Nőtt az e-kereskedelem forgalma tavaly
Az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolguk van a magyarországi vállalkozásoknak, egyebek mellett a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása miatt, ami nem magyar sajátosság, szinte minden EU-s piacot érint - emelték ki.
A közlemény idézte Madar Norbertet, a kutatást készítő GKID vezető tanácsadóját és partnerét, aki elmondta, hogy a kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő: a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma 7 százalékkal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók azonban valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s kereskedőktől.
A magyar vásárlók által generált, teljes - belföldi és nemzetközi - e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32 százalékkal bővült és 2023-ban már meghaladta a 102 millió darabot.
Timár Szabolcs, a GKID vezető elemzője és partnere a közleményben megjegyezte, hogy a kínai webáruházak forgalom- és vásárló-elszívó hatását az online FMCG szektort leszámítva már minden e-kereskedelmi szegmens érzékeli, leghátrányosabban azonban a divat, játék és lakásfelszerelési kategóriákat érinti.
A GKID-Mastercard digitális kereskedelmi körképében kiemelten foglalkoztak a Temuval, és megállapították, hogy a kínai kereskedő, amely 2023. szeptemberében indult el Magyarországon, 2024. áprilisában már 1,25 milliós vásárlói bázissal bírt. A Temu oldalán a magyar vásárlók idén az év első három hónapjában már több mint 1,5 millió rendelést adtak le, ezek összértéke csaknem 22,5 milliárd forintot tett ki.
Amellett, hogy a kínai kereskedő által generált forgalom érezhetően hiányzik a magyar kereskedők bevételéből, a Temu és a többi globális online kereskedő térhódítása a vásárlási szokásokra is hatással van: ezek a webáruházak a vásárlóikat kezdettől fogva a saját mobilapplikációik irányába terelik, exkluzív - csak ott érvényes - akciók és személyre szabott ajánlatok segítségével - ismertette a GKID.
A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon a belföldi e-kereskedők által kiszolgált online rendelések 59 százalékát továbbra is utánvétes fizetéssel egyenlítik ki, ami 1,6 százalékos növekedés 2022-höz képest.
Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős vezetője a közleményben rámutatott, hogy a globális e-kereskedők a magyar lakosság digitális fizetési szokásait is formálják, hisz míg belföldi viszonylatban dominál az utánvétes fizetés és ezen belül továbbra is erős a készpénz szerepe, addig a nemzetközi kereskedőktől csak online, előre fizetéssel lehet rendelni.