Novemberben tovább romlott a GfK németországi fogyasztói hangulatindexe
A GfK németországi fogyasztói hangulatindexe az előző havi mínusz 26,7 pontról novemberre a várt mínusz 26,6 pont helyett 1,4 ponttal mínusz 28,1 pontra romlott.
A hangulatindex novemberi csökkenésével szakértők szerint az év végig "el lehet felejteni" a fogyasztói hangulatelőtti javulásához fűzött reményeket. Mindenekelőtt a magas élelmiszerárak gyengítik a németországi háztartások vásárlóerejét, és így a magánfogyasztás idén nem lesz a gazdaság egyik pillére.
A jövedelmi kilátások továbbra is az infláció fojtogató szorításában vannak. A háztartások megtakarítási hajlandóságának emelkedése is a fogyasztói hangulat további romlására utal: a mutató az októberi 8,0 pontról novemberre 8,5 pontra nőtt.
A jövedelmi várakozások mutatója az előző havi stabilizálódás után novemberre 4,0 ponttal mínusz 15,3 pontra romlott.
A vásárlási hajlandóság mutatószáma már több mint egy éve stagnál és most sem változott, az előző havi mínusz 16,4 pont után mínusz 16,3 ponton áll, ami rendkívül alacsony szintnek számít - legutóbb a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság idején állt a hasonlóan alacsony szinten.
A gyenge vásárlási hajlandóság valószínűleg a magas infláció mellett a munkanélküliség növekedésével hozható összefüggésbe, ami növeli a munkahely biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.
A jövedelmi kilátásokkal ellentétben némileg javult a lakosság körében a gazdasági helyzet alakulásához fűzött várakozás: a mutatószám az előző havihoz képest szerény egypontos emelkedéssel mínusz 2,4 ponton áll, szemben az egy évvel korábbi mínusz 22,2 ponttal.
https://www.gfk.com/de/presse/erholung-des-konsumklimas-laesst-weiter-auf-sich-warte