Nagyon olcsó a Volkswagen, vedd, vedd!!
Azonban nem csak emiatt érdekes a Volkswagen részvények helyzete. Rendkívül alacsony értékeltsége és egy a részvénypiacon szokatlan anomália miatt is érdemes foglalkozni vele.
Nem múlik a Porsche-anomália
A Porsche AG tavaly szeptemberi tőzsdei bevezetése óta egy furcsa anomália figyelhető meg a Porsche AG és a Volkswagen csoport értéke között. Nevezetesen, hogy bár továbbra is a Volkswagen birtokolja a Porsche 75 százalékát, de közben a Volkswagen piaci kapitalizációja elmarad a Porsche AG kapitalizációjának a 75 százalékától. Máshogy fogalmazva, a Porsche-n kívüli eszközöket negatívra értékeli a piac. Jelenleg ez az értékeltségi differencia mintegy 10 milliárd euró, hiszen a Porsche piaci kapitalizációja 105 milliárd euró, melynek 75 százaléka 78,75 milliárd euró, míg a teljes Volkswagen csoport értéke a 69 milliárd eurót közelíti.
Ez a fajta diszkont abban az esetben lenne reális, ha a piac azt feltételezné, hogy míg a Porsche eredményes lesz hosszútávon is, addig a Volkswagen anyavállalat a rá eső Porsche eredményt veszteségesen ruházza be, vagyis lényegében az anyacég csak égetni fogja a pénzt a következő években. Ez azért elég valószínűtlen szcenáriónak tűnik. Valószínűbbnek tűnik, hogy piaci félreárazást láthatunk.
Ezt az értékeltségi diszkontot jelentősen csökkenthetné a Volkswagen, ha a jövőben újabb üzletágakat vinne tőzsdére. A hírek szerint ez meg is valósulhat, hiszen a Lamborghini és az akkumulátor üzletág önálló piacra vitele is felmerült. Minél több üzletág értéke lesz egyenként ismert, annál értékesebb lehet a csoport egésze is.
Kiugróan alacsony relatív árazás
Az előretekintő P/E és EV/EBITDA alapján is kimondottan alacsony értékeltségűnek tűnik a Volkswagen. EV/EBITDA alapon mindössze 1-es értékeltség körül forog, ami rendkívül alacsony érték, és azt jelenti, hogy az amortizáció, a kamatok és adók levonása előtti eredmény mindössze egy év alatt kitermeli a vállalat értékét, beleértve a nettó eladósodottságot is.
Az előretekintő P/E értékeltség 3-as körül alakul, ami nagyjából fele a szektortársak átlagos értékeltségének, és azt mutatja, hogy a következő három évben kitermeli a társaság a piaci kapitalizációját.
Forrás: Bloomberg, Erste
Értékelhetjük osztalékpapírként
A hagyományos autógyártóktól, így a Volkswagentől sem várható nagy növekedés, viszont tisztességes osztalékhozamot biztosít, hiszen az idei év után 9,1 eurós osztalékot fizethet ki, ami 7,5 százalékos osztalékhozamot jelent. Így aztán a szektor ciklikussága ellenére nem ördögtől való gondolat osztalékpapírként tekinteni rá és ennek megfelelően árazni a részvényt.
Egy egyszerű modellt alkothatunk, ha az osztalékáramot a tőkeköltséggel diszkontáljuk. Ezzel egy növekvő tagú örökjáradékként értékelhetjük a részvényt. A Bloomberg által összegyűjtött elemzői várakozások szerint az osztalék átlagos növekedési üteme évi 4 százalék lehet. A tőkeköltség az Erste módszertan szerint 9,16 százalék (2,4 százalékos 10 éves kockázatmentes hozamot, 1,3-as módosított bétát és 5,2 százalékos piaci kockázati prémiumot alkalmazva).
A fenti paraméterek és a 9,1 eurós osztalékvárakozás alapján a részvény fair értéke 9,1/(9,16 százalék -4 százalék) azaz 176,4 euró, ami 47 százalékkal magasabb a jelenlegi árfolyamnál.
Éves mélypontról fordul
Hosszútávon egy széles csökkenő trendcsatornában mozog a Volkswagen elsőbbségi (VOW3) részvényeinek árfolyama.
Azonban jelenleg az árfolyam felpattant az éves mélypontról, így a hosszútávú csökkenő trenden belül kialakulhat egy rövidtávú emelkedés, ami az alacsony értékeltség mellett akár rövidtávon is érdekessé teheti a részvényt.