Az újabb autókat is érinti a manipuláció: egy kutatás szerint Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják
Újabb járműveknél ritkább, de nagyobb mértékű az óraállás-csalás
A Magyarországon ellenőrzött, 2000 és 2023 között gyártott járművek óraállás-manipulációs adatait vizsgálva kiderült, hogy a 2004-es évjárat volt a legkockázatosabb: a carVertical által ellenőrzött modellek 10,2%-ának hamis volt a kilométeróra-állása.
Bár az újabb járműveknél ritkábban fordul elő futásteljesítmény-csalás, ezek a modellek sem kivételek: a 2021-ben gyártott járművek 1,6%-ánál, a 2022-esek 2,2%-ánál, a 2023-asoknak pedig 0,8%-ánál derült fény manipulációra. A visszatekert kilométerórájú autók minden esetben kevesebbet érnek, vagyis szinte biztos, hogy a vásárlók a reális árnál jóval többet fizetnek. Ráadásul minél drágább az autó, annál nagyobb anyagi veszteséggel számolhat az új tulajdonos.
A 2000-ben gyártott járműveknél az óraállást átlagosan 84 600 kilométerrel tekerték vissza. A 2020-as modelleknél ez a szám 93 600 kilométer volt, míg a legmagasabb értéket 2021-es modelleknél mérték: a kilométerszámláló értékét átlagosan 113 100 kilométerrel csökkentették. Ez jól mutatja, hogy bár az újabb járművek ritkábban érintettek csalásban, a manipulált futásteljesítmény mértéke jóval nagyobb.
Ezt szem előtt tartva, érdemes mindig alaposan ellenőrizni a kiválasztott használt jármű múltját. Fontos tudni, hogy egyes tisztességtelen eladók úgy tekerik vissza az óraállást, hogy az ne menjen a műszaki vizsgán vagy a hivatalos nyilvántartásokban szereplő értékek alá. Ugyanakkor a jármű más alkatrészei akkor is árulkodhatnak a valós futásteljesítményről, ha a kilométeróra a korábbi tulajdonos jóvoltából viszonylag alacsony értéket mutat.
„A futásteljesítményt a jármű több alkatrésze is rögzítheti – bizonyos modelleknél akár száz különböző egység is tárolhat óraállás-adatokat. Ezért nemcsak a jármű történetének ellenőrzése kulcsfontosságú, hanem az is, hogy hivatalos szervizben vizsgáltassuk át. Akkor is érdemes második véleményt kérni, ha a jelentés nem mutatott gyanús adatot. Fontos továbbá, hogy a vásárlók ne kizárólag érzelmi alapon döntsenek.
Az anyagi veszteségek elkerülése érdekében a carVertical járműtörténeti jelentések mostantól egy «Következő lépések» listát is tartalmaznak, amely segít a felhasználóknak magabiztosabb döntéseket hozni. A lista minden szükséges teendőt felsorol, amelyet az előélet ellenőrzése után érdemes elvégezni, és számba veszi azokat a kockázatokat is, amelyekre az előzményadatok önmagukban nem feltétlenül világítanak rá” – hangsúlyozza Buzelis, a carVertical szakértője.
Minél idősebb egy jármű, annál valószínűbb, hogy érte már baleset
A kutatás arra is rávilágított, hogy Magyarországon a 2013 és 2018 között gyártott járműveket érte a legtöbb kár: a carVertical által ellenőrzött modellek 59–65%-ánál derült ki korábbi sérülés.
A fiatalabb autók körében is gyakoriak a baleseti előzmények: a 2021-es modellek 46,5%-ánál, a 2022-esek 42,4%-ánál, míg a 2023-asok közel felénél (49,2%) mutattak ki kárelőzményeket. Az újabb járművek javítása lényegesen költségesebb a magas alkatrészárak és a fejlett technológiák miatt: míg a 2000-es évjáratú modellek átlagos javítási költsége 1600 euró (kb. 630 ezer forint) volt, a 2020-as modelleké 3400 euróba (1,34 millió forint), a 2022-eseké pedig már 7600 euróba (mintegy 3 millió forint) került.
„Egy behorpadt lökhárító vagy néhány kisebb karcolás nem befolyásolja a vezetési élményt. Ha azonban egy járművet súlyos baleset ért, elengedhetetlen a részletes állapotfelmérés. Ilyenkor az autó nemcsak a vezetőre, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet” – magyarázza Buzelis.
Nem könnyű, de elkerülhetők a problémás járművek
A magyarországi és más európai országokból származó adatok egyaránt megerősítik, hogy kortól függetlenül bármely jármű kilométeróra-állása manipulálható, és a baleseti előzménye is eltitkolható.
Buzelis szerint vásárlás előtt mindig célszerű ellenőrizni a jármű előéletét, és hivatalos szervizben is át kell vizsgáltatni. A járművezetők körében az egyik leggyakoribb tévhit, hogy a modern autók kilométerórája már nem hamisítható. A valóságban azonban megfelelő eszközökkel a régebbi és a viszonylag új járművek óraállása is könnyen manipulálható.
„A csalók gyakran az újabb, de nagy futásteljesítményű járműveket veszik célba, mert a kilométeróra visszatekerésével így nagyobb haszonra tehetnek szert. Az adatok is ezt igazolják: az újabb járművek esetében a visszatekert kilométerek száma sokszor meghaladja a régebbiekét” – mondta Buzelis.