megfelelően kiválasztott energetikai besorolás nemcsak az energiafogyasztást csökkentheti, hanem ingatlanja értékét is növelheti? A családi házak esetében az energetikai tanúsítvány nem csupán kötelezettség, hanem hosszú távon pénzügyi előnyt is jelenthet.
2025. 10. 14. 20:00
Megosztás:

A növényi kivonatok ereje az alternatív gyógyászatban

Amikor a mai világban az alternatív gyógyászat kerül terítékre, sokaknak azonnal a természetes növényi kivonatok jutnak az eszébe. Az évszázadokon, sőt évezredeken át emberek generációi fedezték fel a természet gyógyító erejét, amely napjainkban ismét középpontba került.
2025. 10. 14. 19:30
Megosztás: